http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2012/12/14/Tillolan+moottorirata+on+valtion+ykköshanke/2012214844158/4Onko kukaan kuullut Iitin moottoriratahankkeen edistymisestä?
Tillolan moottorirata on valtion ykköshanke
14.12.2012 8:17 | Päivitetty: 14.12.2012 11:04
Iitin Tillolankankaalle suunnitteilla oleva moottoriurheilukeskus on ministeriössä valtakunnan ykköshanke ensi vuonna. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi jo Stefan Wallinin (r.) aikakaudella hankkeelle 1,5 miljoonaa euroa. Ministeriön tuoreessa liikuntapaikkojen rahoitussuunnitelmassa summa näkyy ensi vuoden kohteista euromääräisesti suurimpana.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki (vas.) lisäsi aiemmin vuodelle 2014 osoitetun puolen miljoonan siivun jo ensi vuodelle.
Iitin Kymi Ringin lisäksi ensi vuoden valtakunnallisesti merkittävien hankkeiden listalla on Kontiolahden ampumahiihtokeskus (400 000 euroa) ja Lahden normaalimäen profiilimuutos ja muovittaminen (240 000 euroa).
Hanke on nimetty ministeriön listalla Tillolan monitoimikeskukseksi. Moottoriradan yhteyteen suunnitellaan erillistä raskaan kaluston ajokoulutuskeskusta, jollaista ei ole muissa Pohjoismaissa. Pääosin kuljettajakoulutuksen takia hankkeen kokonaiskustannusarvio on noussut aiemmin ilmoitetusta 30 miljoonasta 47,5 miljoonaan euroon.
Kokonaissummaan verrattuna opetusministeriön puolitoista miljoonaa on vain pieni puro. Rahoitusta on haettu kaikkiaan 5,1 miljoonaa euroa. Lisää voi siis tulla, vaikka nyt ministeriön oman budjetin raameihin ei mahtunut enempää.
Iitin kunnalle ja hankkeen puuhamiehille ministeriön kädenojennus tarkoittaa velvoitteita. Hanke olisi viimein saatava konkreettisesti käyntiin. Suunnittelua on tehty vuodesta 2007. Seuraavaksi olisi saatava kaavoitusasiat ja luvat kuntoon.
Iitin kunnanjohtaja Pentti Toivanen on aiemmin varovaisissa arvioissaan lausunut, että aikaisintaan keväällä 2013 voidaan päästä käytännön toimiin. Toivasen näkemys on ja pysyy edelleen.
— En lähde uusiin arvioihin. Sanon vain, että kunta tekee kaavaa, jonka pitää olla valmis puolentoista vuoden sisällä.
AKK-Motorsportin toimitusjohtaja Jani Backman sanoo, että tammikuussa saadaan lopulliset ja viralliset varmistukset kaikkien osapuolten sitoutumisesta hankkeeseen.
Iitin kunnanvaltuusto päätti tiistaina, että moottoriratayhtiölle myönnetään 23 462 euron pääomalaina. Kouvolan kaupunginhallitus sen sijaan päätti lokakuussa, ettei kaupunki toistaiseksi ole mukana hankkeen käytännön valmisteluissa.
— Kouvolan vetäytyminen tietysti ihmetytti, kun se on ollut kuitenkin alusta lähtien hankkeessa mukana ja primus motorina. Olen kuitenkin käsittänyt, ettei Kouvola ole lopullisesti heittänyt kirvestä kaivoon. Sielläkin odotetaan vain hankkeen starttia.
Siinä on kolme hanketta joihin ei mun mielestä pitäis laittaa euroakaan valtion rahoja.Iitin Kymi Ringin lisäksi ensi vuoden valtakunnallisesti merkittävien hankkeiden listalla on Kontiolahden ampumahiihtokeskus (400 000 euroa) ja Lahden normaalimäen profiilimuutos ja muovittaminen (240 000 euroa).
Ei pultsareidenkaan elämäntavan rahoittamiseen pitäisi laittaa latin latia. Silti uskoisin, että siihen menee moninkertainen määrä rahaa noihin urheilupaikkojen investointivarauksiin nähden.Siinä on kolme hanketta joihin ei mun mielestä pitäis laittaa euroakaan valtion rahoja.
Ei välttämättä, olisihan siellä jo Marrakechin katurata, joka tosin ei alkuunkaan soveltuisi F1-autoille.Marokkoon hommataan f1-kisaa. Olishan tuo aika linjassa laajenemisen kanssa. Meinaa vaan, että uus Tilke ring tulossa, jos tuo toteutuu.
Olishan siellä siellä tollanen valmiina.http://www.iltalehti.fi/formulat/2012121616457421_fo.shtml
Marokkoon hommataan f1-kisaa. Olishan tuo aika linjassa laajenemisen kanssa. Meinaa vaan, että uus Tilke ring tulossa, jos tuo toteutuu.
näyttää aika mielenkiintoiselta. Tuon ku toteuttas ei katurata versiona johonkin.Olishan siellä siellä tollanen valmiina.
Eikait sitä Hungaroringia tarvitse ainakaan nykyisestä enää hidastaaTässä mun suunnitelma, en mene vannomaan, että rata parantuisi, koska tein tämän melko nopeasti.
Tää on sen mun suunnitelman heikkous, suunnittelin mutkia jotka näyttää hyvältä, mutta ovat hitaita En henkilökohtaisesti tykkää hirveänä nopeista mutkista, toki poikkeusia löytyy, mutta tosiaa radasta tulisi todella hidas.Eikait sitä Hungaroringia tarvitse ainakaan nykyisestä enää hidastaa
Parhaat mutkat pilattu :thumbfh:Tässä mun suunnitelma, en mene vannomaan, että rata parantuisi, koska tein tämän melko nopeasti.
Tämän kaltaiset pitkät suorat ja tiukat kurvit on mun mielestä just Tilken tavaramerkki. Radan kaks ekaa sektoria on ihan hyviä ennestään mutta kolmanteen voisi heittää jottai.
Pituus 5 km, erittäin tiukat jarrutukset, jokaisessa jarrupaikassa ohitus mahdollisuus
Viimeinen shikaani on korkeuserosta johtuen "pimeä", ulosmenon apexia ei enää.
-Radanleveys minimissään 12 metriä,
Nämä taitaa kuitenki olla niitä parhaita ohituspaikkoja.Tämän kaltaiset pitkät suorat ja tiukat kurvit on mun mielestä just Tilken tavaramerkki. Radan kaks ekaa sektoria on ihan hyviä ennestään mutta kolmanteen voisi heittää jottai.
GP3 kuskin kannalta kyl kait, mutta näyttävämmät ohitukset tapahtuu enimmäkseen suorilla, joita edeltää haastava kurviosuus. DRS tosin vesittää nykyisin nämä osuudet, ainakin Spassa.Nämä taitaa kuitenki olla niitä parhaita ohituspaikkoja.