ARCA / NASCAR 2014

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Hyvää analyysia Atlaalta. Mitäs mieltä Atlas 16 kuljettajan Chase-systeemistä? Eli voitolla pääsee viimeiseen kymmeneen kilpailuun mukaan ajamaan mestaruudesta, ja sen jälkeen mennään pudotuspelimeiningillä niin, että päätöskisaan lähtee kolme kuljettajaa tasapisteissä (ei mitään väliä aiemmin kerätyillä pistesaldoilla). Jaossa on vielä seitsemän voittoa, mutta tuskin noita kaikkia joku uusi nollakerholainen ottaa. Mikä tarkoittaa taas sitä, että jatkoon ovat pääsemässä Aric Almirola ja Kurt Busch, jotka eivät sinne kerättyjen pisteiden perusteella kuuluisi ensinkään. Satunnaisseuraajan silmin menee vähän erikoiseksi kikkailuksi.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Perjantaina koneet jälleen käynnistettiin ja Indianapoliksen supermonopolilla on siitä lähtien ollut vilskettä joka sitten tiivistyy kello 19:00 alkavaan kisalähetykseen, joten kaikki silloin television ja striimien äärelle!

Nyt kyllä jännittää miten mahtaa käydä, mutta asetelmat ovat todella hyvät. Kevin Harvickilta loistavat aika-ajot ja paalupaikka; kaikkien osioiden nopein, sekä uusi rataennätys jo ensimmäisessä aika-ajo-osiossa eilen. Paalulta Brickyard 400:een on aina todellinen etuoikeus koska ohittaminen on todella vaikeaa ja ruuhkassa autojen käyttäytyminen on oleellisesti huonompaa mitä taas puhtaassa ilmassa ajaminen joka tekee auton säätämisestä pähkäiltävää. Mutta kuten KH sanoi, niin paalulle ajaminen edistää paljon jo asioita - Indyssä on jo osavoitto paalu, koska nyt ei tarvitse murehtia strategiaa ja taktiikoita heti alkajaisiksi kärkeen pääsyn edistämiseksi vaan kisa starttaa niin pitää kärkipaikan ensimmäiseen kurviin ja pitää auton kärjessä, ja sen ei pitäisi olla ongelma koska harjoitukset menivät myös erinomaisesti kisavauhdeilla! Myös ensimmäinen varikkopilttuupaikka on suuri etu ja auttaa nopeiden päätösten kanssa sekä että saa ratapaikan pidettyä kärjessä.

Toivottavasti vuoden toiseksi suurin yksittäinen kisa päättyy legendaarisella venuella vuoden 2003 toistoon, eli Kevin Harvick paalulta voittoon :) Aika-ajotulokset Indystä: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/crown-royal-presents-the-john-wayne-walding-400-at-the-brickyard.raceResults.qualifying.html

Saa myös nähdä miten Juan Pablo Montoyan käy: hyvä viikonloppu ollut, auto on näyttänyt erittäinkin lupaavaa vauhtia ollen top-10 suorituskykyinen ja 8:s aika-ajoissa radalla joka on ovaaleista ehdottomasti JPM:n paras rata - kaksi voittoa Ganassilla ajaessaan JPM:ltä pääsi lipsumaan Brickyardilla. Team Pensken autot ovat niin vahvoja tällä hetkellä, että osa-aikainen #12 tiimi myös on selvästi hyötynyt autojen valmistamisesta tietyille radoille hyvä datan pohjalta, ja kaikki tuo tiivistyy totta kai Indianapolikseen jossa Roger Penske hakee ensimmäistä voittoaan NASCARissa. Näin suurena kisana Indy on myös Juan Pablo Montoyan viimeinen kisa tällä kaudella, mutta luultavasti JPM nähdään ensi kaudellakin #12 tiimin ratissa tietyissä valituissa kisoissa ja etenkin Indianapoliksessa.

Hyvää analyysia Atlaalta. Mitäs mieltä Atlas 16 kuljettajan Chase-systeemistä? Eli voitolla pääsee viimeiseen kymmeneen kilpailuun mukaan ajamaan mestaruudesta, ja sen jälkeen mennään pudotuspelimeiningillä niin, että päätöskisaan lähtee kolme kuljettajaa tasapisteissä (ei mitään väliä aiemmin kerätyillä pistesaldoilla). Jaossa on vielä seitsemän voittoa, mutta tuskin noita kaikkia joku uusi nollakerholainen ottaa. Mikä tarkoittaa taas sitä, että jatkoon ovat pääsemässä Aric Almirola ja Kurt Busch, jotka eivät sinne kerättyjen pisteiden perusteella kuuluisi ensinkään. Satunnaisseuraajan silmin menee vähän erikoiseksi kikkailuksi.
Kiitoksia!

Erittäin mielenkiintoinen uudistus oli Chasen päivittäminen 3+3+3 ----> mestaruuskisa -systeemiin jonka Brian France Jr. off-seasonin aikana julkaisutilaisuudessa ilmoitti medialle. 16 kuljettajaa ja aina voitolla automaattisesti seuraavalle eliminointikierrokselle ja loput aina pisteillä. Tuossa lähtee tosiaan aina per yksi eliminointikierros neljä kuskia pois ja viimeisessä kisassa kauden finaalissa mestaruudesta taistelee neljä kuskia jossa vain sijoitus merkitsee näiden neljän kesken.

Itse olen aika lupaavin mielin tuon suhteen, koska vanhalla pistesysteemillä (kaikki kisat runkosarjaa) mestari oli varma miltei aina ennen päätöskisaa ja kaikki tiivistyi tuohon Matt Kensethin tasaisuudella dominointiin vuonna 2003, jolloin Dewaltin tappaja-ampiaiset ratkaisivat mestaruuden Rockinghamissa vuoden toiseksi viimeisessä kisassa, mutta se tapa millä se tuli oli huikea eli ainoastaan yksi voitto koko kautena, mutta MK:n tuttu tasaisuus top-10 suhteen oli rautaa ja ansaittu mestaruus. Tuon jälkeen haluttiin uudistus ja se saatiin eli Chase for the Cup teki debyyttinsä uutena pudotuspelisysteeminä seuraavalla kaudella vuonna 2004 ja teki hurjan palveluksen mestaruustaisteluille monen kuljettajan siinä olevan mukana, joka tiivistyi finaaliin Homestead-Miami Speedwaylle, kun kisassa aikaisemmin takarenkaankin tiputtanut Kurt Busch pystyi päihittämään vastoinkäymisten jälkeen Hendrick-duo Jeff Gordonin & Jimmie Johnsonin ja voitti sen vuoden mestaruuden.

Tuon jälkeen vain jahdeissa on esiintynyt se tosiseikka, että vain yleensä noin korkeintaan kolmella mahdollisuus on finaalissa ollut ja kahdella yleensä vain teoreettinen kun taas pistejohtajan tarvitsee ajaa varma finaali ja mestariksi. Muutama poikkeus löytyy kyllä viime vuosilta, mutta tuo haluttiin uudistaa uuteen muottiinsa. Nyt jopa neljä (enemmän kuin jahdissa on ollut mestaruuskandidaatteja viimeisessä kisassa) lähtee samalta viivalta finaalikierrokselle ja vain sijoitus ratkaisee... Aijjaijai, kun on meinaan sitten on kova kisa Homestead-Miamissa kun finaali koittaa ja on totta kai vuoden tärkein kisa, jossa kaikki on kaikessa. Kyllä on todella jännittävä loppukausi tulossa, ja jos selviät neljän joukkoon finaalikisaan niin enää ratkaisee kuten yksittäisenä kisaviikonloppuna, eli toivottavasti on hyvä auto viikonlopulle ja puolentoista mailin ohjelma on kunnossa :D

Aric Almirola on yllätysvalmis kuljettaja, mutta RPM:n paukut eivät vain riitä täysipäin kilpailemaan isompia vastaan kuin pystyä laittamaan hanttiin tietyissä kisoissa, että jahdissa AA:n pitäisi ehdottomasti pystyä pitämään tasaisuutensa ja voittamaankin jatkoonpääsyn osalta kierrosten edetessä ja se on aika kova tehtävä. Kurt Buschin uusi tiimi on kokenut alkukaudesta aikamoisia setbäkkejä, mutta pikkuhiljaa alkaa näyttämään siltä, että KuBu alkaa saamaan autoaan ja tiimiään siihen vauhtiin jota Kurt Buschin tapaiselta kuljettajalta voi vähintään odottaa, että tiimi on kasvanut yhteen ja saivat voittonsa jahtiin pääsemiseksi. Enää vain huonot viikonloput pois sekä ei vastoinkäymisiä, niin KuBu on mestaruuskandidaatteja ehdottomasti.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Katsotaan kuitenkin mitä Carl Edwards tämän kauden jälkeen tekee
Ei ainakaan jatka nykyisessä tiimissä enää, se on jo virallista. Marco Ambrose on puolestaan huhuissa takaisin V8SC:hin ja siellä Penskelle, jos he menevät sinne.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1416
Sijainti
Home
Viikko sitten oli se Nyrren Whelen Euro NASCAR viikonloppu, niin kisoissa kävi niin että ensimmäisen lähdön voitti entinen GP2 kuski Borja Garcia ja toisen lähdön Frederic Gabillon. Palttala oli eka kisassa kuudes ja toisessa 21.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Jeff Gordon teki historiaa sunnuntaina Indianapolisissa!

JG otti uransa viidennen voiton vakuuttavan esityksen jälkeen Brickyard 400:ssa ja ohitti NASCARissa Jimmie Johnsonin kanssa jaetun kärkitilan voitoissa Indianapolisissa; ja tuolla voitolla hän jakaa kaikkien aikojen tilastojen kärkitilan Indianapolisissa Michael Schumacherin kanssa joka on kummallakin tosiaan se viisi voittoa maailman moottoriurheilun keskipisteessä. Auto oli JG:llä hyvä jo päivän alettua ja nousi heti alussa jo kärkeen ja jatkoi läpi kisan tasaista suorittamista autolla joka Jeff Gordonille oli voittaja-auto ja jännitys ennen kisaa sen mukainen, että pysyykö auto säädöissä mukana ja pelaako taktiikka. Kisassa tuli myös strategia hyvin äkkiä päänvaivaksi kaikille tiimeille lukuisten vihreiden lippujen alla ajettujen kierrosten pakkauksissa, mutta JG:n tiimi pitäytyi omassaan ja lopussa kun kaikki ajatuivat strategisesti saman varikkokäynnin varaan keltaisten tultua, niin viimeinen uusintastartti sai lopullisesti JG:n ottamaan niskalenkin Kasey Kahnesta (johti eniten kierroksia kisassa, 70 kierrosta) jonka kanssa hän taisteli raivoisasti kärkisijasta ennen keltaisen tultua. Hän ohitti hänet nopeasti ja ajoi matkoihin siitä eteenpäin kohti Brickyardin ruutulippua.

Kevin Harvick lähti paalulta ja vaikka auto ei ollut niin huonosti ajettava kuin muutamalla muulla (mm. Jimmie Johnson joka ei saanut autoa edistymään päivän aikana lähemmäs kärkeä juuri lainkaan kuin muutamia sijoja - lähdettyään sijalta 11:sta ja tuli maaliin sijalla 14:sta) niin KH:n autolla ei yllättäen pystynyt ajamaan kärjessä kovia kierroksia muuhun kärkeen verrattuna ja nopeasti vauhti tyyntyi tasaiseksi, juuri top-10 auton vauhtiin ja muutamilla vedoilla sellaiseen top-5 vauhtiin, ja toisinaan kun välimatkoista ja taktiikoista oli hyötyä, niin pystyi pitämään paikan ihan top-3:ssa paljon päivän aikana. Harmittavasti ei nyt ihan rahkeet voittoon riittäneet (auto oli liian puskeva ja aliohjaava), mutta kuitenkin ihan ok kisa loppuviimein ja kuitenkin kahdeksantena maalissa, joten ei huonosti 12:sta johdetulla kierroksella 160:stä.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/crown-royal-presents-the-john-wayne-walding-400-at-the-brickyard.raceResults.results.html

Joe Gibbsin autoilta mainio kisa ja alkavat pikkuhiljaa olemaan lähellä jo kärkeä ja tästä on jonkin aikaa ollutkin puhetta viime viikkoina. Nyt nousua kauden sopivimpaan aikaan ennen jahtia tekevä tiimi sai pidettyä autot koko päivän top-10 vauhdeissa ja lopulta sijoitukset olivat perättäiset top-5:ssa: Kyle Busch toinen, Denny Hamlin kolmas ja Matt Kenseth neljäs. Denny Hamlinin auto vain käy vielä läpi tarkemmat tarkastukset NASCARin tarkastamiskeskuksessa, kun autossa käytettävien ilmasuojaimien epäillään päästäneen ilmaa auto sisälle vaikka sääntökirjassa niiden asentaminen on auton alustalle tehtävä niin, että se suojaa täysin virtaukset. Jos ilmaa on päässyt auton sisälle, niin se tuo aerodynaamisen edun ja auto pitäytyy radassa paremmin, mutta katsotaan mitä tapahtuu ja löytyykö selvää sääntöjen rikettä.

Rauhallinen kisa oli muuten ja lopulta aika vähän keltaisia. Keliolosuhteet muuttuivat alun pilvisyydestä loppukisan aurinkoiseen keliin joka taas muutti autojen balanssia odotetun paljon ja vaati tiimejä olemaan säädöissä koko kisan aikana aika tarkkana ja pysymään ennen kaikken mukana radan muutoksissa.

Seuraavaksi tehdään paluu verrannollisesti lähimmäksi Indianapolisia ratarakenteeltaan olevaan Poconoon, Pennsylvaaniaan. Kauden toinen ja viimeinen kisa tältä kaudelta kyseisellä radalla starttaa kisalähetyksen merkeissä kello 19:00 sunnuntaina. Ei ole kuin noin puolitoista kuukautta kun tällä venuella viimeksi ajettiin ja saa nähdä ketä nyt tulee vauhdikkaalla ja konstikkaalla kolmiolla voittoon ja ovatko mittasuhteet samat kuin viime kerralla vai alkaako näin lyhyessä ajassa näkymään jo selviä edistysaskelia tai vielä parempia vauhteja isojen tiimien kesken. Toivottavasti Kevin Harvick ottaa voiton #4 autolla Mobil 1:n toimien ainutlaatuisesti tässä kisassa pääsponsorina KH:lle!

Carl Edwards tosiaan ilmoitti Brickyard 400:n kisapäivän aamuna medialle, että tämä kausi tulee olemaan hänelle viimeinen Roush Fenway Racingissä ja ensi vuoden kokoonpano sisältää jatkossa menestyspaineet tiimin menestyksestä ottavan veteraanikuljettaja Greg Bifflen, joka mentoroi Ricky Stenhouse Jr:n lisäksi ensi kaudesta eteenpäin mukaan tiimiin tulevaa Trevor Bayneä. Kaksi nuorta lupausta, joilta ei vielä voi liikoja odottaa (RS:ltä tietysti voi jo piakkoin odotella kuitenkin hyviä suorituksia säännöllisemmin, etenkin kun ensi kausi on hänen kolmas kuninkuusluokassa Cupissa) ja Trevor Bayne ajaa vasta ensimmäisen kokonaisen kauden täysiaikaisena kuljettaja, eli tulee aika muutos legendaarisen Wood Brothersin #21 tiimin osa-aikaisprojektista. Tuosta syystä Greg Bifflen harteille nuo menestyspaineet jäävät - mutta tätä vähän ajattelinkin, että vaikka ikää ei niin paljoa lopettamiseen vielä GB:llä ole (pystyy edelleen menestymään ja haluaa voittaa mestaruuden) niin mitä luultavammin juuri lopettaa uransa Roush Fenway Racingillä - paikassa jossa hän on uransa alusta ajanut kuninkuusluokassa.

Mutta mitä Carl Edwardsiin tulee, niin aika hyvä veto lähteä nyt hakeutumaan toiseen isoon organisaatioon, jossa ei tule läheskään näin pitkiä kuivia kausia mitä toisinaan RFR:llä voi tulla ja organisaatioon, jonka kilpailukyky on aina ainakin kauden aikana parantuva ellei ole jo alkukaudesta tiimi joka pitää päihittää. Aina hyvän kauden jälkeen on ollut vaatimatonta CE:llä, että kun hän sijoittui toiseksi vuonna 2011 jahdissa (tasapisteet Tony Stewartin kanssa, mutta TS otti enemmän voittoja) niin sen jälkeen kaksi alakanttiin menevää kautta; vähän samoin kuin 2008, jolloin hän sijoittui Jimmie Johnsonin jälkeen toiseksi pisteissä, mutta sen jälkeen taas kaksi alakanttiin menevää kautta. Kyllä, onhan tänä vuonna tullut kaksi voittoa kuten viime kaudellakin (ja tämä kausi ei ole vielä lähellä edes finaalin, eli Chasen alkamista) mutta CE on kuten kaikki menestyvät huippukuljettajat NASCARissa, että pitää pystyä voittamaan paljon (tai ajamaan voitoista paljon) ja voittamaan se mestaruus - saavuttamaan se mahdollisesti moneen kertaan ja joka vuosi pitää lähteä sillä asenteella kauteen että pystyy sen voittamaan sekä tiimi pystyy sihen. Ongelma on, että vaikka monelle pienissä tiimeissä ajaville tavoite on tehdä se suuri paukku ja tehdä mahdottomasta totta ja päästä voittajan ympyrään jolloin kausi on enemmän kuin onnistunut, niin tähtikuljettajille ja -tiimeille - vaikka se voittaminen totta kai on aina suurempi voitto kohti suurta tavoitetta ja mikä kruunaa kisaviikonlopun täydellisesti - niin ei vain yksinkertaisesti riitä olla kilpailukykyinen vain muutamissa kisoissa ja vaikka voittamaankin ne, koska mestaruuskamppailuun vaadittavaa tasaisuutta pitää olla joka rataprofiililla jossa ajetaan ja jahdin alkaessa pitää aivan top of the own game. Uskon kyllä itse siihen, että RFR:llä on tänä vuonna vielä muutama mahdollisuus ajaa täysin kilpailullisesti voitosta, mutta ensi kausi näyttää mihin suuntaan tiimi on menossa.

Carl Ewards on tehnyt jo sopimuksen uuden tiimin kanssa, mutta se julkistetaan myöhemmin tällä kaudella jolloin keskittyminen pysyy tulevassa jahdissa ja miten viritellä positiivinen play-off syksy.

Marcos Ambrosen tilanne on ollut paljon esillä ja hyvinkin näyttää, että mies lähtee tämän kauden jälkeen V8:iin Team Penskelle (jos tiimi sinne laajentaa) jollei menestystä ala tulemaan ja nyt RPM hoitaakin testaamista ahkerasti juuri Watkins Glenillä, että MA pääsisi voittajan ympyrään ja jahtiin; hänen tallikaverinsa Aric Almirola on tosiaan jo jahdissa Daytonan kesäkisan voitolla.
 
Viimeksi muokattu:

NOesc

Well-known member
Liittynyt
28.8.2004
Viestit
67
Sijainti
Kauhajoki
#11 Denny Hamlinille ja Joe Gibbs racingille sanktioita sääntöjen vastaisesta autosta

Nascar-organisaatio on antanut tuntuvia sanktioita autolle nro. 11 (denny Hamlin) ja Joe gibbs racing:ille
sääntöjen vastaisesta autosta (en tarkalleen tiedä mitä, mutta jälkitarkastuksessa auton liekkipellistä löytyi jotain laittomuuksia).
Talli ja kuljettaja menettävät 75 pistettä ja tallipäällikkö Darian Grubb sai 125 000 taalan sakot sekä hän ja Car chief(tekninen vastaava??) Wesley Sherrill ovat kuuden osakilpailun ajan kilpailukiellossa.
http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2014/7/29/nascar-sprint-cup-series-joe-gibbs-racing-denny-hamlin-penalty-post-indianapolis.html
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Poconon kisa käynnissä ja Danica seinässä.
Siinä teki kaveri taktisen drifting-liikkeen. Itse jatkoi kisaa muina miehinä, mutta takana kymmenkunta väistänyttä autoa samaan kasaan. :D
Suunniteltu homma.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Venezuelaisneitokainen Milka Duno tulee ajamaan valikoituja NASCAR Nationwide kisoja, RAB Racingin väreissä. Edelliset neljä kautta hän ajoi ARCA:ssa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sellainen tapahtumarikas kisa Poconossa alusta loppuun ja kisan nimen mukaisesti siinä tehtiin jos jonkinlainen keilakaato loppupuolella kisaa.

Dale Earnhardt Jr. otti kauden kolmannen voittonsa ja pyyhkäisi Poconon kisat tältä vuodelta voitettuaan myös samalla venuella kesäkuussa. Hänellä oli mitä tasaisin auto allaan joka pysyi säätelyssä mukana ilman herpaantumisia yli- tai aliohjaavan auton suuntaan ja piti kurveissa hyvät suoritusnopeudet ulos koko 400 mailisen aikana. Steve Letarten ollessa tuon tiimin pitboxin johdossa ja vielä eläköitymisvuonaan (siirtyy NBC:n asiantuntijaksi ensi kaudeksi tallipomoanalyytikoksi lähetyksiin Jeff Burtonin ollessa kuljettaja-analyytikkona kyseisen kanavan line-upissa) niin nyt vasta tiimi on osumassa pankkiin, mutta harmillisesti kaiken ollessa nyt täysin loistavasti kuosissaan kun tallipomo on viimeistä kautta mukana ja Dale Jr. taistelee vasta nyt tosissaan Hendrick-uransa aikana hyvillä mahdollisuuksilla jopa mestaruudesta sitten vuoden 2004 DEI-uran jälkeen. Poconossa ei ollut Juniorilla rengasongelmia, strategia meni nappiin ja autossa oli tasan tarkkaan vauhtia kuten kesäkuussakin Poconossa, niin suorituskyvyn pitäytyminen ja parantaminen on hyvä merkki #88 tiimin kohdalta, kun tehdään paluita toistamiseen ajettaville radoille.

Kevin Harvick ajoi erittäin mielenkiintoisen kisan. Aika-ajoissa jossa Kyle Larson ajoi paalulle, niin KH oli kuudes ja kisassa auto piti hyvää vauhtia aika ajoin vaikka ruuhkassa ohittaminen oli hivelen hankalampaa ja erityisesti Jeff Gordonia vastaan taisteleminen oli kaikilta extratyön takana (JG oli lopun strategisen varikkokäynnin lopulta kuudes ja ohittaminen kävi häneltäkin ruuhkassa hankalaksi vaikka oli tuoreet renkaat alla). Tästä huolimatta päivästä oli tulossa joten kuten hyvä kunnes varikon läpiajorangaistus vähän kisan puolivälin jälkeen tiputti todella kauas taakse ja vielä myöhemmin suuressa kolarissa mukana - näytti että ei päivästä tullut taaskaan mitään. Isossa kolarissa KH kyllä väisti itse ison kasan, mutta suoja-alueelle väistäessä kuitenkin alueen röykköisyys ponnautti jousia jolloin auto (kuitenkin uusitulla Poconon sisäsuoja-alueilla 1 kurvin ja 2 kurvin ulostuloissa seinä on aika lähellä rataviivaa suoja-alueen ollessa kapeampi alue) kääntyi nojaamaan vasen puoli edellä seinään, mutta ei kuitenkaan kovalla voimalla ja vielä perä pikkaisen vasemmalta puolelta siihen kolahti kun auto suoristui. Downforcesta sensitiivisellä radalla ajattelin, että se meni siinä sitten mutta eipäs kaikeksi onneksi mennytkään vaan Kevin Harvick pitäytyi taktiikassaan ja lopun keltaiset auttoivat bensansäästössä ja lopulta KH ajoi kaiken epäonnen sekä muun vastoinkäymisten jälkeen voitosta autolla, jota myös selostamo ihmetteli että vauhtia on käsittämätön määrä vaikka autossa on selvää vahinkoa. KH olikin kisan loppupuolella vielä suureksi onneksi radan nopein ja pääsi viimeisen uusintastartin jälkeen aivan Dale Junioriin kiinni ja haki parinkiin kertaan tunnelikurviin tultaessa ohitusta, mutta Dale Juniori teki kaikkensa ilmaimusta pois pääsemiseen ja harmittavasti piti KH:n takana ruutulipulle ja näin päivän sijoitukseksi tuli toinen sija, Joey Logano oli kolmas. Loistava kisa kuitenkin kaikella mitä siinä sattui ja hyvä jatkaa eteenpäin; ei aivan voittoa ikävästi mutta päivään katsottaessa itsessään suuren luokan voitto! :)

Jimmie Johnson voitti Michiganissa kesäkuun puolessa välissä ensimmäistä kertaa urallaan kyseisellä venuella, mutta sen jälkeen on ollutkin menossa hänen mahtavan uransa yksi surkeimmista putkista johon on mahtunut jopa 3 dnf:ää, joista juuri yksi tuli jälleen sunnuntaina toisen kisan aikana tulleen rengasrikon saattelemana pahimmassa mahdollisessa paikkaa, eli kakkosmutkassa tunnelikurvissa. JJ oli onneksi kunnossa, mutta auto paukahti aikaa kovaa ulkoseinään ja päätti kisan siihen. Kaksi rengasongelmaa jälleen (kuten New Hampshiressakin, Daytonassa vuorostaan kolari) joten vaikka #48 tiimillä on juuri kesän loppupuoli ennen jahtia ollut sitä aikaa kun JJ:llä sattuu ja tapahtuu radalla ja Chad Knausille tulee enemmän ratkottavia ongelmia kuin ratkaistuja; ja aina kaikki muuttuu takaisin normaaliksi yleensä enemmän tai vähemmän ennen mestaruuskamppailun alkamista - nyt kuitenkin voi olla hieman mietteliäs. Rengasrikko aerodynaamisella radalla Poconossa kahteen otteeseen, rengasrikko myös kahteen otteeseen rytmitystä ja balanssia vaativalla NHMS:llä - kaksi selkeää radallista haastetta joita suurin osa kisoista loppukaudesta on ja etenkin jahdissa. Katsotaan kuitenkin minkälaisilla eväillä tiimi lähtee tästä eteenpäin kohti Chasea.

Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2014/gobowlingcom-400.raceResults.results.html

Kuten NOesc kirjoittelikin, niin Denny Hamlin sai ennen Poconon kisaviikonloppua kovat rangaistukset NASCARilta autossa olleiden sääntörikkeiden vuoksi Indianapolisin kisan jälkeen. Rangaistusasteikolla tason 6 ollessa kovin, he saivat tason 5 rangaistuksen tietyillä perspektiiveillä mukailtuna, joten yksi kovimmista rangaistuksista vuosikausiin NASCARissa. He valittavat tuomiosta parasta aikaa, mutta antavat tuomion käydän käytäntöön joten se ei koskisi sitten kauden ratkaisuhetkiä kun playoff-kausi Chase for the Cup alkaa, koska NASCARin tuomiojohtokunta ei kuitenkaan näin vakavaa sääntörikettä käy mitätöimään eikä lievennyksiäkään ole mitä luultavammin tulossa, joten antaa sen joka tapauksessa kulua; ikävään aikaan kuitenkin kun juuri kauden eräs tärkeimmistä hetkistä ovat menossa kun autoja aletaan laittaa jahtikuntoon ja kun Joe Gibbs Racing on muutenkin edistysaskeleita tehnyt paremman vauhdin osalta voittotaisteluihin, niin #11 autolla aika kriittiset hetket menossa kaudesta tällä hetkellä. Tallipomo Darian Grubb ja tallin tekniikkavastaava-mekanikko Wesley Sherrill ovat odotettavissa takaisin juuri jahdin alkuun.

Denny Hamlinilla kohtuullisen hyvä päivä väliaikaisella varikkopillttuun avainhenkilöstöllä, eli 9:s tila tapahtumarikkausten jälkeen. Ensin kisan puolivälissä miltei pyörähdys kolmoskaarteen ulostulossa jolloin sai hienosti korjattua vaappuvan auton otettuaan kaasun pois kokonaan - hän menetti muutaman sijan tuossa. Toisen kerran vuorostaan kisan loppupuolella hän menetti uusintastartissa auton hallinnan ykköskaarteen ulostulossa ulkoimun vuorovaikutuksesta ja auto lähti jälleen vaappumaan lähtien lopulta oikealle ja hieman oikean puolen takaosa otti seinään kiinni. Mutta hänen takanaan vasta iso kolarikasa tulikin, jossa myöskin Tony Stewartin ja Matt Kensethin kisat päättyivät juuri kun he tarvitsevat tosiaankin nyt pisteitä ja voittoja jahtiin pääsemiseen. Myös Carl Edwards oli mukana kolarissa, ja vaikka hän väisti itse ryppään samalle turva-alueelle kuin KH niin samalla lailla tuo turva-alueen röykkisyys pääsi yllättämään ja auto pongahti sen verran ilmaan että auton pohjaan tuli vahinkoa ja CE jäi muutaman kierroksen kärjestä.

Seuraavaksi sitten kauden toinen ja viimeinen kisa moottoriradalla, eli Watkins Glenin lähetys alkaa klo 19:00 sunnuntai-iltana parhaimpaan katseluaikaan. Täysin erilainen moottorirata kuin Sonoman Infineonissa juhannusviikkonloppuna ajettu teknillinen ja korkeat kanttarit omaava rata, kun taas Watkins Glenillä on kyseessä ilmavastuullinen ja vauhdillista puolta pitävä rata, jossa autot koitetaan saada kääntymään kurveista keskeltä hyvän vauhdin pitäytyessä koko kierroksen ajan ja mahdollisimman vähäisellä luistatuksella käännöissä. Mielenkiinnolla odottamaan! :)
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Joe Gibbs Racing päätti olla tekemättä vastaväitettä/-juttua annetuista rangaistuksista #11 tiimin kohdistetuista rankaisuista. Tämä oli mielestäni aivan oikea veto, koska tosiaan nuo rikkeet olivat sen verran kovia, ettei tuolla vetoamuksella olisi saatu siihen mitä luultavammin pienintäkään muutosta - ja rangaistushan on toista viikkoa jo nyt tänä viikonloppuna voimassa Watkins Glenillä, joten saavat sen nopeammin nyt kärsittyä ja pitämään fokuksen jahdissa. Ennen kaikkea pitämään ajatukset siinä miten pitää autoa kehittää kilpailukykyisempään suuntaan Chasea kohti ja laittamaan kaiken tekemisen siihen 100%:sti ilman muita mietintöjä.

Viime viikolla oli myös muita uutisen aiheita. Dale Earnhardt Juniorin voitettua Poconossa sunnuntaina se merkitsi myös spesiaalitilannetta, koska tosiaan tämän kauden jälkeen selostamoon siirtyvän tallipomo Steve Letarten tilalle ensi kaudesta lähtien astuu Greg Ives, Hendrick Motorsport tiedotti asiasta viime viikolla. Voitto ja vihdoin menestystä kunnolla kymmeneen vuoteen nauttiva Dale Jr. joutuu vain ikävästi toteamaan tilanteen Steve Letarten kanssa, että tämä kauden jälkeen tallipomo vaihtuu nykyisen lopetettua ja jälleen kohti paljon tietämätöntä. Mutta Greg Ives on entinen Hendrickin mekaanikko/teknikko Cupista joka siirtyi sarjatasoa alemmas viime kaudesta alkaen Nationwideen ja nimenomaisesti tallipomon paikalle mies pääsi; ensin kausi entisen Cup-kuski Regan Smithin tallipomona ja tänä vuonna sitten tulevan komeettakuski Chase Elliotin tallipomona. Ensimmäisellä kaudella Nationwidesta tiimin vastuullisimmassa työssä Greg Ives teki hyvää työtä Regan Smithin voitettua kaksi kisaa ja ollen koko kauden odotetun hyvä (kuten entiseltä Cup-kuljettajalta on vähintäänkin lupa odottaa) ja tänä vuonna tulokaskuljettaja Chase Elliotin peräti kolme osakilpailuvoittoa tähän mennessä sensaatiomaisesti - ottaen vielä huomioon että noidenkin kolmen voiton suhteen on aina pitänyt Cup-tähtiä päihittää Nationwiden kisaviikonloppuina, riippuen Cup-kuskien omista valinnoista mihin alasarjan kisoihin osallistuu.

Tuosta suurin valintakysymys muodostui, eli Greg Ivesin johtamisen taidosta ja kyvystä pitää tiimiä valmiina ja valmistautuneena sekä olemaan sellainen tallipomo, johon kuski tosiaankin voi autossa luottaa, että mies on pätevä tekemään hyvä säätöjä autolle ja nain antaen kuljettajalle työkalun, jolla voidaan voittajan ympyrään päästä. Näihin vedoten Hendrick Motorsport päätti ottaa miehen ensi kaudesta lähtien kuninkuusluokkaan ja vielä media- ja fanihuomiota eniten saavaan #88 autoon tallipomoksi. Oli varmasti miehelle eräs ikimuistoisimmista päivistä tuo kun paikka hänelle annettiin, mutta myös se kaikki stressi ja kilpailumenestys sekä tietysti kaikki julkisuusmylläkkä ympärillä, joka on aina taattu #88 autolle. Dale Earnhardt Jr. oli itse erittäin tyytyväinen valintaan ja huomaa kyllä, että Juniori on todella luottavainen jatkosta kun erityisesti tänä vuonna tiimillä on jo mahdollisuus vihdoin taistella mestaruudesta tosissaan.

Mark Martin myös teki paluun Stewart-Haas Racingiltä takaisin Roush Fenway Racingille mentoroimaan ensi kaudeksi organisaation nuorukaisia, eli Ricky Stenhouse Jr:ia ja Trevor Baynea. Greg Biffle tietysti auttaa parhaimpansa mukaan myös heitä, mutta menestyspaineet ovat organisaatiossa niin kasatut #16 autolle ensi kaudeksi, että Greg Bifflen täytyy pitää RFR:n taisteluilmettä korkealla. Ikävää kun Mark Martin lähti SHR:lta konsultointitehtävistä (avusti kysyttäessä sekä mentoroitti juuri Danica Patrickia, joka on selvästi ajanut tänä vuonna jo paremmin kisaviikonlopullisesti kokonaisuutena ja kisatkin ovat toisinaan olleet ihan hyviä) mutta toisaalta hyvä, että palaa takaisin paikkaan joka todella on aina Mark Martinin koti, eli Roush Fenway Racing. Ei voisi muuta kuvitellakaan miehen tekevän lopettaneena töitä missään muussa organisaatiossa kuin kyseisessä paikassa, jonka mies oli nostamassa NASCARin huipputallien joukkoon ja päinvastoin taas talli oli nostamassa Mark Martinin huippukuskien joukkoon.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Olisi voinut jäädä tapahtumatta, jos olisi vähän hillinnyt hermojaan. Muuten joskus 90-luvun alussa Ahveniston EM-rallicrossissa Martin Schanche teki saman tempun, eli meni keskelle ajorataa heiluttamaan nyrkkiä. Silloin onneksi säästyttiin vahingoilta vaikka typerä purkaus olikin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Toivottavasti kuitenkin jatkossakin jenkki(ja vaikka muunkin maalaiset)kuskit on spontaaneja, suuttumiset ja tappelut on suuri osa esim.
Nassen sex appelia. Ei kukaan halua että kaikki kuskit olisivat F1-tyylisiä hajuttomia ja mauttomia robotteja. Itse jos olisin ollut kuski
olisin varmaan tapellut monesti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15085
No voi helvetin helvetti...:frown:

Tämä on kyllä ehdottomasti päivän huonoin uutinen.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Lisää kapuloita Tonyn rattaisiin, ei ole kaverilla häävisti mennyt muutenkaan. :nope:

Mutta itse Glenin kisa alkaakin jo kohta.
 
Ylös