Formula 1 - alennustila

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7595
Joku voisi koostaa vuosien varrelta kaikki Bernien ehdottamat, hienoimmat sääntömuutokset ja hahmotella minkälainen sarja olisi, jos ne olisi otettu sellaisenaan käyttöön.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Joku voisi koostaa vuosien varrelta kaikki Bernien ehdottamat, hienoimmat sääntömuutokset ja hahmotella minkälainen sarja olisi, jos ne olisi otettu sellaisenaan käyttöön.
No ei kai se ainakaan huonompi voisi olla kuin tämä nykyinen? Tuo malli jossa aika-ajoista ja kisoista saisi kutakuinkin samanlaiset pisteet ja paalu starttaisi kisaan jostain ruudusta 12 tarkoittaisi ainakin sitä että jokaista kisaa (ja aika-ajojakin) odottaisi suurella mielenkiinnolla. Keinotekoista toki, ja ei "kuninkuusluokan arvon mukaista", mutta eihän tässä enää ole jäljellä mitään kuninkuusluokan arvoa jota pilata.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9788
Sijainti
Helsinki
-*

CVC ei ole toimija, se on vain omistaja. Operatiivisesta toiminnasta vastaavat muut tahot (käytännössä siis Formula One Group, jonka CVC omistaa).

Sehän noilla rahoitusfirmoilla on ansaintalogiikka. Tosin käsittääkseni F1 ei ole CVC:lle mikään kovin hyvä business, vaan rahaa lypsetään, jotta saadaan oston takia syntyneet jättivelat maksettua.
Kiitos tarkennuksesta, Ecclestonen puheet ovat PR-****, Ei väliä mitä sanoo kunhan tulee palstatilaa ja klikkauksia.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Ongelma on kaupallisten oikeuksien epäselvät ja epävarmat perustat. On aika iso riski CVC:lle tai kenelle tahansa kuka omistaisikaan nuo oikeudet, että jossain vaiheessa tiimit kapinoivat ja sopimuksia mitätöidään. Tuon seurauksena ei omistajilla ole motivaatiota tai järkeä tehdä pitkän aikavälin suunnittelua. Järkevämpää on nyhtää rahat nopeasti ja sieltä mistä ne saa helpoiten ja lähes välittömästi.
Voi myös kyseenalaistaa onko CVC:llä motivaatiota kasvattaa lajia ollenkaan, koska rikkaammat tallit lisäisi kapinariskiä. Parempi pitää pienet tiimit selviytymisen rajoilla ja lahjoa isoja tiimejä. Ratojen maksuista FOM saa suuremman siivun kuin TV-maksuista, joten niiden kasvattaminen ajamalla jossain diktatuureissa pitää lajin kasvun pienenä, mutta lisää CVC:lle tulevaa osuutta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9788
Sijainti
Helsinki
Arrivabenen mukaan autojen osittainen vakiointi voisi pelastaa ykköset. Tällöin kulut saataisiin alaspäin ja useampi talli uskaltautuisi mukaan.

Miten pelastaisitte F1:set?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24331
Sijainti
lappeen Ranta
Miten pelastaisitte F1:set?
Kielletään F1-lähetysten katselu alle 18-vuotiailta, minkä seurauksena kaikki alle 18-vuotiaat alkavat seurata niitä ja jäävät siinä sitten kivasti koukkuun taaten vakaan katselijakunnan lajille pitkälle tulevaisuuteen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Eiks se tasapuolisempi tulonjako olis?
Tuon toteuttamiseksi pitäisi keksiä miten isot tallit saadaan suostumaan tasaisempaan tulonjakoon, koska nimenomaan isot tallit vastustavat tulonjaon tasoittamista sen tietäessä heille tulojen pienemistä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Täytyy kyllä sanoa että olen tämän alkukauden aikana ollut enemmän innoissani formuloista kuin pitkään aikaan. Suurin syy on tietenkin se että kumpikin suomalainen on kilpailukykyisessä autossa. Mutta myös muutenkin on ollut ihan hieno kauden alku.

Etenkin autojen vauhti on tehnyt vaikutuksen. Toki menneinä vuosina autot olivat vielä nopeampia, mutta siinä on renkaat hyvin isona tekijänä. Australian viikonlopun nopein kierros oli tänä vuonna 3,048 sekuntia nopeampi kuin viime vuonna. Viime vuonna aika-ajo ajettiin sateessa, mutta jo pelkästään perjantain aikoja vertailemalla tänä vuonna mentiin melkein 2 sekuntia kovempaa. Hieman yllättäen Malesian viikonlopun nopein kierros oli kuitenkin 0,2 sekuntia hitaampi kuin viime vuonna, mitä myös Peter Windsor yhdessä videossaan ihmetteli. Ilmeisesti rata oli todella likainen ja lämpötila oli niin kuuma että se jo hidasti jopa autoja. Odottaisin kuitenkin että tänä vuonna muutamia poikkeuksia lukuunottamatta mennään radalla kuin radalla selvästi kovempaa kuin viime vuonna.

En lähtisi tekemään lajin sääntöihin nyt kovin isoja muutoksia, koska erot tulevat aikanaan kaventumaan. Tuo tasaisempi tulojako olisi hyvä juttu kuitenkin. Voitaisiin varmistaa useamman valmistajan sitoutuminen lajiin.

Haluaisin kyllä nähdä semmoisen tilanteen ettei noita moottoreiden, renkaiden ja bensan säästämisiä tarvitsisi murehtia niin paljon kuin nykyisellään. Nyt kun olen tätä asiaa tässä muutaman kuukauden hieman makustellut, niin mielestäni autoja selvästi isommat ongelmat tällä hetkellä on noissa radoissa. Malesiassa kun Ericksson spinnasi jäi jumiin hiekalle, tuoden turva-auton radalle, osoittaa sen että jos tuota asfalttia ei niin innokkaasti leviteltäisi kuin monessa muussa paikassa on tehty, toisi se varmasti enemmän väriä näihin kisoihin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Bernardin veljeily diktaattoreiden kanssa tuskin miellyttää osaa yleisöstä.

Valtaosa tuskin välittää. Siitä kylläkin, että kisat siirtyvät mitäänsanomattomille autiomaaradoille vailla mitään lajiperinteitä.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Budjettikatto ja sopivat resurssirajoitteet ratkaisisi ihan kaikki ongelmat. Ei tarvi mitään muuta kuin tuolle pettämätön valvontasysteemi ja kaikkien suostumus, niin se on siinä. Helppo juttu!
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Kilpailemisen kehittämiseksi haluaisin vapauttaa rengaspelin.

Ensimmäinen lähtökohta on, että aika-ajossa ajetaan aina tyhjällä tankilla ja optimaalisilla renkailla. Huolehditaan siis että aika-ajossa selvitetään optimaalisesti nopeimmat yhdellä kierroksella. Nykytilanteeseen kenties rengassarja tai pari lisää, jotta kaikki voisivat yrittää pari nopeaa kierrosta per sessio.

Kilpailuun saa lähteä aina aivan millä rengassarjalla haluaa. Kilpailussa saa myös käyttää aivan mitä rengassarjoja haluaa. Nykyisellä systeemillä on suotta kaikille "optimoitu" paras mahdollinen taktiikka, eli nähdään käytännössä samoja taktiikoita kaikilla. Kilpailuun tulee aina mukava lisämauste kun joku huippukuskeista joutuu olosuhteiden pakosta raivaamaan tietä eteenpäin hieman eri taktiikalla.

Vielä esimerkein: Nykyisellään käytännössä kaikki lähtevät kilpailuun esim. taktiikalla pehmeä-pehmeä-kova. Eroja ei siis synny. Vapaassa tilanteessa joku lähtee kilpailuun pehmeä-pehmeä-pehmeä ja toinen kova-kova. Tietysti nämä riippuvat niin monesta asiasta ja radasta mutta ainakin teorian tasolla olisi mahdollista nähdä erilaisia rengastaktiikoita ja jopa eri määrä stoppeja kuskien välillä. Ennen kaikkea tämä toisi yllätyksellisyyttä kilpailuihin, kun ei etukäteen tietäisi että rengassäännön takia X ottaa rengassarjan Y seuraavalla stopilla.

Ymmärrän tietysti sen että rengasmäärän nostaminen lisäisi myös kustannuksia.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Budjettikatto ja sopivat resurssirajoitteet ratkaisisi ihan kaikki ongelmat. Ei tarvi mitään muuta kuin tuolle pettämätön valvontasysteemi ja kaikkien suostumus, niin se on siinä. Helppo juttu!
Budjettikatto ei toimi, koska sitä ei pystytä valvomaan.. Autojen vakiointi toimii paremmin, sekä autoja saisi myydä muille talleille.
 
Ylös