Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4288
Sijainti
Maalla
Ei pyöräkuormaajien käytössä mitään ongelmaa ole, mutta melkein voisi harkita turva-auton ottamista radalle ennen kuin mitään ylimääräistä kalusta ajetaan radalle. Varsinkaan ulkomutkaan.
Niimpä. Vaikka tuo tuplakeltainen on kyllä juuri sitä varten että rata alueella on ratavirkailijoita ja niiden kalustoa. Siksi kuljettajien pitäis varautua pysähtymään. No selvästikään ko sääntö ei toiminut tällä kertaa.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Peukkuja Bianchille, toivottavasti tokenee kuntoon
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4288
Sijainti
Maalla
Ei kait tohon ole olemassa mitään muuta ratkaisua kuin turva-auto aina, jos radalle tulee ihmisiä tai kuljetuskalustoa. Kyllä F1-autot ovat ratatyöntekijöille paljon vaarallisempia kuin pyöräkuormaajat kuskeille. Jos kuskit eivät ymmärrä tuplakeltaisia, niin ei kait muuta vaihtoehtoa ole kuin turva-auto tai automatiikkaa hidastamaan autoja.
Niin tupla keltaisilla vois olla varikkorajoitin käytössa ja se sama nopeusrajoitus. Ratissahan on sille jo nappula ja automatikka valmiina.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Formula 1 - 2014 - Suzuka - Jälkipuinti ja Bianchin vointi

Ei kait tohon ole olemassa mitään muuta ratkaisua kuin turva-auto aina, jos radalle tulee ihmisiä tai kuljetuskalustoa. Kyllä F1-autot ovat ratatyöntekijöille paljon vaarallisempia kuin pyöräkuormaajat kuskeille. Jos kuskit eivät ymmärrä tuplakeltaisia, niin ei kait muuta vaihtoehtoa ole kuin turva-auto tai automatiikkaa hidastamaan autoja.
Rajoitin mallia varikkosuora keltaisille alueille koska kuljettajat ei kunnioita ratatyöntekijöitä...

Nosturit on ihan mahdoton nykyisille lentokenttä turva-alueille

Edit: ehdotan helikopterien käyttämistä
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Muutamia ajatuksia:

- Oliko virhe olla aikaistamatta starttia? Minusta oli, muttei tämän onnettomuuden takia. Päivällä satoi jo aiemmin rankasti, joten onnettomuus olisi voinut sattua aikaisemminkin tänään. Minusta oli kuitenkin virhe jättää kisalle 3 tunnin ikkuna päivänä, jolle oli ennustettu myrskyä.

- Oliko olosuhteet ajamattomat? En voi tietää sitä, joskut ovat kyllä näyttäneet ajavan vielä rankemmassa sateessa.

Joten syytän Bianchia liiallisesta nopeudesta ja kilpailun johtoa SC:n käyttämättä jättämisestä. Kun tuplakeltaisten aikana spinnaa, niin silloin todennäköisesti vauhtia oli liikaa. Toisaalta, tuon riskin huomioiden kilpailun johdon olisi pitänyt ottaa SC käyttöön ennen kuin nosturi tuli radalle.

Ja olen entistä vakuuttuneempi, että F1:n pitäisi ottaa Le Mans -tyylinen yellow zone käyttöön, jota voisi käyttää tämän kaltaisissa tilanteissa, joissa tavalliset keltaiset ei riitä, mutta turva-auto on liikaa.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Eikös tuo ole ihan validi kysymys, miksei korvattaisi traktoreita nostureila? Toki ratahenkilöstö on edelleen vaarassa, mutta ainakaan tällaisia tapauksia ei enempää tapahtuisi. Jos Monacossakin onnistuu, niin miksei muualla?
Uuuskoisin että tuo mainittu torninosturijärjestelmä on järjetön Suzukan radalle, tarvittaisiin niin monta torninosturia kattamaan potenttiaaliset ulosajopaikat ettei siiä olisi mitään järkeä.
Enemmä tässä tapauksessa itse kuljettaja teki suuren virheen eikä hidastanut tarpeeksi olosuhteisiin nähden, auto lähti lapasesta.
Tässä ei voi syyttää järjestäjää virheestä, vaan kuljettajaa varomattomuudesta. Toki lisätörmäysuojat pyöräkuormaajassa olisi saattanut auttaa, mutta lähtökohta nyt on se että auton ei todellakaan pitäisi missään tapauksessa edes käydä lähelläkään hinausajoneuvoa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Muutamia ajatuksia:

- Oliko virhe olla aikaistamatta starttia? Minusta oli, muttei tämän onnettomuuden takia. Päivällä satoi jo aiemmin rankasti, joten onnettomuus olisi voinut sattua aikaisemminkin tänään. Minusta oli kuitenkin virhe jättää kisalle 3 tunnin ikkuna päivänä, jolle oli ennustettu myrskyä.
Tuomaristo ehdotti 2 siis KAKSI kertaa kisan aikaistamista, kukalie hylännyt ajatuksen viimeisenä. Hondasta ja Berniestä huhutaan ja tämä vain sen takia ettei Bernien tarvitse herätä liian aikaisin?? Oli kotona Britanniassa katsomassa kisaa...
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Toki keltaiset liput velvoittaa hidastamaan, mutta kuskit on siellä ajamassa kilpaa ja kun itse kuvittelisin itseni tuohon tilanteeseen mahdollisesti jopa nähneenä mitä Sutilille tapahtui niin en paljoa hidastaisi. Tuomaristo ei valvo tätä juuri ollenkaan ja siitä on alkanut tämä trendi ettei välitetä keltaisista lipuista.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4288
Sijainti
Maalla
Niin tai ajettais kisat pleikkarilla. Ei sattuis eikä tapahtuis.
Heh, Mä kyllä olen ymmärtänyt että se on todella vaarallinen F1 laji. Siinä tosiaan sattuu kun tapahtuu. Saatat saada voiton kunniaksi peliohjaimesta takaraivoon ja huom ilman kypärää. ;)

No se OT:sta ja kyllä nuo torninosturit olis aika hankala homma Suzukaan. Tuossakin kohdassa se kaide mihin törmätiin on itseasiassa sillankaide eli siellä kaiteen takana on aikamoinen "monttu" kun siellä alla menee kaks kaistainen tie poikki radan. Joten aika kauas olis tuokin nosturi täytynyt sijoittaa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tuomaristo ehdotti 2 siis KAKSI kertaa kisan aikaistamista, kukalie hylännyt ajatuksen viimeisenä. Hondasta ja Berniestä huhutaan ja tämä vain sen takia ettei Bernien tarvitse herätä liian aikaisin?? Oli kotona Britanniassa katsomassa kisaa...
Pointtini oli lähinnä se, että tuo ei ollut onnettomuuden syynä. Tuo oli virhe sen takia, koska se asetti kisan ajamisen jopa vaakalaudalle.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Katselin uusintaa Maxilta. Kukaan selostajista ei kommentoinut mitenkään, kun lääkäriauto tuli SC:n kanssa samaan aikaan radalle. (ei kai se radalle ihan huvikseen lähde)
Ja myöhemmin, kun lääkäriauto oli jo ollut pysähtyneenä mutkassa jonkin aikaa, niin ei vieläkään mitään kommenttia.

Tämä nyt on toki ihan epäoleellista sen rinnalla mitä Bianchille kävi, mutta en oikeen käsitä miten tollanen voi mennä koko selostustroikalta ohi.
Itse ihmettelin ihan samaa. Ei medicaaliautoa kyllä voinut olla huomaamattakaan. Mä ajattelin, että joku ratavirkailija oli loukannut itsensä jäätyään Sutilin auton alle tms.
Marussia jää historiaan tallina, jonka kuskit törmäilivät kuormureiden ja traktoreiden kanssa. Toivottavasti Bianchi ei koe de Villotan kohtaloa.

Karmean masentunut olo.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Toisaalta oli ennustettu, että sateessa on taukoja, kuten onnekkaasti kävikin. Kisassahan nähtiin harvinaisen vähän ulosajoja (verrattuna 2. vapaisiin harkkoihin), ties vaikka kuivalla kelillä niitä olisi tullut enemmän.

Onko kenelläkään käsitystä, mihin Bianchi olisi törmännyt jos tiellä ei olisi ollut traktoria? Olisiko Sutil ja ratahenkilöstö ollut vaarassa? Amatööritaltiointia odotellessa...
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Joten syytän Bianchia liiallisesta nopeudesta ja kilpailun johtoa SC:n käyttämättä jättämisestä. Kun tuplakeltaisten aikana spinnaa, niin silloin todennäköisesti vauhtia oli liikaa. Toisaalta, tuon riskin huomioiden kilpailun johdon olisi pitänyt ottaa SC käyttöön ennen kuin nosturi tuli radalle.
Tämä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Karmean masentunut olo.
Päätä pystyyn vaan Alppu. Aina sattuu ja tapahtuu. Välillä suorassa lähetyksessä televiissiossakin. Jossain soditaan, jollakin on syöpä. Jollakin käy helvetin huono tuuri kilvanajossa. Jälkiviisastelu on ajan ja voimien hukkaa.

Tsempit Jullelle. Toivotaan että toipuu. Muuten rupee forumistit uhkailemaan tyynyllä.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Joten syytän Bianchia liiallisesta nopeudesta ja kilpailun johtoa SC:n käyttämättä jättämisestä. Kun tuplakeltaisten aikana spinnaa, niin silloin todennäköisesti vauhtia oli liikaa. Toisaalta, tuon riskin huomioiden kilpailun johdon olisi pitänyt ottaa SC käyttöön ennen kuin nosturi tuli radalle.

Ja olen entistä vakuuttuneempi, että F1:n pitäisi ottaa Le Mans -tyylinen yellow zone käyttöön, jota voisi käyttää tämän kaltaisissa tilanteissa, joissa tavalliset keltaiset ei riitä, mutta turva-auto on liikaa.
Eikös Sutil kommentoinut jotain, että radalla olisi ollut vettä, jota ei pimeyden takia nähnyt, josta auto sitten lähti lapasesta. Ei tuossa vauhtia siis välttämättä ole älyttömästi ollut. Ja ainakin Massa oli ilmeisesti jo viisi kierrosta aiemmin pyydellyt turva-autoa radalle, joten ei ne ajo-olosuhteet varmasti kovin hyvät olleet.

Joku yellow zone - tyyppinen ratkaisu olisi kieltämättä hyvä ja voisi kuvitella, että tämän myötä varsin pikaisesti joku samantyyppinen systeemi otetaan käyttöön. Tuplakeltaiset on melkoisen huono, koska ei noiden myötä kukaan vauhtiaan kovin paljoa hidasta, ettei kärsi suhteessa kilpakumppaneihin.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Päätä pystyyn vaan Alppu. Aina sattuu ja tapahtuu. Välillä suorassa lähetyksessä televiissiossakin. Jossain soditaan, jollakin on syöpä. Jollakin käy helvetin huono tuuri kilvanajossa. Jälkiviisastelu on ajan ja voimien hukkaa.

Tsempit Jullelle. Toivotaan että toipuu. Muuten rupee forumistit uhkailemaan tyynyllä.
ei helv.. :D Joo on vakava aihe, mut hymähdin tälle.

Mitä tuohon keltaisiin lippuihin, nii kyllähän sen pitäis joku selkeä nopeusrajoitus olla. Nykyisellää se on vaa kuskin omatunnon varassa.. hidastelet liikaa ja toinen ottaa sut kiinni tai pahimillaan ajaa perään.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Eikös Sutil kommentoinut jotain, että radalla olisi ollut vettä, jota ei pimeyden takia nähnyt, josta auto sitten lähti lapasesta. Ei tuossa vauhtia siis välttämättä ole älyttömästi ollut. Ja ainakin Massa oli ilmeisesti jo viisi kierrosta aiemmin pyydellyt turva-autoa radalle, joten ei ne ajo-olosuhteet varmasti kovin hyvät olleet.

Joku yellow zone - tyyppinen ratkaisu olisi kieltämättä hyvä ja voisi kuvitella, että tämän myötä varsin pikaisesti joku samantyyppinen systeemi otetaan käyttöön. Tuplakeltaiset on melkoisen huono, koska ei noiden myötä kukaan vauhtiaan kovin paljoa hidasta, ettei kärsi suhteessa kilpakumppaneihin.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2014100518721223_fo.shtml

Tuon uutisen mukaan vauhtia olisi ollut yli 210km/h, joten kyll äsiinä vauhtia vaan aika paljon on ollut.

Massahan kritisoi paljon tuomariston toimintaa. Kyllähän massa siinä oikeassa oli, että kisa olisi pitänyt aloittaa aiemmin ja lopettaa aikaisemmin. Mutta turha sitä on enää spekuloida, tapahtunut mikä tapahtunut...
 

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Katetut formulat tuskin tulevat, eikä mikään kate auta kun ajetaan kunnolla seinään.
Ehkä sitten vuonna 2030 kun ajetaan pelkillä sähkömoottoreilla viherpuolueiden painostuksen takia.

Aina puhutaan noista nostokoneista, jos joku ajaa niihin ja nyt se tapahtui.
Taitaa ainakin monet kisakuskit tiedostaa riskin ja tulee mieleen se samanlainen tapaus Maria de Villotalla, joka selvisi mutta myöhemmin
kuoli vammoihin.

Toivotaan että mies selviää, eikä ole halvaantunut.

Eipä FIA olisi mitenkään yhden kierroksen aikana saanut turva-autoa liikkeelle ja sitten maristaan, että
FIA on liian varovainen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös