Niin tuo turbon jälkeen putken kahdennuksella on varmaan tarkoitus saada ääntä terävämmäksi.
Iso halkaisijainen putki kun antaa sitä matalampaa ääntä ja pienemmässä se tulee terävämmäksi.
Kun nyt jo kaksi käyttäjää perättäin jättänyt lukematta alkuperäiset poiminnat artikkelista, niin kokeillaan kommentoida...
Kaksi pakoputkea toteuttaisiin siis niin, että toinen on "oikea pakoputki", joka sylkee ulos turbolta tulevat pakokaasut, ja toinen olisi enemmän äänipuolen tuunaamiseen tarkoitettu ja asennettaisiin turbon ohi välittömästi polttomoottorin ulostuloon, kuten perinteisissä V8- ja V10-koneissa tietysti oli, kun välissä ei ollut pakokaasut ja äänet kaappaavaa turboahdinta. Oma tekninen tuntemukseni ei riitä arvioimaan, olisiko toinen putki sitten puhtaasti kosmeettinen – eli
pakoputki ainoastaan markkinointitermeissä ja oikeasti jotain muuta. Kuulostaa vaan turhalta ajatukselta johtaa kyseisestä äänitorvesta pakokaasuja ulos, sillä sehän söisi turbon tehoja.