disclaime
Well-known member
- Liittynyt
- 11.10.2012
- Viestit
- 89
Niin,
http://www.iltalehti.fi/formulat/201711152200533861_fo.shtml
Tuola Hamilton kertoo kuinka uusi moottori mahdollisti äärirajoilla ajamisen. Eli nythän ei ajeta enää kisaa nopeudesta, vaan siitä kuka osaa säätää tuota moottoria mahdollisimman tehokkaasti.
Adrian Newey kavi läpi tuossa kirjassaan aika paljon tätä nykytilannetta. Hänen mielestä säännöt ovat tukahduttaneet täysin innovatiivisuuden. Autot näyttävät tasan samalta ja moottorit ovat kuin merkkiluokassa. Hänen mielestään on todella typerää, että esimerkiksi aerodynaamisia muutoksia on rajoitettu niin rajulla kädellä. Aiempina vuosina oli mahdollista kompensoida moottorin heikompia tehoja juurikin aerodynamiikkamuutoksilla. Nykyään kaikki on niin rajoitettua, että tämä ei ole enää mahdollista. Newey sanoi myös kommenttinsa moottoreista. Hänen mielestään myös niissä on laitettu liikaa painoa säännöille, jotka määräävät millainen moottorin tulee olla. Hänen ajatus oli että rajoituksena olisi 100kg bensaa per kisa, ja moottori olisi vapaa. Nythän sielä on standardoitu kaikki, iskun pituudesta ja männän halkaisijasta lähtien.
Tavoitteenaha tuossa on ollut se, että saadaan kaikki valmistajat samalle viivalle ja että ei käy tilannetta jossa joku valmistaja onnistuu tekemään ylivoimaisen moottorin... Mutta kuinka kävi ( VRT Mersu..)
Tämä liian tiukka sääntely kuristaa lajin. Nythän ei pienillä talleilla ole enää mahdollista menestyä. Jos moottori on alitehoinen, niin korin muutoksilla ei eroa saada enää kurottua kiinni.
http://www.iltalehti.fi/formulat/201711152200533861_fo.shtml
Tuola Hamilton kertoo kuinka uusi moottori mahdollisti äärirajoilla ajamisen. Eli nythän ei ajeta enää kisaa nopeudesta, vaan siitä kuka osaa säätää tuota moottoria mahdollisimman tehokkaasti.
Adrian Newey kavi läpi tuossa kirjassaan aika paljon tätä nykytilannetta. Hänen mielestä säännöt ovat tukahduttaneet täysin innovatiivisuuden. Autot näyttävät tasan samalta ja moottorit ovat kuin merkkiluokassa. Hänen mielestään on todella typerää, että esimerkiksi aerodynaamisia muutoksia on rajoitettu niin rajulla kädellä. Aiempina vuosina oli mahdollista kompensoida moottorin heikompia tehoja juurikin aerodynamiikkamuutoksilla. Nykyään kaikki on niin rajoitettua, että tämä ei ole enää mahdollista. Newey sanoi myös kommenttinsa moottoreista. Hänen mielestään myös niissä on laitettu liikaa painoa säännöille, jotka määräävät millainen moottorin tulee olla. Hänen ajatus oli että rajoituksena olisi 100kg bensaa per kisa, ja moottori olisi vapaa. Nythän sielä on standardoitu kaikki, iskun pituudesta ja männän halkaisijasta lähtien.
Tavoitteenaha tuossa on ollut se, että saadaan kaikki valmistajat samalle viivalle ja että ei käy tilannetta jossa joku valmistaja onnistuu tekemään ylivoimaisen moottorin... Mutta kuinka kävi ( VRT Mersu..)
Tämä liian tiukka sääntely kuristaa lajin. Nythän ei pienillä talleilla ole enää mahdollista menestyä. Jos moottori on alitehoinen, niin korin muutoksilla ei eroa saada enää kurottua kiinni.