Antsa Rieppo
Well-known member
Katuradoilta kaiteet pois, koska ovat vaarallisia ja estävät oikomisen.Ne olivat vaarallisia, koska kuskit oikoivat niistä huolimatta.
Katuradoilta kaiteet pois, koska ovat vaarallisia ja estävät oikomisen.Ne olivat vaarallisia, koska kuskit oikoivat niistä huolimatta.
Olen tismalleen samaa mieltä. Jos mutkat olisi tarkoitus ajaa suoraksi, niin eiköhän se asfaltti olisi sitten myös siinä suoraan eikä mutkalla.Jos kuskit ovat niin idiootteja, että oikovat esteistä huolimatta niin hyviä hautajaisia.
Kyllä. Hiekkaa ja ruohoa vaan takaisin. mieluiten hiekkaa. On se kumma kuinka pleikkari sukupolvi ei muka saisi ajettua radalla vaan kuolisivat ja vammautuisivat heti ekassa kisassa missä olisi vain hiekkaa turva-alueilla.. Täällä kun seuraa keskustelua niin noin sen täytyy olla: Hiekkaesteet takaisin -> Kaikki kuolee heti ekassa kisassa, lentokoneet tippuu, laivat uppoaa, tulivuoret purkautuu ja tornadot tappavat loput. Amen.Olen tismalleen samaa mieltä. Jos mutkat olisi tarkoitus ajaa suoraksi, niin eiköhän se asfaltti olisi sitten myös siinä suoraan eikä mutkalla.
Oikominen loppuu kun se ei enää kannata. Ei siihen mitään "valvontakameroita" tarvita ja tulkintaa oliko se oikaisu vai ei ja saiko siitä hyötyä vai ei, jos siellä on heikkaa tai nurtsia.
Samaa mieltä.Kyllä. Hiekkaa ja ruohoa vaan takaisin. mieluiten hiekkaa. On se kumma kuinka pleikkari sukupolvi ei muka saisi ajettua radalla vaan kuolisivat ja vammautuisivat heti ekassa kisassa missä olisi vain hiekkaa turva-alueilla.. Täällä kun seuraa keskustelua niin noin sen täytyy olla: Hiekkaesteet takaisin -> Kaikki kuolee heti ekassa kisassa, lentokoneet tippuu, laivat uppoaa, tulivuoret purkautuu ja tornadot tappavat loput. Amen.
Ei turvallisuus liity mitenkään noihin asfaltteihin. Päin vastoin asfaltti on paljon vaarallisempi moottoripyöräpuolella, missä muutenkin noiden turvallisuusasioiden pitäisi mennä paljon enemmän yksityiskohtiin kuin formuloissa tai muissa rata-autoilun luokissa. Ainoa syy on se, että kisoissa halutaan vähemmän "turhia" keskeytyksiä ja autojen romuttaminen tulee muutenkin kalliiksi. Turvallisuus on hyvä keppihevonen, kun ei kehdata sanoa että raha määrää.Minäkin olen ihmetellyt tuota monesti että minkä hemmetin takia sillä asfaltilla pitää holvata koko mutka ja vielä varmuuden vuoksi muutama sata metriä ennen mutkaa ja mutkan jälkeen. Kun ihan yhtä hyvin sen voisi tehdä sillä tavalla fiksusti että asfaltoidaan vaan ne potentiaaliset vaaran paikat (yleensä mutkaan sisäänmeno) jossa on hyvä olla sellainen alusta että auton hallittavuus edes periaatteessa säilyy vaikka jotain autosta hajoaisikin. Mutta minkä pirun takia pitää tosiaan holvata se koko mutka sillä asfaltilla sillä tavalla että sitä voidaan käyttää "kiihdytyskaistana" ulosajon jälkeen tai sitten jopa käyttää oikomiseen.
Suosittelen sinua katsomaan Youtubesta videon vuoden 1999 Span kisassa sattuneesta Ricardo Zontan ulosajosta, niin huomaat hyvin sen mitä tapahtuu kun F1-auto liukuu kovalla vauhdilla kylki edellä hiekkapintaiselle turva-alueelle.Ei turvallisuus liity mitenkään noihin asfaltteihin. Päin vastoin asfaltti on paljon vaarallisempi moottoripyöräpuolella, missä muutenkin noiden turvallisuusasioiden pitäisi mennä paljon enemmän yksityiskohtiin kuin formuloissa tai muissa rata-autoilun luokissa. Ainoa syy on se, että kisoissa halutaan vähemmän "turhia" keskeytyksiä ja autojen romuttaminen tulee muutenkin kalliiksi. Turvallisuus on hyvä keppihevonen, kun ei kehdata sanoa että raha määrää.
Niin ja formulat ovat jo 20-30 vuoden ajan kestäneet tuollaiset törmäykset naurettavan vähäisillä vaurioilla. Loukkaantumiset ja ihmishenkiä vaatineet onnettomuudet ovat kulminoituneet aivan eri tekijöihin kuin törmäysnopeuteen. Jo tuolloin 15 vuotta sitten Zonta ja Villeneuve laskivat leikkiä noista törmäyksistään.Suosittelen sinua katsomaan Youtubesta videon vuoden 1999 Span kisassa sattuneesta Ricardo Zontan ulosajosta, niin huomaat hyvin sen mitä tapahtuu kun F1-auto liukuu kovalla vauhdilla kylki edellä hiekkapintaiselle turva-alueelle.
Aivan. Tämän takia on turhauttavaa että noita ratoja surutta stailataan uudelleen parkkipaikka lookkiin, koska turvallisuus ja Bianchi. Bianchia ei olisi pelastanut mikään muu, kuin sen nosturin poissaoleminen. Ei edes suljettu ohjaamo. Näin todettiin FIA:n onnettuusraportissa.Niin ja formulat ovat jo 20-30 vuoden ajan kestäneet tuollaiset törmäykset naurettavan vähäisillä vaurioilla. Loukkaantumiset ja ihmishenkiä vaatineet onnettomuudet ovat kulminoituneet aivan eri tekijöihin kuin törmäysnopeuteen. Jo tuolloin 15 vuotta sitten Zonta ja Villeneuve laskivat leikkiä noista törmäyksistään.
Kyllä se vaan nyt on parempi, jos auto ei lähde pyörimään 'katon' kautta ja siksi asfalttialueet ovat olemassa. Auton pyöriessä kuski voi pää edellä törmätä mihin tahansa, on se toinen auto tai rengasvalli. Asfalttialueet ovat saattaneet pelastaa montakin henkeä tai ei yhtään, mutta on selvää että turvallisuuden parantamiseksi ne siellä ovat.Niin ja formulat ovat jo 20-30 vuoden ajan kestäneet tuollaiset törmäykset naurettavan vähäisillä vaurioilla. Loukkaantumiset ja ihmishenkiä vaatineet onnettomuudet ovat kulminoituneet aivan eri tekijöihin kuin törmäysnopeuteen. Jo tuolloin 15 vuotta sitten Zonta ja Villeneuve laskivat leikkiä noista törmäyksistään.
No ei. Siinä oli aika monta ihan yhtä ratkaisevaa tekijää: törmäysnopeus, törmäyskohde (traktori) ja törmäyskohta (pää). Ei sillä nopeudella olisi käynyt mitään jos esim. kohde olisi ollut edes betoniseinä.Bianchin onnettomuudessa törmäysnopeus oli juurikin se ratkaiseva tekijä.
De Villotalla törmäysnopeus oli vain noin 50-65 km/h, mutta silti tuli vakavat päävammat, johon hän kuli yli vuosi myöhemmin.Bianchin onnettomuudessa törmäysnopeus oli juurikin se ratkaiseva tekijä.
Tämäkin on sinänsä väärin, että jos hiekka-alue on tarpeeksi leveä, niin (vaikka näyttääkin hurjalta) ympäri pyöriminen on itse asiassa hyvä keino pysähtyä. Nopeus kun kuolee huomattavasti nopeammin pyörimisliikkessä..Kyllä se vaan nyt on parempi, jos auto ei lähde pyörimään 'katon' kautta ja siksi asfalttialueet ovat olemassa. Auton pyöriessä kuski voi pää edellä törmätä mihin tahansa, on se toinen auto tai rengasvalli. Asfalttialueet ovat saattaneet pelastaa montakin henkeä tai ei yhtään, mutta on selvää että turvallisuuden parantamiseksi ne siellä ovat.
Tämäkin on sinänsä väärin, että jos hiekka-alue on tarpeeksi leveä, niin (vaikka näyttääkin hurjalta) ympäri pyöriminen on itse asiassa hyvä keino pysähtyä. Nopeus kun kuolee huomattavasti nopeammin pyörimisliikkessä..