Moottoriratakeskustelu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No miltäs tämä näyttäisi? Tämä siis on ei-Tilken suunnittelema Avalon-projekti, joka korvaisi Melbournen Australian kisaisäntänä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei missään nimessä voita Melbournea.
No ei sinne sellaista rataa tulla ikinä saamaan, joka voittaisi. GP-isäntä vaihtuu - jos vaihtuu - ainoastaan taloudellisista ja poliittisista syistä, itse radalla ei ole muuta tekemistä sen kanssa kuin se, ettei Melbournella ole tällä hetkellä vielä kilpailijaa. Jos kilpailija tulee, niin Melbournen asema tulee välittömästi olemaan uhattu.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
No miltäs tämä näyttäisi? Tämä siis on ei-Tilken suunnittelema Avalon-projekti, joka korvaisi Melbournen Australian kisaisäntänä.
Hitaalta, tyyppiliseltä nykyajan moottoriradalta jolla ei ole "sielua". Rytmi kateissa, liikaa hitaita ja keskinopeita mutkia, ei ainuttakaan haastavaa mutkaa. Ohituspaikat erittäin vähissä. Alku liian nopea seuraamiseen (olettain että myötäpäivään ajetaan), keskiosalla pienestä virheestä johtuva nopeusero ei riitä taas ohitukseen.
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Hitaalta, tyyppiliseltä nykyajan moottoriradalta jolla ei ole "sielua". Rytmi kateissa, liikaa hitaita ja keskinopeita mutkia, ei ainuttakaan haastavaa mutkaa. Ohituspaikat erittäin vähissä. Alku liian nopea seuraamiseen (olettain että myötäpäivään ajetaan), keskiosalla pienestä virheestä johtuva nopeusero ei riitä taas ohitukseen.
Kyllä tuo minusta on tyypillinen 90-80-luvun rata. Kauhee mikkihiiri. Tilkedromeista löytyy kyllä nopeita/haastavia mutkia ja hyviä osuuksia, mutta ongelma on se, että siellä radalla pitäisi pystyä myös ohittamaan. Siksi sinne pitää lyödä noita rytmin rikkovia kilometrin mittaisia suoria ja teräviä mutkia.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7566
Circuit of the Americas on kyllä Tilkeltä varsin onnistunut rata ja hyviä kilpailuja tarjonnut.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No miltäs tämä näyttäisi? Tämä siis on ei-Tilken suunnittelema Avalon-projekti, joka korvaisi Melbournen Australian kisaisäntänä.
Jaa, että taas yksi parkkipaikkarata lisää :rolleyes:

Caesar's Palace alkaa vaikuttaa Nordschleifeltä noihin uusiin tekeleisiin verrattuna.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
En näe Sochia stop & Go -ratana. Rata on niin leveä, että mutkat voi ajaa loivalla linjalla.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaa, että taas yksi parkkipaikkarata lisää :rolleyes:
Avalon mikään parkkipaikkarata olisi. Täysimittainen 4,8 km Grade 2 -rata, joka olisi helposti päivitettävissä Grade 1-kuntoon. Täysin verrannollinen nykyisiin F1-ratoihin.
Caesar's Palace alkaa vaikuttaa Nordschleifeltä noihin uusiin tekeleisiin verrattuna.
Kärjistykset toimisivat paremmin, jos niissä olisi edes jonkinlainen tolkku. Tuosta jää lähinnä sellainen vaikutelma, että kirjoittaja on ihan pihalla.
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Miksi radat tehdään nykyään kaupunkeihin ja aavikoille ja sun muulle sellaiselle alustalle? Miksei niitä tehdä vuoristoon tai metsikköön, että saataisiin vähän edes korkeuseroja. Enemmän Span, Suzukan, Monzan, Interlagosin, A1:sen ja Nürburgringin tapaisia ratoja. No ne taitaa olla mennyttä. Nykyään mennään aina vain huonompaan suuntaan. :thumbfh:
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Circuit of the Americas on kyllä Tilkeltä varsin onnistunut rata ja hyviä kilpailuja tarjonnut.
Niin no hyviä kisoja tarjoaa, mutta toihan on täysin kopioitu muista radoista. Siksi en arvosta tuota mitenkään onnistuneena suorituksena. Muiden ratojen kuuluisimmat mutkat yhteen, joka ei sinänsä oikein nappaa...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Avalon mikään parkkipaikkarata olisi. Täysimittainen 4,8 km Grade 2 -rata, joka olisi helposti päivitettävissä Grade 1-kuntoon. Täysin verrannollinen nykyisiin F1-ratoihin.

Kärjistykset toimisivat paremmin, jos niissä olisi edes jonkinlainen tolkku. Tuosta jää lähinnä sellainen vaikutelma, että kirjoittaja on ihan pihalla.
Parkkipaikoilla tarkoitin turva-alueita: hehtaareittain asvalttia.

Ja tuo Caesar's Palace -vertaus on ihan validi. Nykyradat antavat siimaa onnettomillekin kuskeille suoriutua maaliin kisassa kuin kisassa, CP ei antanut.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Niin no hyviä kisoja tarjoaa, mutta toihan on täysin kopioitu muista radoista. Siksi en arvosta tuota mitenkään onnistuneena suorituksena. Muiden ratojen kuuluisimmat mutkat yhteen, joka ei sinänsä oikein nappaa...
Rata on suht. mielenkiintoinen kisoiltaan, mutta mm. Esses -osuus vesitettiin tiukentamalla sitä liikaa. Flow tapettiin.

Liikaa turva-asvalttia myöskin paikoissa joissa sitä ei turvallisuuden kannalta tarvittaisi. Haaste puuttuu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksi radat tehdään nykyään kaupunkeihin ja aavikoille ja sun muulle sellaiselle alustalle? Miksei niitä tehdä vuoristoon tai metsikköön, että saataisiin vähän edes korkeuseroja.
- Kaupunkeihin: Koska yleisö on lähellä.
- Aavikoille: Koska kisan halunneissa Bahrainissa ja Abu Dhabissa nyt ei ole vuoria eikä metsiä.

Näkyvyyttä häiritsevät metsät hakattaisiin kuitenkin pois tai mielummin käytetään tonttia, jossa häiritseviä metsiä ei alunperin edes ole näköesteenä. Sellaiset paikat, joita halajat ovat kaukana yleisöstä, joten taloudellisesti ei ole järkevää viedä rataa minnekään hevonkuuseen.
Enemmän Span, Suzukan, Monzan, Interlagosin, A1:sen ja Nürburgringin tapaisia ratoja. No ne taitaa olla mennyttä. Nykyään mennään aina vain huonompaan suuntaan. :thumbfh:
Onhan noita kumpuilevia ratoja tehty edelleen: Istanbul, Portimao, Alcaniz. Pitäisi vain olla kiinnostusta ja rahaa järjestää se kisa. Istanbulin loistavalla radalla väkeä kävi käsittämättömän vähän, joten kisaaminen siellä loppui jo ennen kuin sopimuskausi päätyi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Parkkipaikoilla tarkoitin turva-alueita: hehtaareittain asvalttia.
Tervetuloa nykypäivään. Uutta F1-rataa ei tule ilman asfalttialueita.

Parkkipaikkarata taas on parkkipaikalla, kuten Caesar's Palace. Mahtui varmaan 500m x 500m postimerkille.
Ja tuo Caesar's Palace -vertaus on ihan validi. Nykyradat antavat siimaa onnettomillekin kuskeille suoriutua maaliin kisassa kuin kisassa, CP ei antanut.
Caesar's Palace oli rasittava rata, mutta enemmän kuumuuden ja "väärän suuntansa" vuoksi. Oli siellä toki muureja ja hiekka-alueitakin, mutta se oli yksi typerimmistä F1-radoista. Mikkihiirein F1-rata ikinä.

Caesar's Palacen arvioiminen Nordschleifemmaksi kuin mikä tahansa oikea moottorirata nyt vain on täysin järjetöntä. Mainittakoon, että kyseisellä karting-radalla keskeytyssyyt olivat enemmän teknisistä syistä johtuvia, ei ulosajoja (vaikka jokunen ripustussyy sieltä joukosta löytyykin). Vauhdit olivat aika hitaita, kun suorat olivat lyhyitä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Caesar's Palace oli rasittava rata, mutta enemmän kuumuuden ja "väärän suuntansa" vuoksi. Oli siellä toki muureja ja hiekka-alueitakin, mutta se oli yksi typerimmistä F1-radoista. Mikkihiirein F1-rata ikinä.

Caesar's Palacen arvioiminen Nordschleifemmaksi kuin mikä tahansa oikea moottorirata nyt vain on täysin järjetöntä. Mainittakoon, että kyseisellä karting-radalla keskeytyssyyt olivat enemmän teknisistä syistä johtuvia, ei ulosajoja (vaikka jokunen ripustussyy sieltä joukosta löytyykin). Vauhdit olivat aika hitaita, kun suorat olivat lyhyitä.
Kuitenkin voinet sen verran antaa myöten periaatteistasi, että myönnät radan tarjonneen haasteen jota nykyradat eivät enää tarjoa: maaliinpääsy ei ollut automaattista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuitenkin voinet sen verran antaa myöten periaatteistasi, että myönnät radan tarjonneen haasteen jota nykyradat eivät enää tarjoa: maaliinpääsy ei ollut automaattista.
Kuumuus siellä oli suurin haaste. Niin kuskeille kuin autoillekin. Kuumuutta löytyy nykypäivänäkin, mutta siihen osataan varautua silloista paremmin. Siihen aikaan maaliinpääsy ei ollut automaattista millään radalla. Jos nyt on, se johtuu autoista, ei radoista.

-Edit- Lisäksi kuskien jäähdyttämiseen on keksitty yhtä sun toista tässä vuosikymmenien varrella. Vuonna 1982 Brasiliassa Keke kokeili ensimmäisen kerran sellaista mullistavaa innovaatiota kuin juomapullo!

-Edit2- Piti vielä sekin päivä nähdä, että joku glorifioi Caesar's Palacen mikkihiiripyöritystä. Oli noina vuosina (81-82) haastaviakin ratoja. CP ei ollut sieltä haastavimmasta päästä muuten kuin kuumuutensa takia.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Kyllä tuo minusta on tyypillinen 90-80-luvun rata. Kauhee mikkihiiri. Tilkedromeista löytyy kyllä nopeita/haastavia mutkia ja hyviä osuuksia, mutta ongelma on se, että siellä radalla pitäisi pystyä myös ohittamaan. Siksi sinne pitää lyödä noita rytmin rikkovia kilometrin mittaisia suoria ja teräviä mutkia.
Kilometrin mittaisia suoria laitetaan siksi, että FIA:n vaatii sitä.
 
Ylös