Äh, mä vihaan tätä multiquotejuttua
Vastaan näin:
1. Kaluston hankkiminen idästä sitouttaisi suomalaiset itään, eihän se olisi nyt enää viisasta kun ollaan menty EU:hun ja ollaan Naton rauhankumppaneita ja kaikessa mahdollisessa länsisuuntautuneessa yhteistyössä muutenkin mukana. Jo silloin kun Nliitto oli voimissaan. Aina kun oli pienikin rako, se hyödynnettiin (esim. Pohjoismaiden neuvosto, EEC jne.)
2. Se ei ole ensinnäkään kustannustehokasta ja ei ole rahaa omia satelliitteja poksautella tuonne taivaalle. Naton etu on juurikin tiedustelutietojen valtavassa määrän lisäyksessä summalla, joka on mikkihiirirahaa (Nato maksu n. 20 miljoonaa e/v). Väriä Suomi tunnustaa jo nyt olemalla EU:ssa ja Naton rauhankumppani. Tosin absurdia kyllä, niin on Venäjäkin ja sillä on jopa oma yhteistyöelin Natossa. Venäjällä ei liene mitään epäselvyyttä mitä väriä Suomi tunnustaa pahan kriisin sattuessa. Maajoukot Suomi hoitaa joka tapauksessa jatkossakin itse, mitään Natojoukkoja/kalustoa tänne ei siirretä (paitsi perustetaan oma osasto).
3. Näin molemmat toisilleen vakuuttelee ja suhteet ovatkin tosielämässä hyvät. Mutta pahan kriisin kohdatessa Venäjällä olisi intresseissä "varmistaa" Suomen alue, ja jos olisimme Natossa tämä päänvaiva ja sen pohtiminen olisi poissuljettu. Suomen uhka on nimenomaan jos Venäjän ja jonkun muun maan välillä sattuu sotaan johtava konfiikti, jolloin selustan varmistamiseksi Suomen suuntaan pitäisi operoida.
4. Miksi tuo pitäisi kääntää "ylimatelevaksi lännettymiseksi"? Jos tuolla kaduilla, pihoilla ja turuilla kulkee ja katsoo niin kyllä Suomi on ollut jo pitkään länsimielinen maa niin henkisesti kuin "fyysisesti". Ei sotketa tähän nyt mitään amerikanismipaasausta, vaan puhutaan eurooppalaisesta länsimielisyydestä. Sitä Suomi on ollut oikeastaan aina.
5. Kylmän sodan aikaan kun puhuttiin sodasta ydinasein, Suomen linja toimi. Nyt puhutaan sodasta konventionaalisin asein eli kuten II maailmansodassa. Siinä Suomi tarvitsee edelleen tukea kuten epätoivoisesti haki kun Talvisota alkoi ja ei saanut. Haetaan sitä apua nyt, kun sitä on saatavilla vielä ja mitään ei ole tapahtunut. Ihan mielikuvitusleikkinä heitetään sellainen skenaario että olisiko Nliitto hyökännyt tuolloin Suomeen jos ne luvatut britti- ja rankalaiset joukot olisivat olleet täällä, joita oltiin rahtaamassa -40 talvella tänne? Eipä olisi, veikkaan ma...
6. Ei se ole mitään hölmöilyä, tuosta saa kuvan että se olisi jotain lyhytjänteistä ja suunnittelematonta touhua. Kaluston ja toimintatapojen integraatiota on tehty rauhankumppanuusohjelman alusta saakka eli vuodesta -94 alkaen. Eli 20 vuotta!
Enpä asiasta sen enempää mainitse mutta tuttu ihminen, jolla on majuria korkemmat napit on Natointegraatiohommissa ollut koko 2000 luvun ja sitä kautta tämä asia tuli minunkin tietooni. Yksityiskohdat toki olen joutunut lukemaan julkisista lähteistä, mitään yksityiskohtia en häneltä ole tietenkään kuullut. On tälläkin hetkellä komennuksella Naton yhteysupseerina eräässä Keski-Euroopan maassa. Kuten eräs yleisesikuntaupseeri sanoi lehdissä taannoin, Suomi voi liittyä poliittisesti Natoon yhdessä yössä, mutta taustatyö vie vuosia. Nyt sitä on tehty 20 vuotta ja itse olen täysin vakuuttunut että suomalaiseen tapaan se on tehty hyvin ja perusteellisesti.
Tästä tilanteesta peruuttaminen olisi peruuttamista tilanteeseen joka olisi suunnittelematon tila ja heittäytymistä täysin omien voimien varaan, jotka eivät todellakaan ole riittävät.
Kiteytän oman Natokantani kahteen asiaan:
Rauhan varmistaminen ja edistäminen alueella
- Suomen (ja Ruotsinkin) osalta Natoon liittyminen poistaisi harmaan alueen alueen sotilaallisesti. Se toimisi rauhaa lisäävästi, koska alueen hallinta olisi selvä. Lisäksi Natokriisin sattuessa, Suomella olisi mahdollisuus täysivaltaisena jäsenenä olla estämässä konfliktin laajenemista neuvotteluteitse. Suomella on hyvät suhteet niin poliittisesti kuin sotilashenkilöiden tasolla Venäjään, siitä olisi hyötyä nimenomaan rauhan pitämisen ja vakauttamisen näkökulmasta Natossa.
Money talks
- Natojäsenyyden maksu perustuu Maailmanpankin tilastoihin ja tiettyihin kansallisiin parametreihin ja vuoden 2010 paikkeilla sen laskettiin maksavan noin 20 miljoonaa e per vuosi. Se on siis infran kulujen summa. Sillä summalla meillä saataisiin huikea lisäys kokonaisturvallisuudessa ja siitä on apua kalustohankinnoissa sekä niiden huollossa, kun olisimme Naton kanssa yhtensopivassa moodissa. Ilmavalvonta olisi yhteinen, konehankinnoissa (F35?) hintalappu lienee eri jäsenvaltiolle kuin ei jäsenvaltiolle. Itämeren valvonnassa saisimme Baltian maiden ja Tanskan (+Ruotsin?) joukkojen voimat omaksi hyödyksemme. Mielestäni on selvää että kun kustannuksia jaetaan isolla porukalla, se on halvempaa kuin että esim. 10 maata yrittäisi tehdä samaa omin voimin, eri standardeilla, omilla maakohtaisilla hankinnoilla jne. Pitkällä tähtäimellä Suomi hyötyy taloudellisesti Natosta. Esimerkkinä Viro, jolla ei ole omia hävittäjiä laisinkaan, mutta nytpäs onkin käytössä Tanskan koneet. Suomikin voisi jopa laskea hävittäjien kokonaismäärää jatkossa, koska alueella olisi jo melkoinen määrä kalustoa muutenkin.
Tänks bläkkikselle, että keskustelu pysyy asiatasolla, ei kakanheittona vaan faktoissa ja perustelluissa mielipiteissä
1. Vastasin edellä, mutta kyllä kalustoa on mahdollista tarpeen vaatiessa hankkia niin idästä kuin lännestäkin.
2. Eikö Suomen pitäisi hoitaa asiat täysin itse ja omasta puolestaan (sekä vähän muidenkin puolesta) joka sektorilla niin hyvin että A) kriisi ei iske tai B) jos iskee, niin Suomi ei ole ainakaan väriä tunnustava osapuoli Venäjän vastaisen liittouman eturintamassa?
3. Venäjä on suurvalta ja sillä on etuja puolustettavanaan. Venäjä ei kuitenkaan ole Suomelle minkäänlainen uhka, jos naapurissa vain voidaan luottaa siihen että Suomen aluetta ei käytetä Venäjää vastaan ja että Suomi pysyy Venäjää vastaan suunnattujen sotilasliittojen ulkopuolella.
4. Niin, lähihistorian mietoakin suomettumista jaksetaan kyllä puida puimasta päästyäkin, mutta sataprosenttinen ja ylimateleva lännettyminen onkin täysin ok?
5. Venäjä on edelleen Suomen naapurivaltio ja Suomi on muistaakseni edelleenkin itsenäinen valtio (viitaten myös edelliseen kohtaan.)
6. Olisi syytä lopettaa moinen hölmöily ja opetella vaihteeksi seisomaan omilla jaloillaan. Virheet on vielä mahdollista korjata.