Ralliuutisia, vol 2

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Luulin, että aerodynamiikkaa ja mutkanopeuksia piti turvallisuuden takia vähentää, mutta nyt tehdään päin vastoin. :eek!:
Ihan samaa ihmettelin, jotta mistäs nyt tuulee? Tuo uusi Tojo on jo valmiiksi kaameampi kuin Metro 6R4, niin nyt sitten lisää leveyttä..
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ja käsittääkseni ennen vuotta -90 ei A-ryhmässä ollut kuristimia lainkaan.
Minä en tuohon usko että tällä hetkellä olisi yli 350 hv. Ehkä pikemminkin jotain n. 330 hv.

Saapa nähdä tekeekö pelkkä lisäteho autuaaksi. Voimansiirtoa, aerodynaamista pitoa ja joustovaroja pitäisi vähentää samalla, jotta kaarrenopeudet eivät karkaisi käsistä ja ajolinjoissa jotenkin näkyisi se lisääntynyt teho. Ja jos kaarrenopeuksille ei tehdä mitään, niin muutaman vuoden päästä tehoja ollaan kuitenkin taas rajoittamassa.. :rolleyes: Tietysti jos tunnelmasta puhutaan niin myös liekit ja pauke putkessa olisi mukavaa saada takaisin.
Heti tuli sama mieleen. Eiköhän noin suuri tehonlisäys ole silmin nähtävissäkin (nopeus), mutta varsinaiseen näyttävyyteen (eli se ns. kiskoilla meneminen) tuskin on paljon vaikutusta. Aika jännä päätös sikälikin aikakaudella jolloin yleensä vain rajoitetaan ja alennetaan tehoja. En nyt varsinaisesti valita, mutta vähän kuin F1:ssä tuntuu nyt olevan pakkomielle saada se 1000 hp rikki vuodelle 2017 - vaikutus lähinnä psykologinen ja sentimentaalinen jos ei samalla tehdä mitään kökkörenkaille ja "pseudo-luistonesto"-moottorikartoille.

Sopivimman segmentin muuttaminen sedaneita suosivaksi taisi jäädä pois suunnitelmista jo ajat sitten, vai onko se edelleen mahdollista? "The WRC car will be issued from a production car from which the overall homologated length must be greater than or equal to 3.9 metres, potentially adding further opportunities for manufacturers." Paljonko mitta nyt on?

http://www.fia.com/news/new-regulations-coming-2017-world-rally-car
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18411
Tommi Mäkinen: Venäjä, Japani ja Kiina tulossa MM-kalenteriin. Vastaavasti Euroopasta jää joitakin kilpailuja pois.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Tommi Mäkinen: Venäjä, Japani ja Kiina tulossa MM-kalenteriin. Vastaavasti Euroopasta jää joitakin kilpailuja pois.
En tiedä, mitä lisätietoja tuon linkin takaa löytyy, koska sisältö on maksullista. Japanin ja Kiinan voisin kuitenkin olettaa olevan soraralleja, koska nehän on ajettu ennenkin. Toivoisin kuitenkin edes Venäjän (ja toki myös Aasian kisojen) olevan asfalttiralli, koska noita on mielestäni kalenterissa nykyään liian vähän. Eihän niitä ennenkään ole kyllä ollut, parhaimmillaan varmaan viisi, jos Monte lasketaan asfaltiksi.

FIA ei ollut vielä toukokuussa varmistanut Portugalin, Saksan, Ranskan ja Walesin rallien paikkoja kalenterissa, eli noista ilmeisesti yhdessä kilpaillaan vielä ensi vuonnakin...
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7567
Iso peukku täältä asvaltille. Varmaan mielenkiintoisia teitä tarjolla.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Nyt kun Jyskälä on ajettu ja monia muitakin ralleja penkalla seurattu, olen tullut johtopäätökseen että rallikatsojien lajityyppejä on yhteensä 6 erilaista:

1. Kaljavesselit.
Tämä rallikatsojatyyppi viihtyy laumassa ja saapuu erikoiskokeelle näkyvästi ja kuuluvasti esim. pikkubussilla tai henkilöautolla. Heidän autoissaan musiikin jytke kantautuu vähintään kilometrin päähän ja autot on usein koristeltu tarroilla,teipeillä,lipuilla tms. He hakeutuvat usein peltoristeyksiin ja muihin vastaaviin paikkoihin, joihin on vaivaton pääsy. Tämä katsojatyyppi on liikkeelllä pääasiassa kesäisinä, aurinkoisina päivinä ja mukanaan heillä on aina olutta, suomen lippu, aurinkolasit ja stereot joista kuuluu nupit kaakossa ralliradiota, rasittavaa teknojumputusta tai reis vos bäd bat kaar vos kud. He liikkuvat aina ilman paitaa. Satoi tai paistoi, mutta aina ilman paitaa. Kun ralliradiosta kuuluu, että Mikko Hirvonen on ajanut kyseiselle pätkälle pohjat, he alkavat huutamaan ja karjumaan raivokkaasti HYVÄ MIKKOOO!!, aivan kuin sillä yksittäisellä pohja-ajalla olisi kokonaistilanteen kannalta mitään merkitystä. Sitten lauletaankin jo yhteen ääneen -"Miiiikko Hirvonen, Mikko Hirvonen!". Tasaisin väliajoin kuuluu kuinka kaljatölkki napsahtaa ja sihahtaa auki ja jälleen jollakin porukasta on taas pakottava tarve karjaista kuuluvasti muuten vaan. Näin he varmistavat että heidät varmasti huomataan. Kun seuraava suomalaiskuski tulee, tämä porukka keskustelee kovaan ääneen -"Täähän on se Esapekka Latvala, eikö ookin!" - No vittu ei se sellanen oo!, "Oha!" -"Ei ku vittu niin muuten onkin".
Ja sitten huudetaan taas kuorossa: -Esapekka Latvalaaaa!!

Lajityypin levinneisyysalue: Peltoristeykset, karsinat
Ravinto: Olut
Uhanalaisuusluokitus: Runsaslukuinen, viihtyy laumassa


2. Asiantuntijat
Tämä katsojaryhmä on melko vähälukuinen ja rauhoitettu laji. He koostuvat yleensä oikeista asiantuntijoista, tai niistä jotka vain leikkivät asiantuntijaa. He viihtyvät erikoiskokeiden risteyksissä tai muissa helppopääsyisissä paikoissa, joista on nopea poistua kohti seuraavaa erikoiskoetta. He saapuvat erikoiskokeen varteen aina täysin huomaamattomasti henkilöautolla tai jopa helikopterikyydillä ja he livahtavat paikalle omia reittejään tavallisen lippuja jonottavan rahvaan ohi. He pukeutuvat aina kävelykenkiin, siisteihin farkkuihin ja jonkin tiimin näyttävään kauluspaitaan, jollaista ei ole kenelläkään muulla. Heidän kaulassaan myös roikkuu jokin erikois-erikois-vip-passi, jollaista ei voi olla kenelläkään muulla. He liikkuvat usein yksin, kaksin tai hyvin pienessä ryhmässä ja ovat varustautuneet läppärillä tai jollakin muulla teknisellä laitteella. He keskustelevat hiljaa ja sivistyneesti tyynen eleettömästi eivätkä osta koskaan rallimakkaraa. He katsovat noin viisi kärkiautoa ja poistuvat äänettömästi mutta ripeästi paikalta. Jos joku onnistuu näkemään heidän kulkupelinsä, se on aina täysin uusi ja uutuuttaan kiiltävä citymaasturi tai isohko henkilöauto, jolla he siirtyvät kohti seuraavaa erikoiskoetta.


3. Termospullo-Relaajat
Tämä katsojaryhmä on hyvin leppoisaa rallikansaa jolle kisan kohokohta on omat eväät. He saapuvat paikalle hyvissä ajoin ilman kiireen häivää, tavallistakin tavallisemmalla henkilöautolla tai esim. asuntoautolla. He kävelevät kaikessa rauhassa erikoiskokeen varteen esim. koko perheen voimin ja varustuksena heillä on retkijakkarat, reput, tuulipuvut, lippikset ja kumisaappaat. He asettuvat metsän siimekseen retkijakkaroilleen ja ensi töikseen kaatavat termospullostaan kahvia, kaivavat evässämpylät esiin, avaavat ralliradion ja lueskelevat kaikessa rauhassa katsojaopasta tai vaikka päivän lehteä. He ovat hyvin leppoisia, kiireettömiä ja aina hyvällä tuulella. Jos kisa on tunnin myöhässä ja kaatosadekin uhkaa tulla niskaan, he vain kaatavat termospullostaan lisää kahvia ja kaikki on hyvin. Jos tulee pingispallon kokoisia rakeita ja erikoiskoekin päätetään ajaa siirtymänä läpi, ei haittaa. Termospullossa on kuitenkin vielä kahvia ja keksejäkin löytyy.


4. Valloittajat
Nämä katsojat ovat juuri niitä, jotka tietävät ne parhaat mestat ja tulevat paikalle ärsyttävän aikaisin ennenkuin kisa alkaa. He kävelevät vaikka 10 km siihen loistopaikkaan ja ovat siellä passissa jo useita tunteja ennen erikoiskokeen alkua. He lyövät kankaiset, käsinojalliset retkituolinsa eturiviin pystyyn, laskevat perseensä penkkiin, kasaavat repuistaan ympärilleen suojamuurin, eivätkä hievahdakaan asemistaan ennen purkuautoa. Kun muut katsojat saapuvat myöhemmin paikalle ja yrittävät kurkkia "Valloittajien" takaraivojen takaa rallia, he joutuvat toteamaan tappionsa. Lannistuneet takarivin katsojat voivat aistia sen, kun "Valloittajat" vilkaisevat eturivin paikaltaan olkansa yli omahyväisesti ja ajattelevat: "Kikkelis kokkelis niin, Mitäs läksit".
Lopullinen niitti takarivin katsojille on se, kun he luulevat näkevänsä pienen vilauksen autoista istuvien eturiviläisten takaa. Mutta annas olla, kun ensimmäisen auton ääni alkaa kuulua, valloittajat pomppaavat retkituoleistaan kuin vieterit pystyyn, vaikka näkisivät hyvin istuenkín. Tämä on se lopullinen isku vyön alle takarivin katsojille ja he voivat vain todeta maksaneensa 20 euron ek-lipun päästäkseen katsomaan takaraivoja Urrian hyppyrille. Valloittajien takaraivot ovatkin muuten maailman eniten katsotuimpia.


5. Fotovesselit
Nämä yksilöt liikkuvat useimmiten yksin ja he ovat pukeutuneet järjestäjiltä saamiinsa fotoliiveihin. Ne ovatkin vähän kuin luotiliivit, eli suojaavat melkein miltä vaan. Niiden turvin he menevät vaikka ulkomutkaan makaamaan tien viereen. Kuitenkin he ovat kisan jälkeen mustelmilla kivisuihkujen jäljiltä ja hampaitakin on vähemmän, mutta viis siitä kun tuli pari hyvää fotoa. He ottavat kuvia kokoajan ja joka tilanteessa ja kisan jälkeen heidän muistikorteillaan on 53000 valokuvaa. Jos ralliautoa ei satu sillä hetkellä tulemaan, otetaan 20 testikuvaa puun latvasta tai parista muurahaisesta.


6. Sekoittuneet/Tavikset

Tämä hyvin yleinen katsojaryhmä on yksinkertaisesti sekoitus aiemmin mainituista ryhmistä. Melko moni ei kuulu selkeästi aiempaan viiteen ryhmään, vaan on yhdistelmä joistakin näistä ryhmistä. Jossain rallikatsojassa voi olla esim. ripaus valloittajaa ja isompi ripaus termospullo-relaajaa, tai joku on lähes täysverinen fotovesseli, mutta omaa myös hieman asiantuntijan ominaisuuksia. Ehdottomasti vaarallisin yhdistelmä on Kaljavesselin ja Fotovesselin sekoitus. Toisin sanoen tämä olisi fotoliiveillä varustettu humalainen valokuvaaja, joka karjuu ja laulaa ulkomutkassa kameransa ja suomen lippunsa kanssa, eikä kellään olisi oikeutta puuttua hänen tekemisiinsä, koska hänellä on fotoliivit. Hänen laittaessaan sitten epäselviä kuviaan nettisivuilleen, niiden kuvatekstinä lukisi tietysti Esapekka Latvala.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1370
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
olen tullut johtopäätökseen että rallikatsojien lajityyppejä on yhteensä 6 erilaista:
Sulta puuttuu nyt listasta se kuuluisa verenhimoinen paikantekijäammo. Toinen jalka ojassa ja toinen tien puolella, liina valmiina kädessä. Polttoaineena ainakin toisinaan olut. Karjahtelut säästetään niihin hetkiin, kun lirvahtaa ja akseli irtoaa korista.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5067
Sijainti
Parc Fermé
Nyt kun Jyskälä on ajettu ja monia muitakin ralleja penkalla seurattu, olen tullut johtopäätökseen että rallikatsojien lajityyppejä on yhteensä 6 erilaista:
Lisätään kaljavesseleihin vielä: bailaa pitkin öitä popit soiden lujalla, ölisee ja juo Jägermeisteriä, samalla kun kaatuu kännissä melkeinpä telttansa päälle (jos ei teltta muuten heilu ;) ). Aamulla useimmiten sammunut/niin väsyksissä että eka tai jopa molemmat lenkit jää krapulan tai muun huonohappisuuden takia kokematta. Ei muista ralleista kuin sen että osti rallipassin + rallinesteet ja sammahti viljapeltoon.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo
2. Asiantuntijat
Mun mielestä tämä asiantuntija-kuvaus vaikutti kylläkin perus firmalippu-spedeltä. Toki firmalippuihmisissä on niitä omasta mielestään asiantuntijoita. Estorilin kierros ja kolmosella sutiva 1000 hp 205 Evo 3 muistetaan aina mainita. Heille tärkeämpää on näyttäytyminen kuin itse tapahtuma.

Mielestäni tällainen oikea asiantuntija on sellainen hieman sosiaalisesti vajaa, jopa vähän autistinen kävelevä tietosanakirja.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
:) Mutta tuo Asiantuntijat pitää vielä jakaa kahtia, eli ne jotka ovat vain omasta mielestään asiantuntijoita ja sitten ne jotka oikeasti ovat. Mutta eikö tuosta listasta nyt puuttunut ne joskus täälläkin esiintyvät ihan oikeat rallin harrastajat ja aktiiviset rallikatsojat ? Vai ovatko ne sekoitus kaikkia noita muita ? :)

Jos ajatellaan tuota toista juttua "Rallin tulevaisuus", niin mikä näistä ryhmistä on se suurin ? Eli mille ryhmälle pitäisi kohdistaa rallin markkinointiponnistelut ja muutenkin suunnitella ne tapahtumat ?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo
Nimenomaan, oikea asiantuntija ja omasta mielestään asiantuntija ovat kaksi eri lajia. Toisella on valtava määrä dokumentoitua, jäsenneltyä ja ehkäpä myös kokemusperäistä tietoa. Omasta mielestään asiantuntijalla tietolähde on Esson Baarin nurkkapöytä. Wikipedia on "asiantuntijan" mielestä puolueellinen ja sinnehän voi kuka tahansa kirjoittaa. Oikealla asiantuntijalla taas on jäsennellyt muistisäännöt millä arvioidaan Wikiartikkelin luotettavuus.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Carlilta hieno lista. Mites nämä VIP-karsinan tyypit? Parhailla paikoilla ja selkä autoihin päin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo
Carlilta hieno lista. Mites nämä VIP-karsinan tyypit? Parhailla paikoilla ja selkä autoihin päin.
Ja samalla selitetään työkaverille, J-P nimeltään, nasaalilla helsinkiläismurteella asiakasrajapintojen (lausutaan "ääsiäkäsrajapinta") dynaamisesta ohjauksesta ja ostotilanteen synergiaeduista.
 
Ylös