Formula 1 - 2014 - Monaco - Kisan jälkihöyryt

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Eli linja oli Gutierrezillä oikea ja ulostulo erittäin tiukka, mutta oikea. Ikävä kyllä rengas hipaisi/osui seinään ja sen seurauksena ilman kuljettajan varsinaista virhettä tai virheentekoa oli pyörähdys ja mahdollisesti ripustus rikki. Varsinaisesti Gutierrez ei tehnyt Vilanderin sanoista huolimatta siis virhettä. Monacossa on olemassa selviä virheitä ja sitten on tuollaisia jossa kaikki menee oikein, mutta silti osutaan ja käy huonosti.
Siis mitä ihmettä selität, osuma sisäkaarteen kaiteeseen takarenkaalla on noloudessaan sellainen moka että Gutierrez saa varmaan lopun ikäänsä asiasta kuulla :D

Rallipuolelle puhutaan hartialukosta eli ajaja voi kädettää itsensä mehtään yliyrittämisellä/liialla tilannenopeudella ja sitten vain totaalikädettää itsensä vaikka sisäkaarteen puolelle ojaan eli tilanne olisi ollut totaalisen kuljettajan hanskassa ellei olisi tehnyt naurettavaa alokasmaista virhettä. Ja nyt tämä Gutierrezin kädetys kuuluu ehdottomasti tähän jälkimmäiseen osastoon, asioihin joita F1-kisoissa nähdään nykyään harvakseltaan :D

Kimin ohitusyrityksen Magnussenista voisi myös pistää samaan kategoriaan mutta siinä on myös se puoli että lähtemällä hakemaan linjaa kanttarin päältä Kimi olisi mahdollisesti voinut pompata Magnussenin päälle eli ehkä siinä oli myös ajatusta mukana. Mutta luulen että Kimikin saa kuulla komeasta ohitusyrityksestään ihan riittämiin :D
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ei kuljettajat ole 100 % virheettömiä. Sitä en ole väittänyt. Ja itse en ainakaan näe tuota Gutierrezin osumaa seinään noin niukasta linjasta varsinaisena virheenä. Nyt vain kävi näin. Enemmänkin ajolinjan vääränä valintana ja vaikka se oma vika olisikin mikä ihme se Vilanderilta sitten oikeuttaa minkäänlaista syyllistämistä. Ellei sitten oo kohta kuin uusi JJ...
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Vai niin. Ilmeisesti tuota tilannetta halutaan siis pitää omana virheenä. Ulosajojen johtuminen omista virheistä tai kuten nykyään muotisanana käytettävästä ns. Lapasesta lähdöstä on sitten enemmän jo avoimesti kyse omasta virheestä. Muistanpa tuonkin sitten kun Bottas tai Räikkönen ajaa vastaavasta hipaisusta ulos.
Virhe on virhe. Ihan sama kuka sen tekee. Kimikin teki eilen virheen Loewsissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Gutierrezin lisäksi tuota samaa linjaa käyttivät samankaltaisella tilanteella myös Adrian Sutil ja Daniil Kvjat ja niissäkin tilanteissa ainakin kerran Kvjatilla auto osui samaan paikkaan, mutta onni oli matkassa eikä ulosajoa silloin nähty. Kyseinen linja oli muutenkin melkoista uhkapeliä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ei kuljettajat ole 100 % virheettömiä. Sitä en ole väittänyt. Ja itse en ainakaan näe tuota Gutierrezin osumaa seinään noin niukasta linjasta varsinaisena virheenä. Nyt vain kävi näin. Enemmänkin ajolinjan vääränä valintana ja vaikka se oma vika olisikin mikä ihme se Vilanderilta sitten oikeuttaa minkäänlaista syyllistämistä. Ellei sitten oo kohta kuin uusi JJ...
Älä viihti, tuon pahempaa kädestystä kuski ei oikein voi tehdä. Jos se ei ole kuskin virhe niin ei sitten mikään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Melkein tekisi mieli kaivaa eräskin esimerkki samanlaisesta tilanteesta erään kotimaisen kuljettajan toimesta vuosien takaa. Mahdollisen bannista koituvan vitutuksen ja eräiden puusilmää ja syyttelyä palvovien mielipiteiden takia en lähde tähän juttuun mukaan. Ja eiköhän se oikeasti auton lähteminen ihan omista käsistä muuten kuin, että osuman voimasta aiheutuvien autojen ulosajot ole vielä monta asteluokkaa pahempi ns. Virhe. No mielipiteet on nähty. Liiankin kanssa.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Oikarinen kertoi lähetyksessä tunnelin jälkeisen osuuden olevan hyvin pomppuinen, jolloin jarrujen kanssa pitää olla hyvin varovainen tai jää mustaa radanpintaan, niin kuin Gutierrezille kävi.

Liian kova tilannenopeus radan ominaisuuksiin nähden ja mopo karkasi käsistä. Arvelen minä.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Eihän Gutierrez itsessään ajanut ehdoin tahdoin kaiteeseen. Korkeintaan valitsi väärän linjan eli liian ahtaasti yritti mutkasta ulostuloa. Kun linja oli väärä niin hidastuksessa rengas osui kaiteseen ilman kuljettajan virhettä ja siitä seurasi ulosajo. Ja Vilanderilta tämä tietyille kuljettajille kuittailu tai syyllistäminen ei ole ainutkertaista.
Nyt on kyllä hämmentäviä viestejä. Minkälainen se ajovirhe sitten on jos tuo ei sitä ollut?
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Oikarinen kertoi lähetyksessä tunnelin jälkeisen osuuden olevan hyvin pomppuinen, jolloin jarrujen kanssa pitää olla hyvin varovainen tai jää mustaa radanpintaan, niin kuin Gutierrezille kävi.

Liian kova tilannenopeus radan ominaisuuksiin nähden ja mopo karkasi käsistä. Arvelen minä.
Eihän Gutierrezin tapauksessa nyt tästä ollut kyse. Leikkasi vain liian sisältä mutkaan ja sitten kolahti.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Eihän Gutierrezin tapauksessa nyt tästä ollut kyse. Leikkasi vain liian sisältä mutkaan ja sitten kolahti.
Jep. Sekoitin kaksi eri tilannetta keskenään. Kukas se oli joka tunnelin jälkeisellä osuudella kiemurteli kilpurillaan mutkia ja auto kaiteeseen ja romuksi?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Koska Gutierrez ei tehnyt ennen mutkaa muuta virhettä kuin, että valitsi ajolinjansa väärin ja yritti mahdollisesti myös riskillä liian kovalla tilannenopeudella siihen mutkaan. Sitten Gutin takapyörä hipaisi/osui samaan seinään johon oli siis osunut ainakin kerran Kvjat samassa paikassa jonkun aikaa aiemmin ja myös Adrian Sutil.

Kvjatin ja Sutilin kisat selvisivät tilanteesta ja Sutil vielä valitsi toisen linjan oman osumansa jälkeen ja joutuessaan käyttämään myöhemmin samaa linjaa Caterhamin (Ericssonin tai Kobayashin) kierroksellaohitukseen niin hän automaattisesti myös pudotti vauhtiaan ja ajoi aivan hiljaa sen mutkan linjan jolloin osumasta auto olisi voinut pyörähtää myös, mutta pienemmällä todennäköisyydellä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Melkein tekisi mieli kaivaa eräskin esimerkki samanlaisesta tilanteesta erään kotimaisen kuljettajan toimesta vuosien takaa. Mahdollisen bannista koituvan vitutuksen ja eräiden puusilmää ja syyttelyä palvovien mielipiteiden takia en lähde tähän juttuun mukaan. Ja eiköhän se oikeasti auton lähteminen ihan omista käsistä muuten kuin, että osuman voimasta aiheutuvien autojen ulosajot ole vielä monta asteluokkaa pahempi ns. Virhe. No mielipiteet on nähty. Liiankin kanssa.
Juu se on välillä vaikeaa myöntää olevansa väärässä. Söpöä muuten miten jaksat muistutella joka viestissä, miten tekisi mieli kirjoittaa OT:tä, mutta modet ei tykkää. Noinko paljon riipaisi banni?
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Koska Gutierrez ei tehnyt ennen mutkaa muuta virhettä kuin, että valitsi ajolinjansa väärin ja yritti mahdollisesti myös riskillä liian kovalla tilannenopeudella siihen mutkaan.
Mitä "muuta virhettä" sen vielä olisi pitänyt tehdä, eikö tuossa nyt ole jo virhettä kerrakseen?
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Gutiérrezin mokan selittäminen "ei virheeksi", koska muut kuljettajat ajelivat samantyyppistä linjaa, on kyllä hämmentävintä lukemaani tekstiä pitkään aikaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Lisäksi tuo polttoaineen spekulointi oli kyllä Maikkarin tiimiltä taas jotenkin hieman ylireagointia Monacoon nähden. Hieman enemmän kuin keskimäärin polttoainetta Rosbergin osalta kului Monacossa, mutta ei kuitenkaan tavattoman paljon eikä säästöajoon vanhojen aikojen malliin kyllä jouduttu. Polttoainesääntö on enemmän koetuksella vasta sarjan pisimmillä radoilla ja suhteellisesti keskimäärin eniten kuluttavimmalla radoilla eli Montrealissa kahden viikon kuluttua.
Selostajilla (ei tosin katsojillakaan) ollut tiedossa se, kuinka paljon polttoainetta Nicolla oli alunperin tankissa. Jossain vaiheessa sitä oli kulunut 1½ kg enemmän kuin Hamiltonilla. Lähtökohtaisesti varmaankin tallin molemmat autot ovat startissa samanpainoisia. Jos Hamilton oli vaikka tuossa vaiheessa puoli kiloa plussalla, niin NIco oli kilon miinuksella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Hyvä on. Mikäli kuljettaja itsekin eli Esteban sanoo tilanteen olevan virhe niin sitten asia on sillä selvä ja loppuun käsitelty. Ilmeisesti onboard-kamera kertoi asiasta paremmin kuin mitä siitä kuvakulmasta tv-kameran läpi näytti.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Melkein tekisi mieli kaivaa eräskin esimerkki samanlaisesta tilanteesta erään kotimaisen kuljettajan toimesta vuosien takaa.
Mihin tätä esimerkkiä edes tarvittaisiin? Kuljettajan virhe se oli silloinkin, jos tässä Räikköstä tarkoitit.
 
Ylös