Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Turbomoottori ongelmineen onkin mielenkiintoinen juttu ensi kaudella.
 

Montezemolo

Well-known member
Liittynyt
28.11.2013
Viestit
87
Paljonkohan tuossa on ahtopaineet? Entä mites Mersun koneet?
Luin uusimman VM:n aikani kuluksi ja siinä on hyvä artikkeli nuista V6:sta. 3,5 Barin paikkeilla on ahdot ensi vuoden koneissa. Tullaan varmasti näkemään runsaasti konerikkoja, koska tekniikka ja renkaat on kovilla tuon väännön takia.

Autoista tullee perusluonteeltaan melko yliohjaavia eli latikassa mennään. Toivottavasti Pirellin tehtaalla osaisivat laittaa tarpeeksi kumia kulutuspintaan:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Viimeiset turboaikakauden renkaat Pirelliltä eivät olleet ihan parhaita mahdollisia poislukien ihan kovimpia renkaita joita ei vain sitten käytetty. Silloinkin ongelmana oli pehmeiden seosten huonous verrattuna Goodyearin vastaaviin.

Tehopainesuhde on yllättävänkin korkea, mutta suurilla ahtopaineilla harvoin ajetaan kisoissa. Aika-ajoissa nuo saattavatkin ylittyä varsin hyvin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tehopainesuhde on yllättävänkin korkea, mutta suurilla ahtopaineilla harvoin ajetaan kisoissa. Aika-ajoissa nuo saattavatkin ylittyä varsin hyvin.
80-luvun turbovuosiin verraten, tuolloin auojen minimipainovaatimus heitteli muutaman vuoden välein. Tämän Wikipedia-jutun mukaan -80 painoksi säädettiin 575 kg, -81 585 kg, -83 540 kg, -87 vain 500 kg, -88 540 kg. Nykyinen 642 kg:n vähimmäispaino tuon mukaan tänä vuonna, 2004 painoksi säädetyn 600 kg:n jälkeen.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Formula_One_regulations
-Joka tapauksessa melkoisia teho/painosuhteita ollut 80-luvun puoliälissä, jos tehoa ollut päälle 1000 hv ja painoa reilut 500 kg. :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pelkkä rengaskeskustelu jatkossa Pirellin ketjuun. Ei kuulu tänne moottoriosastoon. Siirsin jo kirjoitetutkin sinne.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ferrarihan ei kolmesta jäljelläolevasta moottorivalmistajasta ole vielä esitellyt ensi kauden moottoriaan, mutta jos tässä ketjussa vielä saa palata "kultaiselle 80-luvulle", niin erikoista tämän sivuston mukaan, että Ferrari vaihtoi edellisellä turbo-aikakaudella kahdeksi viimeiseksi kaudeksi (87-88) 65° 126 C-mottorinsa 90° Tipo 033/E:een:
http://www.statsf1.com/en/moteur-ferrari.aspx
tuossa väitetään Ferrarin suurimman F1-tehon tuolta ajalta saavutetun -87-mottorilla, vaikka tuolloinhan ahtopainetta oli jo hieman rajoitettu (arvoon 4 bar). :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Voihan koneesta olla eri kehitysversioita..
Ei voi, sääntöjen mukaan sama kehitysversio kaikille, tehdastiimille ja asiakkaille. Totta kai tehdas silti saa siitä etua, että he tuntevat koneen ominaisuudet parhaiten ja pystyvät hyödyntämään ne parhaiten.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ei voi, sääntöjen mukaan sama kehitysversio kaikille, tehdastiimille ja asiakkaille. Totta kai tehdas silti saa siitä etua, että he tuntevat koneen ominaisuudet parhaiten ja pystyvät hyödyntämään ne parhaiten.
Ei muuten ole näin. Moottoreita saa kehittää tietyin rajoituksin ja varmasti tehdastallit ottavat ensin tehokkaammat versiot käyttöön.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288627106267.html

Toivottavasti FIA ei nyt paniikissa tee jotain helpottavia ratkaisuja, kun kuskit itkee julkisesti.
Suosisko uudet moottorit paremmin yliohjautuvuuden kanssa pärjääville? Viime vuosinahan melkein kaikki autot on säädetty aliohjaaviksi ja on voinut ajella ihan kaasupohjassa, mutta jos vääntöä on reilusti joutuu enemmän hanskaamaan paikalla?

Tässä vaan toivon että olisi Kimille etu Alonsoa vastaan :eek:

Ei sillä että Alonso pulassa olisi sahaamisen kanssa, mutta Button voi hyvinkin olla.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Matemaattista vertailua; jos turbokertoimena käytetään lukua √2 (n. 1,4) saadaan 80-luvun turbokoneiden vaparitilavuutta vastaavaksi √2 X 1,5 = 2,121... ja tulevien turbojen tilavuudeksi √2 X 1,6 = 2,263...
-niin kauan on F1:ssä moottoripuoli kunnossa, kun ei käytössä ole mitään kuristimia.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Matemaattista vertailua; jos turbokertoimena käytetään lukua √2 (n. 1,4) saadaan 80-luvun turbokoneiden vaparitilavuutta vastaavaksi √2 X 1,5 = 2,121... ja tulevien turbojen tilavuudeksi √2 X 1,6 = 2,263...
-niin kauan on F1:ssä moottoripuoli kunnossa, kun ei käytössä ole mitään kuristimia.
Eikö toi 100 l / h ole jo kuristin?
 

satalankku

Well-known member
Liittynyt
4.11.2011
Viestit
57
Off topicia

Ihan vaan tuli mieleen, että kuinkahan suurella intohimolla rajoitettuja eriä super-autoistaan tuottava valmistaja suhtautuu tuollaisiin moottori-sääntöihin? Toki konserni valmistaa tuotteita myös sille kuluttajalle, jolle tärkein specksi on alle 3 litraa satasella, mieluiten sitä kasivitosta, (vai mitä se nyt on?). Ferrarin brändin alla myytävien tuotteiden kohderyhmä tuskin innostuu 1,6 litraisesta pahnapuhaltimesta, olkoonkin turbo sellainen. Suomalaisittain voisi joku, vaikkapa Ajoneuvos, haastatella vaikkapa "jotakuta" suomalaista kiekko-miljonääriä, kuinka hanakasti on hän hankkimassa tuollaisia pelejä talliinsa, kun ei luultavasti tarvitse kulutusta/gallona-hintoja liiemmälti tuijotella. Ookoo,säännöt on toki säännöt, mutta tosiaan tuollainen taloudellisuusajo ei kuulu F-Ykkösiin, ainakaan ennen sähkömoottorin vallankumousta.:dunno::nope:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Edelleen, jos verrataan " vanhoihin hyviin aikoihin", niin onhan Ferrari ennen tehnyt 1,5-litraisia koneitakin sääntöjen mukaan ja 50-luvulla jopa 4-sylinteristä (joidenkin huhujen mukaan jopa 2-sylinterinen oli harkinnassa). Osittain Ferrarin mieliksi ensi kauden moottoreiden rakenteeksi valittiin V6 R4:n sijaan. Ferrari voi hyvinkin lähteä F1:stä, jos joskus on vielä siirryttävä ensi kauden sääntöjä pienempiin moottoreihin, mutta se on sen ajan murhe. :rolleyes:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7599
Kyllä se 458-Ferrari liikkuisi tuolla 1,6 litraisellakin, mutta viritysaste on jo niin korkea, että ei sellaista tulla koskaan ainakaan f1-tehoilla siviiliautoon laittamaan. Joku litraa suurempi v6 turbo olisikin jo ihan varteenotettava vaihtoehto isolle vapaasti hönkivälle.

Iltasanomien mukaan Renault on testannut moottoriaan Renault 3.5 formulassa.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288627106267.html

Toivottavasti FIA ei nyt paniikissa tee jotain helpottavia ratkaisuja, kun kuskit itkee julkisesti.
Tässä kun on lukenut viime päivien uutisjuttuja ensi kauden koneesta, niin hyvältähän tuo vaikuttaa. Vääntöä lisäää ja aeropitoa pois - melkeinpä sitä mitä kuljettajat ovat toivoneetkin. Ainakin tuo Buttonin kommentointi enteilee turbon ja muiden härpättimien tuovan kunnon haastetta.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Loppuu se Red Bullin aerodynamiikalla pullistelu ainakin.

Toivottavasti siis.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös