Formula 1 - alennustila

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Tosi faneista ei kukaan. Ainoastaan statustaan esittelevät "julkkikset" itkisivät Monacon perään. Rata ja sitä myöten myös kisat on ollut tylsää paskaa jo vuosia.

Eikun lisää katuratoja kalenteriin! Jihaa!!
Katuratojen paras puoli on siinä, että asfalttihelvettien sijaan pienikin virhe voi johtaa keskeytykseen,F1 on nykyisin liian luotettavaa ja sitäkautta yllätyksetöntä. Monaco ei ole ollut sitten 80 -luvun turboaikojen sopiva rata formuloille ohittamisen vaikeuden takia. Rata läpi käveltynä ja googlemapsia ihmettelemällä on tullut useasti mietittyä, kuinka rataan saataisiin 1-2 parempaa ohituspaikkaa. Muilla katuradoilla ennen ja nykyää oli/on mahdollista ohittaa. Long Beach oli aikoinaan todellinen herkkupala ratana.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Katuratojen paras puoli on siinä
Tarkentaisin, että vanhojen sellaisten tai sellaisten jota oikeasti käyttää katuja (Singapore). Jossain sochivalencioissa ei ne kaiteet aina kovin lähellä ole. Omastakin mielestä Monacon kiehtovuus on lähinnä tuossa, että se on vastapainona tilkedromeille. Mielenkiinto enemmänkin siinä, että miten kuski ylipäänsä selviää kierroksesta kolhimatta kaiteita. Se perinteinen "vaaraelementti"?
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Tarkentaisin, että vanhojen sellaisten tai sellaisten jota oikeasti käyttää katuja (Singapore). Jossain sochivalencioissa ei ne kaiteet aina kovin lähellä ole. Omastakin mielestä Monacon kiehtovuus on lähinnä tuossa, että se on vastapainona tilkedromeille. Mielenkiinto enemmänkin siinä, että miten kuski ylipäänsä selviää kierroksesta kolhimatta kaiteita. Se perinteinen "vaaraelementti"?
Tämäkin vaara on tapettu kun liian helpoilla nykyautoilla kuskin täytyy seinää päätyäkseen tehdä todella iso virhe.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Kyllähän joka vuosi fanien keskuudessa alkaa kisan jälkeen Monacosta valttaminen. Ja jos sellainen ihme sattuisi, että Monaco kalenterista pudotettaisiin, niin samat fanit valittaisi siitä. Kisa kuitenkin ilmeisen tärkeä sarjan busineksen kannalta, niin pysyköön, varsinkin kun on niin perinteikäs. Ja on se omanlaisensa haaste, ennemmin Monaco kuin Tilken keskivertopaskaa.

Tämäkin vaara on tapettu kun liian helpoilla nykyautoilla kuskin täytyy seinää päätyäkseen tehdä todella iso virhe.
Niinpä. Mietin juuri, että jos autot olisivat tehokkaampia ja vähemmän pitoa, niin olisiko Monaco mielenkiintoisempi? Ohituksia ei lisätä juuri millään, mutta noin voisi ainakin tulla kolareita, ja kisa olisi enemmän selviytymistaistelua.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Kyllä F1-sarjaan yks Monacon GP mahtuu. On se niin erilainen rata kuin muut. Mutta katuratoja ei tarttis olla kyllä kolmea enempää kaudessa. Monaco, Singapore iltakisana ja mahdollisesti Yhdysvaltoihin New Jerseyhin ensi vuodeksi kaavailtu riittäisi ihan hyvin. Mielestäni se olisi tylsää, jos katuratoja ei olisi ollenkaan. Kunhan katuratojen määrä ei ylitä yhtä kisaa viidestä, ni määrä on mielestäni ihan sopiva.
 

ShK

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
107
Mikä vuosi on paras Monacon GP kautta aikojen? löytyykö youtubesta?
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Kyllähän joka vuosi fanien keskuudessa alkaa kisan jälkeen Monacosta valttaminen. Ja jos sellainen ihme sattuisi, että Monaco kalenterista pudotettaisiin, niin samat fanit valittaisi siitä. Kisa kuitenkin ilmeisen tärkeä sarjan busineksen kannalta, niin pysyköön, varsinkin kun on niin perinteikäs. Ja on se omanlaisensa haaste, ennemmin Monaco kuin Tilken keskivertopaskaa.
Jännä kisahan se oli.
-Kimi ohitti Ricciardon longcuttaamalla!!!
-Verstappen päräytti seinään!!!
-Yllätysvoitto Hamilton mokas!!!
-Alonson epilepsiat!!!
-Iloinen Vettel!!!
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Kyllä F1-sarjaan yks Monacon GP mahtuu. On se niin erilainen rata kuin muut. Mutta katuratoja ei tarttis olla kyllä kolmea enempää kaudessa. Monaco, Singapore iltakisana ja mahdollisesti Yhdysvaltoihin New Jerseyhin ensi vuodeksi kaavailtu riittäisi ihan hyvin. Mielestäni se olisi tylsää, jos katuratoja ei olisi ollenkaan. Kunhan katuratojen määrä ei ylitä yhtä kisaa viidestä, ni määrä on mielestäni ihan sopiva.
Jokin aika sitten julkisuuteen vuotaneessa alustavassa ensi kauden kisakalenterissa ei tuota New Jerseyn kisaa ollut, joten sitä tuskin nähdään ensi kaudella ja tuskin myöhemminkään.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Monacon jälkihöyryistä...

F1 oli aika-ajoa lukuunottamatta täydellinen vuonna 2005. Harmi, kun on menty väärään suuntaan ja paljon.
Täydellinen? Ei nyt sentään. Autot olivat nykyistä rumempia (kiitos juuri ko. kaudelle tehtyjen sääntömuutosten), renkaista löytyi urat ja kisat olivat - yllätys, yllätys - tylsiä. Rengasvaihtokielto toki tarjosi tapahtumia ja jännitystä muutamissa tapauksissa, mutta monet varmasti muistavat mihin tuo sääntö kokonaisuudessaan johti.

Ok, tehot ja äänet olivat kohdallaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9787
Sijainti
Helsinki
Jokaisella on oma käsityksensä täydellisestä kaudesta, minulla ei sellaista taida olla vaikka olen seurannut ykkösiä lähes 20 vuoden ajan. Yksittäiset kisat jäävät helposti mieleen.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Jokin aika sitten julkisuuteen vuotaneessa alustavassa ensi kauden kisakalenterissa ei tuota New Jerseyn kisaa ollut, joten sitä tuskin nähdään ensi kaudella ja tuskin myöhemminkään.
Aa, katselin enkku-Wikipedian kautta missä oli maininta, että New Jerseyssä ajeltais näillä näkymin kaudella 2016. Ensi vuonnahan sen viimeistään näkee, että ajetaanko vai ei.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Täydellinen? Ei nyt sentään. Autot olivat nykyistä rumempia (kiitos juuri ko. kaudelle tehtyjen sääntömuutosten), renkaista löytyi urat ja kisat olivat - yllätys, yllätys - tylsiä. Rengasvaihtokielto toki tarjosi tapahtumia ja jännitystä muutamissa tapauksissa, mutta monet varmasti muistavat mihin tuo sääntö kokonaisuudessaan johti.

Ok, tehot ja äänet olivat kohdallaan.
2005 taitaa olla vähäohituksisin kausi ikinä.

-2 tohon niin 2003 oli se täydellinen kausi kun autot olivat sulavan kauniita ja erittäin äänekkäitä ja ohituksia koko kaudella aivan mielettömästi. Oi niitä aikoja.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mikähän niissä äänissä tekee nyt autosta jotenkin hyvän?:D

Vanhana motocrossarina kuullut ihan tarpeeksi pärinää vaikka korvatulppia käyttikin. Mikään ei ärsyttänyt niin paljon kuin jonkun 80 cc:n vinkuna.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Nykyisissä äänissä ei ole raakaa voimaa, vaan soundi on omasta mielestäni sellainen valittavan honottavan väsynyt.
Ja äänet todellakin vaikuttaa mielikuvaan autoista, vaikka monet väittää että äänet ovat täysin sivuseikka (tai siis onhan ne sivuseikka, mutta merkittävä sellainen).

Noh, jo ensi kaudelle meinataan korjata asiaa mm. lisäämällä toinen pakoputki.

http://www.motorsport.com/f1/news/f1-set-for-louder-engines-in-2016
The plan is to make it mandatory for there to be two tailpipe exits rather than the current single one.

It is believed that this solution will help deliver a better sound for the engine as it will prevent the muffling effect caused by the current turbo wastegate and single exhaust exit.

Sources suggest that one exhaust will be used for the wastegate, while the other will deliver sound straight from the engine to help deliver more sound.
Koska stereo > mono. :tongue:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Jos joku viitsisi vääntää rautalangasta, miten tämä systeemi oikein toimii... Yksi turbo, kaksi pakoputkea?
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4295
Sijainti
Maalla
Niin kieltämättä F1:sten ääni on nykyään sellaista väsynyttä matalaa mummo pörinää. Enkä puhu nyt sinällään äänen voimakkuudesta (desibeeleistä).
Entis aikojen äänet oli kyllä makeita kun kone kiersi sen n.20 tuhatta ja ääni oli todella raakaa ja repivää joka oikein soi ohut seinämäisissä pakoputkissa.
Sitä kuunnellessa tuli oikein olo että kohta sieltä tulee veivi ulos koneesta eikä kone voi mitenkään kestää tuota ehjänä.
Sitä takaisin ja pian, Kiitos.


ps.
Niin tuo turbon jälkeen putken kahdennuksella on varmaan tarkoitus saada ääntä terävämmäksi.
Iso halkaisijainen putki kun antaa sitä matalampaa ääntä ja pienemmässä se tulee terävämmäksi.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Niin että se 80 cc crossi kuulostaa vahvemmalle ja voimakkaammalle kuin 500 cc kone? Tai 1000 cc Folanin kone? Koska vinkuu ja kiertää. :D
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Niin tuo turbon jälkeen putken kahdennuksella on varmaan tarkoitus saada ääntä terävämmäksi.
Iso halkaisijainen putki kun antaa sitä matalampaa ääntä ja pienemmässä se tulee terävämmäksi.
Kun nyt jo kaksi käyttäjää perättäin jättänyt lukematta alkuperäiset poiminnat artikkelista, niin kokeillaan kommentoida...

Kaksi pakoputkea toteuttaisiin siis niin, että toinen on "oikea pakoputki", joka sylkee ulos turbolta tulevat pakokaasut, ja toinen olisi enemmän äänipuolen tuunaamiseen tarkoitettu ja asennettaisiin turbon ohi välittömästi polttomoottorin ulostuloon, kuten perinteisissä V8- ja V10-koneissa tietysti oli, kun välissä ei ollut pakokaasut ja äänet kaappaavaa turboahdinta. Oma tekninen tuntemukseni ei riitä arvioimaan, olisiko toinen putki sitten puhtaasti kosmeettinen – eli pakoputki ainoastaan markkinointitermeissä ja oikeasti jotain muuta. Kuulostaa vaan turhalta ajatukselta johtaa kyseisestä äänitorvesta pakokaasuja ulos, sillä sehän söisi turbon tehoja.
 
Ylös