F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
-Edit- Niin ja eihän Pirelli suinkaan maksa oikeudesta rengastaa F1-tallit, vaan sille maksetaan. Ja taitaa aika monella rengasvalmistajalla olla enemmän rahaakin.
Pirelli maksaa FIA'lle, tallit maksavat renkaista Pirellille FIAn kanssa sovitun hinnan.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Urheilun kannalta olisi paras vapauttaa koko rengashomma.
Ei todellakaan. Mitä vitun urheilua se on, jos Vettelille annetaan auton lisäksi vielä 2s muita nopeampi rengaskin? Näinhän se oli Schumin kulta-aikaan.. Ferrari ei osannut tehdä huippuautoa mutta Bridgestone teki Schumille niin kalliit spessukumit, ettei edes tallikaverille voitu antaa samoja :thumbdown
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko tiedonlähdettä? Olen kyllä ihan päinvastaistakin infoa kuullut.
Taidan olla väärässä. Kun uutisoitiin, että Pirelli on tehnyt viisivuotisen jatkosopimukseen arvoltaan 50 milj. puntaa, oletin automaattisesti, että Pirelli on se saamapuolella oleva, koska sillehän kaikki kustannukset kaatuu. Lisäksi muistelen Pirellin joskus puhuneen siitä, että homman on oltava heille taloudellisesti järkevää.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Lukuunottamatta yllättäviä hajoamisia tällä kaudella Pirelli on onnistunut varsin hyvin tekemään sitä mitä on siltä toivottu.

Jep. Hyvin noudattivat mm. Red Bullin toiveita ja se näkyy mm-taistossa. Lisäksi salaiset testit ja rengaspomon lausunnot milloin mistäkin ovat lämmittäneet monien mieltä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jep. Hyvin noudattivat mm. Red Bullin toiveita ja se näkyy mm-taistossa. Lisäksi salaiset testit ja rengaspomon lausunnot milloin mistäkin ovat lämmittäneet monien mieltä.
Alkuvuodesta tekivät juuri sitä mitä heiltä toivottiin, eli ennalta-arvaamattomia renkaita. Sitten kesällä paineen alla (tai no RB:n paineen) alla murtuivat ja tekivät sellaiset kuin RB halusivat. Ja eikös ne Britannian rikkoutumiset oikeasti johtuneet siitä rikkinäisestä kanttarista?
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ja eikös ne Britannian rikkoutumiset oikeasti johtuneet siitä rikkinäisestä kanttarista?
Pieni nyanssi, mutta kanttari ei tainnut varsinaisesti olla rikki.. Se teki tasan sen mitä se oli suunniteltukin tekemään. Se oli sellainen hammastettu kanttari, sahalaitainen, estämässä leveäksi ajoa. Sen päällä ei ollut tarkoitus suditella, mutta jotkut suditteli... Ja sitten itketään Pirelliä apuun, kun ei osata ajaa.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Sehän onkin jo paljon. Eli ovat tehneet renkaista mustia, pyöreitäkin ovat varmaan olleet ainakin ennen käyttöä, mutta kilpa-ajoa eivät oikein kestä. Ehdottomasti ainoa oikea firma toimittamaan renkaat! :rolleyes:
Niiden kuuluukin kulua nopeasti. Varmasti Pirelli voisi tehdä renkaat, joilla ajettaisiin kisa yhdellä stopilla, jos niin käskettäisiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alkuvuodesta tekivät juuri sitä mitä heiltä toivottiin, eli ennalta-arvaamattomia renkaita. Sitten kesällä paineen alla (tai no RB:n paineen) alla murtuivat ja tekivät sellaiset kuin RB halusivat. Ja eikös ne Britannian rikkoutumiset oikeasti johtuneet siitä rikkinäisestä kanttarista?
Paineen aiheuttivat ne näyttävät hajoamiset. Pelkästään Red Bullin ja Mercedeksen valituksen alla Pirelli ei olisi taipunut. Ja yhtä kuluviahan renkaat edelleen ovat (ja on Webber siitä valittanut muutoksen jälkeenkin), mutta toisenlainen rakenne sopii Red Bullille (ainakin Vettelille) paremmin, vaikka säästellä pitää edelleen. Ja samalla Kimille huonommin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Urheilun kannalta olisi paras vapauttaa koko rengashomma. Jokainen halukas voi tehdä renkaita ja tallit hommaavat renkaat sieltä mistä haluavat. Ei tämä yksityyppirengas-ajattelu sovi tälle tasolle, on paremmin harrastajien merkkisarjojen juttu. Saataisiin yksi aspekti lisää kilpailuun taas pitkästä aikaa.

Mutta näinhän ei tapahdu, koska nykyinen tapa tuo sopimusrahoja eräille tahoille.
Pikemminkin tuloksena olisi kilpailujen muuttuminen tylsemmiksi, koska renkaista tehtäisiin niin kestäviä, että yhdessä tankkauskiellon kanssa se johtaisi siihen, että varikolla ei tarvitsisi käydä kertaakaan jos sääntö jonka mukaan molempia renkaita on käytettävä kisassa poistettaisiin.

Toki tähänkin ongelmaan voitaisiin vaikuttaa määräämällä kisaan yksi pakollinen varikkokäynti kaikille kuljettajille, mutta mielestäni se on huonompi vaihtoehto kuin se, että tehdään renkaista tarkoituksella sellaisia, että ne on pakko käydä vaihtamassa 2-3 kertaa.

Yhden rengasvalmistajan sääntö nimenomaan sopii F1-sarjaan, koska se takaa sen, että rengasvalmistaja voi tehdä renkaista juuri sellaiset kuin toivotaan erityisesti FIA:n taholta eli ei liian kestäviä jotta kilpailun aikana on pakko käydä 2-3 kertaa renkaanvaihdossa ja saadaan korostettua taktista puolta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Marussiakin on vihdoin saanut Concorden allekirjoitettua. Rahaa pitäisi tulla nyt myös 11. sijasta. Huhujen mukaan tosin vasta sen jälkeen, kun olivat uhanneet EU:n väliintulolla. Ecclestonen toiminta kun ei vissiin siedä päivänvaloa EU:n kilpailusääntöjen näkökulmasta.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Marussiakin on vihdoin saanut Concorden allekirjoitettua. Rahaa pitäisi tulla nyt myös 11. sijasta. Huhujen mukaan tosin vasta sen jälkeen, kun olivat uhanneet EU:n väliintulolla. Ecclestonen toiminta kun ei vissiin siedä päivänvaloa EU:n kilpailusääntöjen näkökulmasta.
Hienpa. Eikä hetkeäkään liian aikaisin. Toivottavasti sopimuksessa on määritelty summat myös niille 12. ja 13. tiimeille.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Niiden kuuluukin kulua nopeasti. Varmasti Pirelli voisi tehdä renkaat, joilla ajettaisiin kisa yhdellä stopilla, jos niin käskettäisiin.
Tarkoitin kestävyydellä siis sitä että niitä on räjähdellyt tänä vuonna poikkeuksellisen paljon. Sitä Pirelliltä ei ole pyydetty.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Tarkoitin kestävyydellä siis sitä että niitä on räjähdellyt tänä vuonna poikkeuksellisen paljon. Sitä Pirelliltä ei ole pyydetty.
Silverstonen rengasrikot ainakin johtuivat kanttarissa olleesta terävästä kohdasta ja väärille puolille laitetuista renkaista, joten kaikki rengasrikot eivät ole johtuneet itse renkaista.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Lelurenkaiden valmistaja uhoaa taas:
Haluaisitko mieluummin Bridgestonen unilääke- ja playstation-renkaat takaisin? Pirelli on kaikkine vikoineenkin parasta mitä F1:lle on tapahtunut viimeisten 10 vuoden aikana.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Niiden kuuluukin kulua nopeasti. Varmasti Pirelli voisi tehdä renkaat, joilla ajettaisiin kisa yhdellä stopilla, jos niin käskettäisiin.
Mikä tahansa rengasfirma osaisi sellaiset tehdä. Vaan se ei olisi lajin etu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Ja ylikin. Noin 15-16 vuoteen riippuen siitä miten haluaa asian vuosien 1997-1998 väliseltä ajalta rengasasiat nähdä. Viimeinen ilman noita edellämainittuja vuosia ollut hyvä vuosi renkaiden osalta lajissa oli 1996 jolloin eräs tietty Hyvä Vuosi oli rengastoimittajana lajissa. Siitäkin on aikaa jo 17 vuotta.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Mikä tahansa rengasfirma osaisi sellaiset tehdä. Vaan se ei olisi lajin etu.
Totta. Se olikin vastaus viestiin, jossa (jälleen kerran) haukuttiin Pirelliä huonoista renkaista.

Minun mielestäni "huonot" renkaat tuovat kisoihin toivottua jännitystä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös