Sebastian Vettel kausi 2012 - Kolmas omassa luokassaan

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
No se oli ihan Vettelin oma moka. Radan ulkopuolelta ohittaminen ei ole enää sallittua.
Ei kait se koskaan ole ollutkaan?


Ratkaisevaa oli, että ohitus tapahtui ulkoa. Ja edelleenkään ei ainakaan F1ssä tarvi jättää tilaa, vaikka moni kuski niin aiemmin oli oppinut rata-autoilusta.
Kyllä tuo "tilan" jättäminen on ihan säännöissä ja tulkintaahan nimenomaan tarkennettiin Silverstonessa ja oli siitä kait jotain puhetta Hockessakin ennen kisaa.

Mielestäni melko kohtuuton tuomio Vettelille. Vaikka koko auto olikin radan ulkopuolella ei siitä mielestäni merkittävästi hyötynyt. Buttonilla oli renkaat jo niin loppu, että Vettel olisi mennyt ohi vaikka olisi kiihdyttänyt puoliksi radallakin. Ajamalla radalta kokonaan ulos Vettel otti vain varman päälle, ettei osu Buttonin kanssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kait se koskaan ole ollutkaan?
Oli se Bahrainiin asti (kunhan ei oikonut ohittaessaan). Bahrainissa Hamilton meni Rosbergin ohi radan ulkopuolelta, mistä syystä tuo tarkennus tehtiin. Ja onhan noita turva-alueen kautta ohituksia nähty myös Spassa (La Source ja Pouhon), ja aiemmin myös juuri Hocken Spitzkehressä.
Kyllä tuo "tilan" jättäminen on ihan säännöissä ja tulkintaahan nimenomaan tarkennettiin Silverstonessa ja oli siitä kait jotain puhetta Hockessakin ennen kisaa.
Ei ole säännöissä kuin siltä osin, että ajolinjalle ei saa palata puolustaakseen. Mutta kyseinen kohta tarkoittaa käytännössä mutkaa edeltävää suoraa. Muutoin ei tilan jättämisestä säännöissä puhuta.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tossa Spitzkehren ulostulossa voisi olla soraa tai korotettu juttu, niin ei jatkossa pääse käymään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tossa Spitzkehren ulostulossa voisi olla soraa tai korotettu juttu, niin ei jatkossa pääse käymään.
Alueen asfaltointi on muutenkin aika heikosti perusteltavissa. Kun hiusneulassa on jo käännytty 180 astetta, ovat nopeudet niin alhaisia, ettei mitään syytä juuri asfalttiseen alueeseen ole. Tuossa voisi olla vaikka nurmea turvallisuuden merkittävästi kärsimättä.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Alueen asfaltointi on muutenkin aika heikosti perusteltavissa. Kun hiusneulassa on jo käännytty 180 astetta, ovat nopeudet niin alhaisia, ettei mitään syytä juuri asfalttiseen alueeseen ole. Tuossa voisi olla vaikka nurmea turvallisuuden merkittävästi kärsimättä.
Niin no, se asfaltti lienee ollut siinä jo ennen tätä nykyistä rataa. Enpä tiedä kannattaako sitä auki kaivaa, sellaisia korotelautoja vaan ulosajoalueelle poikittain kulkusuuntaan maahan pultattuina olisi jo ihan riittävä este alueen hyödyntämisen estämiseksi. Jos siihen laitetaan soraa, niin siellä on sitten joka kisassa autoja kiinni ja turva-auton perässä körötellään.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Pistäisivät sinne radan ulkopuolelle vaikka niitä styroksisia mainoskylttejä. Kukaan ei tahalteen aja näitä kylttejä päin mutta turvallisuutta tämä ei heikentäisi.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Oli se Bahrainiin asti (kunhan ei oikonut ohittaessaan). Bahrainissa Hamilton meni Rosbergin ohi radan ulkopuolelta, mistä syystä tuo tarkennus tehtiin. Ja onhan noita turva-alueen kautta ohituksia nähty myös Spassa (La Source ja Pouhon), ja aiemmin myös juuri Hocken Spitzkehressä.
Ei ole säännöissä kuin siltä osin, että ajolinjalle ei saa palata puolustaakseen. Mutta kyseinen kohta tarkoittaa käytännössä mutkaa edeltävää suoraa. Muutoin ei tilan jättämisestä säännöissä puhuta.
Älä puhu paskaa. Kielletään siellä selväsanaisesti monta muutakin kikkailua kun pelkkä ajolinjan vaihtaminen jarrutuksissa. Tästä on kinattu ennekin ja luulin jo että löysimme yhteisen sävelen. Oli varmaan vahingossa tullut ne lainausmerkit siihen tila sanan eteen ja taakse.:rolleyes:
Meinaat siis, että bahrainin jälkeen tehty tulkinnan tarkennus on sääntö (vaikka sitä ei ole kirjoitettuihin lisätty), mutta Silverstonessa tehty kirjoitettujen sääntöjen tulkinan tarkennus ei ole sääntö? Ja tämä kaikki on olennaisin asia Vettelin rangaistuksessa?

Mitäs jos keskusteltaisiin epäolennaisen pilkun nussinnan sijaan ihan asiasta. Kyllähän tuo rangaistus olisi pitänyt antaa tai jättää antamatta nimenomaan sillä perusteella, että hyödyttikö radan ulkopuolella käyminen Vetteliä ja tekikö sen tarkoituksella hyötyäkseen vai toisen kuljettajan pakottamana.
Eikä jonkun anaalisen sääntötulkinnan mukaan. Pitäisi taas kylläkin muistaa että puhutaan showsta eikä rehellisestä urheilusta. Veikkauksen lottonumeroissakin on vähemmän satunnaisuutta kun F1 tuomarien päätöksissä.:thumbdown
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Pistäisivät sinne radan ulkopuolelle vaikka niitä styroksisia mainoskylttejä. Kukaan ei tahalteen aja näitä kylttejä päin mutta turvallisuutta tämä ei heikentäisi.
Niin tai jotain renkaiden kumirouhetta, jotka tarttuu kiinni ja irtoilee vähitellen jos irtoilee. Britit vois tykätä oikein marmorikuulista :p
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Älä puhu paskaa. Kielletään siellä selväsanaisesti monta muutakin kikkailua kun pelkkä ajolinjan vaihtaminen jarrutuksissa. Tästä on kinattu ennekin ja luulin jo että löysimme yhteisen sävelen.
Koska tunnet säännöt noin hyvin, niin lainaa toki se kohta jossa edellytetään auton levyisen tilan jättämistä jossain muussa tilanteessa kuin ajolinjallepaluutilanteessa ennen mutkaa. (Mihinkään muihin kikkailuihin en ottanut kantaa, ainoastaan tuohon tilanjättämisen löytymiseen säännöistä.)
Meinaat siis, että bahrainin jälkeen tehty tulkinnan tarkennus on sääntö (vaikka sitä ei ole kirjoitettuihin lisätty), mutta Silverstonessa tehty kirjoitettujen sääntöjen tulkinan tarkennus ei ole sääntö? Ja tämä kaikki on olennaisin asia Vettelin rangaistuksessa?
Säännöt ovat ne, jotka FIA julkaisi ennen kautta. Kaikki muut ovat tarkennuksia (tai tulkintoja, jos sitä sanavalintaa haluaa käyttää). Seuraavan kerran varsinaista sääntökirjaa muutetaan korkeintaan seuraavaa kautta varten.
Mitäs jos keskusteltaisiin epäolennaisen pilkun nussinnan sijaan ihan asiasta. Kyllähän tuo rangaistus olisi pitänyt antaa tai jättää antamatta nimenomaan sillä perusteella, että hyödyttikö radan ulkopuolella käyminen Vetteliä ja tekikö sen tarkoituksella hyötyäkseen vai toisen kuljettajan pakottamana.
Eikä jonkun anaalisen sääntötulkinnan mukaan. Pitäisi taas kylläkin muistaa että puhutaan showsta eikä rehellisestä urheilusta. Veikkauksen lottonumeroissakin on vähemmän satunnaisuutta kun F1 tuomarien päätöksissä.:thumbdown
Jos asiasta puhutaan, niin totta hemmetissä Vettel hyötyi, hänhän nousi sijan. Liike ei tapahtunut Buttonin pakottamana, koska siinä vaiheessa kun Vettel suuntasi radan ulkopuolelle tilaa oli ruhtinaallisesti. Selvää on, että Vettelin tarkoitus oli mennä ohi, eli tarkoitus oli hyötyminen, mutta korkeintaan voidaan kysyä miksi Vettel koki tarpeelliseksi vetää ulos. Buttonin ajolinja ei siihen pakottanut.

Ja koska suhtautuminen radan ulkopuolella tehtyihin ohituksiin muuttui Bahrainin jälkeen, niin kyllähän rangaistus oli oikeutettu. En ollut varma uskaltaisiko FIA olla tiukkana, kun kyse kuitenkin oli MM-taistelussa mukana olevista kuljettajista, mutta onneksi uskalsi.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
mtv3 sanoi:
- Se oli kuin kuolemantuomio kanavarkaudesta, tallin neuvonantaja Helmut Marko kuvaili Red Bullin omistamalle itävaltalaiselle tv-kanavalle Servus TV:lle.

- (Buttonin ohitus) ei tuonut mitään erityistä etua, ja siksi siinä ei ollut mielestäni mitään virhettä. Uskomme olevamme oikeassa tässä, Marko jatkoi Vettelin radan ulkopuolelta tehtyä ohitusta.
Helmut Marko osoittaa jälleen kerran pellemäisyytensä. Miteniin ei hyötynyt, jos ohitti sääntöjenvastaisesti Buttonin? Toki olisi voinut ohi mennä myöhemminkin, mutta jos jos jos...

RB:stä ja Vettelistä on muuten tullut tämän kauden valittaja/itkijäkuninkaita: Vettelin/Kartikeijon kolari, valitusta turva-autoista, tämä episodi, Hamilton/Vettel taistelu viime kisassa.... Vettel on hyvä kun kukaan ei uhkaa. Heti kun taistellaan ja mokaillaan, alkaa hirmuinen itkeminen kuinka heitä kohdellaan väärin ja he ovat aina oikeassa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Helmut Marko osoittaa jälleen kerran pellemäisyytensä. Miteniin ei hyötynyt, jos ohitti sääntöjenvastaisesti Buttonin?
Koska ohitus onnistui vettelin parempien renkaiden ansioista eikä radan ulkopuolella olevasta ajolinjasta. Näin ollen oikaisu oli niin sanotusti "sivuseikka". Ei siis juurikaan hyötyä, varsinkaan tarkoituksellisesti.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Koska ohitus onnistui vettelin parempien renkaiden ansioista eikä radan ulkopuolella olevasta ajolinjasta. Näin ollen oikaisu oli niin sanotusti "sivuseikka". Ei siis juurikaan hyötyä, varsinkaan tarkoituksellisesti.
Joo ei asiat aina ole niin mustavalkoisia kuin on kiva ajatella. Rangaistukset luonnollisesti on mustavalkoisia.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Koska ohitus onnistui vettelin parempien renkaiden ansioista eikä radan ulkopuolella olevasta ajolinjasta. Näin ollen oikaisu oli niin sanotusti "sivuseikka". Ei siis juurikaan hyötyä, varsinkaan tarkoituksellisesti.
Se kun nimenomaan ei ole sivuseikka, rata on niiden valkoisten viivojen välissä ja kisa käydään vain sillä alueella. Jos se olisi niin sivuseikka, niin miksi Seb ei pysytellyt radalla?

Hyötyähän siitä selvästi tuli.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Koska ohitus onnistui vettelin parempien renkaiden ansioista eikä radan ulkopuolella olevasta ajolinjasta. Näin ollen oikaisu oli niin sanotusti "sivuseikka". Ei siis juurikaan hyötyä, varsinkaan tarkoituksellisesti.
Ei se niin voi mennä, että sääntöjä saa rikkoa kunhan ei hyödy siitä.

Joka tapauksessa hyvä puoli tässä on se, että tähän tulkiintaan on nyt saatu selvyys, radan ulkopuolelta ei saa ohittaa. Piste. Nyt FIA:n tehtävä on pitää tämä linja, mutta se voikin olla liikaa toivottu. Ongelmahan on tälläiset aivan turhat asfaltti alueet. Sen ymmärrän, että esimerkiksi Hocken T1:ssä on asfalttia turva-alueella. Mutta neulansilmän ulostuloon jonne ei voi kukaan ajaa edelliseltä suoralta suoraan kun välissä on kaksi betoni muuria, pitäisi laittaa jotain muuta. Tämä FIA:n tulkinta nyt vähän korjaa ratasuunnittelussa tehtyjä virheitä.

Saa nähdä miten tätä tulkintaa sovellataan ensimmäisellä kierroksella jos vaikka joku vetää leveäksi Unkarin ykkösmutkassa ja ohittaa pari autoa sitä kautta.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ratkaisevaa oli, että ohitus tapahtui ulkoa. Ja edelleenkään ei ainakaan F1ssä tarvi jättää tilaa, vaikka moni kuski niin aiemmin oli oppinut rata-autoilusta.
Tämä on jotain kivikautista tietoa. Nykyinen sääntötulkinta on:
1) Rinnalla olevalle pitää jättää tilaa.
2) Auto on rinnalla, kun etusiipi on takarenkaan tasolla.

Tuo jälkimmäinen tarkennus oli Hockessa ensimmäistä kertaa käytössä. Ei tuo nyt vieläkään kovin selkeä ole. Jarrutuksessahan on helppo sukeltaa rinnalle...

Edit: Ja jotta pysytään aiheessa, niin toinen jarrutuksessa sukeltamiseen verrattava tempaus oli Vettelin suoritus Hockessa. Vettelhän avasi kaasun ja sukelsi ulostulossa Buttonin rinnalle ilman mitään toivoa pysyä radalla.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Tämä on jotain kivikautista tietoa.
Ei, vaan just sitä mitä olen käytännössä huomannut tapahtuvan. Shikaaneissa mennään just sihen reunaan jossa on kilpailija (joka menee sitten ulos), ja esim. Valenciassa Maldo pakotti Kimin ulos neulansilmän ulostulossa, Grosjeanin auton rikkoi Melbournessa liiskaamalla tämän etukulmaan ysikymppisen ulostulossa jne.

http://www.youtube.com/watch?v=_1-llQXaKsA

Juuri noin, ei tarvi oikeasti jättää tilaa koska tuossa ei nähty rangaistavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Saa nähdä miten tätä tulkintaa sovellataan ensimmäisellä kierroksella jos vaikka joku vetää leveäksi Unkarin ykkösmutkassa ja ohittaa pari autoa sitä kautta.
Yleensä noita on vissiin katsottu ensimmäisen mutkan härdellissä läpi sormien.

Ei, vaan just sitä mitä olen käytännössä huomannut tapahtuvan. Shikaaneissa mennään just sihen reunaan jossa on kilpailija (joka menee sitten ulos), ja esim. Valenciassa Maldo pakotti Kimin ulos neulansilmän ulostulossa, Grosjeanin auton rikkoi Melbournessa liiskaamalla tämän etukulmaan ysikymppisen ulostulossa jne.

http://www.youtube.com/watch?v=_1-llQXaKsA

Juuri noin, ei tarvi oikeasti jättää tilaa koska tuossa ei nähty rangaistavaa.
Linja muuttui äskettäin. Ainakin mun mielestä se menee nyt juuri niinkuin Loko sen ilmaisi.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Linja muuttui äskettäin. Ainakin mun mielestä se menee nyt juuri niinkuin Loko sen ilmaisi.
Eli olisko se Resta saanut kilkata Kimin vai ei? Tästä nyt on taas kaksi näkemystä eikä kukaan ilmeisesti tiedä virallisesti miten se on, josko nyt virallista linjaa edes on tuomareillakaan. Täys mulukku toi Pastori edellisen videon perusteella kyllä on. Tarvisi vähän sakin hivutusta.

Mutta varsinainen asiani oli se, että

Joka tapauksessa hyvä puoli tässä on se, että tähän tulkiintaan on nyt saatu selvyys, radan ulkopuolelta ei saa ohittaa. Piste. Nyt FIA:n tehtävä on pitää tämä linja, mutta se voikin olla liikaa toivottu. Ongelmahan on tälläiset aivan turhat asfaltti alueet.
miten saadaan tuomarointi pidettyä hanskassa. Tuollaisia epäselviä ohitustilanteita saattaisi tosiaan tulla kisassa vaikka millä mitalla. Tuomareilla olisi kova työ tulkinnassa. En tiedä miten tarkat paikannustiedot autoista on noissa vauhdeissa mahdollista saada, mutta ajatuksellista homma voisi toimia näin. Whitingin ylipäällikkö-ohjelmassa on koodattu radan reunojen koordinaatit riittävällä näytteistyksellä. Aina kun ohitus tapahtuu, vertaa ohjelma, onko ohittava auto ollut radan reunojen sisällä vai ei. Olisiko auto ulkona vaikka silloin, jos yli puolet autosta on ulkona, eli auton keskipiste radanreunadatan ulkopuolella. Näin ei tarvita tulkintoja, vaan tämän perusteella napsahtaa Whitingin kutsusta välittömästi varikon läpiajorangaistus.:alppu: Luonnollisesti homma voidaan nopeasti varmistaa kuvanauhoilta. Minusta formulat kaipaa lisää raakaa laskentaa myös tuomaroinnin puolella.

EDIT: En enää edes yritä miettiä mihinkä topiikkiin tämä kuuluisi laittaa. Ihan sama minulle.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Linja muuttui äskettäin. Ainakin mun mielestä se menee nyt juuri niinkuin Loko sen ilmaisi.
Eri asiasta kyse. Eli radan ulkoa ohittamisesta. Mutkien ulostulossa kiilaamisiin ei ole sanottu mitään, kunhan ohittaja vaan itse ei mene radalta ulos.

Ei kehtaa olla sanomatta toikin aiheeseen liittyvää :D :
Saas nähdä tuleeko vaikea kisa Unkarissa taas Vettelille Alonsoa vastaan kun Barcelonan downforceradallakin Ferrari oli melko vahva. Unkarissakin kun df:ää tarvitaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisiko auto ulkona vaikka silloin, jos yli puolet autosta on ulkona, eli auton keskipiste radanreunadatan ulkopuolella.
Ei, kaikki neljä rengasta pitää olla radan reunan osoittavan valkoisen viivan ulkopuolella. Viivat lasketaan vielä osaksi rataa, mutta kanttareita ei.
 
Ylös