Moottoriratakeskustelu

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Ei hetkauta televisiokatsojaa. Paitsi kun hyvä rata poistuu sen takia kalenterista (esim. Turkki).
Onko sulle jääkiekkoa, futista tai korista katsoessakin ihan sama, onko siellä katsomossa ketään?

Se tieto että urheilutapahtuman katsomossa on joku, jota katselemansa urheilu kiinnostaakin, vaikuttaa omaan televisiokatselukokemukseeni lajissa kuin lajissa. Ja veikkaisin, että näin on 90% muidenkin katselijoiden osalta.

Lisäksi tuo kaukomaille vieminen (yms. fanien naamalle kusemiset ja maksutv-bernieilyt) omalta osaltaan tehokkaasti varmistavat että Ykkösille ei varmasti ainakaan muodostu uutta fanisukupolvea.

--

Se on sinällään mielenkiintoista, että joku foorumille kirjoitteleva tyyppi määrittelee kilpa-autoilun perusluonteen eikä F1:n MM-sarjassa ajava kuski.
Miksi Grosjean määrittelee sen, muttei Pérez?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Webs lienee yksin mielipiteensä kanssa. Eli että kaikki radat saa olla mitäänsanomattomia parkkipaikkoja jossain hevon kuusessa.

Mitäänsanomaton = ei minkäännäköistä keskeytysriskiä osaavalle kuljettajalle.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Webs lienee yksin mielipiteensä kanssa. Eli että kaikki radat saa olla mitäänsanomattomia parkkipaikkoja jossain hevon kuusessa.

Mitäänsanomaton = ei minkäännäköistä keskeytysriskiä osaavalle kuljettajalle.
Selityksesi mitäänsanomattomasta radasta tarkoittaa käytännössä sitä, että yhtäkään mitäänsanomatonta rataa ei löydy koko maailmasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko sulle jääkiekkoa, futista tai korista katsoessakin ihan sama, onko siellä katsomossa ketään?
Jos katson televisiosta, niin on. Tapahtumat kentällä/radalla on se syy miksi katson, ei se mitä katsomossa tapahtuu. Toki susijengin tai SaiPan fanikulttuuri lämmittää mieltä, muttei se omiin seuraamisiini millään tavalla vaikuta. Jos menisin paikan päälle, pitäisin enemmän siitä, että väkeä on vähän, koska en pidä ihmispaljoudesta.
Lisäksi tuo kaukomaille vieminen (yms. fanien naamalle kusemiset ja maksutv-bernieilyt) omalta osaltaan tehokkaasti varmistavat että Ykkösille ei varmasti ainakaan muodostu uutta fanisukupolvea.
Tarkoitus on epäilemättä täysin päinvastainen. Että uutta fanisukupolvea hankitaan myös maista, joissa sitä ei aikaisemmin ole ollut. Perinteisten moottoriurheilumaiden mediat kyllä pitävät huolen siitä, että niissä kiinnostus säilyy jatkossakin. Tai no, Ranskasta en ole varma.
Miksi Grosjean määrittelee sen, muttei Pérez?
Ei vaan miksi Revolt määrittelee sen?
Webs lienee yksin mielipiteensä kanssa. Eli että kaikki radat saa olla mitäänsanomattomia parkkipaikkoja jossain hevon kuusessa.

Mitäänsanomaton = ei minkäännäköistä keskeytysriskiä osaavalle kuljettajalle.
Kuten kirjoituksistani on aikaisemminkin tullut ilmi, keskeytykset eivät ole minulle F1:n hyvyyden mitta, päinvastoin. Mitä enemmän autoja on radalla ja mukana kisassa, sen parempi. Haaste on toisenlainen kuin aloittaessani seuraamisen, mutta olen muuttunut lajin mukana. Minä fanitan nyky-F1:ä niinkuin fanitin 80-luvulla silloista F1:ä. Jälkikäteen ajateltuna homma oli silloin aika järjetöntä "turva-aitoineen", eikä ne keskeytykset silloinkaan minulle mikään lajin suola olleet. En osaa iloita toisten epäonnistumisista.

Voin olla varsin yksin mielipiteeni kanssa, mutta ei se minua haittaa. Tilken lähes monopolista huolimatta radat ovat menneet pääosin parempaan suuntaan, eikä kisojen vieminen kaukomaille minua haittaa millään tavalla. Muutos on kuulunut F1:een koko sen ajan kun olen sitä seurannut ja saa kuulua vastakin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jos F1:ssä täytyy varmistaa kuskien täydellinen turvallisuus, niin ei muuta kuin kuskit kauko-ohjaimien kanssa varikkobokseihin. Vielä mahdollisimman kauas toisistaan, että kun Maldonado ohjaa autonsa päin Gutierrezin autoa, ettei vain tule nyrkkitappelua.

Mitä keskeytyksiin tulee, niin radalta ulosmenemisestä jo sietääkin keskeyttää, tai ainakin kärsiä merkittävästi. Näin on aina ollut ja näin sen kuuluisikin olla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jos F1:ssä täytyy varmistaa kuskien täydellinen turvallisuus, niin ei muuta kuin kuskit kauko-ohjaimien kanssa varikkobokseihin. Vielä mahdollisimman kauas toisistaan, että kun Maldonado ohjaa autonsa päin Gutierrezin autoa, ettei vain tule nyrkkitappelua.

Mitä keskeytyksiin tulee, niin radalta ulosmenemisestä jo sietääkin keskeyttää, tai ainakin kärsiä merkittävästi. Näin on aina ollut ja näin sen kuuluisikin olla.
Kyllä. mm Rallissakin sai juuri kaksi(kolme) kärkiukkoa sen kokea. Pitää olla nopein ylittämättä rajojaan. Onhan se raakaa, mut lisää jännitystä. Totta ne pian Monaconki poistaa turvallisuuteen vedoten :rolleyes:

edit: Mosse oli nopeampi.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1380
Jos katson televisiosta, niin on. Tapahtumat kentällä/radalla on se syy miksi katson, ei se mitä katsomossa tapahtuu. Toki susijengin tai SaiPan fanikulttuuri lämmittää mieltä, muttei se omiin seuraamisiini millään tavalla vaikuta. Jos menisin paikan päälle, pitäisin enemmän siitä, että väkeä on vähän, koska en pidä ihmispaljoudesta.
Sinulla todellakin on oikeus mielipiteeseesi, mutta edustat maailman mittakaavassa häviävän pientä joukkoa. Jopa Suomalaiset ovat oppineet, että porukalla kaikki on kivempaa. Ihmiset hakevat entistä enemmän tunne-elämyksiä ja siihen ei todellakaan kuulu tyhjät katsomot. Niin hassulta kuin se kuulostaakin, täydet katsomot välittävät myös tunnekokemusta kotikatsomoon.

Voin olla varsin yksin mielipiteeni kanssa, mutta ei se minua haittaa. Tilken lähes monopolista huolimatta radat ovat menneet pääosin parempaan suuntaan, eikä kisojen vieminen kaukomaille minua haittaa millään tavalla. Muutos on kuulunut F1:een koko sen ajan kun olen sitä seurannut ja saa kuulua vastakin.
Siksi nuo kaukomaiden kisat ei toimi, koska kulttuuria ei voi ostaa, se on rakennettava. Joku ulkoa tuotu F1 on täysin väärä pää sitä alkaa rakentaa. Rakentaminen, karrikoiden ajatellen, aloitetaan paikallisesta jokkiksesta.
Uskon, että ei Fykkösiä johonkin Kazastaniin, tai mikä helvetin loukko se oli, fanikulttuurin rakentamisen takia viedä, vaan pelkästään rahan takia.

F1- valitsemallaan tiellä, tulee putoaman koko ajan alemmaksi. No, onneksi on muitakin rataluokkia. Yksi varma voittaja tässä on WEC ja erilaiset GT jne luokat ainakin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Sinulla todellakin on oikeus mielipiteeseesi, mutta edustat maailman mittakaavassa häviävän pientä joukkoa. Jopa Suomalaiset ovat oppineet, että porukalla kaikki on kivempaa. Ihmiset hakevat entistä enemmän tunne-elämyksiä ja siihen ei todellakaan kuulu tyhjät katsomot. Niin hassulta kuin se kuulostaakin, täydet katsomot välittävät myös tunnekokemusta kotikatsomoon.
Paikanpäällähän se tunnelma ja yleisön fiilis voi olla jopa itse lajia tärkeämpi. Kyllä mä voin lähteä yleisötapahtuman kautta katsomaan vaikka itselle vierastakin lajia tunnelman takia. Eilen tuli katottua telkkarista CHL jääkiekkomatsia jossa suomalaisjoukkue kohtasi italialaisjoukkueen Italiassa. Katsomossa oli ehkä 200 henkeä ja kaikki istuivat toisessa päädyssä yhdellä alueella, koko muun hallin ollessa tyhjä. Italialainen amatööriohjaaja kuvasi tyhjiä katsomoita ja muutenkin kaikkea muuta kuin kiekkoa niin kyllä se vei paljon pois matsista tv:stäkin seurattuna.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Paikanpäällähän se tunnelma ja yleisön fiilis voi olla jopa itse lajia tärkeämpi. Kyllä mä voin lähteä yleisötapahtuman kautta katsomaan vaikka itselle vierastakin lajia tunnelman takia. Eilen tuli katottua telkkarista CHL jääkiekkomatsia jossa suomalaisjoukkue kohtasi italialaisjoukkueen Italiassa. Katsomossa oli ehkä 200 henkeä ja kaikki istuivat toisessa päädyssä yhdellä alueella, koko muun hallin ollessa tyhjä. Italialainen amatööriohjaaja kuvasi tyhjiä katsomoita ja muutenkin kaikkea muuta kuin kiekkoa niin kyllä se vei paljon pois matsista tv:stäkin seurattuna.
Allekirjoitan kyllä tuon kirjoituksesi täysin. Itselle tunnelman kokeminen on tärkein asia. Jos tunnelmaa ei ole, itseä ei ainakaan kauheasti ole kiinnostusta seurata tapahtumaa, vaan mieli tekee lähteä pois viettämään vapaata aikaa jollakin muulla tavalla.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mitä katsojamääriin tulee, niin en katso sen takia, että muutkin katsovat. Nykyään katson jopa IndyCaria mieluummin kuin F1:tä ehkä siihen vaikuta, että F1:llä olisikin enemmän katsojia. Mutta kyllä laskeneet katsojamäärät luovat apatiaa, mieleen hiipii ajatus, että miksi minäkään tätä enää katson? Ja vastaavasti suuri katsojamäärä houkuttelee katsomaan. Kaveritkin katsoo, ja vaikka kaverit eivät katsoisikaan niin silti monet ihmiset katsoo. Täytyypä katsoa, mikä siinä on niin mielenkiintoista että niin moni katsoo sitä.

Ja mitä paikan päällä katsomiseen tulee, niin mieluummin katson täysissä katsomoissa, tunnelma on parempi. Nykyiset turvallisuusmääräykset jo pitää huolen siitä, että epämiellyttävän täyttä ei tule.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9270
GP3-kuski Alex Fontanan kommentit muutoksista:

Like I said before, I don’t like it. It’s probably better for safety and money and mistakes, which helps us in all the ways…but not for the show, the public and the racing itself: a few thing that Formula 1 and motorsport in general can’t absolutely lose.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllä. mm Rallissakin sai juuri kaksi(kolme) kärkiukkoa sen kokea. Pitää olla nopein ylittämättä rajojaan. Onhan se raakaa, mut lisää jännitystä.
Tässäpä se mikä nykypäivän rata-autoilusta uupuu. Ja huonommaksi vaan menee uusien ratojen myötä.

Uusimmista radoista ainoastaan Singapore luo katuratana sitä kilpailumentaliteettia mitä minä jaksan katsoa. Korea oli myös melko hyvä nykyradaksi..
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9245
Sijainti
Helsinki
Viisi vuotta ratakeskustelua seuraanneena päätän sanoa oman mielipiteeni.
Itsekkään en pidä asfalttiturva-aluesita, sillä ne vievät radoista haastavuuden. Onko ne oikeesti rakennettu turvallisuuden vai mainostamisen nimissä?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Viisi vuotta ratakeskustelua seuraanneena päätän sanoa oman mielipiteeni.
Itsekkään en pidä asfalttiturva-aluesita, sillä ne vievät radoista haastavuuden. Onko ne oikeesti rakennettu turvallisuuden vai mainostamisen nimissä?
Ei kai noissa ulkokurvin turva-alueissa ole pahemmin mainoksia ollut? Kai ne turvallisuuden takia on. Ei ne kai sentään sen takia asfaltoi niitä ulkokurvin turva-alueita että rata-alueelta olisi muuten mainospinta-ala vähissä. Eikä maksukykyisiä rahoittajia taida olla jonoksi asti että tätä tarvisi lähitulevaisuudessakaan huomioida.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei kai noissa ulkokurvin turva-alueissa ole pahemmin mainoksia ollut? Kai ne turvallisuuden takia on. Ei ne kai sentään sen takia asfaltoi niitä ulkokurvin turva-alueita että rata-alueelta olisi muuten mainospinta-ala vähissä. Eikä maksukykyisiä rahoittajia taida olla jonoksi asti että tätä tarvisi lähitulevaisuudessakaan huomioida.
En ole varma, mutta läiskitäänkö noille parkkipaikoille nykyään grafiikalla mainokset? Mulle on jäänyt ikävä mielikuva jostain härkeistä rolex-mainoksista keskellä asfalttia.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7566
En ole varma, mutta läiskitäänkö noille parkkipaikoille nykyään grafiikalla mainokset? Mulle on jäänyt ikävä mielikuva jostain härkeistä rolex-mainoksista keskellä asfalttia.
Olihan esimerkiksi Monzassa grafiikkamainos keskellä pääsuoraa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9245
Sijainti
Helsinki
Ymmärrän kyllä, että turvallisuuden vuoksi on vaarallisiksi katsottujen kaarteiden turva-alueet asvaltoitu. En vain pidä Abu Dhabin kaltaisesta parkkipaikasta:nope:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ymmärrän kyllä, että turvallisuuden vuoksi on vaarallisiksi katsottujen kaarteiden turva-alueet asvaltoitu. En vain pidä Abu Dhabin kaltaisesta parkkipaikasta:nope:
Sama juttu omalla kohdalla. Ymmärrystä löytyy, mutta asiassa on menty liiallisuuksiin.

Radat ovat menettäneet merkityksensä kun autolla voi ajaa melkeinpä missä kohdin aluetta tahansa.


En enää juuri seuraa muuta rata-autoilua jo tuon yleisen suuntauksen takia. Enkä luultavasti enää F1:äkään samassa määrin kuin tähän asti. Le Mans 24h on näillä näkymin se kilpailu jota enää odotan jatkossa, vaikka sielläkin rataa on helpotettu turhan monessa paikassa.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Sama juttu omalla kohdalla. Ymmärrystä löytyy, mutta asiassa on menty liiallisuuksiin.

Radat ovat menettäneet merkityksensä kun autolla voi ajaa melkeinpä missä kohdin aluetta tahansa.


En enää juuri seuraa muuta rata-autoilua jo tuon yleisen suuntauksen takia. Enkä luultavasti enää F1:äkään samassa määrin kuin tähän asti. Le Mans 24h on näillä näkymin se kilpailu jota enää odotan jatkossa, vaikka sielläkin rataa on helpotettu turhan monessa paikassa.
Eivät ne asfalttiturva-alueet helpota ratoja, koska kisassa on tarkoitus ajaa rataviivojen välissä ja itse rataprofiilit eivät juurikaan ole muuttuneet.

Täällä on ties kuinka monta kertaa väännetty rautalangasta turva-alueitten tarkoitus, mutta silti jatkuvasti löytyy niitä jotka eivät sitä ymmärrä tai eivät suostu ymmärtämään.

Tuntuu siltä, että osa täällä päättää radan hyvyyden ja haastavuuden pelkästään turva-alueitten perusteella unohtaen samalla tärkeimmän eli rataprofiilin tai sitten kyse on puhtaasti siitä, että halutaan harata kehitystä vastaan vaikka tiedetään sen olevan mahdotonta.
 
Ylös