Tallipaikat 2014

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Hienoa, että Gutierrez sai vielä toisen mahdollisuuden näyttää taitonsa. Toisaalta vastassa on Adrian Sutil ja hän ei ole mikään maailman helpoin tallikaveri vaikka tilastot ja ns. Tasaisen tien polku antavatkin uskoa muuhun. Molemmilla kuljettajilla on aikamoinen näytönpaikka edessä. Sutilille se on uran loppu mikäli Gutierrez nostaa tasoaan ja Gutierrezin häviäminen uudestaan ei välttämättä lopeta hänen uraansa, mutta alentaa hänet toisen luokan kuljettajaksi tai vielä nykyistäkin enemmän herjatulle maksukuskin asemalle. Sergei Sirotkin toimii varsin odotetusti tallin testikuljettajana. Etenkin kun venäläisiltä ei ilmeisesti tullut riittävästi rahaa ajattaa häntä tai Petrovin Vitalia koko kautta. Sotshin kisassa Sirotkin ajaa varmaan yhden kisan tai sitten Petrov tekee yhden kisan comebackin lajiin.

Gutierrezin olisi ainakin ehdottomasti noustava epätasaisuuden ja epävarmuuden suosta tai muuten tulee noutaja hyvin nopeasti. Estebanilla oli tällä kaudella Valtteri Bottasta vastaan käytyjä hienoja kaksintaisteluja lukuunottamatta oikeastaan vain kaksi kappaletta todella hyviä kilpailuja ja vain kerran olisi ollut selvästi tallikaveria nopeampi, mutta silloin talli sekoili rengastaktiikoissa ja siten Hülkenberg oli hänen edellään maalissa. Eli yhdessä kisassa vain Gutierrez oli tallikaveriaan reilusti nopeampi ja muuten jäikin rannalle. Sellaisen Bruno Senna/Derek Daly-tason on kyllä loputtava mikäli mielii saada uskottavan uran f1-ajajana. Tosin jotkut nuoret kuljettajat kehittyvät nopeammin ja toiset hitaammin. Sille ei valitettavasti voi mitään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Caterhamilla ja Marussialla vielä riittää tallipaikkoja ensi kaudelle eniten maksaville asiakkaille. Caterhamille on ehdolla Ericssonin ohella myös Kamui Kobayashi tiedoista riippuen 6-8 miljoonan euron summilla. Mahdollisesti Kobayashilta saattaa löytyä enemmänkin rahaa ensi kaudelle. Testirintamalla taas Jaime Alguersuari ja Sebastien Buemi ovat toistaiseksi huhutiedon tasolla liikkuvan tiedon mukaan yrittämässä saada talleiltaan kilpailutusta etuoikeutetusti näistä maksutalleista testivelvoitteidensa ohella.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Autosportin foorumilla viitattiin muutama päivä sitten julkaistuun ruotsalaisen lehden artikkeliin, jossa Marcus Ericssonin neuvonantaja ihmetteli huhuja suojattinsa oletetusta ennakkosuosikin asemasta Caterhamin kuskipaikoista kisattaessa. Ericssonilla ei samaisen artikkelin mukaan ole tukenaan rahakkaita sponsoreita. Tämän artikkelin perusteella Ericssonia koskevat huhut vaikuttavat liioittelulta, ja upporikkaan appiukkonsa tukema Van der Garde näyttää taas vahvalta ehdokkaalta Caterham-kuskiksi.

Kamui Kobayashia koskevissa huhuissa on mainittu hänen keränneen faneiltaan 6 miljoonaa euroa. Itse asiassa Kobayashi lopetti keräyksensä vuoden 2012 lopulla, jolloin tilille oli kertynyt 184 655 120 jeniä (noin 1,3 miljoonaa euroa). Rahankeräys innosti myös useita japanilaisia yrityksiä tarjoamaan Kobayashille tukeaan, jolloin kokonaissumma nousi kahdeksaan miljoonaan euroon vuoden 2012 lopulla. Faneilta kerätty kolehti on tietysti edelleen pesämunana Kamuin Caterhamille tarjoamassa budjetissa, ja budjetin kokonaissumma riippuu siitä millaista sponsoritukea Kobayashi on onnistunut tänä vuonna keräämään. (Lähde: Kamui Support -sivusto)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Eje Elgh on ihan pätevä ukkeli noihin asioihin ja kaveri ainakin tietää mistä puhuu. Aikanaan hänenkin piti olla Ruotsin seuraava f1-mies, mutta lopulta Ronnie Petersonin kuolema ja siitä seuranneet asiat käytännössä romuttivat hänen formulauransa. Saa nähdä, että mitä tuosta kaikkiaan vielä tulee.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Tuskin Kimin selkä kipeytyi kesken kauden ainoastaan Permanen yksittäisen huutelun takia. Kyllähän syynä oli varmastikin palkkarästit ja muut jutut kahden Lotus vuoden ajalta.
Off-topic:
Oli ehkä kuitenkin se viimeinen pisara. Tietääkö kukaan, milloin kuskille on kuulutettu sitä F-sanaa ?
En oikeasti usko tuohon "jäämies" -bulshittiin. Se, että ei välitä F1:n julkisuussirkuksesta on ihan eri asia, kuin että ei olisi tunteita.

On-topic.
Koba on Kovalaista paljon parempi kuski. Olisi hyvä että hän saa vielä mahdollisuuden.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Itse uskon Kovan ja Koban olevan tasoltaan aika lähellä toisiaan. Heikki parempi aika-ajaja mutta kisavauhdeissa on tupannut hieman putoamaan aika-ajovauhdistaan suhteessa moneen muuhun.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6258
Ihan ilman mitään värilaseja uskon, että Kobayashi menisi aika heittämällä Heikin edelle jos samassa tallissa olisivat. Heikki ajoi pari vuotta voittaja autolla ja yksi voitto, sekin kärkikuskin auton hajoamisen takia. Kobayashi ei ole Sauberia paremmassa autossa ikinä ajanut ja on kuitenkin säännöllisesti pisteillä ja kerran jopa podiumilla ollut.
 
Viimeksi muokattu:

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
No huh. Minä jo säikähdin että joku on oikeasti löytänyt jotakin tietoa että Heikki olisi hitaampi kuin Kovajässi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihan ilman mitään värilaseja uskon, että Kobayashi menisi aika heittämällä Heikin edelle jos samassa tallissa olisivat. Heikki ajoi pari vuotta voittaja autolla ja yksi voitto, sekin kärkikuskin auton hajoamisen takia. Kobayashi ei ole Sauberia paremmassa autossa ikinä ajanut ja on kuitenkin säännöllisesti pisteillä ja kerran jopa podiumilla ollut.
Minä taas sanoisin, että siinä missä Koba välillä väläyttelee, häneltä puuttuu Heikin tasaisuus. Jos talli suorittaa pistetaulukon alapäässä, väläyttelijä voittaa lopullisessa MM-pistetaulukossa, mutta jos puhutaan jossain kärkikuusikon havinoissa ajavasta tallista, tasainen kuski sijoittuu lopputaulukossa ylemmäs.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6258
Kobayashi oli kolmella kaudella Sauberilla pisteillä 27/58 kisassa. Kovalainen Renaultilla ja McLarenilla 29/52. Eli Kobayashi oli parempi. Ja kun vertaa autoja niin ei voi väittää että pelkästään pistemuutoksen takia Kobayashi parempi olisi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kobayashi oli kolmella kaudella Sauberilla pisteillä 27/58 kisassa. Kovalainen Renaultilla ja McLarenilla 29/52. Eli Kobayashi oli parempi. Ja kun vertaa autoja niin ei voi väittää että pelkästään pistemuutoksen takia Kobayashi parempi olisi.
Miten sä noilla luvuilla sait Kobayashin paremmaksi?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kobayashi oli kolmella kaudella Sauberilla pisteillä 27/58 kisassa. Kovalainen Renaultilla ja McLarenilla 29/52. Eli Kobayashi oli parempi.
Varsin mielenkiintoista matematiikkaa, Koballa siis vähemmän pistesijoituksia enemmissä kisoissa (14/27 eli yli puolet pistesijoituksista aiemman - vertailukohdan - systeemin mukaan pisteiden ulkopuolella). Itse pisteet Kovalaisen vuosien systeemillä 105-38 Heikille.
Ja kun vertaa autoja niin ei voi väittää että pelkästään pistemuutoksen takia Kobayashi parempi olisi.
Tai sitten voi. Eikä Kobayashin tallikavereita noilta vertailukausilta voi ihan verrata Heikin vastaaviin. Heikki oli McLarenilla pelkkä renki, mutta Fisichellallehan hän näyttikin kaapin paikan - heti debyyttikaudellaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Marussia vahvisti hetki sitten Max Chiltonin jatkavan Jules Bianchin parina myös ensi kaudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Caterham on siis ainoa vapaana vielä kuljettajiaan pitävä talli. Kamui Kobayashi saattaa näillä näkymin talliin tulla, mutta Ruotsin toivon eli Marcus Ericssonin osalta ajaminen taitaa vielä tänä vuonna jäädä ajamatta. Sen sijaan kaudesta 2015 eteenpäin voidaan nähdäkin tämä nuorukainen f1:ssä. Testirintamalla jo tulevalla kaudellakin.

Ruotsin lehdissä puhutaan miehellä olevan noin 30 miljoonaa kruunua sponsorirahaa takanaan eli 2-3 miljoonaa euroa riippuen euron tämän hetken kurssista. Kobayashi ja Ericsson eivät ainakaan olisi mikään maailman huonoin parivaljakko ajamaan. Kobayashi toisi talliin 6-8 miljoonaa euroa ja Ericsson toisi talliin luotettavan pikkusponsorirahan Adrian Sutilin tapaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ei olekaan, mutta samansuuruinen rahasumma on toistaiseksi varsin hyvin riittänyt Sutilillekin. Tosin Force Indian taloustilannekin Caterhamiin verrattuna on toki paljon parempi ja saattaa Giedo van der Gardekin jatkaa Caterhamilla ja hänen tuomiensa rahojen turvin Ericssonilla ei olisi paineita nostaa summiaan. Tosin managerina toimii talousasioissa ja muutenkin sisäpiireissä tarkka mies eli Eje Elgh.
 
Ylös