#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No mutta kun Kimin ajotyyli ei sovi näille renkaille, mikä on tässä jo nähty monen vuoden ajan, niin olisiko syytä adaptoida ajotyyliä renkaille sopivammaksi? Kimin uran mahdollisen keston aikana tähän rengastilanteesseen ei ole näkyvissä muutoksia joita kannattaa odottaa ja roikkua vanhassa ajotyylissä... ?
Kyllähän sitä varmaan voisi tallikaverin ajotyyliä apinoida, jolloin olisi varmasti perässä. Ei välttämättä niin paljon kuin säätöjen kanssa tuskaillessa, mutta perässä kuitenkin. Ja ajovirheitä saattaisi tulla enemmän.

Voihan sekin olla että toisen kuskin tyyli sopii vain näille autoille paremmin. Niin sitä uskottiin että Schumillekin sopii kaikki autot heittämällä hanskaan ja nyt sanotaan samaa Alonsosta.

Sitten on nämä kuskit joiden ajoa spekuloidaan vähemmän, mutta sielläkin tapahtuu suuria suorituskykyeroja verrattuna tallikaveriin viikonlopusta toiseen, tai sitten tasainen ero joka vähitellen kuristuu.

Yleensä kait sillon on jatkuvasti tasaista kun tallikaverit seuraavat tarkasti toistensa tekemisiä ja ottavat käyttöönsä mitä otettavissa on.

Alonsosta voisi sanoa että viime kisa oli ylisuoritus. Eli suorituskykyheittelyä sekin. Pitäis päästä muissakin kisoissa kovempaa jos olisi täydellinen.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4169
Mikä muuten on suurin ajotyylinmuutos mitä F1-kuljettaja on tehnyt pärjäämisensä varmistamiseksi ja kuka kyseisen ajotyylinmuutoksen teki? Rajataan otosjoukko vaikka nykykuskeihin. Itse en ole niin osannut ajotyylieroja lähetyksistä katsella, kunhan olen täältä lukenut, että toiset tykkää yli- ja toiset aliohjaavasta autosta.
Hmm, en nyt suoranaisesti osaa vastata kysymykseesi, mutta nostetaan nyt jälleen kerran Alonso esiin, ja mutuillaan aiheesta. Hän on kuitenkin McLarenille ja Ferrarille tultuaan ollut heti hyvässä iskussa kalustoon nähden, ja ns. pitänyt tasonsa pieniä heittoja lukuunottamatta (eli ei tason heittelyjä tyyliin Heikki/Mclaren tai Massa/Ferrari).
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mulle riitti. Tää saatanan amis espoosta ei sitten millään voi muuttaa ajotyyliään, vaan ferrarin pitää tuhlata resursseja diivailuun. Muuta tyyliä, turpa kiinni ja jos ahistaa niin lopeta. Mä ymmärtäisin tän diivailun jos kaveri olisi moninkertainen mestari ala Schumi, mutta nyt ei mun kärsivällisyys riitä tähän touhuun. Vaikka ongelmat olisivatkin totta, niin lehdistö ei välitä vaan ovat jo alkaneet epäillä miehen motivaatiota. Niin ja katsojat eivät ymmärrä, koska 90% heistä katsoo vain nopeiden autojen takia ja heitä ei kiinnosta paskan vertaa downforcet ja etupään pito.
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
Mulle riitti. Tää saatanan amis espoosta ei sitten millään voi muuttaa ajotyyliään, vaan ferrarin pitää tuhlata resursseja diivailuun. Muuta tyyliä, turpa kiinni ja jos ahistaa niin lopeta. Mä ymmärtäisin tän diivailun jos kaveri olisi moninkertainen mestari ala Schumi, mutta nyt ei mun kärsivällisyys riitä tähän touhuun. Vaikka ongelmat olisivatkin totta, niin lehdistö ei välitä vaan ovat jo alkaneet epäillä miehen motivaatiota. Niin ja katsojat eivät ymmärrä, koska 90% heistä katsoo vain nopeiden autojen takia ja heitä ei kiinnosta paskan vertaa downforcet ja etupään pito.
Nauroin ääneen tälle viestille. Hellitä nyt hyvä mies.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Muistan, kun kouluaikojeni köyhässä koulussa ei ollu tarpeeksi rightin sählymailoja, jolloin pelasin useasti leftin mailalla "rightina" käyrä väärinpäin. Pelasin näin paremmin kuin siten, että olisin väkisin yrittänyt pelata "leftinä". Ei se välttämättä ole formuloissakaan yksinkertaista vaihtaa tyyliä, kun on vuosikaudet tehnyt asiat parhaasti osaamallaan tavalla. Kompaan myös ylläolevia kommentteja siinä, että Alonson kopioiminen olisi varma tapa hävitä hänelle, sillä Alonso on kyseisen ajotyylin mestari ja Räikkösellä uuden ajotyylin väkisin omaksuminen todennäköisesti vain sekoittaisi asioita. Nyansseja voi aina muuttaa sieltä täältä, mutta Alonso ja Räikkönen ovat ajotyyleiltään ehkä kaksi kaikista erilaisinta nykykuskeista, jolloin pienet muutokset eivät riittäisi. Parasta on siis hakata päätä seinään ja koittaa saada auto ja renkaat sopimaan Kimin ajotyylille silläkin riskillä, että tässä ei onnistuta. Jos onnistutaan, Kimi pääsee näyttämään epäilijöille närhen munat eikä jää Barrichellon kaltaiseksi vähän huonommaksi kakkoskuskiksi. Kimi on jo sanonut mielipiteensä siitä miten paljon häntä kiinnostaa mitkään muut sijat kuin voitto.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Mikä muuten on suurin ajotyylinmuutos mitä F1-kuljettaja on tehnyt pärjäämisensä varmistamiseksi ja kuka kyseisen ajotyylinmuutoksen teki? Rajataan otosjoukko vaikka nykykuskeihin. Itse en ole niin osannut ajotyylieroja lähetyksistä katsella, kunhan olen täältä lukenut, että toiset tykkää yli- ja toiset aliohjaavasta autosta.
Alonso se kai sitten on. Muistelen että Michelin aikoina se käänteli mutkaan tullessa aina renkaat linkkuun, mutta nyt tyyli vaikuttaisi hieman rauhoittuneen.
Renkaat on loppupeleissä muuttuneet aika paljonkin, silloin ajettiin urarenkailla.
 

antimikael

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
313
Sijainti
Tampere
PitLaneTalk ‏@pitlanetalk
Kimi Raikkonen will be in Maranello next week doing simulator work to improve his feeling on the F14-T and test new parts. #F1 #Formula1.

No nyt se Kimi menee ajeleen sitä simua kun te kaikki sitä halusitte.
Harvinaisen selväks on tullut että kimi on ihanlapanen ja ei osaa ajaa, mutta onneks täällä tiedettiin mitä pitää tehdä niin kimi ja ferrari tekee.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Mikä muuten on suurin ajotyylinmuutos mitä F1-kuljettaja on tehnyt pärjäämisensä varmistamiseksi ja kuka kyseisen ajotyylinmuutoksen teki?
Muistaakseni Gerhard Berger sanoi, ettei Sennalla ollut ajotyyliä. Hän analysoi auton ongelmat ja sopeutti tyylinsä siihen.

Rajataan otosjoukko vaikka nykykuskeihin.
Oh crap! Pitäis varmaan lukea huolellisemmin ennen kuin postaa. No menköön.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Alonsosta voisi sanoa että viime kisa oli ylisuoritus. Eli suorituskykyheittelyä sekin. Pitäis päästä muissakin kisoissa kovempaa jos olisi täydellinen.
Nyt et vain ota huomioon, että yhtälön muutkin tekijät ovat muuttujia eivätkä vakioita.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Kiinan GP:n jälkeinen kommentti: "Oli jotenkin vaikeata, kun aluksi piti ajaa hissukseen nopeita mutkia, ettei eturenkaat hajoa. Ja sen jälkeen ei niissä, eikä takanakaan ole pitoa".
Räikkösen mukaan renkaat eivät oikein toimineet missään vaiheessa kisaa.

Kuulostaa aika ristiriitaiselta kommentilta. Ensin joutuu ajamaan hiljaa, ettei renkaat hajoa ja sitten ei kuitenkaan ole pitoa (kun renkaanlämmöt putoavat) :wall:

Jos sitten tarkastellaan vaikkapa ensimmäistä stinttiä, Kimi ajeli/joutui ajamaan hitaampia kierrosaikoja kuin tallikaverinsa, koska "säästi" renkaitaan. Silti Kimi tuli ensin renkaanvaihtoon.:doubtful:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kiinan GP:n jälkeinen kommentti: "Oli jotenkin vaikeata, kun aluksi piti ajaa hissukseen nopeita mutkia, ettei eturenkaat hajoa. Ja sen jälkeen ei niissä, eikä takanakaan ole pitoa".
Räikkösen mukaan renkaat eivät oikein toimineet missään vaiheessa kisaa.

Kuulostaa aika ristiriitaiselta kommentilta. Ensin joutuu ajamaan hiljaa, ettei renkaat hajoa ja sitten ei kuitenkaan ole pitoa (kun renkaanlämmöt putoavat) :wall:

Jos sitten tarkastellaan vaikkapa ensimmäistä stinttiä, Kimi ajeli/joutui ajamaan hitaampia kierrosaikoja kuin tallikaverinsa, koska "säästi" renkaitaan. Silti Kimi tuli ensin renkaanvaihtoon.:doubtful:
Kyllähän ne renkaat Kimin mukaan toimi muutaman kierroksen ajan viimeisen stintin alussa. Jos tarkastellaan Alonson vastaavia viimeisen stintin ensimmäisiä kierroksia, Kimi olikin muutaman kierroksen ajan vastaavassa vauhdissa, jopa nopeampi. 5-6 kierroksen jälkeen Kimin kumit sitten sanoivat työsopimuksensa irti.

Kimi - Alonso - ero

1:43.094 1:42.743 0.351
1:42.300 1:42.520 -0.22
1:42.729 1:42.742 -0.013
1:42.613 1:42.649 -0.036
1:42.632 1:42.545 0.087
1:43.200 1:42.892 0.308
1:43.298 1:42.471 0.827
1:42.895 1:43.117 -0.222
1:43.450 1:42.616 0.834
1:43.213 1:42.379 0.834
1:43.876 1:42.242 1.634
1:43.486 1:42.215 1.271
1:43.364 1:42.124 1.24
1:43.445 1:42.081 1.364
1:43.146 1:42.350 0.796
1:43.186 1:42.366 0.82
1:43.406 1:42.979 0.427
1:44.060 1:42.297 1.763
1:43.591 1:42.719 0.872
1:43.698 1:42.884 0.814
1:43.880 1:42.798 1.082
1:44.187 1:43.835 0.352
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Kyllähän ne renkaat Kimin mukaan toimi muutaman kierroksen ajan viimeisen stintin alussa. Jos tarkastellaan Alonson vastaavia viimeisen stintin ensimmäisiä kierroksia, Kimi olikin muutaman kierroksen ajan vastaavassa vauhdissa, jopa nopeampi. 5-6 kierroksen jälkeen Kimin kumit sitten sanoivat työsopimuksensa irti.
Totta puhut.
Jossain muussa kisassa tällä kaudella Kimi ajeli alussa Alonson perässä ja vaikutti, että vauhtia olisi ollut enemmän muutaman kierroksen ajan, sitten taas myöhemmässä vaiheessa ero kasvoi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nyt et vain ota huomioon, että yhtälön muutkin tekijät ovat muuttujia eivätkä vakioita.
Muuttuvat tekijät ovat suurelta osin selityksiä tai potentiaalin maksimoimattomuutta. Alonsolla silloin tällöin tulee erityisen hyviä kisoja, vaikkei radan voisi ajatella suosivan autoa vaikkapa. Toki hän itse sanoo ajavansa aina 100%, ja jos tallikaveri on edellä autossa vikaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Muistaakseni Gerhard Berger sanoi, ettei Sennalla ollut ajotyyliä. Hän analysoi auton ongelmat ja sopeutti tyylinsä siihen.
Senna on kieltämättä munkin kirjoissa sellainen kuski, jonka vois kuvitella tuollaiseen ajotyylinsopeuttamiseen kyenneen. Esimerkiksi Prostista puolestaan jäänyt sellainen mielikuva, että oli hyvä saamaan auton omaan tyyliinsä sopivaan kuosiin, sekä säätämällä että politikoimalla. Edelleen Prostista on jäänyt (varmaan ikuisiksi ajoiksi) mieleen se kun ensimmäisiä kertoja näytettiin televisiossa aika-ajoja ja tallikaverinsa Damon Hill sai ajettua hiukan nopeamman kierrosajan kovalla yrityksellä (siltä se ainakin näytti). Niin Prost hymyili, istui autoonsa ja ajoi jonkun noin kymmenesosasekunnin verran nopeamman ajan. Eli Prost ihan oikeasti ajoi just sen verran kuin oli tarvis sekä kisassa että aika-ajoissa ts. tiesi tarkkaan missä kohdassa rataa voi nipistää ajasta sekunnin osia pois tarpeen vaatiessa. Yleensähän kuskit kai ajaa (aika-ajoissa) niin lujaa kuin pystyvät ja sijoittuvat sitten siihen ruutuun minkä kierrosaika suo.

edit. Taisi olla juurikin Alain Prost, jonka aika-ajokierroksesta selostajat joskus arvuuttelivat, että ei voi olla nopealla kierroksella kun ajo näytti niiin vakaalta/hitaalta, mutta paaluaika sieltä taisi kuitenkin tulla siltä samaiselta rundilta.

Oh crap! Pitäis varmaan lukea huolellisemmin ennen kuin postaa. No menköön.
Laajennetaan aikahaarukkaa tälleen alkajaisiksi vaikka sellaisiin kuljettajiin joiden ajamisista on värikuvia. Ja jos ei riitä niin sitten sellaisiin kuljettajiin joiden ajamisesta on kuvia ylipäätään.
 
Viimeksi muokattu:

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Kyllähän ne renkaat Kimin mukaan toimi muutaman kierroksen ajan viimeisen stintin alussa. Jos tarkastellaan Alonson vastaavia viimeisen stintin ensimmäisiä kierroksia, Kimi olikin muutaman kierroksen ajan vastaavassa vauhdissa, jopa nopeampi. 5-6 kierroksen jälkeen Kimin kumit sitten sanoivat työsopimuksensa irti.
Näyttää siltä, että uudet kumit hyvällä pinnalla ja suoraan renkaanlämmittimistä toimivat hetken aikaa, jonka jälkeen lämmöt tippuvat. Sinänsä ongelma on mielenkiintoinen, sillä kaudella 2008 Kimillä oli juuri päinvastaista murhetta, kun uusilla kumeilla oli vaikeuksissa ja vasta puolessa välissä stinttiä alkoi vauhti parantua ja sitten tehtiinkin kisan nopein kierros.

Onkohan tuota lämpöongelmaa mahdoton korjata esim. vanteen muutoksilla, että johtaisi enemmän lämpöä renkaisiin? Ja rattiin namiska, josta saa säätää jäähdytystä renkaille... ja taas lähtee :wink:

Tuolla ferrariketjussa oli kuvaa siitä, että Bahrainin testeissä testattiin uutta entistä suurempaa jarrujen jäähdytysputkea... huomasiko kukaan oliko Kiinassa käytössä? Selkeästi Ferrari muutti auton etupäätä viileämmäksi, kun huolestui Alonson tappiosta aika-ajossa :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ferrari on rankka renkaille? Jospa Kimillä on "vaan" tuntuma vähän hukassa, ensin säästelee renkaita, ei toimi, sitten runttaa menemään ja ei toimi vieläkään.
Fernando näytti Kiinassa suoriutuvan ihan kohtalaisesti, joten vika ei ehkä ole Ferrarissa.

Eli palaako se taas siihen ajotyyliin? Alkustintistä Kimillä renkaat toimii (eli lämmöt ilmeisesti ovat riittävät), mutta sitten pito katoaa - eli luultavasti lämpö ei pysy. Ja väärällä lämpötilalla renkaat kuluu enemmän, oli se liian kylmä tai liian kuuma. Vaikea keksiä muuta syytä kuin tuore pinta, joka pitää, mutta kun se kuluu pois, pito katoaa. Kuluneella pinnalla ja pidon kadotessa lämmötkään ei pysy.

Lotuksellahan oli ajoittain nähtävissä ilmiö, että rengas ikään kuin "palautui", eli riittävästi kuluttuaan se alkoi taas toimia hyvin (jopa loistavasti vastustajiin verrattuna). Viimekautisen rengasmuutoksen jälkeen tätä ilmiötä ei ole enää taidettu nähdä? Eli nykyinen rakenne ei enää toimi niin?

Joku viittasi renkaanlämmittimiin. Radalla renkaiden pitäisi kuumeta selvästi korkeampiin lämpötiloihin, koska se 80-100 astetta ei ole vielä se renkaiden optimilämpö. Jos renkaat jäähtyisivät lämmittimistä luovuttuaan, niin ongelma olisi todella iso.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
http://youtu.be/bmy4FcMHF7w

Siinä Thermal camera kuvaa Di Restan renkaista lämmittelykierrokselle lähdettäessä (2013 Monza)

Kun lämmittelykierrokselta palataan lähtöruudukkoon, eturenkaat eivät ole erityisen kuumat, mutta kun auto pysähtyy paikalleen, renkaat alkavat hehkumaan uudelleen.
Johtuisiko tuo jarrujen lämmöistä ja tietenkin jäähdytys ilmavirran avulla lakkaa myös kokonaan.


Jean Alesi, Pirellin konsultti: "Shanghain radalla on pitkiä suoria joilla on vaikutusta renkaisiin".
"Suorilla todellakin renkaiden lämpötila laskee, eli renkaat täytyy saada takaisin oikeaan toimintalämpötilaan nopeasti suoran jälkeen tuleviin mutkiin".
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös