Niin, tuskinpa kyse on siitä, että nämä tallit olisivat absoluuttisesti surkeita verrattuna menneiden vuosikymmenten tulokastalleihin, itse asiassa päinvastoin. Väitän, että mikä tahansa näistä nykyisistä pikkutalleista on 10x ammattimaisempia ja paremmin resurssein varustettuja kuin esim. nuo mainitsemasi tallit tulokkaina. Itse asiassa tämän päivän Marussia voisi aikakoneella siirrettyna vaikkapa vuoteen 1995 (ihan hihaheitto) olla täysin ylivertainen mihin tahansa talliin verrattuna. Kyse on vain siitä, että F1:sten yleinen vaatimustaso menestykseen on noussut järisyttävästi ja siten kustannustaso, mikä taas on vaikeutuneen varainhankinnan takia johtanut kuilun kasvamiseen huipputallien ja pikkutallien välillä.Kyllä on surkeita nämä 2010-luvun uudet tulokkaat. Toista maata olivat Jordan, Sauber, Stewart 90-luvulla.
Systeemi lienee mätä, uusille tulokkaille pärjäämismahdollisuuksien osalta.Niin, tuskinpa kyse on siitä, että nämä tallit olisivat absoluuttisesti surkeita verrattuna menneiden vuosikymmenten tulokastalleihin, itse asiassa päinvastoin. Väitän, että mikä tahansa näistä nykyisistä pikkutalleista on 10x ammattimaisempia ja paremmin resurssein varustettuja kuin esim. nuo mainitsemasi tallit tulokkaina. Itse asiassa tämän päivän Marussia voisi aikakoneella siirrettyna vaikkapa vuoteen 1995 (ihan hihaheitto) olla täysin ylivertainen mihin tahansa talliin verrattuna. Kyse on vain siitä, että F1:sten yleinen vaatimustaso menestykseen on noussut järisyttävästi ja siten kustannustaso, mikä taas on vaikeutuneen varainhankinnan takia johtanut kuilun kasvamiseen huipputallien ja pikkutallien välillä.
Kun uusia talleja ryhdyttiin ottamaan, systeemin piti olla niille paljon reilumpi, mutta FOTA julisti sodan Mosleyn ehdotuksia vastaan, eikä reilummat säännöt menneet lopulta läpi.Systeemi lienee mätä, uusille tulokkaille pärjäämismahdollisuuksien osalta.
Caterhamissa ite koen huvittavana sen, että kovasti mainostivat että saavuttavat keskikastia kun pääsivät vahingossa startissa sijalle 15. Niin kovasti oltiin rokkenrollia Oskari Saaren mukaan.Minä puolestaan olen sitä mieltä, että esim Caterhamin huono menestys johtuu vain siitä, että esim. tallin pomo on joku malesialainen liikemies, joka ei tiedä autourheilusta, eikä mistään muustakaan yhtään mitään. Toisin sanoen täysi turisti. Onhan se sarja tosiaan hankala uusille tulokkaille, kuin ei tiedä mistään mitään. Toisin kuin esim. Eddie Jordan, jota arvostan todella korkealle ja jonka elämä pohjautui tähän F1 projektiin.
Kyllä Fernandes jostain jotain tietää. On kuitenkin malesialainen liikemies, kuten totesitkin. Tallissa on aika paljon muutakin henkilökuntaa jotka kaikki tuskin ovat täysiä turisteja. Ei se tallipäällikkö ainoa syy ole caterhamin heikkoon menestykseen, vaan viimeisimmät "uudet", tai sanotaan uusimmat tallit sai kaikki aika huonot kortit sarjaan tullessaan. Vaikea oli lähteä isompia ja kokeneempia haastamaan. Vaikeaa on ollut vuodesta toiseen. Ei ole sen paremmin mennyt HRT:llä tai Marusiallakaan, joilla ei ole ollut "malesialaista turistia" rasitteenaan.Minä puolestaan olen sitä mieltä, että esim Caterhamin huono menestys johtuu vain siitä, että esim. tallin pomo on joku malesialainen liikemies, joka ei tiedä autourheilusta, eikä mistään muustakaan yhtään mitään. Toisin sanoen täysi turisti.
Kuitenkin Jordan menestyi jo heti ensimmäisellä kaudella ilman mitään "ensimmäinen kausi on opettelua selittelyjä", vaikka lähtökohdat olivat paljon huonommat. Eddie Jordan ei ollut mikään miljönääri ja Jordanilla oli vaikeaksia saada ylipäätänsä moottoreita kasaan. Esimerkiksi ensimmäisillä kausilla Jordan joutui käyttämään surkeita Fordin v8 asiakasmoottoreita. Caterhamilla on sentän ollut hyvät motitkin koko ajan. No mitä se kertoo tallista, jos jo nimi vaihtuu heti jo toisella kaudella?Kyllä Fernandes jostain jotain tietää. On kuitenkin malesialainen liikemies, kuten totesitkin. Tallissa on aika paljon muutakin henkilökuntaa jotka kaikki tuskin ovat täysiä turisteja. Ei se tallipäällikkö ainoa syy ole caterhamin heikkoon menestykseen, vaan viimeisimmät "uudet", tai sanotaan uusimmat tallit sai kaikki aika huonot kortit sarjaan tullessaan. Vaikea oli lähteä isompia ja kokeneempia haastamaan. Vaikeaa on ollut vuodesta toiseen. Ei ole sen paremmin mennyt HRT:llä tai Marusiallakaan, joilla ei ole ollut "malesialaista turistia" rasitteenaan.
No innokas fani hän ainakin oli jo ennen kuin tuli itse mukaan, eli tietää kyllä "jotain". Ja busineksesta varsinkin paljon tietääkin, kaverihan on self-made millionaire.Minä puolestaan olen sitä mieltä, että esim Caterhamin huono menestys johtuu vain siitä, että esim. tallin pomo on joku malesialainen liikemies, joka ei tiedä autourheilusta, eikä mistään muustakaan yhtään mitään. Toisin sanoen täysi turisti.
Nyt haettiin esimerkki niin kaukaa menneisyydestä, ettei tilannetta voi pitää vertailukelpoisena. Jos katsotaan edellistä F1:iin tyhjältä pöydältä tullutta tallia, eli Toyotaa, niin todella isoista panostuksista ja kokonaisen vuoden harjoittelusta huolimatta ensimmäinen kausi oli varsin vaatimaton. Ei se siis helppoa nykyään ole edes huippuresursseilla.Kuitenkin Jordan menestyi jo heti ensimmäisellä kaudella ilman mitään "ensimmäinen kausi on opettelua selittelyjä", vaikka lähtökohdat olivat paljon huonommat.
Kuulostaa siltä, että mottien osalta tilanne kummankin debyyttikaudella siis pikemminkin oli hyvin vertailukelpoinen.Esimerkiksi ensimmäisillä kausilla Jordan joutui käyttämään surkeita Fordin v8 asiakasmoottoreita. Caterhamilla on sentän ollut hyvät motitkin koko ajan.
Uusien legendojen syntyminen vaikeutuu jos vanhoja suositaan epärehellisesti. Kyllä ne saisivat aikanaan hautaan painua elleivät reilulla pelillä menesty.Niin. Sehän ei ole kai sitten juuri mitään että on kuutisenkymmentä vuotta kuulunut olennaisena osana sarjaan ja kasvanut tallina legendaariseen maineeseen. F1 tarvii Ferrarin. On sillä nyt hieman toisenlaiset perinteet kuin RedBullilla.
Näyttäis siltä kuitenkin, että uusia talleja suositaan.Uusien legendojen syntyminen vaikeutuu jos vanhoja suositaan epärehellisesti. Kyllä ne saisivat aikanaan hautaan painua elleivät reilulla pelillä menesty.
Miten tuossa suositaan nimenomaan uusia talleja? Käsittääkseni samat säännöt pätee kaikille.Näyttäis siltä kuitenkin, että uusia talleja suositaan.
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288630456726.html
Hieman järkeä väittämiin kiitos.Kuitenkin Jordan menestyi jo heti ensimmäisellä kaudella ilman mitään "ensimmäinen kausi on opettelua selittelyjä", vaikka lähtökohdat olivat paljon huonommat. Eddie Jordan ei ollut mikään miljönääri ja Jordanilla oli vaikeaksia saada ylipäätänsä moottoreita kasaan. Esimerkiksi ensimmäisillä kausilla Jordan joutui käyttämään surkeita Fordin v8 asiakasmoottoreita. Caterhamilla on sentän ollut hyvät motitkin koko ajan. No mitä se kertoo tallista, jos jo nimi vaihtuu heti jo toisella kaudella?
No vaikka siten, että jos isot tallit ei halua budjettiaan kiristää, nii suosiihan se niitä pienempiä talleja. Isommat tallit joutuu jopa porukkaa potkiin pihalle, että pienempään budjettiin mahtuu?Miten tuossa suositaan nimenomaan uusia talleja? Käsittääkseni samat säännöt pätee kaikille.
Williams menikin, mutta toisaalta Williamsilla oli oma voimansiirto käytössä kun taas uudet teamit käytti Xtracia vai mikä se olikaan....Ei kai ne uusien tallien koneet niin huonoja olleet... Eikö Williams mennyt ihan hyvin Cosworthilla 2010.
Nussintaa, mutta Jordan käytti Benettonin kanssa Fordin uudempia HB -koneita. Eivät olleet surkeita lain. Jämätalleilla oli käytössä vanhat DFR:t.Hieman järkeä väittämiin kiitos.
Vuonna 1991 Formula 1 -maailma oli hieman toisenlainen kuin nyt.
Luotettavuusongelmia oli ihan eri malliin ja "surkeita Fordin asiakasmoottoreita" käytti 7 tallia kyseisellä kaudella (18 tallin joukosta).
Joo voimansiirto oli Kovalaisenkin sanojen mukaan hidas, siis vaihteenvaihto, ja laatikko oli vielä todella painava. Bulkkitekele muiden tallien voimansiirtoihin verrattuna.Williams menikin, mutta toisaalta Williamsilla oli oma voimansiirto käytössä kun taas uudet teamit käytti Xtracia vai mikä se olikaan....