Ford Escort RS

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Pikkuhiljaa alkaa asia aukeamaan. Rakennanpa nyt sitten historikkiin bda Escortin, mk1 tietty kun se on omaan silmään jotenkin muodokkaampi kuin mk2. Halvalla eli virtuaalisesti netissä. Aloitan siis hankkimalla auton, vaikka 1.3 Sportin. Sport siksi että se pyöreine valoineen on nätimpi kuin GT missä on kulmikkaat valot. Kun olen sen hitsannut ruosteettomaksi, teen kaaret. Voinko siis tehdä kaaret itse vai onko ostettava valmiit ja onko kaarissa eroa tuleeko 2 vai 4 ryhmään? Kun kori on valmis käyn tekniikan kimppuun, hankin siis moottorin. Nykyäänkö siis moottori voi olla 1.6, 1.8 tai 2.0 koska ryhmäksi tulee se 4. No sitten vaihteisto, onko se 5v.ZF ainoa vaihtoehto vai voiko se Sportin oma jäädä paikoilleen ja siitä taaksepäin koko voimalinja? Näin virtuaalisesti ei ole edes kestävyys ongelmia. Olisiko minulla nyt 4ryhmään valmis kilpuri?
Mikäli joku kokee kysymykseni ja haaveiluni naurettavina ja noloina, niin niitähän ne ovatkin. Kynnys tänne kirjoittamiselle on aika korkea, kun ei tietoa eikä kokemusta ole. Ei siis herneitä kenellekkään.
Ensinnäkin helpompi olisi rakentaa tuosta lähtökohdasta joko 1- tai 2-ryhmän 1,3 Sport Escort. Toisekseen tuosta lähtökohdasta kun rakentaa RS Escorttia niin taitaa olla järkevämpi rakentaa se varhaisempaan ikäryhmään ja siten kakkosryhmäläiseksi. Se kun on kilpailukykyisempi vanhemmassa ikäluokassaan.

Kaaret saa käsittääkseni tehdä itse ja ovat ryhmästä riippumatta samanlaiset. Nykyään Historiikissa on kaarisäännöt käsittääkseni modernisoitu, eli vanhan tavan mukaan ei välttämättä kelpaa vaan pitää olla vahvemmat.
Edit:Olinkin tässä asiassa vähän väärässä, eli myös vahat kaaret kelpaa.

Sportissa taitaa olla erilaiset välitykset, kuin RS mallissa joten ei kelpaa Sportin laatikko sellaisenaan.
 
Viimeksi muokattu:

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Toisekseen tuosta lähtökohdasta kun rakentaa RS Escorttia niin taitaa olla järkevämpi rakentaa se varhaisempaan ikäryhmään ja siten kakkosryhmäläiseksi.
Ahaa, se ei menisikään nykyään automaattisesti 4ryhmään vaan olisi mahdollista tehdä 2ryhmäläinen. Mikä vuosimallin pitäisi olla, että voisi päästä varhaisempaan ikäryhmään, vai ovatko kaikki mk1 Escortit niitä?

Sportissa taitaa olla erilaiset välitykset, kuin RS mallissa joten ei kelpaa Sportin laatikko sellaisenaan.
Vaihteiston "kuoret" siis kävisivät. Välitysten olisi vastattava luokitustodistusta? Mikäli näin, niin onko sopivia välityksiä ostettavissa tuohon vaihteistomalliin (mikä lie nimeltään), vai vaihtuuko malli "väkisin" sellaiseksi johon sopivat välitykset löytyvät kaupasta ja mikä on sellaisen vaihteiston nimi?
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Pikkuhiljaa alkaa asia aukeamaan. Rakennanpa nyt sitten historikkiin bda Escortin, mk1 tietty.. Aloitan siis hankkimalla auton, vaikka 1.3 Sportin. Sport siksi että se pyöreine valoineen on nätimpi kuin GT missä on kulmikkaat valot.
Miksi uhrata nykyään harvinainen ja kallis Sport vaikka virtuaalisponssirahaa olisikin (btw, käytän em. sponsorityyppiä reaalikisoissakin). Aihioksi käy myös 1,1/1,3 tai se GT; lamppujen vaihto ei ole paha keissi. Mutta toki, Sportissa saa etulokasuojat ja mm. mittariston "kaupan päälle".

Kun olen sen hitsannut ruosteettomaksi, teen kaaret.
Tähän jo hyvin kommentoitukin.

Nykyäänkö siis moottori voi olla 1.6, 1.8 tai 2.0 koska ryhmäksi tulee se 4..
Riippuu mihin ikäkauteen teet auton. Se määrää mitä luokituksia voit käyttää. Kuten todettu, esim. vm.-73 RS2000:ssa voit käyttää kakkosryhmässä alle -77 ikäkaudessa vaikka sitä Holbay-moottoria ja muovi-ikkunoita mutta jos teet sen uudempaan ikäkauteen, et saa laittaa niitä. Tää on helppoa...

No sitten vaihteisto, onko se 5v.ZF ainoa vaihtoehto vai voiko se Sportin oma jäädä paikoilleen ja siitä taaksepäin koko voimalinja?
Luokitusteknisesti auto on, riippumatta siitä mikä aihio on ollut, se auto miksi sen rakennat. Eli kun teet 1,3 Sport -> RS1600, tarkoittaa se että auton tulee vastata vähintään kaikilta osiltaan tuotantohihnalta tullutta RS1600 -mallia; ketään ei kiinnosta siviilikatsastusukkoa lukuunottamatta onko se ollut se Sport, 1,1 vai aito RS1600.

Vastaus siis on että pikkulaatikkoa ei ole luokiteltu RS1600:n joten se pitää olla vähintään RS1600 vakio joka on ns. 2000E-tyypin 4v. laatikko. Saat laittaa myös sen kilpalaatikon kunhan se on luokiteltu autoon siinä aikavälissä kuin mihin autoa rakennat, -> mm. ZF 5v, oma 2000E -Bullit ratassarjalla.
2000E -laatikko löytyy Escort Mexicosta ja Twin Camistä myös. Viimeisissä Lotus Cortinoissa oli myös.

Sama luonnollisesti pätee myös kardaaniin ja taka-akseliin.

Mikäli joku kokee kysymykseni ja haaveiluni naurettavina ja noloina, niin niitähän ne ovatkin. Kynnys tänne kirjoittamiselle on aika korkea, kun ei tietoa eikä kokemusta ole. Ei siis herneitä kenellekkään.
Ei kai tyhmää kysymystä olekaan. Vain tyhmiä vastauksia.
Ei herneitä, aihe on vaativa varsinkin historicissa. Olisi vaan sanelukone; arvaa kuinka ruvella vasemman etusormen kärki on....
 
Viimeksi muokattu:

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
oma 2000E -Bullit ratassarjalla.
Onko sinulla joku malli Escortista kilpurina? Kuvia missään katsottavana? Sportissa miellyttää juurikin ne mittarit ja siksi virtuaali rakentaminen siitä ja kannattanee sitä hiukan etukäteen suunnitella ja laskeskella kuluja eikä vain suinpäin sännätä ostamaan ensimmäistä aihiota. Olisiko 1605 luokkari oikea ko autoon.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Escortissa ehkä parasta on, että lähes kaikkia tekniikka osia saa uustuotantona.
Tuo 1605 on RS1600 2 ryhmän todistus. Se on vaan tuo BDA kone pirullisen kallis investointi, jos sattuu löytämään. Uustuotantona lienee sen 10 000€ paikkeilla?

Samanlaisia haaveiluita tässä on itse kullakin. Tosin itsellä välttäisi joku Lada tai Opelikin, kun Escorttien pelkkä kori on jo useamman tonnin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Luokitusteknisesti auto on, riippumatta siitä mikä aihio on ollut, se auto miksi sen rakennat. Eli kun teet 1,3 Sport -> RS1600, tarkoittaa se että auton tulee vastata vähintään kaikilta osiltaan tuotantohihnalta tullutta RS1600 -mallia; ketään ei kiinnosta siviilikatsastusukkoa lukuunottamatta onko se ollut se Sport, 1,1 vai aito RS1600.
Mikäli ei ihan välttämättä halua rakentaa ns. punakilpistä, jolla ei voi(ne) ajaa metriäkään sen rallikilpailun ulkopuolella, niin tuo aihion ja tavoite-auton valinta pitää suorittaa siten, että se siviilikatsastusmieskään ei ala kitisemään täyteen tulleista muutosprosenteista yms. ikävistä pikku ylläripylläreistä, jotka lopputulemana aiheuttavat helvetillisen lisälaskun TraFi:n suunnalta....
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Pahaa pelkään että BD maksaa jo pitkälti yli 15€, ehkä enemmänkin, eikä heikko euro helpota.


Ei ole enää yhtään takavetoescoa kokoelmissa näytiksi. Viimeisen rallin mk2:lla ajoin kai -06 tai -07. Tarkoitin tuolla "oma Bullit..." sitä että RS1600 omaan laatikkoon on luokiteltu kilpavälitykset, ns. Bullit-rattaat.
BD-koneella ajoin vain kadulla (ex-Kyösti Hämäläinen, Terry Hoylen tekemä, Gr2) , en rallia. Olivat silloin 80-luvulla rallin suhteen "motissa", vain sprinttiä olisi voinut ajaa.
(Tekeillä on nyt 2 ryhmän mk2 BD-entisöinti johon olen vähän sotkeentunut :eek: )

Kannattanee budjetoida tälläiseen mk1 BD -projektiin ehkä noin 40-50t €, edellyttäen että pystyy tekemään jotain itsekin.

Katso kilpailukalenterista seuraava hisse-kisa ja mene rohkeasti kysymään (hyvissä ajoin ennen lähtöaikaa) kuskeilta/mekatsuilta laitteista. Kyllä yleensä kysyvälle vastataan, ja usein ovat ihan innokkaitakin luennoimaan aikaansaannoksistaan :)
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Mikäli ei ihan välttämättä halua rakentaa ns. punakilpistä, jolla ei voi(ne) ajaa metriäkään sen rallikilpailun ulkopuolella, niin tuo aihion ja tavoite-auton valinta pitää suorittaa siten, että se siviilikatsastusmieskään ei ala kitisemään täyteen tulleista muutosprosenteista yms. ikävistä pikku ylläripylläreistä, jotka lopputulemana aiheuttavat helvetillisen lisälaskun TraFi:n suunnalta....
Punakilpisellä ei niin vaan historiciä ajeta, Liite-K: "Auton on oltava Suomessa rekisteröity, jos ohjaajalla on suomalainen kilpailijalisenssi."
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Punakilpisellä ei niin vaan historiciä ajeta, Liite-K: "Auton on oltava Suomessa rekisteröity, jos ohjaajalla on suomalainen kilpailijalisenssi."
OK. Se mahdollisuus on siis vain ulkomaanelävillä... BDA:ta rakennettaessa tulee siis vastaan hyvin nopeasti nämä muutosprosentit eli ihan mistä tahansa tonni-satasesta ei noin vain rakenneta sitä hisse-kelpoista mk.I ÄrÄssää....
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
OK. Se mahdollisuus on siis vain ulkomaanelävillä... BDA:ta rakennettaessa tulee siis vastaan hyvin nopeasti nämä muutosprosentit eli ihan mistä tahansa tonni-satasesta ei noin vain rakenneta sitä hisse-kelpoista mk.I ÄrÄssää....
Valkokilpinenkin onnistuu toki tehdä "vain kilpailukäyttöön" -rajoittein ja vanhoissa autoissa ei muutenkaa oo ihan niin justiinsa.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Tuli vaan noista monivenamoottoreista mieleen et selvittäkääpäs piruuttaan et mistä moottorista se 4-AGE on käytännössä täysin apinoitu :)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Valkokilpinenkin onnistuu toki tehdä "vain kilpailukäyttöön" -rajoittein ja vanhoissa autoissa ei muutenkaa oo ihan niin justiinsa.
Suomalainen katsastusingenjööri osaa yhä edelleen olla se v-mäinen valtion virkamies, jonka kanssa mikään ei onnistu.....
Yhden kaverin piti rakentaa ratapäivälelu Bemarista, mutta edes vöiden kiinnityskohtien muuttamiseen / 6-piste vöiden asentamiseen ei saanut lupia. Ja auton kuljettaminen aina trailerin päällä radalle ja sieltä pois ei hirveesti napannut vaan ideana oli ajaa auto radalle ja sieltä pois ja käyttää sitä tarpeen vaatiessa siviililiikenteessäkin. Toki joku Mk.I Esco ja about 10 v vanha Bemu eivät ole ihan yhteismitalliset mutta idean tasolla rinnastus osuu oikeinkin hyvin. TraFi on luonnehäiriöisten pikkuhitlereiden miehittämä valtion virasto yhä edelleen.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Kun osaluettelon jyvitys muuttui muutama vuosi sitten, helpottui ralliautojen tekeminen hieman. Mm. korikehikko sai lisää prosenttiosuutta.
Pitää valita aihio jossa on mahdollisimman paljon alkuperäisiä osia, tai että ainakin vaikuttaa sille/ ei voida muuta osoittaa. Jos esim. escon etulokasuojan kiinnityksestä näkee että se on hitsattu kiinni muulla tavalla kuin alkuperäisellä pistehitsillä, kannattaa selvittää että se on irroitettu esim. lokasuojan alla olevan korroosiovaurion korjaamiseksi ja/tai vahvistushitsauksen mahdollistamiseksi. Lokasuojaa ei siis ole vaihdettu, ja prosentit säilyvät.
Idea varmasti selvä, mutta näissä pitää olla huolellinen. Mikä ei tietysti ole "reilua" mutta minkäs teet... :wall:


Don: totta, isänikin sanoi joskus että kyllä suomalainen valtaa saadessaan sitä surutta muihin käyttää (poliisi, kats. yms.)
Tappelin 90-luvulla kilpiin etuvetoescon muutoksen takavetoiseksi; silloin kysyttiin hermoja....
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Tappelin 90-luvulla kilpiin etuvetoescon muutoksen takavetoiseksi; silloin kysyttiin hermoja....
Olenko voinyt nähdä tämän Keskisuomalaisen penkittäjän pihalla silloin muinoin? Taisi olla sininen ja huimasti levitetty.
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
BDA:ta rakennettaessa tulee siis vastaan hyvin nopeasti nämä muutosprosentit eli ihan mistä tahansa tonni-satasesta ei noin vain rakenneta sitä hisse-kelpoista mk.I ÄrÄssää....
Jos vaihdat moottorin apulaitteineen (moottori, vaihteisto ja voimansiirtoakseli, jäähdytin sekä polttoainesäiliö), akselistot, kojelaudan, penkit sekä vaikka ne etulokasuojat ja etu- sekä takavalot, niin alkuperäisestä autosta on jäljellä vielä 56%. Katso Trafin lomake C115.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Luokituspapereissa on neljä eri vaihteistoa, voiko siis käyttää mitä tahansa niistä?
1. 2000E Luokkarin sivulla 2



2. ZF 5v. Luokkarin sivulla 13


3.Mikälie nimeltään, kun ei noista lapuista selvää saa. Luokkarin sivulla 12


4. Mikälie? luokkarin sivulla 28

Tosiaan huonolaatuisia on kuvat. Jos tilaan luokkarin jostain? Ovatko ne parempilaatuisia vai näitä samoja.
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Olenko voinyt nähdä tämän Keskisuomalaisen penkittäjän pihalla silloin muinoin? Taisi olla sininen ja huimasti levitetty.
En usko. Tarkoittanet Ollilan Tarmon sprinttiautoa.
Tämä oli väriltään keltainen, mk4 vm -90 RS Turbon ulkonäkö, ainoa ero bensakorkki oik. takapilarin alaosassa a la RS1700T.
99% varmuudella ainoa suomessa siviilirekisterissä, eli täysin katuliikennekelpoinen, ei kilpa-auto. Ajoin sillä päivittäin, ja kävin joskus Ahvenistolla leikkimässä. Katsastettu viimeksi vuonna 2002.
Huhuja on kuulunut vaikka kuinka, mutta tähän päivään mennessä toista ei ole näkynyt tai edes kuulunut :doubtful:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Luokituspapereissa on neljä eri vaihteistoa, voiko siis käyttää mitä tahansa niistä?

Tosiaan huonolaatuisia on kuvat. Jos tilaan luokkarin jostain? Ovatko ne parempilaatuisia vai näitä samoja.
Osavariantin luokituspäivämäärä ratkaisee, mitä voi käyttää missäkin ikäkaudessa. Eli vaikka vanhakuori on luokiteltu joskus -67 tai -68, niin RS2000:n 70-luvun puolivälissä luokitellulla vaihteistovariantilla olevaa Hoppaa on turha tyrkyttää -69 ikäkauteen.

Huonolaatuisia ne kuvat on aina ollu. Escortin kohdalla on helpompaa kysyä kuin etsiä tarkempaa kuvaa, tietoa kyllä löytyy. Ei tosin minulta.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Ymmärsinkö oikein, vaikka luokkarissa olisi jokin vaihteisto, ei se tarkoita että, sitä voisi silti käyttää? Harmi kun ei noista teksteistä saa mitään selvää. Kuka sen sitten kilpailussa päättää mitä osia saa käyttää ja millä perusteella, jos ei kuvista eikä tekstistä saa kilpailija eikä kukaan muukaan selvää?
Sanoisinko jotta aika arpomista. Ei tämä olekkaan ihan helppoa :nope:
Vastaan itse itselleni, että vaihteisto 1. on 2000E ja alkuperäis vaihteisto alkaen 3.-70 (workshop manualin mukaan)
2. on ZF ja luokittelu päivämäärä 1.11.-70
4. on joku vaihteisto ja luokittelu päivämäärä 1.1-71 tai 1.4.-71
3. vaihteistosta en luokitus päivämäärää löytänyt sen enempää kuin malliakaan joten se ilmeisesti on sitten luokiteltu samalla kuin koko auto?
Mikäli käyttää vaihteistoa 4. pitää auto katsastaa silloin ikäluokkaan-71 kö?
Nuo aimmin liittämäni kuvat ovat kaikki samasta 1605 luokkarista.
 
Ylös