Moottoriratakeskustelu

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/yllatyskaanne-formula-1-kisa-siirtyy-austinista/5604060

Ensi vuoden jälkeen ei ole läpihuutojuttu, että Austinissa ajettaisiin Yhdysvaltain GP.
Indianapolis tekee paluun? Toki muistelin Ecclestonen suunnitelmissa oli jo jonkunaikaa sitten katurata kisa jossain isossa USA:n kaupungissa. Olikos jopa New Yorkissa. Siellä jos jossain raha virtaa Bernien jo pohjattomaan pussiin.

Edit: Aa tarkistin. Bernien hurja visio oli sittenkin Lontoon GP:stä eli omilta kotikulmiltaan. Saapi nähdä toteutuuko se koskaan.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7578
Olihan New Jerseyn kisalla jo jalka oven välissä kalenteriin, mutta taitaa olla hanke jo lopullisesti kuopattu? Rata olisi kyllä ollut mielenkiintoinen.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Indianapolis tekee paluun? Toki muistelin Ecclestonen suunnitelmissa oli jo jonkunaikaa sitten katurata kisa jossain isossa USA:n kaupungissa. Olikos jopa New Yorkissa. Siellä jos jossain raha virtaa Bernien jo pohjattomaan pussiin.

Edit: Aa tarkistin. Bernien hurja visio oli sittenkin Lontoon GP:stä eli omilta kotikulmiltaan. Saapi nähdä toteutuuko se koskaan.
Indy ainakin on vielä tänä vuonna ollut Grade 1 -listalle rataluokituksessa. https://www.google.fi/search?num=100&safe=active&site=&source=hp&q=fia+licensed+circuits&oq=fia+licensed+c&gs_l=hp.3.0.0i19j0i22i30i19.115.4387.0.4700.21.14.4.3.4.0.126.1195.11j3.14.0....0...1c.1.64.hp..1.20.1174.0.KLe58rGa0xE

Tosin Indyssä ei ole enää 4,192 km pitkää rataa. :D

Mutta Long Beachiinkin on huhuttu F1-kisaa. Myös Port Imperial New Yorkin edustalla on tyrkyllä ollut monta vuotta jo. Mutta jos Austin vetäytyy, niin se vahvistaa huomattavasti Long Beachin ja Port Imperialin asemaa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Indianapolis tekee paluun? Toki muistelin Ecclestonen suunnitelmissa oli jo jonkunaikaa sitten katurata kisa jossain isossa USA:n kaupungissa. Olikos jopa New Yorkissa. Siellä jos jossain raha virtaa Bernien jo pohjattomaan pussiin.

Edit: Aa tarkistin. Bernien hurja visio oli sittenkin Lontoon GP:stä eli omilta kotikulmiltaan. Saapi nähdä toteutuuko se koskaan.
Tuskin tekee Indianapolis paluuta, vaikka se olisi niitä harvoja ratoja Yhdysvalloissa joilla pystyttäisiin F1-sarjan osakilpailu ajamaan ilman perusteellista remonttia.

Esimerkiksi Road America olisi mielenkiintoista nähdä F1-sarjassa, mutta se jouduttaisiin ensi antamaan Tilken käsiteltäväksi ja sen jälkeen sieltä löytyisi pakollinen neulansilmä, radan viimeiseen mutkaan tultaisiin shikaanin kautta ellei jopa radan viimeinen mutka itsessään olisi shikaani ja joku kohta radasta olisi muuttunut mutkayhdistelmäksi.

Watkins Glen olisi myös riittävän pitkä, mutta vaatisi perusteellisen remontin kelvatakseen F1-sarjaan, niin olisi myös Miller Motorsport Park, mutta sinne pitäisi rakentaa reilusti lisää katsomotilaa ja turva-alueitakin pitäisi muokata ja Sebring olisi myös riittävän pitkä, mutta myös se vaatisi remontin ennen kuin siellä voisi ajaa F1-kisoja.

Käytännössä ainoa vaihtoehto Austinille olisi viedä kisa katuradalle ja silloinkin käytännössä ainoa vaihtoehto olisi Long Beach, koska Belle Isle on liian kuoppainen F1-autoille ja New Jersey on ilmeisesti kuopattu kokonaan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7578
Kyllähän nykyiseen kisamäärään yksi ovaalirata mahtuisi. Salainen haaveeni. :wink:
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Kyllähän nykyiseen kisamäärään yksi ovaalirata mahtuisi. Salainen haaveeni. :wink:
Ovaalikisalle :alppu:

Olisi hauska nähdä, miten tuloslista eroaisi normikisasta. Jollakin keskikastin tiimillä olisi mahdollisuus mainioihin pisteisiin ovaaliradoille suunnitellulla erikoisrungolla.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
On se kyllä kun koko ajan tulee uusia ratoja, ja suurin osa niistä aika hengettömiä ja luonteettomia perus-rinkuloita vakio-tilketyksineen, niin sitten kun Tilken porukka välillä onnistuu oikein kunnolla (esim. Istanbul ja COTA) niin eikö ne radat ole sitten jossakin sellaisessa paikassa että ei riitä katsojia tai radan omistaja ei tajua/halua voidella tarpeeksi vanhaa hobittia ja kisa siirtyy muutaman vuoden jälkeen jonnekin muualle. COTA on ehdottomasti yksi parhaista näistä uusista radoista, ellei paras, ja tarjonnut aina hyvän kisan niin on kyllä todella sääli jos kisa siirretään jonnekin muualle.

En kyllä Indianapolisiakaan haluaisi nähdä vaikka se ovaaliosa ihan hieno olikin, mutta muuten se oli kyllä niin tylsä ja mitäänsanomaton sykkyrä että ainoat muistikuvat radasta on se yksi fiaskokisa ja Ralfin paha ulosajo.

No, toivotaan että tämä on taas vaan tätä normi-kädenvääntöä ja COTA pysyy kalenterissa jatkossakin. Se on kyllä paikkansa ansainnut!
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12616
Sijainti
Sivulla viisi
Voi olla että mulla on aivossa jotain vikaa ja mielipiteeni aivan vääriä, mutta en jotenkin koskaan ole hirveästi lämmennyt tuolle COTAlle. Mun silmissä se on ihan samanlainen persoonaton muottivalettu Tilke-pyöritys kuin joku Kiina. Jos nykykalenterin ratoja pitäisi listata sen mukaan kuinka hyvin olen kisojensa parissa viimevuosina viihtynyt, niin kyllä COTA menee kirkkaasti jakauman heikompaan puolikkaaseen.

Indianapolisia katselisin kalenterissa paljon mieluummin. Se kuuluisa keskiosahan oli tietysti aika hirveä, mutta ainakaan rata ei sekottunut massaan, ja kisat olivat COTAa rutkasti viihdyttävämpiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On se kyllä kun koko ajan tulee uusia ratoja, ja suurin osa niistä aika hengettömiä ja luonteettomia perus-rinkuloita vakio-tilketyksineen, niin sitten kun Tilken porukka välillä onnistuu oikein kunnolla (esim. Istanbul ja COTA) niin eikö ne radat ole sitten jossakin sellaisessa paikassa että ei riitä katsojia tai radan omistaja ei tajua/halua voidella tarpeeksi vanhaa hobittia ja kisa siirtyy muutaman vuoden jälkeen jonnekin muualle.
Uusien ratojen tulosta voi todeta, että niin on ollut läpi F1:n historian. Paljon tilkeluomuksia huonompiakin yritelmä on kalenterissa vieraillut. Se, mikä on muuttunut on, että kaikki radat tulevat yhden arkkitehtitoimiston kautta. Varmasti kattavin kokemus aiheesta, mutta tietyt lainalaisuudet toistuvat radasta toiseen.

Muistaakseni olen joskus johonkin ketjuun (Tarpeettomia tilastoja?) postannut F1-ratojen mukanaolohistorian.

Tuolla nyt uusi, erityisesti ratojen vaihtuvuutta todentava listaus.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Voi olla että mulla on aivossa jotain vikaa ja mielipiteeni aivan vääriä, mutta en jotenkin koskaan ole hirveästi lämmennyt tuolle COTAlle. Mun silmissä se on ihan samanlainen persoonaton muottivalettu Tilke-pyöritys kuin joku Kiina. Jos nykykalenterin ratoja pitäisi listata sen mukaan kuinka hyvin olen kisojensa parissa viimevuosina viihtynyt, niin kyllä COTA menee kirkkaasti jakauman heikompaan puolikkaaseen.

Indianapolisia katselisin kalenterissa paljon mieluummin. Se kuuluisa keskiosahan oli tietysti aika hirveä, mutta ainakaan rata ei sekottunut massaan, ja kisat olivat COTAa rutkasti viihdyttävämpiä.
Sinä olet tainnut unohtaa jo nyt ensimmäisen COTA:lla ajetun kisan joka löi kirkkaasti viihdyttävyydessään Indianapoliksessa ajetut kisat ja COTA:lla on myös mahdollista hakea kaarteisiin erilaisia ajolinjoja, kun monissa kaarteissa ei ole yhtä oikeaa ajolinjaa, kun taas Indianapoliksessa ei ole mahdollista ajaa kuin yhdellä linjalla kaarteet.

Indianapolikseen nähden COTA:n yksi eduista on se, että toisin kuin Indianapoliksesta COTA:sta löytyy korkeuseroja.

Toinen minkä sinä olet nähtävästi unohtanut on Indianapoliksen vuoden 2005 kisan rengasfarssi, jonka seurauksena vain 6 autoa starttasi kisaa Micheliniä käyttäneiden tallien ajettua varikolle lämmittelykierroksen päätteeksi ja Ferrari sai kruisailla helppoon kaksoisvoittoon historian tylsimmässä F1-kisassa.

Muinakin vuosina kisat Indianapoliksessa olivat enimmäkseen jonoajelua, koska siellä sattumalta ajettiin juuri sillä aikakaudella mikä muistetaan parhaiten Trullijunista eli aikakaudella jolloin ohittaminen oli vaikeinta koko F1-sarjan historian aikana ja ohitukset tapahtuivat varikolla.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12616
Sijainti
Sivulla viisi
Sinä olet tainnut unohtaa jo nyt ensimmäisen COTA:lla ajetun kisan joka löi kirkkaasti viihdyttävyydessään Indianapoliksessa ajetut kisat ja COTA:lla on myös mahdollista hakea kaarteisiin erilaisia ajolinjoja, kun monissa kaarteissa ei ole yhtä oikeaa ajolinjaa, kun taas Indianapoliksessa ei ole mahdollista ajaa kuin yhdellä linjalla kaarteet.
Kyllä, niin olenkin unohtanut. Tapahtuiko siinä kisassa jotakin miksi se pitäisi vielä muistaa? Jokaisesta Indianapolisissa 2000-luvulla ajetusta kisasta tulee heti mieleen paljon elävämpiä muistikuvia kuin 2012 Yhdysvaltojen GP:stä.


Indianapolikseen nähden COTA:n yksi eduista on se, että toisin kuin Indianapoliksesta COTA:sta löytyy korkeuseroja.
Radan korkeuserot nyt eivät sinänsä lisää ainakaan omaan katselunautintooni yhtään mitään. Eihän COTAssa ensimmäistä mutkaa lukuunottamatta edes ole mitään maailmaa mullistavia korkeuseroja.


Toinen minkä sinä olet nähtävästi unohtanut on Indianapoliksen vuoden 2005 kisan rengasfarssi, jonka seurauksena vain 6 autoa starttasi kisaa Micheliniä käyttäneiden tallien ajettua varikolle lämmittelykierroksen päätteeksi ja Ferrari sai kruisailla helppoon kaksoisvoittoon historian tylsimmässä F1-kisassa.
En ole unohtanu Indianapoliksen vuoden 2005 kisaa, itse asiassa se on jopa kirkkaampana muistissani kuin valtaosa tämän kauden kisoista. Ja jos kyseisen kisan kohdalla haluat syyttävää sormea johonkin suuntaan osoitella, niin osoittele mieluummin Micheliniä kuin rataa.

Jokainen voi tietysti muodostaa mielipiteensä historian tylsimmästä F1-kisasta miten vain haluaa, mutta tuossa vuoden 2005 kisassa en ainakaan itse nukahtanut kesken kaiken. Sekin ihmeellisyys tapahtui tänä vuonna.


Muinakin vuosina kisat Indianapoliksessa olivat enimmäkseen jonoajelua, koska siellä sattumalta ajettiin juuri sillä aikakaudella mikä muistetaan parhaiten Trullijunista eli aikakaudella jolloin ohittaminen oli vaikeinta koko F1-sarjan historian aikana ja ohitukset tapahtuivat varikolla.
Jonoajelua ehkäpä, mutta niin taisivat vissiin olla suurin piirtein kaikki muutkin tuon aikakauden F1-kisat radasta riippumatta. Indianapolisissa oli kuitenkin kymmenkunta vuotta sitten yksi sarjan pisimmistä suorista joten ihan mutulla väittäisin, ettei se ihan sarjan huonoimpia ohitusratoja ollut. Voin olla toki väärässäkin. Nykyisillä autoilla Indianapolisissa ohiteltaisiin varmasti rutkasti enemmän kuin kymmenen vuotta sitten, onhan nykyään nämä DRS:t sun muut tilpehöörit. Näin ollen mitään esteitä Indianapolisin menestyksekkäälle paluulle F1-kalenteriin ei pitäisi olla. Toivotaan parasta.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Toinen minkä sinä olet nähtävästi unohtanut on Indianapoliksen vuoden 2005 kisan rengasfarssi, jonka seurauksena vain 6 autoa starttasi kisaa Micheliniä käyttäneiden tallien ajettua varikolle lämmittelykierroksen päätteeksi ja Ferrari sai kruisailla helppoon kaksoisvoittoon historian tylsimmässä F1-kisassa.
Ei nyt hemmetti kisa jossa Narain Karthikeyan ajaa neljänneksi voi olla tylsä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7578
Radan korkeuserot nyt eivät sinänsä lisää ainakaan omaan katselunautintooni yhtään mitään. Eihän COTAssa ensimmäistä mutkaa lukuunottamatta edes ole mitään maailmaa mullistavia korkeuseroja.
On siellä isojakin, mutta eivät välity tv-kuviin.

COTA:lle täältäkin peukku. Todella harmi jos poistuu kalenterista jo muutaman kisan jälkeen.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Mielestäni COTA on vain kyhäelmä muiden ratojen parhaista mutkista ja koskaan en ole siitä siksi pitänyt. Mistä mutkista COTA muistetaan? Onhan siellä Silverstonen mutkayhdistelmä, Istanbulin kasi väärin päin, Bahrainin se vasen ennen ekaa DRS-aluetta... Ennemmin ottaisin Indianapolisin tilalle.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Edes Pirellin kovimmat renkaat ei kestäisi Indyn ovaalikaarretta.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Kyllä, niin olenkin unohtanut. Tapahtuiko siinä kisassa jotakin miksi se pitäisi vielä muistaa? Jokaisesta Indianapolisissa 2000-luvulla ajetusta kisasta tulee heti mieleen paljon elävämpiä muistikuvia kuin 2012 Yhdysvaltojen GP:stä.
Itsekään en COTA:sta ratana tykkää noin niinkun ollenkaan - mutta tuohan oli tosi hyvä kisa. Asvaltti oli kuin peili, joten kaikki ajolinjat toimivat yhtä hyvin ja sen ansiosta hockenheim-mutkakopiossa nähtiin koko ajan tiukkaa kilvanajoa, välillä jopa 5-6 auton toimesta. Ja kärjessäkin oli muistaakseni joku vääntö.

--

Indianapoliksen sisäradan profiiliahan on viime vuosina muutettu, joten ovaalimutkaa ei siellä tarvitsisi ajaa.
 
Ylös