Moottoriratakeskustelu

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9270
Oli pakko mennä tuon jälkeen katsomaan WebSlaven kommentointia silloin, kun tuplapisteet tulivat julki. Suurinpiirtein ainoa porukasta, joka ei tyrmännyt ideaa.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Oli pakko mennä tuon jälkeen katsomaan WebSlaven kommentointia silloin, kun tuplapisteet tulivat julki. Suurinpiirtein ainoa porukasta, joka ei tyrmännyt ideaa.
Onhan tuo hyvin kypsä suhtautuminen toisin kuin "katsomatta paskaa"-asenne. Katsotaan nyt ensin ja vasta sitten TYRMÄTÄÄN!
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Eihän tuplapisteet mikään erehdys ole, näkemysero vain. Niillä kuitenkin saavutetaan todennäköisesti juuri se, mitä niillä yritetäänkin saavuttaa.
Saada sattumalta Emiraattien kisassa voittanut kuski mestariksi ohi suurimman osan kautta johtaneen ja kauden tasaisimmin menestyneen kuljettajan. Välttämättä en haluaisi sellaista tapahtuvan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Saada sattumalta Emiraattien kisassa voittanut kuski mestariksi ohi suurimman osan kautta johtaneen ja kauden tasaisimmin menestyneen kuljettajan. Välttämättä en haluaisi sellaista tapahtuvan.
Se on yksi mahdollisuus, mutta kaikkien tiedossa ja sama kaikille. Eli siinä kisassa on parempi onnistua. Se varsinainen tuplapisteiden tarkoitus on nähdäkseni kuitenkin se, ettei mestaruus ratkea ennen aikojaan, ja sen se useimmilla kausilla toteuttaa.

Olisin mieluummin pitänyt samat pisteet finaalistakin, mutta minua nyt ei tittelin ratkeaminen ennen viimeistä osakisaa niin häiritsekään. Ja juu, itsekin mielummin näkisin mestarina tasaisesti menestyvän kuskin kuin sellaisen, joka voittaa enemmän, mutta myös keskeyttää enemmän. Tuosta monet myös ovat sitä mieltä, että voittoja pitäisi korostaa (mikä on tullut ilmi pistesysteemikeskusteluissa).

Näen tuon talous edellä tehtynä ratkaisuna, viihdeteollisuudesta kun on kyse.

Voisikohan tämän tuplapistekeskustelun siirtää tänne, kun ei oikein moottoriratoihin liity.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Siltä kannalta asfalttiturvaalueet on huonoja, että jos tulet 320 km/h vaikka siihen Parabolicaan ja ratti jää käteen (tai muuta vastaavaa että auto ei käänny), niin sitä törmäät melko kovaa siihen seinään. Hiekka-alueella vauhti pysähtyisi hyvin näissä tilanteissa.
Toisaalta jos jarrut pelaavat asfaltilla pystyy hiekkaa tehokkaammin hidastamaan vauhtia jarruttamalla.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Toisaalta jos jarrut pelaavat asfaltilla pystyy hiekkaa tehokkaammin hidastamaan vauhtia jarruttamalla.
Miksi toistat samoja asioita, johan P1 Rai:ta seuraava postaaja tämän kertoi.

Nopeissa mutkissa asfaltti tuonee turvallisuutta ja itseäni ei haittaa jos joka ulosajosta ei jää radan varteen..

mutta hitaammissa voitaisiin pysyä hiekassa ja nurmikossa.

Onhan se hölmöä, jos lähes jokaisesta leveäksi menemisestä selviää käytännössä ilman mitään suurempia menetyksiä.

Onhan siellä ratin takana maailman parhaat kuskit.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Se on yksi mahdollisuus, mutta kaikkien tiedossa ja sama kaikille. Eli siinä kisassa on parempi onnistua. Se varsinainen tuplapisteiden tarkoitus on nähdäkseni kuitenkin se, ettei mestaruus ratkea ennen aikojaan, ja sen se useimmilla kausilla toteuttaa.
Samalla on kuitenkin lisätty kisojen määrää, joka taas taistelee tuon "ennenaikojaan" (eli ennen päätöskisaa) ratkeamisen puolesta.
Ehkä vähän parempi olisi ollut jakaa kausi vaikka neljään osaan joista ekoista kisoista saa pienemmät pisteet, kuin sitten myöhemmistä.
Näin Brawn-tallikin 2009 olisi enemmän pakotettu pysymään kehitysvauhdissa mukana eikä Buttonin alkukauden voittoputki olisi kannatellut niin pitkälle...

Mutta, nyt oikein toivon jostan 40 pisteen takaa nousua mestariksi toiselle Mersukuskille (ei väliä kumpi) päätöskisassa, ja sitä seuraavia shittimyrskyjä ja kiusallisia palkintogaaloja. Kunpa jäisi vain yhden kauden älyttömyydeksi tuo tuplapistekisa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tuplapisteet olisi ihan OK, jos kisassa olisi jotain erityislaatuista. Esim Le Mans 24h:n tuplapisteet muuten 6h-kisoista koostuvassa WEC:ssä, tai IndyCarin tuplapisteet 500-mailin kisoille. Jenkeissähän on entisaikoina annettu pisteet kismatkan mukaan. Noin 2h30min (n. 450-500km) Abu Dhabin GP ei olisi kuskeille vielä liian pitkä, ja siinä olisi perustetta tuplapisteille. Toki välitankkaus pitäisi sitten sallia (eikä 5.55km radalla riitäisi 55 kierrosta).
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4288
Sijainti
Maalla
Juu tuolla tavalla mä olisin myös hyväksymässä tuplapisteet, periaatteella tuplakisa ja siitä tuplapisteet.
Siinä tankkaus hommassa voitais ottaa vähän mallia FE:stä.
Olis tankkaukselle varattu oma aika. Esim kun auto pysähtyy varikko stopille syttyy samantin autoon punainen valo vaikka 30 sekunniksi joka on se tankkaus aika jossa ajassa tankkaus saadaan hosumatta tehtyä turvallisesti.
30 s jälkeen autoon syttyy vihreä valo ja se tarkoittais että sitten autoon saa tehdä muut varikko hommat esim vaihtaa renkaat.
Tällä tavalla tankkaus olis turvallista mutta se muu varikko säpinä säilyis.


Edit.
Näinkö ?
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Juu tuolla tavalla mä olisin myös hyväksymässä tuplapisteet, periaatteella
tuplakisa ja siitä tuplapisteet.
Siinä tankkaus hommassa voitais ottaa vähän mallia FE:stä.
Olis tankkaukselle varattu oma aika.
Esim kun auto pysähtyy varikko stopille syttyy samantin autoon punainen
valo vaikka 30 sekunniksi joka on se tankkaus aika jossa ajassa
tankkaus saadaan hosumatta tehtyä turvallisesti. 30 s jälkeen autoon syttyy
vihreä valo ja se tarkoittais että sitten autoon saa tehdä muut
varikko hommat esim vaihtaa renkaat.
Tällä tavalla tankkaus olis turvallista mutta se muu varikko säpinä säilyis.
Viestisi olisivat kauheasti helpommin luettavia jos et tekisi rivinvaihtoja esimerkiksi kesken lauseen.
Kiitos ja anteeksi. Varsinkin anteeksi offtopic.

edit: No esimerkiksi!
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jospa Abu Dhabissa ajettaisiin alle 75 % kisasta, kun silloin jaetaan puolitetut pisteet. :)
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Onneksi sarjassa on vielä muutama turva-alueiltaan epäonnistunut rata kuten Monaco, Montreal ja Singapore. Niissä on sentään jotain paineita pysyä valkoisten viivojen sisäpuolella, muuten voi löytää itsensä seinästä hajonneen autonsa sisältä.

Tuplapisteet tulevat aiheuttamaan sen, että Abu Dhabissa kaikki ajavat varman päälle eikä yhtään teknistä keskeytystä tule. Turhia riskejä ohituksissa ei myöskään oteta. Tämä vain siksi että kisa on kaksi kertaa arvokkaampi kuin muut kisat. Toivon että maailmanmestaruus ratkeaa 49 pisteen takaa-ajoasemasta niin, että MM-sarjaa johtava kuljettaja kolaroi viimeisellä kierroksella johdosta kierroksella ohitettavan kanssa ilman omaa syytä ja toisena siinä vaiheessa ollut vie kisan voiton ja maailmanmestaruuden.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Onneksi sarjassa on vielä muutama turva-alueiltaan epäonnistunut rata kuten Monaco, Montreal ja Singapore. Niissä on sentään jotain paineita pysyä valkoisten viivojen sisäpuolella, muuten voi löytää itsensä seinästä hajonneen autonsa sisältä.

Tuplapisteet tulevat aiheuttamaan sen, että Abu Dhabissa kaikki ajavat varman päälle eikä yhtään teknistä keskeytystä tule. Turhia riskejä ohituksissa ei myöskään oteta. Tämä vain siksi että kisa on kaksi kertaa arvokkaampi kuin muut kisat. Toivon että maailmanmestaruus ratkeaa 49 pisteen takaa-ajoasemasta niin, että MM-sarjaa johtava kuljettaja kolaroi viimeisellä kierroksella johdosta kierroksella ohitettavan kanssa ilman omaa syytä ja toisena siinä vaiheessa ollut vie kisan voiton ja maailmanmestaruuden.
Montreal on jo tuhottu. Onneksi vielä Albert Park on vielä hyvällä mallilla vaikka liikaa astroturffia sielläkin on mutkiin laitettu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Valencian rata ja Korean rata mahdollisesti kalenterissa poissa pysyvänkin Intian radan tapaan olivat omalla tavallaan mielenkiintoisia. Valenciassa ainakin seinät olivat tarvittaessa lähellä joten hirveästi katuradoilla muutenkaan ei ole turva-alueista tai asvalttialueista ongelmia.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Viestisi olisivat kauheasti helpommin luettavia jos et tekisi rivinvaihtoja esimerkiksi kesken lauseen.
Kiitos ja anteeksi. Varsinkin anteeksi offtopic.

edit: No esimerkiksi!
No itseasiassa lyhyemmät rivit on helpompia lukea valtaväestössä, mut kukin tavallaan.
Kesken lauseen tehty rivivaihto ei ole virhe, jopa suotavaa, jos meinaa tulla liian pitkää settiä (selaimenhan toki saa skaalattua sen kokoiseksi ku tykkää).

"Korjaamasi" teksti meni huonommin luettavaksi. Oikea ongelmahan on yhdyssanat ja välimerkit, mut esim. lukihäiriölle ei voi "mitään".
En väitä, että Hilalla lukihärö ois, mut kannattaa joskus miettiä ennenkuin leikkii pilkkupoliisia lämpimikseen. Kukapa täällä äidinkielen kirja kainalossa kirjoittelee.
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Valencian rata ja Korean rata mahdollisesti kalenterissa poissa pysyvänkin Intian radan tapaan olivat omalla tavallaan mielenkiintoisia. Valenciassa ainakin seinät olivat tarvittaessa lähellä joten hirveästi katuradoilla muutenkaan ei ole turva-alueista tai asvalttialueista ongelmia.
Intia oli kylläkin mielestäni aivan järkyttävän tylsä.
Korea tosin oli kiinnostava. Valencia myös.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
No itseasiassa lyhyemmät rivit on helpompia lukea valtaväestössä, mut kukin tavallaan.
Kesken lauseen tehty rivivaihto ei ole virhe, jopa suotavaa, jos meinaa tulla liian pitkää settiä (selaimenhan toki saa skaalattua sen kokoiseksi ku tykkää).

"Korjaamasi" teksti meni huonommin luettavaksi. Oikea ongelmahan on yhdyssanat ja välimerkit, mut esim. lukihäiriölle ei voi "mitään".
En väitä, että Hilalla lukihärö ois, mut kannattaa joskus miettiä ennenkuin leikkii pilkkupoliisia lämpimikseen. Kukapa täällä äidinkielen kirja kainalossa kirjoittelee.
Ainakin mulla tuottaa suunnattomia vaikeuksia lukea tekstiä, jossa riviä vaihdetaan kesken lauseen tai aina lauseen jälkeen. Voi toki olla, että lukihärö löytyykin täältä päästä ja olen ainut, joka tuon kokee ongelmalliseksi lukea.

Sori OT. Pysyäkseni topikissa todettakoon, että tontit huomioon ottaen Intia ja Korea olivat yllättävän hyviä suorituksia. Flätit suo ja aro, harmaa taivas, viritä tuonne sit jotain...
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ainakin mulla tuottaa suunnattomia vaikeuksia lukea tekstiä, jossa riviä vaihdetaan kesken lauseen tai aina lauseen jälkeen. Voi toki olla, että lukihärö löytyykin täältä päästä ja olen ainut, joka tuon kokee ongelmalliseksi lukea.

Sori OT. Pysyäkseni topikissa todettakoon, että tontit huomioon ottaen Intia ja Korea olivat yllättävän hyviä suorituksia. Flätit suo ja aro, harmaa taivas, viritä tuonne sit jotain...
Tiedoksesi, että sinunkin teksti vaihtoi minun selain-ikkunalla riviä kesken lauseen :rolleyes: ja puhuin vain rivin pituudesta, en noista mistä puhuit. Mut joo.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En malta olla puuttumatta tähän offtopiciin, kun sattuu olemaan tietoa aiheesta ammatillisista syistä.
No itseasiassa lyhyemmät rivit on helpompia lukea valtaväestössä, mut kukin tavallaan.
Kesken lauseen tehty rivivaihto ei ole virhe, jopa suotavaa, jos meinaa tulla liian pitkää settiä (selaimenhan toki saa skaalattua sen kokoiseksi ku tykkää).
Asiasta on ihan tutkittua tulosta ja sen takia vanhat kunnon sähköpostiohjelmat rivittivät 72 merkin kohdalta. Se vastaa myös aika hyvin normaalikokoisen romaanin rivin merkkimäärää. Sen pitempi alkaa olla raskasta luettavaa.

Pakotettu rivittäminen foorumeilla tai nettisivuilla rikkoo loppukäyttäjän mahdollisuuden vaikuttaa siihen minkäpituisia rivejä hän haluaa lukea. Rivittäminen pitää siis jättää sovellukselle ja loppukäyttäjälle. Kirjoittajan tehtävä on huolehtia ainoastaan kappalejaosta.

Lauseen tai virkkeen ei pitäisi liittyä rivitykseen mitenkään, vain kappalejaolla on merkitystä. Joka tapauksessa pakotettu rivitys johtaa usein epämääräisen näköiseen tekstiblokkiin, mikä haittaa luettavuutta.

Pakkorivityksellä voi silloin tällöin (harvoin) korostaa asioita, mutta silloin tulee tietää mitä on tekemässä.
 
Ylös