Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kyllä se aika matalalta suorallakin kuulostaa. Mutta voishan tuossa lepuutukssa olla järkeä siinä tapauksessa, että muuten vain sutii ja sutii mutkasta lähdettäessä. Onhan siellä se ERS apuna puskemassa eteenpäin ja pidon raja saavutetaan helposti. Suoralla lienee kuitenkin järkevämpää/taloudellisempaa ajaa matalilla kierroksilla täyskaasulla kuin korkeammilla sylintereitä lepuuttaen.
Tuli mieleen, miksi on aivan järkeen käyvää, miksi korkeillakin kierroksilla sylintereitä kannattaa lepuuttaa.

Tämä johtuu kiinteistä vaihdevälityksistä.

Pitkillä suorilla kun 8 vaihde alkaa jäädä lyhyeksi 12000 rpm jälkeen kun soppa loppuu, niin pudotetaan yksi tai kaksi sylinteriä pois,

niin voidaan syöttää taas rikkaampaa polttoaineseosta jäljellä oleville sylintereille ja nostaa kierroksia ehkä jopa sinne 15000 rpm.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Tuli mieleen, miksi on aivan järkeen käyvää, miksi korkeillakin kierroksilla sylintereitä kannattaa lepuuttaa.

Tämä johtuu kiinteistä vaihdevälityksistä.

Pitkillä suorilla kun 8 vaihde alkaa jäädä lyhyeksi 12000 rpm jälkeen kun soppa loppuu, niin pudotetaan yksi tai kaksi sylinteriä pois,

niin voidaan syöttää taas rikkaampaa polttoaineseosta jäljellä oleville sylintereille ja nostaa kierroksia ehkä jopa sinne 15000 rpm.
Hyvä huomio. Kaikenkaikkiaan tämä vaihteiden ja välityssuhteiden merkitys lienee pienempi turbokoneiden, polttoaineen virtausrajoituksen ja polttoaineensäästön takia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuli mieleen, miksi on aivan järkeen käyvää, miksi korkeillakin kierroksilla sylintereitä kannattaa lepuuttaa.

Tämä johtuu kiinteistä vaihdevälityksistä.

Pitkillä suorilla kun 8 vaihde alkaa jäädä lyhyeksi 12000 rpm jälkeen kun soppa loppuu, niin pudotetaan yksi tai kaksi sylinteriä pois,

niin voidaan syöttää taas rikkaampaa polttoaineseosta jäljellä oleville sylintereille ja nostaa kierroksia ehkä jopa sinne 15000 rpm.
Tästähän tulee vielä mielenkiintoista moottorinäänikonserttia ja niiden analysointia kisoissa :eek:
Alonso taisi jossain haastattelussa äskettäin sanoa jotain siihen suuntaan että ohjelmilla pelaamisella on iso rooli auton säätämisessä.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Tuli mieleen, miksi on aivan järkeen käyvää, miksi korkeillakin kierroksilla sylintereitä kannattaa lepuuttaa.

Tämä johtuu kiinteistä vaihdevälityksistä.

Pitkillä suorilla kun 8 vaihde alkaa jäädä lyhyeksi 12000 rpm jälkeen kun soppa loppuu, niin pudotetaan yksi tai kaksi sylinteriä pois,

niin voidaan syöttää taas rikkaampaa polttoaineseosta jäljellä oleville sylintereille ja nostaa kierroksia ehkä jopa sinne 15000 rpm.

En kyllä oikein ymmärrä miten tuo voisi toimia. Bensakoneissa ilmakerroin on niin vakio, että käytännössä syötetyn polttoaineen määrä määrää tehon (jos ilmaa saadaan syötettyä tarpeeksi ja näissä koneissahan saadaan). Jos ajetaan 6:lla sylinterillä suoralla suurimmalla vaihteella täysiä polttoaineenvirtausrajaa vasten, ei 5- tai 4-sylinterisessä "moodissa" samasta koneesta saada yhtään enempää tehoa irti eikä kierrokset siitä nousisi. Käytännössä tehoa saataisiin vähemmän, koska mukana pyörisi työtä tekemättömiä sylintereitä. Muuttuva-ajoituksellinen venttiilikoneisto ei tainnut olla vieläkään sallittu, joten noista lepuutettavista sylintereistä ei saisi edes puristusta pois.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuli mieleen, miksi on aivan järkeen käyvää, miksi korkeillakin kierroksilla sylintereitä kannattaa lepuuttaa.

Tämä johtuu kiinteistä vaihdevälityksistä.

Pitkillä suorilla kun 8 vaihde alkaa jäädä lyhyeksi 12000 rpm jälkeen kun soppa loppuu, niin pudotetaan yksi tai kaksi sylinteriä pois,

niin voidaan syöttää taas rikkaampaa polttoaineseosta jäljellä oleville sylintereille ja nostaa kierroksia ehkä jopa sinne 15000 rpm.
En edelleenkään tajua miksi tallit tieten tahtoen valitsisivat liian lyhyen kasivaihteen. Niitä yli kilometrin suoria kun on kalenterissa aika monta. Itse asiassa niin monta, että niille melkeinpä kannattaa räätälöidä ihan oma vaihde, semminkin kun huippunopeuden merkitys kasvaa aiempaan verrattuna.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
En kyllä oikein ymmärrä miten tuo voisi toimia. Bensakoneissa ilmakerroin on niin vakio, että käytännössä syötetyn polttoaineen määrä määrää tehon (jos ilmaa saadaan syötettyä tarpeeksi ja näissä koneissahan saadaan). Jos ajetaan 6:lla sylinterillä suoralla suurimmalla vaihteella täysiä polttoaineenvirtausrajaa vasten, ei 5- tai 4-sylinterisessä "moodissa" samasta koneesta saada yhtään enempää tehoa irti eikä kierrokset siitä nousisi. Käytännössä tehoa saataisiin vähemmän, koska mukana pyörisi työtä tekemättömiä sylintereitä. Muuttuva-ajoituksellinen venttiilikoneisto ei tainnut olla vieläkään sallittu, joten noista lepuutettavista sylintereistä ei saisi edes puristusta pois.
Niin, ei välttämättä onnistu käytännössä, mutta ajatus olisi se, että 100 l/h virtauksella pienemmän sylinterimäärän saa pyörimään kovemmalla pyörintänopeudella. Vaikka teho laskisikin parikymmentä hevosvoimaa niin jos se saadaan ulos korkeammilla pyörintänopeuksilla, niin huippunopeus kasvaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4402
Niin, ei välttämättä onnistu käytännössä, mutta ajatus olisi se, että 100 l/h virtauksella pienemmän sylinterimäärän saa pyörimään kovemmalla pyörintänopeudella. Vaikka teho laskisikin parikymmentä hevosvoimaa niin jos se saadaan ulos korkeammilla pyörintänopeuksilla, niin huippunopeus kasvaa.
Huippunopeus laskee aina pienemmän tehon johdosta!
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Jep,

Mutta ongelma on se, että vaikka tuolla tavalla saat sylinteriä kohden vääntöä enemmän, niin niitä sylintereitä on vähemmän käytössä. Tästä seuraa, että koko moottorin vääntömomentti ei nouse mihinkään. Eli kierrokset ei nouse mihinkään.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Jep,

Mutta ongelma on se, että vaikka tuolla tavalla saat sylinteriä kohden vääntöä enemmän, niin niitä sylintereitä on vähemmän käytössä. Tästä seuraa, että koko moottorin vääntömomentti ei nouse mihinkään. Eli kierrokset ei nouse mihinkään.
Kyllä kyllä, taitaa olla että tämä on niin kuin se laihialaisten maton jatkaminen. Eli kun leikataan toisesta päästä pala pois ja lisätään se toiseen päähän niin ei se maton pituus kasva.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
En kyllä oikein ymmärrä miten tuo voisi toimia. Bensakoneissa ilmakerroin on niin vakio, että käytännössä syötetyn polttoaineen määrä määrää tehon (jos ilmaa saadaan syötettyä tarpeeksi ja näissä koneissahan saadaan). Jos ajetaan 6:lla sylinterillä suoralla suurimmalla vaihteella täysiä polttoaineenvirtausrajaa vasten, ei 5- tai 4-sylinterisessä "moodissa" samasta koneesta saada yhtään enempää tehoa irti eikä kierrokset siitä nousisi. Käytännössä tehoa saataisiin vähemmän, koska mukana pyörisi työtä tekemättömiä sylintereitä. Muuttuva-ajoituksellinen venttiilikoneisto ei tainnut olla vieläkään sallittu, joten noista lepuutettavista sylintereistä ei saisi edes puristusta pois.
Eikö sylintereitä lepuuteta (ainakin normi autoissa) sen vuoksi, että säästetään polttoainetta?

Eli kun säästää polttoainetta, voidaan saada enemmän tehoa per työtahti?
 
Viimeksi muokattu:

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Lepuutetaan kyllä, mutta sitä tehdään ajettaessa pienellä kuormalla.

Bensamoottorin hyötysuhde on huonoimmillaan silloin kun ajetaan kaasuläppä lähes kiinni. Sylintereitä lepuuttamalla voidaan käytössä olevia sylintereitä ajaa suuremmalla kuormalla, jolloin niiden hyötysuhde paranee. Ja jos vielä saadaan venttiilikoneiston avulla puristukset pois tai ainakin pienemmiksi lepuutettavista sylintereistä, niin tilanne paranee entisestään.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Lepuutetaan kyllä, mutta sitä tehdään ajettaessa pienellä kuormalla.

Bensamoottorin hyötysuhde on huonoimmillaan silloin kun ajetaan kaasuläppä lähes kiinni. Sylintereitä lepuuttamalla voidaan käytössä olevia sylintereitä ajaa suuremmalla kuormalla, jolloin niiden hyötysuhde paranee. Ja jos vielä saadaan venttiilikoneiston avulla puristukset pois tai ainakin pienemmiksi lepuutettavista sylintereistä, niin tilanne paranee entisestään.
Nimenomaan.

Näissä ei vaan taideta käytännössä juuri ajaa kaasuläppä kiinni, koska turbo, joka toiminee lähes tyhjäkäynniltä lähtien(?)

Kaasuläpällä kuristaminen tuntuu jotenkin tyhmältä, kun niin yritetään ajaa pisaralla pidemmälle...

Mutta ehkä se on jossain määrin pakollinen pahe kun venttiilien ohjaaminen on käytännössä rajoitettua..
 
Viimeksi muokattu:

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Onkohan näiden autojen turvallisuus ajateltu ihan loppuun asti? Mitä tapahtuu, jos suuren kolarin jälkeen kuljettaja ei tule ulos, auto syttyy palamaan, mutta punainen varoitusvalo palaa osoittaen sähköiskun vaaran?
Jotenkin vähän outoa, että kuljettajat joutuvat toistuvasti tekemään korkeita tasajalkahyppyjä, kun kaikki muu turvallisuus on hurjan ylimitoitettua.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Onkohan näiden autojen turvallisuus ajateltu ihan loppuun asti? Mitä tapahtuu, jos suuren kolarin jälkeen kuljettaja ei tule ulos, auto syttyy palamaan, mutta punainen varoitusvalo palaa osoittaen sähköiskun vaaran?
Jotenkin vähän outoa, että kuljettajat joutuvat toistuvasti tekemään korkeita tasajalkahyppyjä, kun kaikki muu turvallisuus on hurjan ylimitoitettua.
Todennäköisyyslaskennaksi menee. Kuinka monta onnettomuutta tarvitaan ennen kuin käy pahasti. Cocktailissa on mukana bensaa, lämpöä ja sähköä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö sylintereitä lepuuteta (ainakin normi autoissa) sen vuoksi, että säästetään polttoainetta?
Alunperin sylintereiden lepuutus taisi ykkösiin tulla ylikuumenemisen estämiseksi. Autoja kun ei voinut seisottaa paikallaan pitkään (esim. varikon portilla tai hiekka-esteessä nosturia odotellessa), niin pistettiin puoli konetta lomalle.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Todennäköisyyslaskennaksi menee. Kuinka monta onnettomuutta tarvitaan ennen kuin käy pahasti. Cocktailissa on mukana bensaa, lämpöä ja sähköä.
Nähtäväksi jää paljonko nähdään sähkön aiheuttamia tulipaloja.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Eikö sylintereitä lepuuteta (ainakin normi autoissa) sen vuoksi, että säästetään polttoainetta?

Eli kun säästää polttoainetta, voidaan saada enemmän tehoa per työtahti?
Itseasiassa sillä säästetään polttoainetta tasaisessa ajossa jossa tehoa tarvitaan vain auton nopeuden ylläpitämiseksi, kasikoneissa ilmeisesti on hyödyllistä lepuuttaa puolia sylintereistä polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi, se taas että moottoriurheilussa ei taida ko. sovellutuksella olla mitään hyötyä, harvemmin kun sielä tulee sellaisia hetkiä että tehoa tarvitaan vain minimaalinen määrä tehokkaasta koneesta pitkäksi aikaa.
Ja erityisest mietin että mahtaako tekniikka toimia kuusisylinterisissä, vai onko jo liian vähän sylintereitä, saati miten ahdin vaikuttaa tähän, romahtaako ahtimen paine kun pakokaasujen virtauksista puuttuu suurehko osa.
V8-koneissa lepuutetaan 4 sylinteriä -> Puolet vähemmän pakokaasuja.
Kuinka pakokaasuahdin mahtaa reagoida tähän?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Todennäköisyyslaskennaksi menee. Kuinka monta onnettomuutta tarvitaan ennen kuin käy pahasti. Cocktailissa on mukana bensaa, lämpöä ja sähköä.
No eipä tuo KERSin tuoma sähköpuoli suureksi ongelmaksi ole noussut tähänkään mennessä, vaikka joitain riskitilanteita olikin. En odota mitään suurempaa dramatiikkaa. Jos tulee joitain tilanteita, niin turvallisuusasioita parannetaan entisestään, jolloin sen "pahasti käymisen" riski pienenee entisestään.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Itseasiassa sillä säästetään polttoainetta tasaisessa ajossa jossa tehoa tarvitaan vain auton nopeuden ylläpitämiseksi, kasikoneissa ilmeisesti on hyödyllistä lepuuttaa puolia sylintereistä polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi, se taas että moottoriurheilussa ei taida ko. sovellutuksella olla mitään hyötyä, harvemmin kun sielä tulee sellaisia hetkiä että tehoa tarvitaan vain minimaalinen määrä tehokkaasta koneesta pitkäksi aikaa.
Ja erityisest mietin että mahtaako tekniikka toimia kuusisylinterisissä, vai onko jo liian vähän sylintereitä, saati miten ahdin vaikuttaa tähän, romahtaako ahtimen paine kun pakokaasujen virtauksista puuttuu suurehko osa.
V8-koneissa lepuutetaan 4 sylinteriä -> Puolet vähemmän pakokaasuja.
Kuinka pakokaasuahdin mahtaa reagoida tähän?
Jostain jäänyt mieleen, että VW Golfin, mahdollisesti muissakin malleissa, 4 koneissa on sylinterien lepuutus.

Kai se ahtopaine on verrattavissa käytettyyn polttoaine/käytettyyn ilmamäärään...? Mutta nyt sitä turboa voidaan auttaa sähköllä.

Onko siinä sitten järkeä, voi olla toinen juttu...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös