Formula 1 - alennustila

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Johtui kaiketi osittain lajirakkaudesta ja siitä vankkumattomasta uskosta siihen, että lajin kilpailullinen tilanne parantuisi jonakin päivänä kuten parantui. Ja olihan sitä ennenkin äärimmäisen monta hienoa kautta vaikka totta kai oli vuosia myös silloin hyvinäkin aikoina jolloin vain toivoi tilanteen muuttuvan muuksi kuin dominoinniksi tai liian rajatuksi ja silloin jos vielä jostain syystä sattui osumaan liian vähän renkaita kuluttava kilpailu tai liian vähän ohituksia kilpailussa niin olihan siinä suuttumusta ja väsymystä ilmassa. Tosin ei melkein ikinä niin paljon kuin mitä jonoajelun aikakaudella. Silloin kaiken harmin ainoa hyvä puoli oli jos oli niin se, että ainakin sai toisinaan ottaa päiväunet kun mitään ei tapahtunut kisassa.:eek:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kun tässä oli puhetta, että F1:n ongelmat kumpuavat pääasiassa taloudellisista ongelmista niin nehän ongelmat alkoivat jo silloin kun tupakkamainokset lähtivät autojen kyljistä pois.

Tuossa Dino arvosteli sitä, että kisoja oli viety jonnekin höpö höpö maihin. Tämä ei ollut F1:n oma eikä Ecclestonen mikään kuningas visio, vaan se johtui siitä, että EU oli kieltänyt tupakkamainonnan ja tästä syystä mm. kisoja on viety Euroopan ulkopuolelle ja tupakkasponsorit ovat lähteneet pois.

Tästä ovat kärsineet erityisesti pienet tallit. Tupakkamainonta on korvattu maksukuskeilla ja "intialaisilla sponsoreilla". F1 kun on kallista leikkiä niin tupakkamainokset ovat olleet henkireikä.

Samalla tavalla joku Hockenheim tuhottiin sen takia, koska näiden vihreiden mielestä ne autot tuhoavat luontoa
ja sen takia se vanha persoonallinen pitkä Hockenheim tuhottiin.:wall::wall:

Ongelmat ovat paljon syvemällä kuin itse F1:ssä. Missä EU, siellä ongelma. Missä sosialismi, siellä ongelma. Missä kytätään ja rajoitetaan toisten tekemisiä, siellä ongelma.
Onko legendaarisempaa yhdistelmää kuin Marlboron punainen Mclaren ja keltainen Ayrton Sennan kypärä? Ottakaa Williamsista mallia. Sitä sponsoroi kunnon Martini, viinaa saa sentään mainostaa. Ainoa syy minkä takia F1:t ylipäätänsä missään Euroopassa on, on perinteet ja insinööritaito. Jos tätä menoa jatketaan 10-vuoden kuluttua Euroopassa ei ajeta yhtään kisaa muuta kuin ehkä jossain Monacossa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13812
Olen toki samaa mieltä, että lajin imagoa veti paljon lokaan kun Jacques Villeneuven tasoinen suhari onnistui mestaruuden voittamaan.
Ei häntä juuri Schumin veroisena pidetty, mutta mielestäni oli kyllä parhaimmillaan uransa ekat (ehkä 5) F1-vuodet.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Olen toki samaa mieltä, että lajin imagoa veti paljon lokaan kun Jacques Villeneuven tasoinen suhari onnistui mestaruuden voittamaan.
Tuli ykkösiin hallitsevana CART mestarina ja oli heti maailmanmestaruuteen ajaneen Hillin vauhdissa, voittaen itse mestaruuden toisella kaudellaan. Mielestäni ihan kyvykäs ratinvääntäjä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Samalla tavalla joku Hockenheim tuhottiin sen takia, koska näiden vihreiden mielestä ne autot tuhoavat luontoa
ja sen takia se vanha persoonallinen pitkä Hockenheim tuhottiin.:wall::wall:
Uuden Hockenheimin alta kaadettiin paljon metsää.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Minä haluaisin pysyvän jäjestyslistan kuvaruudun vasempaan laitaan. Ja siellä sitten myös grafiikoilla osoitettaisiin, kun sijamuutos tapahtuu (esim. tippuja punaisella, ohittaja vihreällä).
Niin no vaikka niin. Tuo nykyinen systeemi on ainakin todella onneton.

Minua. Tai oikeammin se, kuinka paljon sitä on jäljellä, koska sillä on kilpailullista merkitystä.
Niin no tuo on kyllä totta, mutta siitä päästään edelleen siihen, että bensankäytön tehokkuus ei saisi olla olennainen osa kilpailua. Toki niin kauan kuin kisat viedään läpi ilman välitankkauksia, mikä on ihan hyvä systeemi, pakottaa se tallit ja kuskit jonkin verran bensankulutusta hallitsemaan, mutta siitä ei saisi tulla mikään ongelma kisoissa. Onneksi sentään tänä vuonna noita ongelmia bensankulutuksesta ei ole syntynyt läheskään niin paljon kuin alunperin pelkäsin. Seison silti sanojeni takana, ja väitän että kyllä tässä systeemissä jotain mätää on, jos kuskille muodostuu bensankulutus ongelmaksi yhdessäkin kilpailussa. Jos ei mikään tekninen ongelma ole kyseessä yms.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Täällä on taas otettu Bernien höpinöitä tosissaan. Tuohan vain tahallaan hämmentää kattilaa. Kieltämättä erikoinen mediastrategia, mutta täysin harkittu. Tuotahan se on tehnyt jo vuosikaudet.

Minua. Tai oikeammin se, kuinka paljon sitä on jäljellä, koska sillä on kilpailullista merkitystä.

Minä haluaisin pysyvän jäjestyslistan kuvaruudun vasempaan laitaan. Ja siellä sitten myös grafiikoilla osoitettaisiin, kun sijamuutos tapahtuu (esim. tippuja punaisella, ohittaja vihreällä).
En kannata ajatusta, että tv-kuvaan aletaan ympätä vaikka mitä roskaa. Live timingia voi seurata tabletilta tai tietokoneelta siinä sivussa. Nykyiset grafiikat ovat kyllä hirveän rumat ja niitä voisi sieventää. Olen ihmetellyt sitäkin, miksi teksti on niin kaamean pientä vaikka katson kuitenkin hd-kuvaa 42-tuumaisesta telkusta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Onko muuten missään vielä vakavasti väläytelty tai edes spekuloitu mahdollisuudesta, että F1:sille kävisi siten, että siitä haarautuisi täysin uusi sarja niiden tallien toimesta, jotka ovat kyllästyneet (tai kokeneet ihan konkreettisestikin mahdottomaksi) osallistua nykyiseen viralliseen sarjaan? Onhan näitä vastaavia nähty maailmalla kuitenkin.

Jotenkin todella nopeasti ajateltuna voisi kuvitella, että tarpeeksi fiksusti suunniteltuna sellaisella voisi olla ihan potentiaalikin. Korjattaisiin juuri ne virheet, jota suuri yleisö nyky-ykkösissä näkee. Enemmän mekaanista pitoa, kuskin rooli kaiken kaikkiaan suuremmaksi, radat enemmän entisaikojen tyylisiä, rohkeampi ote someen ja muutenkin avoimempi asenne faneja kohtaan, mahtavat äänet autoissa, jne jne. Vai olisiko se kuitenkin niin, että lopulta sarjan autojen suorituskyky olisi niin kaukana edes GP2:sta, ettei siitä millään tulisi aidosti suosittua? En tiedä, kunhan höpisen ääneen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Onko muuten missään vielä vakavasti väläytelty tai edes spekuloitu mahdollisuudesta, että F1:sille kävisi siten, että siitä haarautuisi täysin uusi sarja niiden tallien toimesta, jotka ovat kyllästyneet (tai kokeneet ihan konkreettisestikin mahdottomaksi) osallistua nykyiseen viralliseen sarjaan? Onhan näitä vastaavia nähty maailmalla kuitenkin.

Jotenkin todella nopeasti ajateltuna voisi kuvitella, että tarpeeksi fiksusti suunniteltuna sellaisella voisi olla ihan potentiaalikin. Korjattaisiin juuri ne virheet, jota suuri yleisö nyky-ykkösissä näkee. Enemmän mekaanista pitoa, kuskin rooli kaiken kaikkiaan suuremmaksi, radat enemmän entisaikojen tyylisiä, rohkeampi ote someen ja muutenkin avoimempi asenne faneja kohtaan, mahtavat äänet autoissa, jne jne. Vai olisiko se kuitenkin niin, että lopulta sarjan autojen suorituskyky olisi niin kaukana edes GP2:sta, ettei siitä millään tulisi aidosti suosittua? En tiedä, kunhan höpisen ääneen.
Olihan sitä tämä jakautumisen mahdollisuus 2009 kauden jälkeen, mutta lähtökohdat olivat erilaiset. Siitä sarjastahan olisi jääneet pois ne tallit, jotka olisivat kokeneet siihen osallistumisen mahdottomaksi. Vahvimpien tallien perustama sarja olisi voinut onnistuakin, mutta jos jo kilpaileminen tuottaa vaikeuksia, niin vaikea nähdä sellaisten tallien pyörittävän sarjaa.

CART/IRL-jakautumisessa toki heikommat tallit jättivät CART:in ja siirtyivät uuteen IRL:ään, mutta IRL:llä oli vetonaulana Indy 500.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Miksi suurin osa autonvalmistajista lähti sarjasta pois(BMW, Honda, Toyota, Jaquar, Renault mm.)? Jos leikkiin ryhtyyn, leikin kestäköön. Yksi syy oli se, että autovalmistajat(ne kaikki) ajattelivat, että vain voitto kelpaa. Kun voittoa ei tullut, lähdettiin sarjasta pois. Jos tämä, että vain voitto kelpaa on pohjana sarjaan osallistumisella niin aika huteralla pohjalla ollaan. Ihan maalaislogiikalla, jos sarjassa on 9 tallia, joille vain voitto kelpaa niin sehän tarkoittaa sitä, että 8 tallia on pettyneitä, koska vain yksi talli voi voittaa. Kun nämä kahdeksan tallia ei voita, ne lähtevät sarjasta, koska heille vain voitto kelpaa.

Mitä tulee näihin tallien nimenvaihdoksiin vertailun vuoksi jalkapalloseura Wimbledon meni aikoinaan konkurssiin, mutta edelleen 4. diviosioonassa pelaa AFC Wimbledon. Se ei ole lähtenyt mihinkään. Miksi? Jalkaplallokulttuuri on Britanniassa paljon syvemällä kuin joku formulakulttuuri. Wimbledonin olemassaolon perimmäinen syy on paljon syvemällä kuin joku raha tai edes mikään sarjan voittaminen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Miksi suurin osa autonvalmistajista lähti sarjasta pois(BMW, Honda, Toyota, Jaquar, Renault mm.)? Jos leikkiin ryhtyyn, leikin kestäköön. Yksi syy oli se, että autovalmistajat(ne kaikki) ajattelivat, että vain voitto kelpaa. Kun voittoa ei tullut, lähdettiin sarjasta pois. Jos tämä, että vain voitto kelpaa on pohjana sarjaan osallistumisella niin aika huteralla pohjalla ollaan. Ihan maalaislogiikalla, jos sarjassa on 9 tallia, joille vain voitto kelpaa niin sehän tarkoittaa sitä, että 8 tallia on pettyneitä, koska vain yksi talli voi voittaa. Kun nämä kahdeksan tallia ei voita, ne lähtevät sarjasta, koska heille vain voitto kelpaa.

Mitä tulee näihin tallien nimenvaihdoksiin vertailun vuoksi jalkapalloseura Wimbledon meni aikoinaan konkurssiin, mutta edelleen 4. diviosioonassa pelaa AFC Wimbledon. Se ei ole lähtenyt mihinkään. Miksi? Jalkaplallokulttuuri on Britanniassa paljon syvemällä kuin joku formulakulttuuri. Wimbledonin olemassaolon perimmäinen syy on paljon syvemällä kuin joku raha tai edes mikään sarjan voittaminen.
Talouskriisin takia autokonsernien piti leikata kuluja ja F1-toiminnan lopettaminen oli yksi keino siihen.

Perkeleen Renault kun lähti sarjasta kun voittoa ei tullut.
Taisi lähteä varsin mielellään Singaporen 2008 voiton taustojen tultua julki.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Joillakin ilmeisesti mennyt ohi vuosien 2007-2008 talouskriisi? Taisi siitä parissa lehdessäkin olla.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Joillakin ilmeisesti mennyt ohi vuosien 2007-2008 talouskriisi? Taisi siitä parissa lehdessäkin olla.
Olisi sitä pienemällä budjettilla voinut toimia? Niinhän ne muutkin tallit tekevät. Eikö se talouskriisi ole jo ohi, vai miksei ne autonvalmistajat palaa? Aikooko ne ikuisesti kykkiä siellä jossain odottelemassa parempia aikoja vai mikä on?
 

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
Olisi sitä pienemällä budjettilla voinut toimia? Niinhän ne muutkin tallit tekevät. Eikö se talouskriisi ole jo ohi, vai miksei ne autonvalmistajat palaa? Aikooko ne ikuisesti kykkiä siellä jossain odottelemassa parempia aikoja vai mikä on?
Globaali talouskriisi ei ole ainakaan vielä osoittanut elpymisen merkkejä.

Autoyhtiöillä ei ole mitään pakottavaa syytä osallistua sarjaan. Siksi autoyhtiöt palaavat takaisin ykkösiin sitten, kun kokevat osallistumisen tarpeelliseksi brändin markkina-arvon ja tuotekehittelyn kannalta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Miksi suurin osa autonvalmistajista lähti sarjasta pois(BMW, Honda, Toyota, Jaquar, Renault mm.)? Jos leikkiin ryhtyyn, leikin kestäköön. Yksi syy oli se, että autovalmistajat(ne kaikki) ajattelivat, että vain voitto kelpaa. Kun voittoa ei tullut, lähdettiin sarjasta pois. Jos tämä, että vain voitto kelpaa on pohjana sarjaan osallistumisella niin aika huteralla pohjalla ollaan. Ihan maalaislogiikalla, jos sarjassa on 9 tallia, joille vain voitto kelpaa niin sehän tarkoittaa sitä, että 8 tallia on pettyneitä, koska vain yksi talli voi voittaa. Kun nämä kahdeksan tallia ei voita, ne lähtevät sarjasta, koska heille vain voitto kelpaa.
Niin, sinulta on ehkä mennyt ohi mutta F1 on isoille autovalmistajille vain yksi työkalu muiden joukossa eikä mitään itsetarkoituksellista leikkiä (kuten Ferrarille). Pääasiassa markkinointiin, mutta jossain määrin myös tuotekehittelyyn. Siinä vaiheessa kun päättäjille näyttää siltä, että parempiakin käyttötarkoituksia rahoille löytyy, töpseli vedetään seinästä hyvin nopeasti eikä siinä ole mitään ihmettelemistä.

Ja tuohon voittamiseen liittyen: kyse tuskin on siitä, että kaikki odottaisivat heti maailmanmestaruutta vaan siitä, että taattaisiin edes jossain määrin tasavertaiset lähtökohdat ja sen verran tasainen sarja, että mahd. moni talli kykenisi edes satunnaisiin osakilpailuvoittoihin. Sen nyt tajuaa vähemmänkin kaupallinen mieli, että pelkistä pistesijoista ja yksittäisestä podiumista ei kovin hienoa markkinoinnillista tarinaa saa aikaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Revoltia peesaten F1 on tehtaille puhtaasti markkinointia ja tuotekehittelyä varten. Toki tehtaan autourheiludivisioonan sisällä on motorsportihmisiä, mutta rahoitus tulee pääkonttorilta.

Esim. Mercedes on ilmoittanut lähtevänsä sarjasta jos palataan V8 koneisiin. Toki syynä menestys nykymoottorilla, mutta suurin on hybridimoottorin kehitystyö ja sen markkinointi katuautoissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Jos sarjan jakaantumisella kahtia tai uuden sarjan muodostamisesta puhutaan niin onhan niitä Maanosien Formuloita, Moottoriurheilun Maailmanfederaatiota ja GPWC:tä ollut ainakin uhkana. Uusista sarjoista puhuttaessa vain Maanosien Formulat ja Maailmanfederaation sarjat onnistuivat ajamaan yhden kilpailun ja näistä erityisesti Maailmanfederaation kilpailusta tuli oman aikansa kohukilpailu ja melkoinen sormillelyönti FISA:n suuntaan. Maanosien Formuloissa taas ajettiin yksi ainoa ja ainakin F1-tasolla hyvin paljon erikoista tekniikkaa sisältänyt kilpailu. Ja muistaakseni sekin kilpailu oli sarjan ulkopuolinen International Trophy tai Race of Champions. Koko sarja kun oli lähinnä vastalause F1:n sen ajan moottorikuvioille kun taas muut sarjauhat ovat koostuneet taloudellisille tilanteille. Muistaakseni 1970-luvullakin oli aiemminkin myös joku sarjauhka ilmassa joka uhattiin muodostaa mikäli Monsieur Ugeaux ja von Metternich olisivat vain pitäneet päänsä F1CA:n ja Bernie Ecclestonen ehdotuksia vastaan.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Minusta on ikävää jos tallit alkavat taas puhumaan näistä vaihtoehtoisista sarjoista, kun ei tuo nykyinen F1 mielestäni vaatisi edes kovin epärealistisia muutoksia jotta siitä saataisiin jo heti vähän kiinnostavampi/jännempi.

Nykyiset hybridi-formulat vaikuttavat ihan kiinnostavilta vehkeiltä, varsinkin kun niiden vauhdillinen potentiaali on tässä loppukauden aikana alkanut näkyä.
 
Ylös