DuckAvenger
Katollaan
- Liittynyt
- 30.10.2008
- Viestit
- 780
Katsoo nyt vaikka miten Nokiankin kävi kun aikoinaan Tyrreliä koristi :wink:
Niin, itse Pirellikin tekee niin: http://youtu.be/10w6UfJX01kTotta, mutta ihan samaan tapaan nää pölkkypäät (enemmistö) yhdistävät katu P Zerot ja F1 P Zerot toisiinsa
Eikös noi uudet oranssit hardit olleet viime kauden Brasilian-kisassa perjantaitreeneissä, jolloin ne hajos ns. alle?Melkein epäilisin renkaassa olevaa rakennevirhettaä koska ongelma on kovemmissa renkaissa joiden pitäisi kestää pehmeää paremmin.
Ei kai ne säännöt Pirelliä tällä tavalla koske muutenkaan, sen sijaan vaikea tietää mitä siinä FIA:n kanssa tehdyssä rengastoimitussopimuksessa lukee...Pirelli tekee ihan hemmetin huonoa, enkä minä ainakaan ole tietoinen mikä ykkösten sääntökohta määrää että renkaiden pitää olla täysin p*skat.
En minäkään tiedä mitä Pirellin ja FIA:n sopimuksessa sanotaan, mutta Slave kyllä viittasi ja puhui nimenomaan säännöistä joilla rajoitetaan jotain.Ei kai ne säännöt Pirelliä tällä tavalla koske muutenkaan, sen sijaan vaikea tietää mitä siinä FIA:n kanssa tehdyssä rengastoimitussopimuksessa lukee...
Tiimeillä on aina omat intressinsä, mutta sen päätöksen mukaan pitäisi mennä mikä päätös on tehty ennen kautta renkaiden suhteen. Red Bull höpöttää, että heillä on paras auto, mutta renkaat ei anna mahdollista hyödyntää sen potentiaalia.Mercedes ja RB etunenässä vaatii jo viimekauden renkaita takaisin kisoihin.
No niinpä näyttää vaativan. Enkä ihmettele yhtään, nyky Pirellithän alkaa olla jo melkoinen turvallisuusriskikin.Mercedes ja RB etunenässä vaatii jo viimekauden renkaita takaisin kisoihin.
Uskomatonta ruikutusta. Ottakaa sitä downforcea sitten pois, Newey. Wolff on myös osoittanut jo useilla kommenteillaan eri asioista viimeisen puolen vuoden tai vuoden aikana että aika heikko on järjenjuoksu, eikä tämä yhtään paranna arviota.Lotusta suosivat F1-renkaat halutaan pois
Mercedes ja Red Bull -tallit vaativat formula ykkösten rengastoimittajaa Pirelliä palaamaan viime kauden rengasseoksiin, kertoo saksalaislehti Auto, motor und sport.
Pirelli muutti rengasseoksiaan aiempaa pehmeämmäksi täksi kaudeksi, jotta varikkokäyntien määrää saadaan lisättyä. Alkukauden aikana Red Bullin ja Mercedeksen kokema rengaskuluma on ollut selvästi suurempaa kuin Lotuksen ja Ferrarin autoissa.
Red Bullin tekninen johtaja Adrian Newey purnaa renkaiden kulumisen rankaisevan eniten niitä autoja, jotka tuottavat eniten downforcea. Vielä viime kaudella paljon downforcea tuottavat autot pitivät renkaansa hyvässä kunnossa.
- Nyt tapahtuu juuri päinvastoin. Se kuka kuormittaa mutkissa renkaitaan eniten, maksaa siitä, kun kumi kuoriutuu nopeammin, Newey purnaa.
Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff ehti saksalaisen Focus-lehden mukaan jo julistaa, että Pirelli muuttaa renkaitaan hieman vahvemmiksi ja vähemmän lämpötilaherkäksi kauden neljännessä osakilpailussa Bahrainissa. Pirellin moottoriurheilujohtaja Paul Hembery ei kuitenkaan vahvistanut Wolffin väitettä.
- Me teemme jotain vain, jos tallit haluavat yksimielisesti muutosta. Mutta he eivät ole yksimielisiä, Hembery sanoi.
Kyllä Newey varmasti osaa suunitella auton joka on hellä renkaille. Ei tuo 'purnaaminen' siitä johdu. Newey varmasti voisi muuttaa nykyistäkin RB:ia niin, että kisa voitaisiin ajaa yhdellä pysähdyksellä, joka sekin on vaan pakosta kun säännöt määrää.Komedia jatkuu.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/03/1726518/lotusta-suosivat-f1-renkaat-halutaan-pois
Uskomatonta ruikutusta. Ottakaa sitä downforcea sitten pois, Newey. Wolff on myös osoittanut jo useilla kommenteillaan eri asioista viimeisen puolen vuoden tai vuoden aikana että aika heikko on järjenjuoksu, eikä tämä yhtään paranna arviota.
Siis luulisi nyt ihan peruskoulupohjaltakin ymmärtävän, että paras kilpailutilanne on juuri se, että kaikille on enemmän tarjolla kuin voidaan käyttää hyväksi. Se on sitten jokaisen oma optimointitehtävä että kuinka paljon käyttää mitäkin. Tämä ei koske vain renkaita. Newey, ehkä ymmärtämättään, haluaa tässä sellaista tilannetta jossa keinotekoisesti rajoitetaan jotain osa-aluetta jota joku toinen käyttää häntä/Red Bullia paremmin. Newey itse on aiemmin kritisoinut sitä, ettei saa käyttää omia vahvuuksiaan vapaammin, mutta nyt kritisoi muita oleellisesti samasta asiasta. Älyllistä epärehellisyyttä parhaimmillaan. :thumbdown
Hyvin sanottu siellä, mut kieltämättä nuo renkaat alkaa oleen pian liian heikot. Viime kisassa ne ei olleet liian heikot,kun Räikkönenki voitti kilpailun kahdella pysähdyksellä. Jos nyttenkin voittaja selviää kolmella, nii turhaa valitusta renkaista.Newey itse on aiemmin kritisoinut sitä, ettei saa käyttää omia vahvuuksiaan vapaammin, mutta nyt kritisoi muita oleellisesti samasta asiasta. Älyllistä epärehellisyyttä parhaimmillaan. :thumbdown
Olis kannattanut vaatia talvitesteissä, niitä vanhoja renkaita ilmeisesti luulivat olevansa, siinä vaiheessa vielä kilpailukykyisiä. Nyt ne näyttää vain typeriltä, kun eka kisan jälkeen aletaan itkeä. Me ei pärjätä vanhat renkaat takaisin.No niinpä näyttää vaativan. Enkä ihmettele yhtään, nyky Pirellithän alkaa olla jo melkoinen turvallisuusriskikin.
Esim. Newey toki voisi ottaa autoistaan downforcea pois, mutta kyllähän tuo alkaa olla jo melkoista 'polkuautoilua'.
Tuskin voin kuvitella kuinka turhautunut Newey on näihin nykyrajoitteisiin. :nope:
Pidät vissiin Neweyta ihan idioottina? Olisihan tuo typerää jättää ottamatta se 50s etu, jonka yhdellä stopilla saisi kolmen stopin talleja vastaan.Kyllä Newey varmasti osaa suunitella auton joka on hellä renkaille. Ei tuo 'purnaaminen' siitä johdu. Newey varmasti voisi muuttaa nykyistäkin RB:ia niin, että kisa voitaisiin ajaa yhdellä pysähdyksellä, joka sekin on vaan pakosta kun säännöt määrää.
Enemmän tuossa 'purnaamisessa' on kyse siitä, että nyt on ketjun heikoin lenkki (renkaat) suhteessa muuhun ketjuun ihan liian heikko. Ja ainoastaan sen yhden heikon lenkin armoilla mennään, muulla innovatiivisuudella tai kehittämisellä ei tunnu olevan enää mitään merkitystä.
En todellakaan pidä. Newey on nero.Pidät vissiin Neweyta ihan idioottina? Olisihan tuo typerää jättää ottamatta se 50s etu, jonka yhdellä stopilla saisi kolmen stopin talleja vastaan.
:doubtful:Olen suhteellisen varma siitä, että nykyisillä renkailla "täysiä" ajaminen johtaisi siihen, että kisassa olisi se 4-5 stoppia. MYÖS LOTUKSELLA. Heillä vaan osattiin JJ:tä lainatakseni pelata peli Australiassa hieman paremmin ja nyt kaikki meuhkaavat kuinka helvetin hyvä auto Lotus on ja et Kimi on maailman pehmeiten ajava kuski. Väitän, että ensimmäisen kisan "dominointi" johtui etukäteen Kimille päätetystä taktiikasta jonka perusteella ajettiin rauhallisesti omaa kisaa alusta loppuun. Force India yritti samaa Sutilille, ja melkein onnistui. Pehmeät renkaat lahosivat radalla heilläkin liian aikaisin.
Eli vaihtoehtoina nyt on maximum attack läpi kisan mikä vaatii enemmän stoppeja tai sitten puolivaloilla ajelu renkaita ja stoppeja säästäen. Riippuen radasta ja varikkosuoran pituudesta on varmaan tallien suht helppo arvioida kumpi on parempi taktiikka millekin radalle.
Katsotaan nyt muutama kisa niin nähdään miten homma etenee, voi olla että itku loppuu tai sitten ei. En usko kuitenkaan että Pirelli lähtisi muuttamaan renkaitaan kovinkaan radikaalisti kesken kauden.
Lajin kannalta mielestäni ei ole hyvä asia että renkaat ratkaisevat näin paljon. Moni varmaan muistaa muutaman vuoden takaisen Räikkösen etutukivarren katkeamisen flatspotista johtuvasta tärinästä, kun renkaita ei saatu vaihtaa kisan aikana. Sama toimii nyt toisinpäin, kun "mummoilemalla" kisan läpi säästetäänkin yksi stoppi, se on helvetin iso etu.
Voi olla että muutaman kisan päästä nähdäänkin siistiä jonossa ajelua ilman ohituksia ja painostusta kun kaikki säästävät renkaita.
Kaudella 2005 oli tuollainen sääntö.:doubtful: