Moottoriratakeskustelu

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
^Tuhoaminen koskee mutkan haastavuutta, riskejä ja ulkonäköä. Voin jo kuvitella, kuinka kuljettaja toisensa perään valuttaa surutta leveäksi ilman suurta ajanmenetystä.
Harvoin muistan, että turva-autoja olisi tarvittu Parabolicassa tapahtuneen ulosajon takia. Toisaalta Monzassa nähdään niin tylsiä kisoja, että SC usein olisi toivottavaa.

Monza oli harvoja ratoja, jossa turva-alueita ei oltu täysin steriloitu. Toki se oli vain ajan kysymys. Lesmon mutkat seuraavana asvaltiksi?
Jos siihen olisi lyöty sikaani keskelle niin silloin se olisi tuhottu. Nyt se on hieman steriloitu ajan hengen mukaiseksi. Tuskin tuota nytkään voi noin vaan leveäksi laskea ilman ajan menetystä. Sellaiset paikat on todella harvassa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kaipa Parabolica tehdään sellaiseksi, ettei saa hyötyä asfaltille valumisesta.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7566
Näyttää siltä, että siihen jäisi hiekkakaistale asvaltin ja radan väliin tai vaikka ei jäisikään niin ei tuossa hyötyä voi saada mitenkään leveäksi ajosta. Eri asia jos mutkan ulostulokin olisi asvaltoitu, mutta ei tuossa mutkan alkuosassa ajeta lähelläkään ulkoreunaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14271
Murheellinen tilanne, mutta ei tälle trendille nähtävästi voi juuri mitään.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6754
Sijainti
Täällähä mä
^Tuhoaminen koskee mutkan haastavuutta, riskejä ja ulkonäköä. Voin jo kuvitella, kuinka kuljettaja toisensa perään valuttaa surutta leveäksi ilman suurta ajanmenetystä.
Harvoin muistan, että turva-autoja olisi tarvittu Parabolicassa tapahtuneen ulosajon takia. Toisaalta Monzassa nähdään niin tylsiä kisoja, että SC usein olisi toivottavaa.

Monza oli harvoja ratoja, jossa turva-alueita ei oltu täysin steriloitu. Toki se oli vain ajan kysymys. Lesmon mutkat seuraavana asvaltiksi?
Kyllä siellä eniten pihalle on ajettu ulostulossa / lähellä sitä ei sisääntulossa johon tuo asfaltti on laitettu. En tiedä millä ajolinjalla siitä saa aikahyötyä tuossa kurvissa että sisääntulon pitkäksi ajamisella saa aikahyötyä.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
^Tuhoaminen koskee mutkan haastavuutta, riskejä ja ulkonäköä. Voin jo kuvitella, kuinka kuljettaja toisensa perään valuttaa surutta leveäksi ilman suurta ajanmenetystä.
Harvoin muistan, että turva-autoja olisi tarvittu Parabolicassa tapahtuneen ulosajon takia. Toisaalta Monzassa nähdään niin tylsiä kisoja, että SC usein olisi toivottavaa.

Monza oli harvoja ratoja, jossa turva-alueita ei oltu täysin steriloitu. Toki se oli vain ajan kysymys. Lesmon mutkat seuraavana asvaltiksi?
Hakkis jälleen asian ytimessä. Ennen Monzassa ei saanut mennä leveäksi, tai keskeytyksen tai joukon hännille joutumisen todennäköisyys oli liian suuri. Nyt nämä Rosbergit saa surutta ajaa vähän pitkäksi, jolloin todellakin voittaa aikaa siihen nähden mitä tapahtuisi jos joutuisi nostamaan kaasua. Jälleen yksi askel kohti ankeaa formula ykköstä.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Paljon pilaamisen aste riippuu siitä onko asvaltoitu vain tuo alkupätkä mutkasta, vai onko asvaltoitu myös se exitti, jossa ennen ajettiin millien päässä reunasta, pistetty asvaltiksi että hanimussukat saisi päästellä sinnekin huoletta kaasu pohjassa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Paljon pilaamisen aste riippuu siitä onko asvaltoitu vain tuo alkupätkä mutkasta, vai onko asvaltoitu myös se exitti, jossa ennen ajettiin millien päässä reunasta, pistetty asvaltiksi että hanimussukat saisi päästellä sinnekin huoletta kaasu pohjassa.
Toivottavasti eivät ole menneet tuhoamaan mutkan jättöä. Radasta puuttuu haaste sen jälkeen aivan täysin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Hakkis jälleen asian ytimessä. Ennen Monzassa ei saanut mennä leveäksi, tai keskeytyksen tai joukon hännille joutumisen todennäköisyys oli liian suuri. Nyt nämä Rosbergit saa surutta ajaa vähän pitkäksi, jolloin todellakin voittaa aikaa siihen nähden mitä tapahtuisi jos joutuisi nostamaan kaasua. Jälleen yksi askel kohti ankeaa formula ykköstä.
Ainakaan Parabolicassa ei voi turva-alueen muokkaamisesta huolimatta edelleenkään voittaa aikaa leveäksi vedon seurauksena ja radan ensimmäisessä mutkassa menettää takuuvarmasti aikaa jos se menee pitkäksi, koska joutuu joko pujottelemaan styroksiesteiden välistä tai ajamaan nurmikon kautta.

Sitä paitsi ilman Parabolican turva-alueen muokkaamista voisi tilanne olla se, että pian Monzassa ei voisi ajaa F1-kisoja lainkaan, koska se ei enää täyttäisi kaikilta osin FIA:n vaatimuksia.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Alkaisi kyllä jo melkein olla ihan sama kun ajaisivat jatkossa näitä kisoja vaan pleikkarilla tai simulaattorissa ja jättäisivät autot/radat kokonaan rakentamatta. Halvemmaksikin tulisi näin. On mennyt kyllä tämä laji jo niin steriiliksi näpräilyksi ja koko ajan vaan näyttää menevän huonompaan suuntaan että eipä ole ihme että katsojamäärät ovat laskussa.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Starteissakin voi tapahtua vaikka mitä kauheutta. Pitäisköhän startti ja eka kierros ajaa turva-auton takana? Tai koko kisa.

Tosin sekin on melko vaarallista, kun jarrujen ja renkaiden lämpötilat laskee turva-auton takana vaarallisen alhaisiksi.

Kyllä se on se pleikka.


(Ihmetyttää kun jengi luulee Hakkiksen tarkoittaneen asfaltoidun turva-alueen kautta oikaisua ja siitä hyötymistä. Hei haloo, kuka kuvittelee että suoraan ajamalla voi oikaista oikealle kääntyvässä mutkassa. Herätys)
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Starteissakin voi tapahtua vaikka mitä kauheutta. Pitäisköhän startti ja eka kierros ajaa turva-auton takana? Tai koko kisa.

Tosin sekin on melko vaarallista, kun jarrujen ja renkaiden lämpötilat laskee turva-auton takana vaarallisen alhaisiksi.
Startti pitäisi hoitaa sillä tavalla, että lämmittelykirroksen jälkeen kuskit lähetetään lähtöruuduista noin 3-5 sekunnin välein liikkeelle, jotta varmasti on turvallista. Vaikkapa niin, että paalulta lähtijälle syttyy lähtövalot ja tämän lähdön jälkeen jokainen kuski saa korvanappiinsa piippauksen sitten kun saa lähteä liikkeelle.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Pakko ihmetellä, että miten tämä keskustelu on tähän pisteeseen eskaloitunut. Tämä pieni plänttikö on nyt se viimeinen pisara joka sinetöi lajin lopullisen tuhon? Tuonko takia voidaan nyt sitten ajaa kisat vaikka simulaattoreissa? Eissaatana nyt joku roti!

En itsekkään pidä asfaltista ainakaan ihan radan reunassa, mutta pelkästään se ei koko lajia tai edes yhtä mutkaa kokonaan tuhoa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Voisko ton Parabolican alkuosan asfaltoinnin taustalla olle se, että vauhdit ennen Parabolicaa lienee tällä kaudella noin 350 km/h? :doubtful:
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
750
Pakko ihmetellä, että miten tämä keskustelu on tähän pisteeseen eskaloitunut. Tämä pieni plänttikö on nyt se viimeinen pisara joka sinetöi lajin lopullisen tuhon? Tuonko takia voidaan nyt sitten ajaa kisat vaikka simulaattoreissa? Eissaatana nyt joku roti!

En itsekkään pidä asfaltista ainakaan ihan radan reunassa, mutta pelkästään se ei koko lajia tai edes yhtä mutkaa kokonaan tuhoa.
Itse laji nyt on tuhottu jo tällä kaudella muutenkin.

Milloinhan muuten alkaa Suzukan tuhoaminen?
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Milloinhan muuten alkaa Suzukan tuhoaminen?
2002 Kimin ja Alesin ulostajon(2001) takia Dunlopia levennettiin. 2003 Moto GP:n kuolonkolarinatakia 130R totaalisesti muutettiin helpommaksi ja joskus 2011-2012 asfaltoitiin spoonit ja muutama muu paikka kait s-mutkista.. Muutenhan rata on edelleen se loistavin.. Degnereihin onneks ei koskettu vielä!
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Interlagosin profiilia ainakin on hankala muuttaa, koska ainoalla alueella jonne rataa pystyisi pidentämään on järvi ja muualla on vastassa kadut ja asutus.

Käytännössä ainoat muutokset joita voisi tehdä olisivat takasuoran pidentäminen 100-150 metrillä, neulansilmän tekeminen takasuoran pidennyksen päähän, s-mutkan lisääminen osuudelle jolla neulansilmästä palattaessa tullaan takaisin nykyiselle radalle ja Juncaon muokkaaminen siten, että sitä edeltävä suoranpätkä pitenee ja itse juncao muuttuu nykyistä tiukemmaksi.
Mitäs järkeä tuossa boldatussa olisi? Abu Dhabi ennen DRS:ää oli osoitus mitä hairpin-suora-hairpin saa aikaan. Juncao on tarpeeksi nopea, että siitä voi saada nopeusetua suoralle + nopeammassa mutkassa auton ajaessa esim. ,5 metriä toisen perässä, aikaero on pienempi kuin hitaassa mutkassa. Toisaalta Juncao ei ole niin nopea, että perässäajaja menettäisi downforcea.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14271
Jos tässä nyt pitäisi alkaa lajin ns. Tuhoamisesta puhua niin tätä tuhoamista on ollut vähin erin mukana jo 1990-luvun lopusta asti. 2000-luvulla asiat ovat sittemmin kärjistyneet suuremmiksi. Ja jos vielä pitäisi oikein pilkuntarkka olla tai miettiä liiallisten sääntöjen tuhonneen lajiin niin sitä oli siinä tapauksessa sitten jo vuodesta 1972 eteenpäin ainakin näiden kaikkien pahimpien puritanistien mielestä.
 
Ylös