Täytyy kyllä sanoa että olen tämän alkukauden aikana ollut enemmän innoissani formuloista kuin pitkään aikaan. Suurin syy on tietenkin se että kumpikin suomalainen on kilpailukykyisessä autossa. Mutta myös muutenkin on ollut ihan hieno kauden alku.
Etenkin autojen vauhti on tehnyt vaikutuksen. Toki menneinä vuosina autot olivat vielä nopeampia, mutta siinä on renkaat hyvin isona tekijänä. Australian viikonlopun nopein kierros oli tänä vuonna 3,048 sekuntia nopeampi kuin viime vuonna. Viime vuonna aika-ajo ajettiin sateessa, mutta jo pelkästään perjantain aikoja vertailemalla tänä vuonna mentiin melkein 2 sekuntia kovempaa. Hieman yllättäen Malesian viikonlopun nopein kierros oli kuitenkin 0,2 sekuntia hitaampi kuin viime vuonna, mitä myös Peter Windsor yhdessä videossaan ihmetteli. Ilmeisesti rata oli todella likainen ja lämpötila oli niin kuuma että se jo hidasti jopa autoja. Odottaisin kuitenkin että tänä vuonna muutamia poikkeuksia lukuunottamatta mennään radalla kuin radalla selvästi kovempaa kuin viime vuonna.
En lähtisi tekemään lajin sääntöihin nyt kovin isoja muutoksia, koska erot tulevat aikanaan kaventumaan. Tuo tasaisempi tulojako olisi hyvä juttu kuitenkin. Voitaisiin varmistaa useamman valmistajan sitoutuminen lajiin.
Haluaisin kyllä nähdä semmoisen tilanteen ettei noita moottoreiden, renkaiden ja bensan säästämisiä tarvitsisi murehtia niin paljon kuin nykyisellään. Nyt kun olen tätä asiaa tässä muutaman kuukauden hieman makustellut, niin mielestäni autoja selvästi isommat ongelmat tällä hetkellä on noissa radoissa. Malesiassa kun Ericksson spinnasi jäi jumiin hiekalle, tuoden turva-auton radalle, osoittaa sen että jos tuota asfalttia ei niin innokkaasti leviteltäisi kuin monessa muussa paikassa on tehty, toisi se varmasti enemmän väriä näihin kisoihin.