Jellinek
Banned
Pidettäisiinkö F1:iä samana lajina, jos pitkäaikaisten Ferrarin, McLarenin ja Williamsin sijaan talleina olisi vain alati vaihtuvia 2-3 kauden kokeiluja? :doubtful:
Käsittääkseni ainakin edelliseen Concorde-sopimukseen kuului MM-mestaruuksista jaetut bonukset, eli Ferrari, McLaren, Williams, Enstonen Renault/Lotus ja tuoreempana Red Bull saivat ylimääräistä. Tuossa tännekin postatussa taulukossa on "Championship winner bonus". Mercedes lienee saanut rahat BrawnGP:n mestaruuden takia.Niin. Sehän ei ole kai sitten juuri mitään että on kuutisenkymmentä vuotta kuulunut olennaisena osana sarjaan ja kasvanut tallina legendaariseen maineeseen. F1 tarvii Ferrarin. On sillä nyt hieman toisenlaiset perinteet kuin RedBullilla.
Ei ehkä, mutta entisiä mestaruustalleja on poistunut ennenkin (Tyrrell, Brabham, Lotus etc. muinaisempia). Jos kaikki lähtisivät yht'aikaa, isku olisi kovempi, koska jatkuvuus katkeaisi. Yksitellen lähtien isku ei olisi niin kova, koska uudet menestyjät olisivat luoneet uuden jatkumon.Pidettäisiinkö F1:iä samana lajina, jos pitkäaikaisten Ferrarin, McLarenin ja Williamsin sijaan talleina olisi vain alati vaihtuvia 2-3 kauden kokeiluja? :doubtful:
Niinpä. Red Bull on tallina yhtä merkittävä kuin Benetton Formula. Molemmat sisimmältään mainosstandeja neljällä renkaalla. Eikä Red Bullilla kyllä ikinä ole mitään rahkeita nousta aitojen legendojen sarjaan, koska se on täysin markkinointimielessä perustettu.Niin. Sehän ei ole kai sitten juuri mitään että on kuutisenkymmentä vuotta kuulunut olennaisena osana sarjaan ja kasvanut tallina legendaariseen maineeseen. F1 tarvii Ferrarin. On sillä nyt hieman toisenlaiset perinteet kuin RedBullilla.
Hah. Kyseessä oli lähinnä pöytälaatikkofirma, jolla oli kai about kaksi työntekijää. USF1:äkin surkeampi räpellys.
Pointtini olikin se, että jos olisivat päässeet lähtöviivalle, niin todennäköisesti heillä olisi ollut uusista talleista paras auto. Täysin uuden valmistajan on niin kovin vaikea tulla mukaan, Stefan GP:llä olisi ollut ex-valmistajan suunnittelema auto.Aika koominen heitto tiimistä joka ei saanut pakettia kasaan edes yhtä kisaa varten.
Kun FIA vuonna 2009 haki uusia talleja se teki mielestäni pahan virheen vaatiessaan, että mukaan valittavien tallien on suostuttava käyttämään Cosworthin moottoreita ja sen seurauksena muutama paikkaa hakenut talli tipahti pois vain siksi, että he eivät halunneet käyttää Cosworthin moottoreita vaan kilpailukyisempiä moottoreita.FIA ei kai ole edes hakenut uusia F1-talleja vuoden 2009 jälkeen. Johan se silloinkin floppasi täysin, kun neljästä tallista yksi meni konkkaan jo ennen talvitestejä ja toinen kippasi viimein viime kauden päätteeksi. Nyt on kenties kolmaskin tiimi matkalla ulos, tosin Marussia on tietääkseni ollut aina vähän sillä kantilla liikenteessä, että itsenäisen tallin perustaminen olikin huono idea. Kaipa heillä on rahaa jatkaa formuloissa, jos mitään siistiä tietä ulos ei löydy.
Muistaakseni tuota seliteltiin sillä, että Cosworthilla ei ollut siteitä mihinkään autonvalmistajaan ja että jos tallit eivät löytäisi itsenäistä moottorintoimittajaa, niin autonvalmistajat pystyisivät itse valitsemaan kenet he haluavat mukaan ja kenet jättävät ulkopuolelle tjsp.Miksi Cosworth?
Jostain muistan lukeneeni, että F1-tallin pyöritys maksaa minimissään 50 miljoonaa, jotta saadaan kalusto radalle ja sitten voi harkita kehittämistä, jos yli jää.. En nyt jotenkin ihmettele, että rahat vähissä ja laput luukkujen lähistöllä näillä pikkutalleilla.Sanomalehden (New York Times) tietojen mukaan tänä vuonna McLarenin sponsorit toivat tallin budjettiin rahaa reilut €140 miljoonaa. Pienin talli Marussia joutui selviämään reilulla €20 miljoonalla.
Siinä viitataan tallin sponsorituloihin. Loput 30-40 miljuunaa on tullut omistajien taskusta. Nykyään F1-tallin pyörittäminen on mahdotonta pelkällä sponsorirahalla. Jo tämä pelkästään estää aika tehokkaasti sen, että tulevina vuosina nähtäisiin uusia yksityistalleja. Ei siinä ole rahallisesti mitään järkeä, ja aika harvassa tuntuu olevan niitä massimiehiä, jotka haluaisivat tuhlata omaisuuttaan formuloihin. Se on oikeastaan aika jännä että ne jotka tämän shown mahdollistavat, eli tallit ja radat, ovat hätää kärsimässä, mutta sitten taho jolla ei ole mitään tekemistä koko "tuotteen" kanssa kerää rahat pois kuleksimasta.Taitaa tuo 20 miljoonaa olla hiukan liian vähän. 40-50 miljoonaa euroa lähempänä totuutta.
Vähän samoilla linjoilla. Niin, että talleilla kärjen takanakin suht terveelliset edellytykset toimia (ja osaamisella hyvä mahdollisuus nousta hierarkiassa), eikä veitsi kurkulla kokoajan.Äkkiseltään heittäisin että parhaan ja huonoimman ero saisi olla palttiarallaa tuplat...
Kommunismiahan tommonen ois.Sinällään jännä että pomot itkee koko ajan kun pienet tiimit ei pärjää ja tippuu leikistä pois mutta silti samalla ne pieksee niitä kabineteissa. Tuollaisissa rahanjaoissa ole mitään järkeä, edesauttaa vain sitä että menestyjät menestyy lisää ja todellista haastetta ei koskaan tule laajemmalla rintamalla.
Tottakai menestyjän pitääkin saada isompi potti mutta tuo että viimeinen, se köyhin muutenkin, jää vielä ilman rahaa (ja ilmaisia kuljetuksia) on kyllä semmoista perseilyä että oksat pois. Äkkiseltään heittäisin että parhaan ja huonoimman ero saisi olla palttiarallaa tuplat...
Kommunismia olisi se, että kaikille talleille annettaisiin täsmälleen saman verran rahaa.Kommunismiahan tommonen ois.
Tarkkan ottaen kommunismia ois jokaiselta kykynsä mukaan ja jokaiselle tarpeensa mukaan.Kommunismia olisi se, että kaikille talleille annettaisiin täsmälleen saman verran rahaa.