Formula 1 - alennustila

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Yleisesti ottaen sanoisin alhaisempien mutkanopeuksien vähentävän vaikeusastetta. Aivan samaan malliin sitä ajetaan äärirajoilla, vaikka pitoa olisikin enemmän. Kovemmassa vauhdissa vaan on helpompi tehdä virhe. Nykyautojen vähentynyt pito on lähinnä vaikeuttanut mutkia, jotka ennen menivät helposti flat-out, mutta nyt joutuu nostamaan.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Sellainen puhe, että ajamisen vaikeustaso riippuu suoraan mutkanopeuksista, on asioiden liiallista yksinkertaistamista ja yleensä täyttä skeidaa. Se on toki totta, että kun helposti täysillä ajettava mutka siirtyy kategoriaan "meneekö nostamatta, no viime kierroksella meni, kokeillaan nyt, ei mennyt voivittu" niin vaikeustaso luonnollisesti kasvaa.

Mutta muuten näitä asioita on paha ruveta sohvan pohjalta kommentoimaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Kyllä tää yhden tallin dominointi (oli kysessä RB, Ferrari, tai Mercedes, ei väliä...) alkaa kääntymään sirkusta vastaan. Tympii jo nyt ihan v**** näin lievästi sanoen, funtsin että jos testaaminen olisi sallittua niin teoriassa takana olevilla talleilla olisi mahdollisuus nousta haastamaan dominoiva talli testaamalla enemmän mutta kun näin ei ole niin nyt mennään koko v**** kausi about samalla marginaalilla alusta loppuun kun ottaa huomioon kärkitallien resurssit (emmekä ole nähneet Mersun todellista vauhtia vielä).

Luodaan sääntö joka kieltää kärkitallin testaamisen mutta sallii muiden testaamisen? :idea:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Yleisesti ottaen sanoisin alhaisempien mutkanopeuksien vähentävän vaikeusastetta. Aivan samaan malliin sitä ajetaan äärirajoilla, vaikka pitoa olisikin enemmän. Kovemmassa vauhdissa vaan on helpompi tehdä virhe. Nykyautojen vähentynyt pito on lähinnä vaikeuttanut mutkia, jotka ennen menivät helposti flat-out, mutta nyt joutuu nostamaan.
Näkisin, että huonolla pidolla on vaikeampi ylläpitää vauhtia mutkissa, tämä tuo eroja kuskien välille, mutta pieni virhe ei rankaise niin paljoa ajallisesti, koska vauhtiakaan ei ole niin paljoa. Jos pitoa on enemmän ovat kuskit lähempänä toisiaan, mutta pieni virhe taas rankaisee enemmän. En tiedä kummassa on helpompi tehdä virhe, liukuvassa autossa sitä ei välttämättä edes pysty havaitsemaan silmillä.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Samaa mieltä, kuin 83 prosenttia F1-faneista. Jos nopeen kierroksen ja kisakierroksen välillä on 5-7s, niin homma on hanurista. Samoin saivartelu siitä onko GP2:t yhtä nopeita kun häntäpään F1 tallit. Ei tosiaankaan pitäs voida olla!

Väittäisin, jopa ajamisen olevan liian helppoa verrattuna (v10) kausiin. Kaikki kunnia saavutuksille, mutta mitkä olisivat tuolloin olleet rookien mahdollisuudet olla ekakisassa kolmen joukossa. Niin ja ei se Kimikään, niin timissä kunnossa vaikuttanut olevan paluunsa jälkeen, pärjäs silti. Toki kuuluu ajotaidoiltaan 3 maailman parhaan kuskin joukoon. Joku kuski (olisko ollut Heidfelt) mainitsi, että välitankkausten poiston jälkeen ajaminen on paljon "kevyempää".

Hyvänä asiana pidän turbon ja hybridin käyttöönottoa, mutta olishan tämä voitu helposti tehdä katsojaystävällisemmäksi. Totta sekin että vauhdit tullaan saavuttamaan.
Vaikeeta tosin ymmärtää, että odetaan kun ne saavutetaan. Eikös se ole sama ajaa loppukausi GP2 autoilla ja odottaa kun insinöörit kehittää F1:set tarpeeksi nopeiksi.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1423
Mutkapito ja vaikeus ei liity toisiinsa mitenkään, paitsi siinä tapauksessa, että pitoa on niin paljon, että voi vetää joka mutkan lämä tiskissä..Sittenhän minäkin voisin ilmoittautua F1-sarjaan :nope:
Mikäli pitoa lisätään, toki sellaiset paikat, mistä ennen joutui, ei nostamaan, mutta ajamaan osakaasulla: eri asia. Nyt voi vetää kaasu pohjassa, mutta vastaavasti sitten, kun pitoa lähtee, se lähtee sitä äkkinäisemmin, mitä enemmän on pitoa. Eli yhtä vaikeata se on aina. Katsojalle huonompi pito on aina hienompaa, kun autot on levottomia ja kuski joutuu tekemään koko ajan töitä :ahem:

Vauhdeista nyt on ihan turha itkeä. Aivan naurettavaa parkua. Odotetaan nyt kauden loppuun ja katsotaan sitten uudestaan. Veikkaan, että kaiki tallit ovat vielä ns kuulolla porsiiko vehkeet mistään ja siksi ei maksimitehoilla vielä ajeta. Ensimmäistä kertaa, kun koneet alkaa olla sen 5- kisaa (vaimikäserajaoli) vanhoja, veikkaan, että pikku hiljaa aletaan katsoa paljonko noita uskaltaa ahtaa.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Täysin samaa mieltä kuin Totonator!! Viittaa juurikin tähän "alennustilaan", mistä jopa F1 pomot itkevät.

Äänistä valittamisen ymmärrän, koska kova ääni luo illuusion vauhdista ja vaarantunteesta.
On rockbändikin hurjemman kuuloinen kuin soittaa lujaa vs. hiljaa.

Mutta kaikesta muusta jauhamisen Totonator kiteyttää tässä hyvin.

Wolff said: "We are 0.8secs off pole from last year, with a heavier car that is 25% down on downforce, with much harder tyres.

"We are at the beginning of the season, with 30% more efficient car, 30% less consumption, with more power, more torque, and with better straight-line speed. So what we are we talking about?

"We are in a brilliant technical revolution and we talk the sport down."
http://www.bbc.com/sport/0/formula1/26907454
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
jos f-1:set halutaan palauttaa kiinnostavaksi ja oikealle tasolle niin toimenpiteet on aika yksinkertaisia, mutta radikaaleja. kaikki fanit muistavat ympäri maailmaa mikä kiinnostus lajia kohtaan oli koko 90-luvun. ja silloin formuloitten seuraaminen oli yksinkertaista ja kaikki pysyivät kärryillä. listaan muutaman asian ja perustelen lopuksi:

1. pistelaskusysteemi vanhaan malliin. (voittaja 10p, kakkonen 6p...jne)
2. drs pois.
3. v-10 tai v-12 takas.
4. ei mitään tupla-piste kisoja
5. yksi rengastoimittaja sarjaan, mutta yhdentyyppiset renkaat vain viikonlopulle. ei varikkokäyntipakkoa kisassa, mutta toki renkaat sellasiks että ei voi koko kisaa vetää.

pistelaskusysteemi pitää olla yksinkertainen jotta jokainen ville 5v osaa sen laskea, että miten kimin pitää viimesessä kisassa pärjätä jotta maailmanmestaruus tulee napattua eli vanhaan malliin: 1:10p 2:6p 3:4p 4:3p 5:2p 6:1p
toinen asia eli drs on yksi lajin pahoista virheistä. vanha homma haetaan mutkasta hyvä linja ja pito ja ei muuta kuin imussa ohi.
kolmas asia eli moottorit. ääntä ja tehoa pitää lähteä sehän on aikoinaan ollu koko lajin perusidea ja sitä ei saa kadottaa. muuten katsomoista käy väkipako. ja jos joku marisee että formuloitten pitää olla tänä päivänä ympäristöystävällisiä niin kannattaa ihan oikeasti siinä tapauksessa vaihtaa lajia mitä seuraa. hiihto tai joku muu voi olla sitten ihan oikea juttu.
neljäs asia eli kisoista jaetaan nyt eri määrä pisteitä niin tää on oikeasti jo ihan viimenen juttu mihin tää laji kompastuu. jos noilla moottoreilla menetetään väki katsomoista niin tällä menetetään väki tv:stä mikä on jo vähän pahempi juttu isossa kuvassa.
viimesenä listassa oli tuo rengastouhu. eli viikonlopulle tuodaan 3 lajia renkaita jotka koostuu seuraavista: sadekeli, välikeli ja kuivakeli.
rengas-seos tehtäisiin niin, että kisassa tulisi suurinpiirtein se 2-3 stoppia. mitään varikkokäyntipakkoa ei kuitenkaan olisi. ja kun sarjassa on tänä päivänäkin se yks rengastoimittaja niin siinä ei mun mielestä ole mitään pahaa. onpahan joku asia ainakin kaikille sama.

noilla päästään jo pitkälle. ideana on tottakai lajin yksinkertaistaminen ja perinteistä kiinni pitäminen. eihän maailman suosituin laji eli jalkapallokaan ole paljoa muuttunut ja sitä seurataan edelleen eniten.

jos jotain näistä uusista säännöistä kannattaisi pitää niin:

1. aika-ajot ajettaisiin edelleen 3 osiossa tämä on mielestäni viihdyttävä asia.
2. välitankkaukset saa pysyä poissa.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
vanha homma haetaan mutkasta hyvä linja ja pito ja ei muuta kuin imussa ohi.
Nykyisellä aerodynamiikalla ei yksinkertaisesti pysty seuraamaan mutkassa riittävän lähellä, jotta ohitus onnistuisi seuraavalla suoralla. Ellei aerodynamiikka sääntöjä muuteta rajusti, tämä ei tule onnistumaan. Tällä hetkellä ilman dsr:ää ohitukset tulee joko ERS:än erilaisesta käytöstä tai renkaiden riittävän suuresta kuluneisuus erosta tai Mersun tapauksessa ylivoimaisesta autosta, mutta eipä niiden tarvi ketään ohitella.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Nykyisellä aerodynamiikalla ei yksinkertaisesti pysty seuraamaan mutkassa riittävän lähellä, jotta ohitus onnistuisi seuraavalla suoralla. Ellei aerodynamiikka sääntöjä muuteta rajusti, tämä ei tule onnistumaan. Tällä hetkellä ilman dsr:ää ohitukset tulee joko ERS:än erilaisesta käytöstä tai renkaiden riittävän suuresta kuluneisuus erosta tai Mersun tapauksessa ylivoimaisesta autosta, mutta eipä niiden tarvi ketään ohitella.
no kyllä varmaan autotkin muuttuis aika paljon jos tuo mun laatima toivelista toteutuis. tänä päivänä ei vaan kukaan kuski edes yritä tollasta "vanhan tyylistä" ohitusta koska apuna on nää kaikki järjestelmät ja niitten ehdoilla kytätään ohituspaikkoja. sehän ei oo kuskin vika että laji on tuonut tämmösiä mukanaan ja niitä sitten käytetään.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
jos f-1:set halutaan palauttaa kiinnostavaksi ja oikealle tasolle niin toimenpiteet on aika yksinkertaisia, mutta radikaaleja. kaikki fanit muistavat ympäri maailmaa mikä kiinnostus lajia kohtaan oli koko 90-luvun. ja silloin formuloitten seuraaminen oli yksinkertaista ja kaikki pysyivät kärryillä. listaan muutaman asian ja perustelen lopuksi:

1. pistelaskusysteemi vanhaan malliin. (voittaja 10p, kakkonen 6p...jne)
2. drs pois.
3. v-10 tai v-12 takas.
4. ei mitään tupla-piste kisoja
5. yksi rengastoimittaja sarjaan, mutta yhdentyyppiset renkaat vain viikonlopulle. ei varikkokäyntipakkoa kisassa, mutta toki renkaat sellasiks että ei voi koko kisaa vetää.
.
Tulisi erittäin tylsä f1-sarja näillä muutoksilla.
Mukanakin mahdollisesti kokonainen 1 moottorivalmista ja rengastaktiikat olisi kaikilla samat joten ohitukset ja eri taktiikat vähenisivät reilusti.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Nämä vanhoja hyviä aikoja kaipaavat elävät kyllä vahvat nostalgialasit päässä. Kisat ovat viimeisen kymmenen vuoden ajalta varmasti viihdyttävintä kisailua ikinä, mutta silti ei kelpaa. Ymmärrän, että kaikki sääntömuutokset eivät miellytä, mutta suurelta osin ollaan menty oikeaan suuntaan.

Nämä uudet moottorit tulevat olemaan hieman turhan isossa osassa ainakin tälla kaudella, mutta niidenkin vaikutus tasaantuu varmasti tulevien vuosien kuluessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
no kyllä varmaan autotkin muuttuis aika paljon jos tuo mun laatima toivelista toteutuis.
Ei kovin paljon, koska ehdotuksesi eivät juurikaan vaikuta aeroon. Ainakaan se asia ei muuttuisi, että takanaolijaa auttavaa aerodynamiikkaa ei omaan autoon haluta. Se imu pitäisi siis saada aikaan sääntömuutoksilla, vapaaehtoisesti sitä ei takaisin saada.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Nämä vanhoja hyviä aikoja kaipaavat elävät kyllä vahvat nostalgialasit päässä. Kisat ovat viimeisen kymmenen vuoden ajalta varmasti viihdyttävintä kisailua ikinä, mutta silti ei kelpaa. Ymmärrän, että kaikki sääntömuutokset eivät miellytä, mutta suurelta osin ollaan menty oikeaan suuntaan.

Nämä uudet moottorit tulevat olemaan hieman turhan isossa osassa ainakin tälla kaudella, mutta niidenkin vaikutus tasaantuu varmasti tulevien vuosien kuluessa.
viihdyttävintä? jos viime kausi vettelin hilluessa oli viihdyttävä niin enpä tuosta nyt tiedä. tällä kaudella on jopa 2 kuskia jotka viime kädessä ratkoo mestaruuden ja neki tulee samasta tallista mutta onpahan tuo tältä lajilta jo saavutus sinänsä. seuraavalla kaudella varmaan peräti 3 kuljettajaa kamppailee mestaruudesta ellei joku newey taas vedä esiin jotain haamuautoa.

toiseksi herää kysymys että minkä takia tämä laji menettää koko ajan kannattajia jos tämä on kerta niin viihdyttävää?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Juu esimerkiksi kaudet 2002 ja 2004 olivat todella jännittäviä.:rolleyes: Niin ja kaudella 2005 tehtiin vähiten ohituksia koko F1:ten historiassa.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
viihdyttävintä? jos viime kausi vettelin hilluessa oli viihdyttävä niin enpä tuosta nyt tiedä. tällä kaudella on jopa 2 kuskia jotka viime kädessä ratkoo mestaruuden ja neki tulee samasta tallista mutta onpahan tuo tältä lajilta jo saavutus sinänsä. seuraavalla kaudella varmaan peräti 3 kuljettajaa kamppailee mestaruudesta ellei joku newey taas vedä esiin jotain haamuautoa.

toiseksi herää kysymys että minkä takia tämä laji menettää koko ajan kannattajia jos tämä on kerta niin viihdyttävää?
Jos joku rakentaa paremman auton ja voittaa ylivoimaisesti, niin se on ihan sama millaset säännöt on. Tylsää se on joka tapauksessa. Toisaalta esim. 2011 vaikka mestaruustaistelu oli yhtä tylsä kun Schumin ylivoimasimpina vuosina, niin kisat sentään oli erittäin viihdyttäviä. Vuosina 2012, 2010, 2009, 2008, 2007 ja 2006 mestaruudesta taisteltiin ihan loppuun asti ja monta kertaa mestaruustaistossa oli mukana kolme tai neljäkin kuljettajaa. Kisoissa tapahtuu paljon. On ohituksia ja erilaisia strategioita. Keskeytyksiä ehkä tulee vähemmän, mutta muuten katon paljon mielummin viime vuosien kisoja kun jotain vanhoja.

En tiedä kenelle toxicity vastasit, mutta 2002 oli yli kymmenen vuotta sitten ja 2004 nyt olikin ihan roskaa. Nus nus ois pitänyt sanoo viimesen 9 vuoden ajalta. 2005 oli kuitenkin oikein mielenkiintoinen kausi ja mestaruustaisto Alonson ja Kimin väliltä, joka valitettavasti kaatui Kimin luotettavuusongelmiin.
 
Ylös