Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Ja siitä, mitä FIA edellyttää moottoritoimittajilta. En usko, että Hondan sallitaan toimittavan eksklusiivisesti yhdelle tallille moottoreitaan, kun ei sitä ole muillekaan (moottoritoimittajien vähennyttyä) sallittu.
No aika oudolta kuullostaa FIA:n edellytykset. Eiköhän se ole Hondan ja tallien välisiä juttuja, että pääsevätkö sopimukseen moottoreista vai ei. Jos Hondaa ei miellytä toimittaa moottoreita muille kuin McLarenille, niin sitten se on niin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9365
Honda taisi jossain mainita, että 2015 antaisivat vain McLarenille koneet ja 2016 eteenpäin myös muille.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Honda taisi jossain mainita, että 2015 antaisivat vain McLarenille koneet ja 2016 eteenpäin myös muille.
Onko tuo sitten mahdollista, kun Webslaven kukaan FIA edellyttää moottorien toimittamisen muillekkin? Itse edellytystä epäilen, mutta voihan sitä taas kerran olla väärässä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko tuo sitten mahdollista, kun Webslaven kukaan FIA edellyttää moottorien toimittamisen muillekkin? Itse edellytystä epäilen, mutta voihan sitä taas kerran olla väärässä.
Ei kai ketään voi pakottaa niitä ostamaan elleivät halua? Muilla talleilla voi myöskin olla 2 vuoden soppareita valmistajiensa kanssa. Jos Hondalla ei ole mielenkiintoa tukea muita kun McLarenia niiden käyttämisestä, tuskinpa niitä muilla nähdään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä mitä tuoreeseen Concordeen on kirjattu, mutta FIA - tai Bernie - siis voi tarvittaessa edellyttää moottorivalmistajia varustamaan tietyn osuuden tiimeistä, koska niiden intresseissä on pitää kaikki tallit mukana.

With the confirmation that Honda will return to Formula 1 in 2015 as an engine supplier, it has prompted the question as to whether their deal with McLaren is an exclusive one.

McLaren's managing director Jonathan Neale confirmed on Thursday that it is, but only at present, as the regulations stipulate that an engine supplier must be open to supplying more than one team if it is asked to do so.

"All engine suppliers coming in to F1 know they are doing so with the expectation that should they be required, they are prepared to supply more than one team," said Neale.

"Should the FIA or Bernie [Ecclestone] request, then Honda is aware of that situation," he added. "[Our] deal is not exclusive in that respect."


GPToday
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ei kai ketään voi pakottaa niitä ostamaan elleivät halua? Muilla talleilla voi myöskin olla 2 vuoden soppareita valmistajiensa kanssa. Jos Hondalla ei ole mielenkiintoa tukea muita kun McLarenia niiden käyttämisestä, tuskinpa niitä muilla nähdään.
Tokkopa ketään voidaan pakottaa ostamaan, mutta Honda kylläkin myymään.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mahtaisikohan esim. Lotus (jos vielä toimii 2016 tuolla nimellä) kenties vaihtaa Hondan koneisiin? Tallin nimellinen esikuva Team Lotushan käytti Hondan koneita '88-89 ja viimeisenä toimintavuonnaan '94 Mugen-Hondaa? :wink:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Saman mielestäni kirjoitin.
Ei kai ketään voi pakottaa niitä ostamaan elleivät halua? Muilla talleilla voi myöskin olla 2 vuoden soppareita valmistajiensa kanssa. Jos Hondalla ei ole mielenkiintoa tukea muita kun McLarenia niiden käyttämisestä, tuskinpa niitä muilla nähdään.
Mutta jos jollain tallilla ei ole moottorisopimusta ja muilla moottoritoimittajilla on jo useita kumppaneita riittävä määrä, ainut joka voidaan velvoittaa toimittamaan moottorit on silloin Honda. Eikä tallillekaan jää paljon vaihtoehtoja, jos muut mottoritoimittajat eivät ole halukkaita. Eli aika "pakkoavioliitoltahan" se silloin näyttäisi.

Ei koske vuotta 2015, mutta jatkossa muut moottoritoimittajat saattavat rajoittaa omaa asiakaspiiriään. Ja Hondakin on ilmoittanut, että sen jälkeen se voisi ottaa asiakkaitakin (McLarenin säilyessä ykkösasiakkaana).
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Renaultin tilanne moottorivalmistajana onkin hieman hastava; toisaalta Red Bull on nykyisin merkin "tehdastalli" kun taas toisaalta yhteistyö Caterhamin kanssa on samankaltaista F1-radalla ja urheiluautopuolella tapahtuvaa kuin Macilla ja Mersulla aikoinaan, joten Fernandesin talliakaan ei pitäisi mitenkään laiminlyödä moottoreiden suhteen. Lisäksi vielä entinen enstonelainen Renaultin tehdas- ja sittemmin pelkkä nimikkotalli (2010-11 Renault-nimellä vaikka tuolloin suurin osa tallista jo myyty Geniille) joka nykyisin kilpaile Lotuksena on harkinnut vaihtavansa nimensä takaisin Renaultiksi, jotta saisi paremmin tukea moottoritoimittajaltaan. Kenet näistä Renault sitten aikoo pitää etusijalla?
Teknisesti jäädytettyjen V8-myllyjen aikaan ei tehdas- ja asiakasmoottoreiden välillä ole käytännössä ollut eroa, mutta tilanne voi muuttua hyvinkin radikaalisti ensi vuonna insinöörien käsien taas vapautuessa suunnittelupöydillään.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Mutta jos jollain tallilla ei ole moottorisopimusta ja muilla moottoritoimittajilla on jo useita kumppaneita riittävä määrä, ainut joka voidaan velvoittaa toimittamaan moottorit on silloin Honda. Eikä tallillekaan jää paljon vaihtoehtoja, jos muut mottoritoimittajat eivät ole halukkaita. Eli aika "pakkoavioliitoltahan" se silloin näyttäisi.



Onko hintakin määrätty vai saako moottorintoimittaja määrätä hinnan vapaasti?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Onko hintakin määrätty vai saako moottorintoimittaja määrätä hinnan vapaasti?
Ainakin on uutisissa puhuttu eri hinnoista. Ei ole postata linkkiä, mutta muistan kuitenkin lukeeni ainakin Autosportista jotain, että valmistaja x pyytäisi enemmän kuin y ja z. Muistikuvan mukaan x oli Renault.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko hintakin määrätty vai saako moottorintoimittaja määrätä hinnan vapaasti?
Käsittääkseni tällä hetkellä on, mutta moottorijäädytyksen aikana valmistus- ja kehityskustannuksetkin ovat pysyneet kurissa. Turbokaudelle en muista hintakattoa kuulleeni, mutta voisin olettaa, että sellainen tulee, jos jotkut tallit ovat jäämässä ilman. Varsinkin kun kustannusrajoitukset siirtyvät FOTA:lta FIA:lle.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Teknisesti jäädytettyjen V8-myllyjen aikaan ei tehdas- ja asiakasmoottoreiden välillä ole käytännössä ollut eroa
Hyvä kommentti, mutta onko se totta? :doubtful:
Wanhaan aikaanhan kaikki tunnustivat eron, mutta nyt tuosta ei puhuta mitään.
Se ei silti tarkoita etteikö noissa mylyissä, siis tehdas vrs asiakas, olisi eroja.
En voi todistaa puolesta enkä vastaan, kunhan pohdin.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Käsittääkseni tällä hetkellä on, mutta moottorijäädytyksen aikana valmistus- ja kehityskustannuksetkin ovat pysyneet kurissa. Turbokaudelle en muista hintakattoa kuulleeni, mutta voisin olettaa, että sellainen tulee, jos jotkut tallit ovat jäämässä ilman. Varsinkin kun kustannusrajoitukset siirtyvät FOTA:lta FIA:lle.
Tämä kuullostaa järkevältä, sillä jos hintakattoa ei ole, niin sillä saisi hyvin suunnattua moottorit sopivalle tai sopiville talleille. Vaikka hinta pitäisi olla sama kaikille talleille, saisi esim. sponsoroinnin kautta käytännössä pidettyä sopivien tallien moottorit sopivan hintaisina. Varmaankin ensikauden moottoreille pysyisi perustelemaan kovankin hinnan, sillä kustannuksia todennäköisesti moottorin kehitykseen löytyy ja eihän kehitys vielä täysin pysähdy muutamaan vuoteen.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Hyvä kommentti, mutta onko se totta? :doubtful:
Wanhaan aikaanhan kaikki tunnustivat eron, mutta nyt tuosta ei puhuta mitään.
Se ei silti tarkoita etteikö noissa mylyissä, siis tehdas vrs asiakas, olisi eroja.
En voi todistaa puolesta enkä vastaan, kunhan pohdin.
Tuskin moottoritoimitukset arpapelillä lähtee, vaan tehtaan penkissä parhaiten suoriutuvat lähtevät ns. "ykköstallille" ja heikommat yksilöt asiakkaille. Periaatteessa identtisten moottorien yksilöero saattaa olla kuitenkin jopa parikymmentä hevosvoimaa. (mutu)
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Tuskin moottoritoimitukset arpapelillä lähtee, vaan tehtaan penkissä parhaiten suoriutuvat lähtevät ns. "ykköstallille" ja heikommat yksilöt asiakkaille. Periaatteessa identtisten moottorien yksilöero saattaa olla kuitenkin jopa parikymmentä hevosvoimaa. (mutu)
Eikös ne mene kaikki kauden alussa FIAlle, joka ne "blommaa" ja josta sitten asiakastallit saa käydä omansa valitsemassa ja merkkauttamassa kunkin kuskin koneiksi?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös