Mietitkö sitä, mitä noin leveät ruohokaistaleet aiheuttaisivat kuljettajasta riippumattomissa ulosajoissa? Eikös turva-alueiden tehtävänä ole taata kuljettajan turvallisuus myös niissä tilanteissa, joissa auto ei ole enää hallittavissa? Varsinkin sateella nuo ruohokaistaleet ovat vaarallisen liukkaita, ja auto voisi lähteä pyörimään lähes holtittomasti kun kuljettaja on menettänyt auton hallinnan.Esim. Sepang on kapeimmillaan 16 metriä, jolloin rataa reunustaisi vähintään 12 metrin ruohokaistale.
Tämän kaistaleen jälkeen tulisi itse asfaltti ja sen jälkeen hiekka ennen muuria. Ja sitä asfalttia laitettaisiin mahdollisimman vähän.
Tämä toimisi mielestäni hyvin nopeissakin mutkissa ja tietysti sitä ruohokaistaletta voisi kaventaa tietynlaisissa mutkissa, kuten Pouhon.
2001-2006 oli rengassota.. Aerodynaamista tehokkuutta lienee propellihatut kuitenkin loihtineet jatkuvista sääntöjen tiukennuksista huolimatta aiempaa paremmaksi.Noi Pirellin renkaatkin ovat paremmat kuin Bridgestonen, niin on kompensoinut aerodynaamisen pidon menetystä.
Sitä varten siellä ruohon takana on se asfaltti, jossa se ohjattavuus säilyy.Todella nopeisiin mutkiin sitä ruohoa, jos nyt oikeaa ruohoa tarkoitit, ei nimenomaan voi laittaa. Niissä heti reunaviivasta alkava asfaltoitu turva-alue on paras ratkaisu, jotta auto olisi radalta lipeämisen seurauksena välittömästi kuljettajalla hanskassa. Pienikin ruohokaistale aiheuttaisi sen, ettei kuljettaja pysty heti tekemään korjausliikettä, jos auton perä lipsahtaa hivenen reunaviivan ulkopuolelle.
Ei toimi noin. Jos auton ohjattavuus menetetään sen ruohokaistaleen päällä tai jo ennen sitä, ei sitä autoa ota paraskaan rattimies hallintaansa enää asfaltoidulla alueella. Kuljettajan hallinnasta poistunut auto aiheuttaa nykyään miltei poikkeuksetta suurimmat vaaratilanteet, eritoten kovissa vauhdeissa.Sitä varten siellä ruohon takana on se asfaltti, jossa se ohjattavuus säilyy.
Asfaltoidut turva-alueethan toimivat juuri tuolla tavalla. Kuljettaja pystyy hakemaan omia ja auton rajoja entistä paremmin, kun tietää ettei pienestä lipsahduksesta joudu heti kärsimään kohtuuttoman paljon.Lisäksi tämä toisi mutkiin sitä haastavuutta, jota asfaltointi on vienyt pois, sillä rajoja ei voisi enää testata kuten nykyään. Ja jos sen rajan yli mennään, on kuitenkin mahdollisuus pitää auto hanskassa.
Tuli sanottua väärin. Tarkoitin, että sillä asfaltoidulla alueella voi sen auton saada pysähdyksiin jarruttamalla, joka ei esim. hiekalla onnistu.Ei toimi noin. Jos auton ohjattavuus menetetään sen ruohokaistaleen päällä tai jo ennen sitä, ei sitä autoa ota paraskaan rattimies hallintaansa enää asfaltoidulla alueella. Kuljettajan hallinnasta poistunut auto aiheuttaa nykyään miltei poikkeuksetta suurimmat vaaratilanteet, eritoten kovissa vauhdeissa.
Tarkoitin että sen rajan hakemisen ei tule olla niin helppoa kuin nykyään.Asfaltoidut turva-alueethan toimivat juuri tuolla tavalla. Kuljettaja pystyy hakemaan omia ja auton rajoja entistä paremmin, kun tietää ettei pienestä lipsahduksesta joudu heti kärsimään kohtuuttoman paljon.
Olen itse aivan samaa mieltä sinun kanssasi, mutta FIA on ottanut todella tiukan linjan että kuljettajat eivät pitäisi menettää aikaa ulos ajaessaan, ja että kuskit voivat hakea rajojaan röyhkeämmin.Tuli sanottua väärin. Tarkoitin, että sillä asfaltoidulla alueella voi sen auton saada pysähdyksiin jarruttamalla, joka ei esim. hiekalla onnistu.
Tarkoitin että sen rajan hakemisen ei tule olla niin helppoa kuin nykyään.
Unohdit ottaa huomioon sateen vaikutuksen jarrutusmatkoihin, koska sade pidentää jarrutusmatkaa sitä enemmän mitä sataa pidon heikentymisen takia.Tuli sanottua väärin. Tarkoitin, että sillä asfaltoidulla alueella voi sen auton saada pysähdyksiin jarruttamalla, joka ei esim. hiekalla onnistu.
Jos loogisesti ajattelee, niin sateellahan tulisi huonon pidon takia ajaa hiljempaa, joka puolestaan lyhentää jarrutusmatkaa.Unohdit ottaa huomioon sateen vaikutuksen jarrutusmatkoihin, koska sade pidentää jarrutusmatkaa sitä enemmän mitä sataa pidon heikentymisen takia.
Jos ennen asfalttia on leveä nurmikkokaistale niin siitä seuraa se, että sateella auto paiskautuu turva-aitaan täysin holtittomasti pyörien, koska nurmikolla ei sateella ole minkäänlaista pitoa ja sen takana olevasta asfaltista ei ole mitään hyötyä siinä vaiheessa kun auto on jo karannut käsistä.
Sitten kun leveitä nurmikkokaistaleita mennään laittamaan nopeisiin kaarteisiin aletaan suoraan sanoen leikkiä kuljettajien hengillä, koska silloin sadekelillä rysäytetään täysin holtittomasti turva-aitaan jopa lähes kolmeasataa ja silloin ei kyllä ilman sairaalareissua selvitä.
Ja tuo boldattu kohta mietityttää. Itse en henkilökohtaisesti koe auton pyörimisen (olettaen, ettet tarkoittanut tällaista: http://www.youtube.com/watch?v=q_LXy7tQhRM) olevan mitenkään erityisen vaarallista. Nimittäin autojenhan tulee läpäistä törmäystestit ja jos niissä ei oteta huomioon osumia erilaisista kulmista, täytyy niitä parannella. Ja siitä seinästä voi tehdä turvallisemman, jos käytetään esim. TecProta tai yksinkertaisesti siirretään sitä kauemmas.ja tietysti sitä ruohokaistaletta voisi kaventaa tietynlaisissa mutkissa, kuten Pouhon.
Vuodelta 2001: http://www.youtube.com/watch?v=vx5H8nY4SS4Sepangissa rengaskasaan ajamisia ei 14 vuoden aikana ole juuri koskaan nähty, koska ulos ajavat autot pysähtyvät upottavaan hiekkaan vauhdista kuin vauhdista.
Sama kuin päällä. Siinä sulle "vauhdista kuin vauhdista" Hiekka, tai pikemminkin sora, mitä se luultavammin on toimii nykyisille F1-autoille vain ja ainoastaan "kuulalaakereina". Eli suomeksi sanottuna: F1-auto vain liukuu soran yli kovilla vauhdeilla.Sateella märkä hiekka-alue pysäyttää auton entistä tehokkaammin. Näyttäviä, mutta törmäysvoimaa poistavia katon kautta pyörimisiä ei F1:ssä ole nähty, ja nykyturvakaarilla "uppoaminen" hiekkaan ei ole riski. Rangaistusefekti virheestä tai riskillä ajamisesta sen sijaan säilyy, mikä omalta osaltaan nostaa jännitystä.
No enpä ole viimevuosina nähnyt näitä "märällä asvaltilla holtittomasti seinään" tilanteita. Päinvastoin, vaikka märällä asvaltilla ei kitkaa paljoa ole, pystyy kuljettaja sentään JARRUTTAMAAN asvaltilla, toisinkuin hiekalla/soralla. Ja useimmiten siellä asvaltoidun alueen takana on jo hiekkaa, joka sitten pysäyttää jo valmiiksi hitaasti liukuvan auton lopullisesti (Nürre 2007). Toki asvaltoitu turva-alue nyt on hemmetin ruma, mutta minkäs teet?On outoa, että Tilke/FIA ei ole käyttänyt samanlaista turva-alueratkaisua uusilla radoilla. Tietysti jos he haluavat sateella autot liukumaan märällä asvaltilla holtittomasti seinään, niin omapahan on asiansa.
..ja taas päästään siihen, että onko se sitten turvallisempaa, että keskellä nopean mutkan turva-aluetta möllöttää auto tai pari odottamassa seuraavaa. Kyllä nuo asfaltti-alueet vähentää turva-autotilanteita. Kilpailessa se ei tietenkää rankaise niin paljoa. Radan ulkona käymisistä voisi yrittää jotenkin muuten rankaista, jotta siinä säilyis jonkinlainen peloite. Varsinki, jos ei ole kilpailutilanteen aiheuttama ulkonakäynti.Sepangissa rengaskasaan ajamisia ei 14 vuoden aikana ole juuri koskaan nähty, koska ulos ajavat autot pysähtyvät upottavaan hiekkaan vauhdista kuin vauhdista. Sateella märkä hiekka-alue pysäyttää auton entistä tehokkaammin. Näyttäviä, mutta törmäysvoimaa poistavia katon kautta pyörimisiä ei F1:ssä ole nähty, ja nykyturvakaarilla "uppoaminen" hiekkaan ei ole riski. Rangaistusefekti virheestä tai riskillä ajamisesta sen sijaan säilyy, mikä omalta osaltaan nostaa jännitystä.
Kyllä ne asfalttiturva-alueetkin rankaisevat kuljettajaa ajanmenetyksen muodossa, ja likaiselle pinnalle joutumisena jolloin renkaiden pito heikkenee.Radan ulkona käymisistä voisi yrittää jotenkin muuten rankaista, jotta siinä säilyis jonkinlainen peloite. Varsinki, jos ei ole kilpailutilanteen aiheuttama ulkonakäynti.
Jep, mut ei siinä määrin, mitä hiekalle joutumisesta. Siis suurin hyötyhän hiekassa on se, että kuljettaja joutuu oikeasti varoon sitä reunaa ja näin karsitaan jyvät akanoista ko haetaan niitä limiittejä. Turvallisuuden puolesta sillä vain taitaa olla liikaa heikkouksia.Kyllä ne asfalttiturva-alueetkin rankaisevat kuljettajaa ajanmenetyksen muodossa, ja likaiselle pinnalle joutumisena jolloin renkaiden pito heikkenee.
Mutta eipä turva-alueen tehtävänä taida edes olla kuljettajan rankaiseminen.
Riittäisi jo semmoinen kahden metrin ruohot niin nuo tahalliset leveäksivedot ( esim. Alonso Saksassa, Vettel Intiassa) saisi kitkettyä.Se ainakin kuullostaa hyvältä että ratoja reunustaisi muutaman metrin levyinen hiekka/nurmi.. ja sen jälkeen asvalttia.. silloin virheestä saisi kuitenkin "rangaistuksen", koska vauhtihan varmasti laskee jos toisen puolen renkaat menee hiekalla.. En ota kantaa että miten se käytännössä sitten toimisi..
Minä en kyllä ymmärrä sitä, että miksi leveäksi ajamisesta pitäisi seurata keskeytys joko hiekkaan juuttumisen tai turva-aitaan osumisen seurauksena.Se ainakin kuullostaa hyvältä että ratoja reunustaisi muutaman metrin levyinen hiekka/nurmi.. ja sen jälkeen asvalttia.. silloin virheestä saisi kuitenkin "rangaistuksen", koska vauhtihan varmasti laskee jos toisen puolen renkaat menee hiekalla.. En ota kantaa että miten se käytännössä sitten toimisi..
No se, että koko ajamisen meininki muuttuu, ku takaraivossa jyskyttää se keskeytyksen pelko. Itse ainaki hakisin sillä vain ja ainoastaan sitä. Jos sen voisi jotenkin muuten hoitaa, niin olis hieno homma. Nykytekniikka siihen varmasti kykenis. Siis siihen, että jos käyt ulkona radalta, nii kärsit siitä jotain rankkua ja piste. Tyylii varikon läpiajo-rankku joka -tun kerta ku kaikki renkaat käy radan ulkopuolella. Sama se olis kaikille Kimin sanoin. Tarvis vain lisää tekniikkaa eikä edes mitää uusinta uutta.Minä en kyllä ymmärrä sitä, että miksi leveäksi ajamisesta pitäisi seurata keskeytys joko hiekkaan juuttumisen tai turva-aitaan osumisen seurauksena.