Formula 1 - alennustila

disclaime

Well-known member
Liittynyt
11.10.2012
Viestit
89
Niin,

http://www.iltalehti.fi/formulat/201711152200533861_fo.shtml

Tuola Hamilton kertoo kuinka uusi moottori mahdollisti äärirajoilla ajamisen. Eli nythän ei ajeta enää kisaa nopeudesta, vaan siitä kuka osaa säätää tuota moottoria mahdollisimman tehokkaasti.

Adrian Newey kavi läpi tuossa kirjassaan aika paljon tätä nykytilannetta. Hänen mielestä säännöt ovat tukahduttaneet täysin innovatiivisuuden. Autot näyttävät tasan samalta ja moottorit ovat kuin merkkiluokassa. Hänen mielestään on todella typerää, että esimerkiksi aerodynaamisia muutoksia on rajoitettu niin rajulla kädellä. Aiempina vuosina oli mahdollista kompensoida moottorin heikompia tehoja juurikin aerodynamiikkamuutoksilla. Nykyään kaikki on niin rajoitettua, että tämä ei ole enää mahdollista. Newey sanoi myös kommenttinsa moottoreista. Hänen mielestään myös niissä on laitettu liikaa painoa säännöille, jotka määräävät millainen moottorin tulee olla. Hänen ajatus oli että rajoituksena olisi 100kg bensaa per kisa, ja moottori olisi vapaa. Nythän sielä on standardoitu kaikki, iskun pituudesta ja männän halkaisijasta lähtien.
Tavoitteenaha tuossa on ollut se, että saadaan kaikki valmistajat samalle viivalle ja että ei käy tilannetta jossa joku valmistaja onnistuu tekemään ylivoimaisen moottorin... Mutta kuinka kävi ( VRT Mersu..)
Tämä liian tiukka sääntely kuristaa lajin. Nythän ei pienillä talleilla ole enää mahdollista menestyä. Jos moottori on alitehoinen, niin korin muutoksilla ei eroa saada enää kurottua kiinni.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9786
Sijainti
Helsinki
Niin,

http://www.iltalehti.fi/formulat/201711152200533861_fo.shtml

Tuola Hamilton kertoo kuinka uusi moottori mahdollisti äärirajoilla ajamisen. Eli nythän ei ajeta enää kisaa nopeudesta, vaan siitä kuka osaa säätää tuota moottoria mahdollisimman tehokkaasti.

Adrian Newey kavi läpi tuossa kirjassaan aika paljon tätä nykytilannetta. Hänen mielestä säännöt ovat tukahduttaneet täysin innovatiivisuuden. Autot näyttävät tasan samalta ja moottorit ovat kuin merkkiluokassa. Hänen mielestään on todella typerää, että esimerkiksi aerodynaamisia muutoksia on rajoitettu niin rajulla kädellä. Aiempina vuosina oli mahdollista kompensoida moottorin heikompia tehoja juurikin aerodynamiikkamuutoksilla. Nykyään kaikki on niin rajoitettua, että tämä ei ole enää mahdollista. Newey sanoi myös kommenttinsa moottoreista. Hänen mielestään myös niissä on laitettu liikaa painoa säännöille, jotka määräävät millainen moottorin tulee olla. Hänen ajatus oli että rajoituksena olisi 100kg bensaa per kisa, ja moottori olisi vapaa. Nythän sielä on standardoitu kaikki, iskun pituudesta ja männän halkaisijasta lähtien.
Tavoitteenaha tuossa on ollut se, että saadaan kaikki valmistajat samalle viivalle ja että ei käy tilannetta jossa joku valmistaja onnistuu tekemään ylivoimaisen moottorin... Mutta kuinka kävi ( VRT Mersu..)
Tämä liian tiukka sääntely kuristaa lajin. Nythän ei pienillä talleilla ole enää mahdollista menestyä. Jos moottori on alitehoinen, niin korin muutoksilla ei eroa saada enää kurottua kiinni.
Tiivistettynä Newey palauttaisi lajin 90-luvun kultaisille vuosille. :wink:
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4400
Tiivistettynä Newwy palauttaisi lajin 90-luvun kultaisille vuosille. :wink:
En todellakaan kaipaa 90-luvun jonossa ajelua. 80-luku oli formuloiden kulta-aikaa maaefektiautoineen ja 1500 hevosvoiman hirviömoottoreineen. Yksinkertaisia, kevyitä, vikaherkkiä, hankalia hallita mutta nykyautoon verrattuna auttamattoman hitaita (jotain 10 sekkaa kierros tulisi turpaan).
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9786
Sijainti
Helsinki
En todellakaan kaipaa 90-luvun jonossa ajelua. 80-luku oli formuloiden kulta-aikaa maaefektiautoineen ja 1500 hevosvoiman hirviömoottoreineen. Yksinkertaisia, kevyitä, vikaherkkiä, hankalia hallita mutta nykyautoon verrattuna auttamattoman hitaita (jotain 10 sekkaa kierros tulisi turpaan).
Olen syntynyt 90-luvulla, joten en kokenut 80-luvun huumaa. Sen viehättävyys välittyy klassikkopätkien avulla. Myös muutamia kisoja on tuolta ajalta katsottu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Paha sanoa, että mikä mielestäni olisi ollut aikanaan lajin sellainen äärimääritelty kulta-aika kun periaatteessa se on hyvin sukupolvisidonnainen juttu sekin. Sääntövapaudessa ja itsessään vähiten autoista riippumaton kulta-aika tavallaan lienee ollut 1950-luku ja muutoin ehkä 1960-luku joskin senkin vuosikymmenen aikanakin jo autot muuttuivat niinkin paljon, että kuskin osuus alkoi pienentyä vaikka sääntövapaus vielä olikin pitkälti voimissaan.

Omissa kirjoissani varmaankin lajin kulta-aika pyöri 1970-luvulla melkein vuodesta riippumatta laskien mahdollisesti vielä vuodet 1967-1969 siihen mukaan jotenkin ja sitten siitä eteenpäin kaikesta lajin mahtikaupallisuudesta huolimatta se alkoi vähitellen menettää sitä parhainta aikaa ja mitä enemmän todella pakotetusti erilaisia sääntöjä tai rajoituksia alkoi esiintyä. Jo 1980-luvulla säännöistä valitettiin usein ja kovaan ääneen vaikka välillä sitten niitä onkin niin hienona pidettykin.

Varmaankin vuodet 1973-1993 ja tilanteesta ja näkökannasta kulloinkin riippuen vuodet 1994-1997 voi laskea yksitellen tai äärimmillään jopa yhdessä mukaan kultaisiksi vuosiksi. Ayrton Sennan kuoleman myötä lajista alkoi vähitellen tulla sitä mitä se on tänä päivänä vaikka Sennan jäädessäkin eloon muutokset olisivat väistämättä tapahtuneet melko suurissa määrissä kuin missä ne ovat toteutuneet.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
En todellakaan kaipaa 90-luvun jonossa ajelua. 80-luku oli formuloiden kulta-aikaa maaefektiautoineen ja 1500 hevosvoiman hirviömoottoreineen. Yksinkertaisia, kevyitä, vikaherkkiä, hankalia hallita mutta nykyautoon verrattuna auttamattoman hitaita (jotain 10 sekkaa kierros tulisi turpaan).
Maaefektin aikakausi oli lopulta lyhyt: 1977/78 - 82. Eikä moottoreista todellakaan jatkuvasti em. tehoja irti revitty. Räjähdysherkkiä turbokoneet kyllä olivat, varsinkin kun turboruuvi oli ahkerasti käytössä. Lisäksi manuaalilaatikoilla ja kytkimillä nuo oli mahdollista saada ajajan virheillä rikki. Kuljettajan taidot olivat aidosti arvossaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Omissa kirjoissani varmaankin lajin kulta-aika pyöri 1970-luvulla melkein vuodesta riippumatta laskien mahdollisesti vielä vuodet 1967-1969 siihen mukaan jotenkin ja sitten siitä eteenpäin kaikesta lajin mahtikaupallisuudesta huolimatta se alkoi vähitellen menettää sitä parhainta aikaa ja mitä enemmän todella pakotetusti erilaisia sääntöjä tai rajoituksia alkoi esiintyä. Jo 1980-luvulla säännöistä valitettiin usein ja kovaan ääneen vaikka välillä sitten niitä onkin niin hienona pidettykin.

Varmaankin vuodet 1973-1993 ja tilanteesta ja näkökannasta kulloinkin riippuen vuodet 1994-1997 voi laskea yksitellen tai äärimmillään jopa yhdessä mukaan kultaisiksi vuosiksi. Ayrton Sennan kuoleman myötä lajista alkoi vähitellen tulla sitä mitä se on tänä päivänä vaikka Sennan jäädessäkin eloon muutokset olisivat väistämättä tapahtuneet melko suurissa määrissä kuin missä ne ovat toteutuneet.
Vuodet 1983 - 1993. Tai sitten 1987 - 1993. Elio de Angelis ei menehtynyt kisassa eikä hän menehtynyt siksi että laji olisi tuolloin ollut erityisen vaarallinen. Pikemminkin kyseessä oli huolimattomuus ja tuon ajan testikäytäntöjen surkeus.

Siihen, olisiko Formula ykkösten muutokset olleet yhtä suuria ilman Sennan menehtymistä lienee vastaus että eivät olisi. Maailmanmestareita ei oltu F1-rataonnettomuuksissa menetetty vuosikymmeniin. Ja nyt täytyy muistaa myös se, että Ayrton Senna ollut vain formula ykkösten kolminkertainen maailmanmestari vaan hän oli yksi kaikkein suurimmista ja erinomaisen hyvin tunnettu myös autourheilumaailman ulkopuolella.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
En todellakaan kaipaa 90-luvun jonossa ajelua. 80-luku oli formuloiden kulta-aikaa maaefektiautoineen ja 1500 hevosvoiman hirviömoottoreineen. Yksinkertaisia, kevyitä, vikaherkkiä, hankalia hallita mutta nykyautoon verrattuna auttamattoman hitaita (jotain 10 sekkaa kierros tulisi turpaan).
Taisi tuota jonoajelua näkyä eniten F1-sarjassa viime vuosikymmenellä jolloin pahimmillaan ohittaminen onnistui vain oikein ajoitetulla varikkostopilla ja samaisella vuosikymmenellä käsite Trullijuna tuli tunnetuksi Trullin onnistuttua melkein jokaisessa kisassa keräämään taakseen junan juuri ohittamisen mahdottomuuden vuoksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
80-luku oli formuloiden kulta-aikaa maaefektiautoineen ja 1500 hevosvoiman hirviömoottoreineen. Yksinkertaisia, kevyitä, vikaherkkiä, hankalia hallita mutta nykyautoon verrattuna auttamattoman hitaita (jotain 10 sekkaa kierros tulisi turpaan).
Vaikka nostalgikkona itsekin ajattelen 80-lukua lämmöllä F1:n suhteen, niin huolimatta teknisestä (ja ulkonäöllisestä) monimuotoisuudesta, eihän se nyt valtaosin kovin kiinnostavia kilpailuja tarjonnut. Tasoerot olivat paljon nykyistä suurempia ja televisiointi todella syvältä.

Vuosikymmenen alussa oli mielenkintoinen turbojen ja vapaastihengittävien otatus, mutta vuosikymmenen lopulla taas bensansäästökilpailu, kun turbojen bensatankkia jatkuvasti pienennettiin.

Teknisiä keskeytyksiä oli paljon ja voimasuhteet vaihtelivat kisan sisällä renkaiden, jarrujen ja muiden ongelmien takia todella rajusti. Aina kaikki pisteille päässeet (kuuden joukkoon) eivät edes jaksaneet maaliin asti. Silloin se oli jännittävää, nykykatsoja pitäisi sitä amatöörimäisenä puuhasteluna.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1422
Vaikka nostalgikkona itsekin ajattelen 80-lukua lämmöllä F1:n suhteen, niin huolimatta teknisestä (ja ulkonäöllisestä) monimuotoisuudesta, eihän se nyt valtaosin kovin kiinnostavia kilpailuja tarjonnut. Tasoerot olivat paljon nykyistä suurempia
Nuoret katselevat vain jotain juutuupikoosteita noilta "kultaisilta" vuosilta joissa kisat todellakin näyttävät hyviltä. Todellisuudessa tasoerot oli järisyttäviä, autot porsi koko ajan, monesti tuntui, että voittaja oli arvan voittaja: auto sattui sillä kertaa kestää parhaiten. Tai sitten auto oli niin ylivoimainen, että säästelemälläkin voitti ja pysyi nipussa.
Miten ihmeessä joku kaipaa tuollaisia aikoja.

Mutta: jos F1:n suosio jatkaa putoamistaan, se tavallaan tekee ehkä lajista tasaisemman: tehtailla ei enää ole niin paljoa kiinnostusta panostaa siihen. Kilpavarustelu loppuu automaattisesti:wink:
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9786
Sijainti
Helsinki
Nuoret katselevat vain jotain juutuupikoosteita noilta "kultaisilta" vuosilta joissa kisat todellakin näyttävät hyviltä. Todellisuudessa tasoerot oli järisyttäviä, autot porsi koko ajan, monesti tuntui, että voittaja oli arvan voittaja: auto sattui sillä kertaa kestää parhaiten. Tai sitten auto oli niin ylivoimainen, että säästelemälläkin voitti ja pysyi nipussa.
Miten ihmeessä joku kaipaa tuollaisia aikoja.
Häkän ja Schuminkaan voitot eivät koskaan olleet varmoja, kuten Silverstone -97 ja Spa -98 osoittivat. Tuolloinkin oli jonoajelua ja autojen samankaltaisuutta. Molempia ohjeistettiin säästelemään, kun voitot olivat tulolillaan.

Säästelyajoa on ollut myös 80-luvunkin jälkeen. Vuoden 2005 renkaanvaihtokielto pakotti tallit taktikoimaan renkaiden kestävyyden kanssa. Tuo sääntö oli omasta melestäni F1-historian typerin. Indy 2005 ja Kimin ulosajo Nyrressä hyvät esimerkit. Tuo jälkinmäinen oli ratkaisevassa roolissa, kun Alonso voitti mestaruuden.

Vuoden 1986 Australian kisakin oli tylsä, siinäkin korostui säästeleväisyys, Mansell ja Rosberg epäonnistuivat siinä ja lopun me tiedämmekin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Testaaminen pitäisi sallia, nykyään on järjetöntä että jäljessä olevat eivät voi kunnolla kehittää kun ei saa testata. Tai ehkä juuri testaaminen tuloksen mukaan, parhaimmat ei saa
mutta taaempana olevat saavat.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tämä liian tiukka sääntely kuristaa lajin. Nythän ei pienillä talleilla ole enää mahdollista menestyä. Jos moottori on alitehoinen, niin korin muutoksilla ei eroa saada enää kurottua kiinni.
Vaikeaksi se on tehty isommillekin talleille kun testaaminen on käytännössä kielletty. Jos teet suunnitteluvaiheessa jotain pieleen ja asia paljastuu vasta kauden alla, niin eipä sille välttämättä ole kauden aikana enää paljon tehtävissä. Toki simulaatioilla voidaan jotain tehdä mutta onhan tuota nähty ja kuultukin tallien suunnasta että ne ei radalla testaamista täysin korvaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Onhan nykyisin ollut aivan viime vuosina jälleen osin rengasvalmistajan vaatimusten ja muun muassa nyt olleiden muuttuneiden renkaiden johdosta rengastestejä kauden mittaan varsin paljonkin. Tosin sellaisia yleisiä testisessioita voisi olla enemmän kyllä kuin tällä kaudella oli ja viime vuosina niitäkin on ollut, mutta viimeisen 5-10 vuoden ajalta toki ei ole ollut kun sitä ennen oli jopa rajoituksista huolimatta uskomaton määrä testiä aina kautta kohti, huipentuen tietenkin vuoden 2005 testimääriin saakka.

Tuonkin vuoden testimäärät olivat uskomattomia kun ottaa huomioon, että vuosina 1985-2005 oli olemassa asteittain yhä enemmän ja enemmän myös testirajoituksia ja esimerkiksi erinäiset muut testit (Kuten esimerkiksi FOCA:n tai Goodyearin vaatimat muut rengastestit ja puhumattakaan joidenkin ratojen ja ratatoimikuntien testirajoituksista toisen maan talleja kohtaan jolloin sitten sai kuitenkin tiettyä rajaa kohti ajaa silti vapaata määrää testiä tietenkin rajaan asti.) jäivät historiaan tai olivat liian kalliita ja tarpeettomia järjestää yhä muutenkin täyttyvän kalenterin johdosta tuolloin.

Vanhemman ajan televisioinnista voisi kai sanoa sen olleen jo 1970-luvulla yllättävänkin laajalle levinnyttä ja pikemminkin vanhan ajan televisiokisoissa vikana oli noin vuoteen 1994 saakka ongelmana pikemminkin se kisan TV-ohjaus kuin yleinen lajin tietoisuus tai televisionäkyvyys.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Nuoret katselevat vain jotain juutuupikoosteita noilta "kultaisilta" vuosilta joissa kisat todellakin näyttävät hyviltä. Todellisuudessa tasoerot oli järisyttäviä, autot porsi koko ajan, monesti tuntui, että voittaja oli arvan voittaja: auto sattui sillä kertaa kestää parhaiten. Tai sitten auto oli niin ylivoimainen, että säästelemälläkin voitti ja pysyi nipussa.
Miten ihmeessä joku kaipaa tuollaisia aikoja.

Mutta: jos F1:n suosio jatkaa putoamistaan, se tavallaan tekee ehkä lajista tasaisemman: tehtailla ei enää ole niin paljoa kiinnostusta panostaa siihen. Kilpavarustelu loppuu automaattisesti:wink:
Nyt olisi syytä muistaa se, että mestaritallit ovat aina olleet luotettavuudessa muita roimasti edellä. Ei siellä mitään arvalla ole ratkaistu vaan luotettavuus on ollut kovalla työllä, tiedolla ja taidolla hankittu ominaisuus joka on erottanut voittajat ja mestarit muista. Heti mestaritallin takana luotettavuudessa on toki ollut roimaa pudotusta. Pikkutallien etu ja mahdollisuus on ollut siinä, että suurempien ja keskikastin autojen keskeyttäessä edeltä on hyvällä luotettavuudella voinut yksittäisissä kisoissa kuitata erinomaisen hyviä tuloksia.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9786
Sijainti
Helsinki
Vanhemman ajan televisioinnista voisi kai sanoa sen olleen jo 1970-luvulla yllättävänkin laajalle levinnyttä ja pikemminkin vanhan ajan televisiokisoissa vikana oli noin vuoteen 1994 saakka ongelmana pikemminkin se kisan TV-ohjaus kuin yleinen lajin tietoisuus tai televisionäkyvyys.
TV-ohjauksen kehnouteen vaikutti World Feedistä vastanneet järjestäjämaan kanavat, jotka lähdön jälkeen keskittyivät seuraamaan oman maan poikia. Tämäkin asia parani, kun kymmenen vuotta sitten FOM otti hallintaansa kaikki kisasignaalit Monacoa lukuunottamatta. Bahrainin ja Kiinan signaalista FOM on vastannut jo ensimmäisesta kilpailusta. Myös jo pudotetun Turkin Gp:n signaalin FOM hoiti.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9786
Sijainti
Helsinki
Testaaminen pitäisi sallia, nykyään on järjetöntä että jäljessä olevat eivät voi kunnolla kehittää kun ei saa testata. Tai ehkä juuri testaaminen tuloksen mukaan, parhaimmat ei saa
mutta taaempana olevat saavat.
Niin, puolet talleista saisi esim. kaksi testipäivää kauden aikana (yht. 16), tällöin tasoeroa voitaisiin kuroa umpeen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9786
Sijainti
Helsinki
Ylös