Mickey
Well-known member
- Liittynyt
- 22.3.2000
- Viestit
- 8105
Tuli mieleen, miksi on aivan järkeen käyvää, miksi korkeillakin kierroksilla sylintereitä kannattaa lepuuttaa.Kyllä se aika matalalta suorallakin kuulostaa. Mutta voishan tuossa lepuutukssa olla järkeä siinä tapauksessa, että muuten vain sutii ja sutii mutkasta lähdettäessä. Onhan siellä se ERS apuna puskemassa eteenpäin ja pidon raja saavutetaan helposti. Suoralla lienee kuitenkin järkevämpää/taloudellisempaa ajaa matalilla kierroksilla täyskaasulla kuin korkeammilla sylintereitä lepuuttaen.
Tämä johtuu kiinteistä vaihdevälityksistä.
Pitkillä suorilla kun 8 vaihde alkaa jäädä lyhyeksi 12000 rpm jälkeen kun soppa loppuu, niin pudotetaan yksi tai kaksi sylinteriä pois,
niin voidaan syöttää taas rikkaampaa polttoaineseosta jäljellä oleville sylintereille ja nostaa kierroksia ehkä jopa sinne 15000 rpm.