Marussia F1 Team lopettaa tomintansa?

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kyllä on surkeita nämä 2010-luvun uudet tulokkaat. Toista maata olivat Jordan, Sauber, Stewart 90-luvulla.

Itse asiassa tämä Stewart taitaa olla nykyinen Red Bull, joten siinä mielessä asiat ovat menneet todella hyvin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllä on surkeita nämä 2010-luvun uudet tulokkaat. Toista maata olivat Jordan, Sauber, Stewart 90-luvulla.
Niin, tuskinpa kyse on siitä, että nämä tallit olisivat absoluuttisesti surkeita verrattuna menneiden vuosikymmenten tulokastalleihin, itse asiassa päinvastoin. Väitän, että mikä tahansa näistä nykyisistä pikkutalleista on 10x ammattimaisempia ja paremmin resurssein varustettuja kuin esim. nuo mainitsemasi tallit tulokkaina. Itse asiassa tämän päivän Marussia voisi aikakoneella siirrettyna vaikkapa vuoteen 1995 (ihan hihaheitto) olla täysin ylivertainen mihin tahansa talliin verrattuna. Kyse on vain siitä, että F1:sten yleinen vaatimustaso menestykseen on noussut järisyttävästi ja siten kustannustaso, mikä taas on vaikeutuneen varainhankinnan takia johtanut kuilun kasvamiseen huipputallien ja pikkutallien välillä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Niin, tuskinpa kyse on siitä, että nämä tallit olisivat absoluuttisesti surkeita verrattuna menneiden vuosikymmenten tulokastalleihin, itse asiassa päinvastoin. Väitän, että mikä tahansa näistä nykyisistä pikkutalleista on 10x ammattimaisempia ja paremmin resurssein varustettuja kuin esim. nuo mainitsemasi tallit tulokkaina. Itse asiassa tämän päivän Marussia voisi aikakoneella siirrettyna vaikkapa vuoteen 1995 (ihan hihaheitto) olla täysin ylivertainen mihin tahansa talliin verrattuna. Kyse on vain siitä, että F1:sten yleinen vaatimustaso menestykseen on noussut järisyttävästi ja siten kustannustaso, mikä taas on vaikeutuneen varainhankinnan takia johtanut kuilun kasvamiseen huipputallien ja pikkutallien välillä.
Systeemi lienee mätä, uusille tulokkaille pärjäämismahdollisuuksien osalta.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Minä puolestaan olen sitä mieltä, että esim Caterhamin huono menestys johtuu vain siitä, että esim. tallin pomo on joku malesialainen liikemies, joka ei tiedä autourheilusta, eikä mistään muustakaan yhtään mitään. Toisin sanoen täysi turisti. Onhan se sarja tosiaan hankala uusille tulokkaille, kuin ei tiedä mistään mitään. Toisin on Eddie Jordanin laita, jota arvostan todella korkealle.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Systeemi lienee mätä, uusille tulokkaille pärjäämismahdollisuuksien osalta.
Kun uusia talleja ryhdyttiin ottamaan, systeemin piti olla niille paljon reilumpi, mutta FOTA julisti sodan Mosleyn ehdotuksia vastaan, eikä reilummat säännöt menneet lopulta läpi.
 
Viimeksi muokattu:

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Minä puolestaan olen sitä mieltä, että esim Caterhamin huono menestys johtuu vain siitä, että esim. tallin pomo on joku malesialainen liikemies, joka ei tiedä autourheilusta, eikä mistään muustakaan yhtään mitään. Toisin sanoen täysi turisti. Onhan se sarja tosiaan hankala uusille tulokkaille, kuin ei tiedä mistään mitään. Toisin kuin esim. Eddie Jordan, jota arvostan todella korkealle ja jonka elämä pohjautui tähän F1 projektiin.
Caterhamissa ite koen huvittavana sen, että kovasti mainostivat että saavuttavat keskikastia kun pääsivät vahingossa startissa sijalle 15. Niin kovasti oltiin rokkenrollia Oskari Saaren mukaan.

Kuinka sit kävikään. Ainakin se keskikasti on edelleen kolme vuotta myöhemmin aika kaukainen haave. Onko Marussia sitte paljon huudellut tekemisistään?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Minä puolestaan olen sitä mieltä, että esim Caterhamin huono menestys johtuu vain siitä, että esim. tallin pomo on joku malesialainen liikemies, joka ei tiedä autourheilusta, eikä mistään muustakaan yhtään mitään. Toisin sanoen täysi turisti.
Kyllä Fernandes jostain jotain tietää. On kuitenkin malesialainen liikemies, kuten totesitkin. Tallissa on aika paljon muutakin henkilökuntaa jotka kaikki tuskin ovat täysiä turisteja. Ei se tallipäällikkö ainoa syy ole caterhamin heikkoon menestykseen, vaan viimeisimmät "uudet", tai sanotaan uusimmat tallit sai kaikki aika huonot kortit sarjaan tullessaan. Vaikea oli lähteä isompia ja kokeneempia haastamaan. Vaikeaa on ollut vuodesta toiseen. Ei ole sen paremmin mennyt HRT:llä tai Marusiallakaan, joilla ei ole ollut "malesialaista turistia" rasitteenaan. :rolleyes:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kyllä Fernandes jostain jotain tietää. On kuitenkin malesialainen liikemies, kuten totesitkin. Tallissa on aika paljon muutakin henkilökuntaa jotka kaikki tuskin ovat täysiä turisteja. Ei se tallipäällikkö ainoa syy ole caterhamin heikkoon menestykseen, vaan viimeisimmät "uudet", tai sanotaan uusimmat tallit sai kaikki aika huonot kortit sarjaan tullessaan. Vaikea oli lähteä isompia ja kokeneempia haastamaan. Vaikeaa on ollut vuodesta toiseen. Ei ole sen paremmin mennyt HRT:llä tai Marusiallakaan, joilla ei ole ollut "malesialaista turistia" rasitteenaan. :rolleyes:
Kuitenkin Jordan menestyi jo heti ensimmäisellä kaudella ilman mitään "ensimmäinen kausi on opettelua selittelyjä", vaikka lähtökohdat olivat paljon huonommat. Eddie Jordan ei ollut mikään miljönääri ja Jordanilla oli vaikeaksia saada ylipäätänsä moottoreita kasaan. Esimerkiksi ensimmäisillä kausilla Jordan joutui käyttämään surkeita Fordin v8 asiakasmoottoreita. Caterhamilla on sentän ollut hyvät motitkin koko ajan. No mitä se kertoo tallista, jos jo nimi vaihtuu heti jo toisella kaudella?

Sama juttu tämän Virginin kanssa vai mikä Marussia se nykyään on.

Näin Wikipedia Marussiasta. "Tallin parhaiksi sijoituksiksi jäivät kaksi 14. sijaa... Talli jäi jälleen sarjan viimeiseksi häviten Hispanian tallille jälleen...."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Virgin_Racing

Onko se Marussia vai Virgin. Caterham vai Lotus vai mikä? Alan kyllästymään näihin nimen vaihtajiin ja miljärdööreihin, jotka tulevat leikkimään F1:iin rahoillaan. Jos ei ole mitään pitkän tähtäimen suunnitelmaa ja todellista intressiä sarjaa kohtaan, voisivat poistua sarjasta sotkemasta alan ammittalaisten työtä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minä puolestaan olen sitä mieltä, että esim Caterhamin huono menestys johtuu vain siitä, että esim. tallin pomo on joku malesialainen liikemies, joka ei tiedä autourheilusta, eikä mistään muustakaan yhtään mitään. Toisin sanoen täysi turisti.
No innokas fani hän ainakin oli jo ennen kuin tuli itse mukaan, eli tietää kyllä "jotain". Ja busineksesta varsinkin paljon tietääkin, kaverihan on self-made millionaire.

Mutta enäähän Fernandes ei ole mukana tallin päivittäisessä toiminnassa, vaan on pelkkä omistaja. Tallipäällikkö on Cyril Abiteboul, jolla on F1-taustaa Renaultin tiimistä. Hänkin tosin on enemmän business-ihmisiä, joten käytännön kilpailutoiminnan varikkomuurilla hoitaa ilmeisesti kilpailuinsinöörit. Suunnittelupuolen pomo vastaavasti on Mike Gascoyne.
Kuitenkin Jordan menestyi jo heti ensimmäisellä kaudella ilman mitään "ensimmäinen kausi on opettelua selittelyjä", vaikka lähtökohdat olivat paljon huonommat.
Nyt haettiin esimerkki niin kaukaa menneisyydestä, ettei tilannetta voi pitää vertailukelpoisena. Jos katsotaan edellistä F1:iin tyhjältä pöydältä tullutta tallia, eli Toyotaa, niin todella isoista panostuksista ja kokonaisen vuoden harjoittelusta huolimatta ensimmäinen kausi oli varsin vaatimaton. Ei se siis helppoa nykyään ole edes huippuresursseilla.

Toisin kuin Toyota (ja pitkälti Caterhamkin), Jordan lisäksi oli olemassaoleva ja menestyvä kilpatiimi, joka vain nousi ykkösiin F3000:sta. Ketjun aihe Marussia taas rakentui Manor Motorsportin historia takanaan.
Esimerkiksi ensimmäisillä kausilla Jordan joutui käyttämään surkeita Fordin v8 asiakasmoottoreita. Caterhamilla on sentän ollut hyvät motitkin koko ajan.
Kuulostaa siltä, että mottien osalta tilanne kummankin debyyttikaudella siis pikemminkin oli hyvin vertailukelpoinen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
1990-luvun puolivälissä nykyajan huonoimmat budjetit olisivat olleet melko keskivertoja eli hyvin olisi voinut pärjätä ja olla kilpailukykyinen (Benetton voitti mestaruuksia suurin piirtein keskiarvoisella budjetilla siihen aikaan), mutta mikään ylivoimainen talli ei olisi voinut olla noilla summilla sillä McLarenilla, Williamsilla ja Ferrarilla rahaa oli jo tuolloin kuin meren hiekkaa autiomaassa.

Tulevasta puhuen epävarmalta tallin tulevaisuus sinällään vaikuttaa mutta kymppipaikan saavutus tänä vuonna antaa kuitenkin hieman enemmän uskoa jatkaa siitä mihin jäätiin kuin mitä esimerkiksi Malesian ylpeys Caterhamilla. Tosin voi Caterhamkin nousta vielä takaisin omalle paikalleen.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Se on totta, että nykyään osallistuminen on liian kallista, mikä on johtanut siihen, että sarjassa nähdään vain jotain miljärdöörejä, jotka vain leikkivät ja huvittelevat lajin parissa. Esimerkiksi Richard Branson. Mikäs siinä, kun on rahaa niin pitää kaikkea kokeilla kuin Roope Ankka konsanaan. Toinen juttu on se millä intensiteetillä leikkiin lähdetään ja ei tainnut todellisuus vastata sitä tyypillistä Ankkalinnan tarinaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niin. Sehän ei ole kai sitten juuri mitään että on kuutisenkymmentä vuotta kuulunut olennaisena osana sarjaan ja kasvanut tallina legendaariseen maineeseen. F1 tarvii Ferrarin. On sillä nyt hieman toisenlaiset perinteet kuin RedBullilla.
Uusien legendojen syntyminen vaikeutuu jos vanhoja suositaan epärehellisesti. Kyllä ne saisivat aikanaan hautaan painua elleivät reilulla pelillä menesty.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kuitenkin Jordan menestyi jo heti ensimmäisellä kaudella ilman mitään "ensimmäinen kausi on opettelua selittelyjä", vaikka lähtökohdat olivat paljon huonommat. Eddie Jordan ei ollut mikään miljönääri ja Jordanilla oli vaikeaksia saada ylipäätänsä moottoreita kasaan. Esimerkiksi ensimmäisillä kausilla Jordan joutui käyttämään surkeita Fordin v8 asiakasmoottoreita. Caterhamilla on sentän ollut hyvät motitkin koko ajan. No mitä se kertoo tallista, jos jo nimi vaihtuu heti jo toisella kaudella?
Hieman järkeä väittämiin kiitos.

Vuonna 1991 Formula 1 -maailma oli hieman toisenlainen kuin nyt.
Luotettavuusongelmia oli ihan eri malliin ja "surkeita Fordin asiakasmoottoreita" käytti 7 tallia kyseisellä kaudella (18 tallin joukosta).
Moni tiimi taisteli tuolloin jo olemassaolostaan (mm. AGS) ja olivat vielä heikommissa kantimissa kuin Jordan joka aloitti puhtaalta pöydältä.
Lisäksi Jordanilla, toisin kuin esim. Caterhamilla, oli jo vuosien kokemus kilpailutoiminnasta jotenka mitenkään nollista ei kauteen edes lähdetty.

Caterhamin, Marussian ja HRT:n kohdalla kannattaa kuitenkin muistaa että ennen heidän tuloansa mukaan tiedettiin jo varmasti että
kone sekä vaihdelaatikko ovat pitkän matkan muita jäljessä.
Toisekseen valmistautuminen kauteen jäi aika lyhyeksi, etenkin kun tiimit lähtivät hyvinkin pitkälti nollista liikkeelle.
Lisäksi kaikki muut tiimit olivat kuitenkin suhteellisen lähellä toisiaan, jotenka sen loppupään tason saavuttaminen oli/on hieman erilaisen
matkan päässä kuin v. 1991 Jordanilla vastaava...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ei kai ne uusien tallien koneet niin huonoja olleet... Eikö Williams mennyt ihan hyvin Cosworthilla 2010.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Miten tuossa suositaan nimenomaan uusia talleja? Käsittääkseni samat säännöt pätee kaikille.
No vaikka siten, että jos isot tallit ei halua budjettiaan kiristää, nii suosiihan se niitä pienempiä talleja. Isommat tallit joutuu jopa porukkaa potkiin pihalle, että pienempään budjettiin mahtuu?

edit: enkä väitä, että huono asia ois. Budjettia ei kuite voi kerralla kiristää liikaa. Asteittain.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei kai ne uusien tallien koneet niin huonoja olleet... Eikö Williams mennyt ihan hyvin Cosworthilla 2010.
Williams menikin, mutta toisaalta Williamsilla oli oma voimansiirto käytössä kun taas uudet teamit käytti Xtracia vai mikä se olikaan....
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hieman järkeä väittämiin kiitos.

Vuonna 1991 Formula 1 -maailma oli hieman toisenlainen kuin nyt.
Luotettavuusongelmia oli ihan eri malliin ja "surkeita Fordin asiakasmoottoreita" käytti 7 tallia kyseisellä kaudella (18 tallin joukosta).
Nussintaa, mutta Jordan käytti Benettonin kanssa Fordin uudempia HB -koneita. Eivät olleet surkeita lain. Jämätalleilla oli käytössä vanhat DFR:t.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Williams menikin, mutta toisaalta Williamsilla oli oma voimansiirto käytössä kun taas uudet teamit käytti Xtracia vai mikä se olikaan....
Joo voimansiirto oli Kovalaisenkin sanojen mukaan hidas, siis vaihteenvaihto, ja laatikko oli vielä todella painava. Bulkkitekele muiden tallien voimansiirtoihin verrattuna.
 
Ylös