Formula 1 - alennustila

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Niin kuin kauden aikana käytettävien moottorien määrän vähentäminen --> halvempaa? Tarviiko siihen pointtia sen enempää?
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Niin kuin kauden aikana käytettävien moottorien määrän vähentäminen --> halvempaa? Tarviiko siihen pointtia sen enempää?
Jos määrää halutaan vähentää ja kustannuksia vähentää niin eikö olisi silloin loogista että ei olisi tällaista "pakotietä" että yhden rangaistuksen ottamisella voidaan ottaa vaikka rekkalastillinen uusia moottoreita? Tämä ristiriitaisuus minua tässä ihmetyttää ja ärsyttää. Eli jos halutaan oikeasti säästää ja rajoittaa moottoreiden määrää niin sitten rangaistaan siitä kunnolla jos moottoreita vaihdellaan eikä sallita tällaista kikkailua.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
On varmaan ihan hlvetin halpaa saada tuollainen fuusioreaktori toimimaan. Nykysäännöt on niin idiootit että ne lamauttaa perässä tulevien tallien kiinni saamisen ihan täysin. Onneksi ensi viikonloppuna tulee MotoGP ja Indycar kisat.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
On varmaan ihan hlvetin halpaa saada tuollainen fuusioreaktori toimimaan. Nykysäännöt on niin idiootit että ne lamauttaa perässä tulevien tallien kiinni saamisen ihan täysin. Onneksi ensi viikonloppuna tulee MotoGP ja Indycar kisat.
Sääli vain että Watkins on melkein täysin asvaltoitu kymmennessä vuodessa kiitos Nascarin. En usko että siellä nähdään hyvä kisa viikonloppuna, mutta toivon olevani väärässä.
Texasin kisa eilen toki oli, mites sanoisi, aivan uskomaton.

Mutta samaa mieltä Dinon kanssa. Säännöissä ja muutoksissa ollaan menty aivan päin metsiä jo yli kymmenen vuotta.
Ensi vuoden isot muutokset olisivat voineet olla loistavia, mutta siinäkin mentiin penkin alle ja kovaa. Ainoastaan isommat renkaat ovat :thumbup:. Kaikki muu :thumbdown.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Dino on ihan oikeassa. Tässäkin tapauksessa ongelma ei varsinaisesti ole niiden moottorimäärien rajoittamisessa tai ylimääräisistä moottoreista saatavista rangaistuksista, vaan nimenomaan siitä että miten tämä on käytännössä toteutettu.

Moottorirajoituksilla on tarkoitus karsia kuluja, jotta pikkutalleilla olisi helpompaa. Mutta jollain kierolla tavalla tämä systeemi nimenomaan suosii noita isoja talleja, koska Mersulla on ensinnäksi varaa ottaa monta ylimääräistä moottoria, ja koska heillä on niin nopea auto, niin se on toisaalta ihan sama mistä lähteävät liikkeelle. Nytkin he saivat 40 pistettä mahdollisesta 43:sta.

Toki jos koko pakka olisi hieman tasaisempi, niin ei tuommoisia supernousuja niin helposti tehtäisikään, mutta onneksi ensi vuodeksi taas muutetaan kaikki säännöt niin pikkutallit eivät vaan pääse tarpeeksi lähelle.

Kyllä tämä laji minua silti kiinnostaa, koska minusta tänä vuonna on nähty paljon ihan hyviä kisoja, varsinki taistelu kärjen takana on ollut mielenkiintoista. Toivottavasti saisivat vain vähän paremman otteen tästä kaikesta ylimääräisestä hömpästä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5737
Jos määrää halutaan vähentää ja kustannuksia vähentää niin eikö olisi silloin loogista että ei olisi tällaista "pakotietä" että yhden rangaistuksen ottamisella voidaan ottaa vaikka rekkalastillinen uusia moottoreita? Tämä ristiriitaisuus minua tässä ihmetyttää ja ärsyttää. Eli jos halutaan oikeasti säästää ja rajoittaa moottoreiden määrää niin sitten rangaistaan siitä kunnolla jos moottoreita vaihdellaan eikä sallita tällaista kikkailua.
No kun tämä laji, kuten muukin viihde, elää katsojien tuomien rahojen avulla. Toisaalta autovalmistajat haluavat pitää yllä illuusiota ekologisuudesta, koska se on hyvä myyntivaltti kuluttaja-autoissa. Toisaalta halutaan tarjota wanhaa kunnon viihdettä, jotta ne ekoautoja ostavat tuulipuvut katsoisivat kisoja ja haluaisivat ostaa uuden ekologisen Mersun tai minkä lie Renaultin. Ongelmana on löytää hyvä tasapaino eri pr-aspektien välillä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
No kun tämä laji, kuten muukin viihde, elää katsojien tuomien rahojen avulla. Toisaalta autovalmistajat haluavat pitää yllä illuusiota ekologisuudesta,
koska se on hyvä myyntivaltti kuluttaja-autoissa. Toisaalta halutaan tarjota wanhaa kunnon viihdettä, jotta ne ekoautoja ostavat tuulipuvut katsoisivat kisoja ja haluaisivat
ostaa uuden ekologisen Mersun tai minkä lie Renaultin. Ongelmana on löytää hyvä tasapaino eri pr-aspektien välillä.
Paskat keskimääräistä tuulipukua kiinnosta ostamansa auton ekologisuus, vaan paljonko lompakko laihtuu.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Paskat keskimääräistä tuulipukua kiinnosta ostamansa auton ekologisuus, vaan paljonko lompakko laihtuu.
Tämä. Ne muutamat hipit erikseen mutta valtaosa ihmisistä ostaa auton lompakon perusteella ja ne muutamat sitten tunnesyistä.

Jenkeissä eri lajien konseptit eivät ole kauheasti muuttuneet, kansalle tarjotaan leipää ja sirkushuveja. Ja suosio ei ole hiipunut... muutosten tekeminen vain muutoksen vuoksi on tyhmää. Ihmiset/kuskit ja persoonat kiinnostavat kansaa, ei tekniikan kanssa pelleily.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tämä. Ne muutamat hipit erikseen mutta valtaosa ihmisistä ostaa auton lompakon perusteella ja ne muutamat sitten tunnesyistä.

Jenkeissä eri lajien konseptit eivät ole kauheasti muuttuneet, kansalle tarjotaan leipää ja sirkushuveja. Ja suosio ei ole hiipunut... muutosten tekeminen vain muutoksen vuoksi on tyhmää. Ihmiset/kuskit ja persoonat kiinnostavat kansaa, ei tekniikan kanssa pelleily.
Njaa. Itseäni kyllä kovasti kiinnostaa nämä hybridihommat ja miten saada tehoa irti mahdollisimman pienestä moottorista. Autot voisi olla vaikka äänettömiä mun puolesta. Saanut elämässä ihan tarpeeksi kuunnella pärinää. Tosin korvatulpat päässä ajanut itse 'aina'.

Mutta lienen vähemmistössä kieltämättä.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Njaa. Itseäni kyllä kovasti kiinnostaa nämä hybridihommat ja miten saada tehoa irti mahdollisimman pienestä moottorista. Autot voisi olla vaikka äänettömiä mun puolesta. Saanut elämässä ihan tarpeeksi kuunnella pärinää. Tosin korvatulpat päässä ajanut itse 'aina'.

Mutta lienen vähemmistössä kieltämättä.
Formula E kuulostaa (heh) sinun sarjalta. Kuskitkin majuttomia ja hajuttomia F1-dropoutteja :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Laji on vain muuttunut tyystin vuodesta 1990 kun aloin aktiivisemmin seuraamaan.

Joko olen vanha jäärä tai sitten kisoja oli vaan ennen mukavampi katsoa, vaikka tv-ohjaus onkin nykyään parempaa.


Nuo turva-alueiltaan täysin asvaltoidut pleikkariradatkin ovat vähän vastaavaa kuin nyrkkeilijöille laitettaisiin jättimäiset kuplamuovihanskat -> ei jaksa innostaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5737
Turva-alueiden asfaltoinnissa on sekin aspekti, että autot alkavat vetää mutkissa leveäksi puhtaasti kierrosajan parantamisen perässä. Tätä porsaanreikää on taas pyritty tukkimaan asentamalla hengenvaarallisia lisäpomppuja perinteisten kanttareiden lisäksi. Esimerkiksi Magnussenin kolari aiheutui ylimääräisistä kenguruesteistä, jotka olivat muuten aiheuttaneet vaaratilanteen jo aiemmin tänä vuonna Euroformula-sarjan kisassa. Magnussen sai jalkaansa ilmeisesti melko suuren haavan. Olisi ollut leikki kaukana, jos kolarissa olisi revennyt valtimo ja tuskin luunmurtumilla spekulointi olisi täysin perustelematonta sekään. FIA sulkee silmänsä ja asiasta ei ilmeisesti saa edes keskustella.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Njaa. Itseäni kyllä kovasti kiinnostaa nämä hybridihommat ja miten saada tehoa irti mahdollisimman pienestä moottorista. Autot voisi olla vaikka äänettömiä mun puolesta. Saanut elämässä ihan tarpeeksi kuunnella pärinää. Tosin korvatulpat päässä ajanut itse 'aina'.

Mutta lienen vähemmistössä kieltämättä.
Ihan samoilla injoilla. Iso vapaastihengittävä moottori ei vain ole tätä päivää, eikä herätä mielenkiintoa. Mäntämoottorin hyötysuhde on niin huono, että vähintään nyt se turbo pitää jo löytyä. Historic-vehkeet sitten erikseen.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Ihan samoilla injoilla. Iso vapaastihengittävä moottori ei vain ole tätä päivää, eikä herätä mielenkiintoa. Mäntämoottorin hyötysuhde on niin huono, että vähintään nyt se turbo pitää jo löytyä. Historic-vehkeet sitten erikseen.
Ehdottomasti kyllä! sitten vielä kun saataisiin nämä laitteet käyttämään polttoaineena lentokoneiden saasteita.. tai edes rakkautta ja pinkkiä väriä niin se ois ihan nam nam! Kuka mistään äänistä välittää ja kaikki tykkää asfaltoiduista parkkialueista mutkissa. :alppu: :yuck::yuck:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ehdottomasti kyllä! sitten vielä kun saataisiin nämä laitteet käyttämään polttoaineena lentokoneiden saasteita.. tai edes rakkautta ja pinkkiä väriä niin se ois ihan nam nam! Kuka mistään äänistä välittää ja kaikki tykkää asfaltoiduista parkkialueista mutkissa. :alppu: :yuck::yuck:
Tuosta saisi jo Nobelin vähintäänkin :ahem:
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Njaa. Itseäni kyllä kovasti kiinnostaa nämä hybridihommat ja miten saada tehoa irti mahdollisimman pienestä moottorista. Autot voisi olla vaikka äänettömiä mun puolesta. Saanut elämässä ihan tarpeeksi kuunnella pärinää. Tosin korvatulpat päässä ajanut itse 'aina'.

Mutta lienen vähemmistössä kieltämättä.
Vanhaan hyvään aikaa tehtaat sai oikeasti hyötyä F1:stä. Nykyisin konsepti on niin hemmetin monimutkainen ja hinnakas ettei ole mitään mahdollisuutta hyödyntää sarjatuotannossa. Varsinkin kun kaikki kehittäminen on miljoona vuotta jäissä.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Ihan samoilla injoilla. Iso vapaastihengittävä moottori ei vain ole tätä päivää, eikä herätä mielenkiintoa. Mäntämoottorin hyötysuhde on niin huono, että vähintään nyt se turbo pitää jo löytyä. Historic-vehkeet sitten erikseen.
Jos ykköset haluaa olla edelläkävijä niin pitäisi siirtyä varmaan 100% sähkömoottoreihin. Voisi kuvitella lajin suosion räjähtävän, kumma kun kukaan ei ole vielä sellaista sarjaa perustanut.

Perinteet ja kulttuuri on sellaisia asioita mitkä vetoaa kansaan. Niitä ei voi ostaa. Kaukana ollaan kulta-aikojen katsojaluvuista, puolissa kisoissa katsomot on tyhjät ja sponsoreita on yhä vaikeampi saada. MotoGP tainnut ajaa suosiossa ohitse jo aikoja sitten. Varmaan sielläkin siirrytty sähkömoottoreihin. Tai Nascarissa.

Hyvä esimerkki on ralli. Autot on mopoautojen kokoluokkaa ja ääntä lähtee yhtäpaljon, kumpi on ärsyttävämpi niin vaikea sanoa.

Tosiassa viimeisimmät vapaastihengittävät koneet olivat melkoisia insinöörityön helmiä. Niistä nimittäin on vaikeampi puristaa tehoa ja luotettavuutta samassa suhteessa kuin turboista. "turbo is for those who cannot make good engines".
 
Viimeksi muokattu:
Ylös