F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Katsoo nyt vaikka miten Nokiankin kävi kun aikoinaan Tyrreliä koristi :wink:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Melkein epäilisin renkaassa olevaa rakennevirhettaä koska ongelma on kovemmissa renkaissa joiden pitäisi kestää pehmeää paremmin.
Eikös noi uudet oranssit hardit olleet viime kauden Brasilian-kisassa perjantaitreeneissä, jolloin ne hajos ns. alle?
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Johtuisko luistamisesta? Inside grand prix vai mikä se oli, näytti animaatiolla miten renkaat kuluu eri tilanteissa. Vois olla että kovempi rengas luistaa hieman ja näin ollen pintaa kuumuu muuhun renkaasen nähden ja sitten jopa irtoaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Pirelli tekee ihan hemmetin huonoa, enkä minä ainakaan ole tietoinen mikä ykkösten sääntökohta määrää että renkaiden pitää olla täysin p*skat.
Ei kai ne säännöt Pirelliä tällä tavalla koske muutenkaan, sen sijaan vaikea tietää mitä siinä FIA:n kanssa tehdyssä rengastoimitussopimuksessa lukee...
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ei kai ne säännöt Pirelliä tällä tavalla koske muutenkaan, sen sijaan vaikea tietää mitä siinä FIA:n kanssa tehdyssä rengastoimitussopimuksessa lukee...
En minäkään tiedä mitä Pirellin ja FIA:n sopimuksessa sanotaan, mutta Slave kyllä viittasi ja puhui nimenomaan säännöistä joilla rajoitetaan jotain.
Tuskin siinä sopimuksessa kuitenkaan sanotaan, että renkaan pitää mennä kankaille siinä 10 kierroksen paikkeilla, kuten Pirellin rinkulat nyt näyttävät menevän.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Mercedes ja RB etunenässä vaatii jo viimekauden renkaita takaisin kisoihin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mercedes ja RB etunenässä vaatii jo viimekauden renkaita takaisin kisoihin.
Tiimeillä on aina omat intressinsä, mutta sen päätöksen mukaan pitäisi mennä mikä päätös on tehty ennen kautta renkaiden suhteen. Red Bull höpöttää, että heillä on paras auto, mutta renkaat ei anna mahdollista hyödyntää sen potentiaalia.

Se on yleensä paras auto joka voittaa eniten kisoja, ei se jolla on eniten downforcea.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Mercedes ja RB etunenässä vaatii jo viimekauden renkaita takaisin kisoihin.
No niinpä näyttää vaativan. Enkä ihmettele yhtään, nyky Pirellithän alkaa olla jo melkoinen turvallisuusriskikin.
Esim. Newey toki voisi ottaa autoistaan downforcea pois, mutta kyllähän tuo alkaa olla jo melkoista 'polkuautoilua'.

Tuskin voin kuvitella kuinka turhautunut Newey on näihin nykyrajoitteisiin. :nope:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Komedia jatkuu.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/03/1726518/lotusta-suosivat-f1-renkaat-halutaan-pois

Lotusta suosivat F1-renkaat halutaan pois

Mercedes ja Red Bull -tallit vaativat formula ykkösten rengastoimittajaa Pirelliä palaamaan viime kauden rengasseoksiin, kertoo saksalaislehti Auto, motor und sport.

Pirelli muutti rengasseoksiaan aiempaa pehmeämmäksi täksi kaudeksi, jotta varikkokäyntien määrää saadaan lisättyä. Alkukauden aikana Red Bullin ja Mercedeksen kokema rengaskuluma on ollut selvästi suurempaa kuin Lotuksen ja Ferrarin autoissa.

Red Bullin tekninen johtaja Adrian Newey purnaa renkaiden kulumisen rankaisevan eniten niitä autoja, jotka tuottavat eniten downforcea. Vielä viime kaudella paljon downforcea tuottavat autot pitivät renkaansa hyvässä kunnossa.

- Nyt tapahtuu juuri päinvastoin. Se kuka kuormittaa mutkissa renkaitaan eniten, maksaa siitä, kun kumi kuoriutuu nopeammin, Newey purnaa.

Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff ehti saksalaisen Focus-lehden mukaan jo julistaa, että Pirelli muuttaa renkaitaan hieman vahvemmiksi ja vähemmän lämpötilaherkäksi kauden neljännessä osakilpailussa Bahrainissa. Pirellin moottoriurheilujohtaja Paul Hembery ei kuitenkaan vahvistanut Wolffin väitettä.

- Me teemme jotain vain, jos tallit haluavat yksimielisesti muutosta. Mutta he eivät ole yksimielisiä, Hembery sanoi.
Uskomatonta ruikutusta. Ottakaa sitä downforcea sitten pois, Newey. Wolff on myös osoittanut jo useilla kommenteillaan eri asioista viimeisen puolen vuoden tai vuoden aikana että aika heikko on järjenjuoksu, eikä tämä yhtään paranna arviota.

Siis luulisi nyt ihan peruskoulupohjaltakin ymmärtävän, että paras kilpailutilanne on juuri se, että kaikille on enemmän tarjolla kuin voidaan käyttää hyväksi. Se on sitten jokaisen oma optimointitehtävä että kuinka paljon käyttää mitäkin. Tämä ei koske vain renkaita. Newey, ehkä ymmärtämättään, haluaa tässä sellaista tilannetta jossa keinotekoisesti rajoitetaan jotain osa-aluetta jota joku toinen käyttää häntä/Red Bullia paremmin. Newey itse on aiemmin kritisoinut sitä, ettei saa käyttää omia vahvuuksiaan vapaammin, mutta nyt kritisoi muita oleellisesti samasta asiasta. Älyllistä epärehellisyyttä parhaimmillaan. :thumbdown
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Komedia jatkuu.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/03/1726518/lotusta-suosivat-f1-renkaat-halutaan-pois



Uskomatonta ruikutusta. Ottakaa sitä downforcea sitten pois, Newey. Wolff on myös osoittanut jo useilla kommenteillaan eri asioista viimeisen puolen vuoden tai vuoden aikana että aika heikko on järjenjuoksu, eikä tämä yhtään paranna arviota.

Siis luulisi nyt ihan peruskoulupohjaltakin ymmärtävän, että paras kilpailutilanne on juuri se, että kaikille on enemmän tarjolla kuin voidaan käyttää hyväksi. Se on sitten jokaisen oma optimointitehtävä että kuinka paljon käyttää mitäkin. Tämä ei koske vain renkaita. Newey, ehkä ymmärtämättään, haluaa tässä sellaista tilannetta jossa keinotekoisesti rajoitetaan jotain osa-aluetta jota joku toinen käyttää häntä/Red Bullia paremmin. Newey itse on aiemmin kritisoinut sitä, ettei saa käyttää omia vahvuuksiaan vapaammin, mutta nyt kritisoi muita oleellisesti samasta asiasta. Älyllistä epärehellisyyttä parhaimmillaan. :thumbdown
Kyllä Newey varmasti osaa suunitella auton joka on hellä renkaille. Ei tuo 'purnaaminen' siitä johdu. Newey varmasti voisi muuttaa nykyistäkin RB:ia niin, että kisa voitaisiin ajaa yhdellä pysähdyksellä, joka sekin on vaan pakosta kun säännöt määrää.
Enemmän tuossa 'purnaamisessa' on kyse siitä, että nyt on ketjun heikoin lenkki (renkaat) suhteessa muuhun ketjuun ihan liian heikko. Ja ainoastaan sen yhden heikon lenkin armoilla mennään, muulla innovatiivisuudella tai kehittämisellä ei tunnu olevan enää mitään merkitystä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Newey itse on aiemmin kritisoinut sitä, ettei saa käyttää omia vahvuuksiaan vapaammin, mutta nyt kritisoi muita oleellisesti samasta asiasta. Älyllistä epärehellisyyttä parhaimmillaan. :thumbdown
Hyvin sanottu siellä, mut kieltämättä nuo renkaat alkaa oleen pian liian heikot. Viime kisassa ne ei olleet liian heikot,kun Räikkönenki voitti kilpailun kahdella pysähdyksellä. Jos nyttenkin voittaja selviää kolmella, nii turhaa valitusta renkaista.
 
Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Kyllä renkaita on ehdottomasti muutettava jotta saadaan F1-sarjasta tuo orastava pieni jännitysmomentti pois ja päästään ajelemaan letkassa alusta loppuun.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
No niinpä näyttää vaativan. Enkä ihmettele yhtään, nyky Pirellithän alkaa olla jo melkoinen turvallisuusriskikin.
Esim. Newey toki voisi ottaa autoistaan downforcea pois, mutta kyllähän tuo alkaa olla jo melkoista 'polkuautoilua'.

Tuskin voin kuvitella kuinka turhautunut Newey on näihin nykyrajoitteisiin. :nope:
Olis kannattanut vaatia talvitesteissä, niitä vanhoja renkaita ilmeisesti luulivat olevansa, siinä vaiheessa vielä kilpailukykyisiä. Nyt ne näyttää vain typeriltä, kun eka kisan jälkeen aletaan itkeä. Me ei pärjätä vanhat renkaat takaisin.

Kyllä se Lotus voi pistää lisää siipeä tarvittaessa uskoisin heidän olevan yhtä kilpailukykyisiä viime kauden renkailla.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Talvitesteissä renkaat kestivät yhden kierroksen ja testithän on todettu hukkaan heitetyksi ajaksi aika monesta suusta(ainakin osittain, aeroa ja luotettavutta pystyttiin testaaman). Pirellin kertoi silloin matalan lämpötilan olevan syy.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kyllä Newey varmasti osaa suunitella auton joka on hellä renkaille. Ei tuo 'purnaaminen' siitä johdu. Newey varmasti voisi muuttaa nykyistäkin RB:ia niin, että kisa voitaisiin ajaa yhdellä pysähdyksellä, joka sekin on vaan pakosta kun säännöt määrää.
Enemmän tuossa 'purnaamisessa' on kyse siitä, että nyt on ketjun heikoin lenkki (renkaat) suhteessa muuhun ketjuun ihan liian heikko. Ja ainoastaan sen yhden heikon lenkin armoilla mennään, muulla innovatiivisuudella tai kehittämisellä ei tunnu olevan enää mitään merkitystä.
Pidät vissiin Neweyta ihan idioottina? Olisihan tuo typerää jättää ottamatta se 50s etu, jonka yhdellä stopilla saisi kolmen stopin talleja vastaan.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Pidät vissiin Neweyta ihan idioottina? Olisihan tuo typerää jättää ottamatta se 50s etu, jonka yhdellä stopilla saisi kolmen stopin talleja vastaan.
En todellakaan pidä. Newey on nero.
Newey suunittelee todella nopeita autoja, mutta ei kaiketi osannut olettaa tai arvata miten huonot renkaat Pirelli onnistuikaan tekemään.

Kyllä se Neweyn RB lähtee sieltä nousuun, kunhan saavat säädöt kohdalleen nykyisien kuranakkien puitteissa.
 

hara-kimi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
152
Olen suhteellisen varma siitä, että nykyisillä renkailla "täysiä" ajaminen johtaisi siihen, että kisassa olisi se 4-5 stoppia. MYÖS LOTUKSELLA. Heillä vaan osattiin JJ:tä lainatakseni pelata peli Australiassa hieman paremmin ja nyt kaikki meuhkaavat kuinka helvetin hyvä auto Lotus on ja et Kimi on maailman pehmeiten ajava kuski. Väitän, että ensimmäisen kisan "dominointi" johtui etukäteen Kimille päätetystä taktiikasta jonka perusteella ajettiin rauhallisesti omaa kisaa alusta loppuun. Force India yritti samaa Sutilille, ja melkein onnistui. Pehmeät renkaat lahosivat radalla heilläkin liian aikaisin.

Eli vaihtoehtoina nyt on maximum attack läpi kisan mikä vaatii enemmän stoppeja tai sitten puolivaloilla ajelu renkaita ja stoppeja säästäen. Riippuen radasta ja varikkosuoran pituudesta on varmaan tallien suht helppo arvioida kumpi on parempi taktiikka millekin radalle.

Katsotaan nyt muutama kisa niin nähdään miten homma etenee, voi olla että itku loppuu tai sitten ei. En usko kuitenkaan että Pirelli lähtisi muuttamaan renkaitaan kovinkaan radikaalisti kesken kauden.

Lajin kannalta mielestäni ei ole hyvä asia että renkaat ratkaisevat näin paljon. Moni varmaan muistaa muutaman vuoden takaisen Räikkösen etutukivarren katkeamisen flatspotista johtuvasta tärinästä, kun renkaita ei saatu vaihtaa kisan aikana. Sama toimii nyt toisinpäin, kun "mummoilemalla" kisan läpi säästetäänkin yksi stoppi, se on helvetin iso etu.

Voi olla että muutaman kisan päästä nähdäänkin siistiä jonossa ajelua ilman ohituksia ja painostusta kun kaikki säästävät renkaita. :rolleyes:
 

Red Evil

Well-known member
Liittynyt
21.12.2012
Viestit
210
Olen suhteellisen varma siitä, että nykyisillä renkailla "täysiä" ajaminen johtaisi siihen, että kisassa olisi se 4-5 stoppia. MYÖS LOTUKSELLA. Heillä vaan osattiin JJ:tä lainatakseni pelata peli Australiassa hieman paremmin ja nyt kaikki meuhkaavat kuinka helvetin hyvä auto Lotus on ja et Kimi on maailman pehmeiten ajava kuski. Väitän, että ensimmäisen kisan "dominointi" johtui etukäteen Kimille päätetystä taktiikasta jonka perusteella ajettiin rauhallisesti omaa kisaa alusta loppuun. Force India yritti samaa Sutilille, ja melkein onnistui. Pehmeät renkaat lahosivat radalla heilläkin liian aikaisin.

Eli vaihtoehtoina nyt on maximum attack läpi kisan mikä vaatii enemmän stoppeja tai sitten puolivaloilla ajelu renkaita ja stoppeja säästäen. Riippuen radasta ja varikkosuoran pituudesta on varmaan tallien suht helppo arvioida kumpi on parempi taktiikka millekin radalle.

Katsotaan nyt muutama kisa niin nähdään miten homma etenee, voi olla että itku loppuu tai sitten ei. En usko kuitenkaan että Pirelli lähtisi muuttamaan renkaitaan kovinkaan radikaalisti kesken kauden.

Lajin kannalta mielestäni ei ole hyvä asia että renkaat ratkaisevat näin paljon. Moni varmaan muistaa muutaman vuoden takaisen Räikkösen etutukivarren katkeamisen flatspotista johtuvasta tärinästä, kun renkaita ei saatu vaihtaa kisan aikana. Sama toimii nyt toisinpäin, kun "mummoilemalla" kisan läpi säästetäänkin yksi stoppi, se on helvetin iso etu.

Voi olla että muutaman kisan päästä nähdäänkin siistiä jonossa ajelua ilman ohituksia ja painostusta kun kaikki säästävät renkaita. :rolleyes:
:doubtful:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös