Länsimetro & Treen ratikka - Infraa kaupunkilaisille jämsäänien selkänahasta

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Tuollaisen linjauksen vois mieluummin ajaa kaksinivelbussilla. Ehkä pystyis jotain olemassaolevia teitäkin hyödyntämään.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tuollaisen linjauksen vois mieluummin ajaa kaksinivelbussilla. Ehkä pystyis jotain olemassaolevia teitäkin hyödyntämään.
Tuo reitin välityskyky alkaa vain olla jo nykyisellään aivan limitillä ja varsinkin ruuhka-aikaan noita busseja menee useamman auton jonossa kun lähtövälin on oltava niin pieni.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Tulis paljon kiskoja halvemmaks vaikka vetäis tolle koko matkalle kaksikaistaisen tien jolla kulkis vain ne bussit, ja niille liikennevaloihin etuoikeus. Se jo vähentäis bussien tarvetta ku matka-aika lyhenisi. Ja niihin busseihin mahtuu 250 matkustajaa. Rautatie vaatii niin pirusti siltoja ja alikulkujakin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Olipas positiivinen uutinen. Onhan tuota jo odotettukin. Nykyisellään linja on pahasti ylikuormitettu.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Valkeni kantapään kautta, että kehiksen lentsikkakenttäpysäkiltä portaita pitkin päätyy hevonvitun kuuseen josta pitää ottaa bussiyhteys kentälle kun taas hissillä päätyy suoraan kentän sisätiloihin. Näppärää.
Olisihan siellä seinässä sama informaatio lukenut, vaan piti kokeilla.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Valkeni kantapään kautta, että kehiksen lentsikkakenttäpysäkiltä portaita pitkin päätyy hevonvitun kuuseen josta pitää ottaa bussiyhteys kentälle kun taas hissillä päätyy suoraan kentän sisätiloihin. Näppärää.
Olisihan siellä seinässä sama informaatio lukenut, vaan piti kokeilla.
Maaliskuussa olisi tarve olla lentokentällä eli siis sillä kehäradallako ei nyt sitten kannatakaan matkata, kuten meinasin?
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Maaliskuussa olisi tarve olla lentokentällä eli siis sillä kehäradallako ei nyt sitten kannatakaan matkata, kuten meinasin?
Kyllä sillä kannattaa. Ottaa vaan sen hissin. Tai tuolloin saattavat kentän liukuportaatkin olla jo käytössä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
siis sillä kehäradallako ei nyt sitten kannatakaan matkata, kuten meinasin?
Ei kannata. Paunulaisella perille asti. Otat vielä pidemmän vuoron Valkeakosken kautta niin saat ihailla henkeäsalpaavan ihastuttavia maisemia.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Rautatie vaatii niin pirusti siltoja ja alikulkujakin.
Mä luulin tuon raide-jokerin tarkoittavan lähijunaa. Se onkin pikaraitiotie. No Kauppalehdessä oli kuitenkin mielipidekirjoitus bussilinjan ja erillisen bussitien puolesta jota mäkin ehdotin. Kuulemma yksi raitiovaunu maksaa 3M€ ja bussi 0,5M€. Energiaakin raitiovaunu kuluttaa paljon enemmän ja bussitiellä vois kulkea muitakin linjoja. Täytyy vielä lukea se juttu tarkemmin ruokiksella.

edit: Tuo energiankulutus on 200 matkustajalla:
- raitiovaunulla 11,3 kWh/km
- bussilla 4,7 kWh/km
 
Viimeksi muokattu:

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Ei kannata. Paunulaisella perille asti. Otat vielä pidemmän vuoron Valkeakosken kautta niin saat ihailla henkeäsalpaavan ihastuttavia maisemia.
Eläkeläiskortilla 18,9 euroa ja ihan ovelle asti vie.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Mä luulin tuon raide-jokerin tarkoittavan lähijunaa. Se onkin pikaraitiotie. No Kauppalehdessä oli kuitenkin mielipidekirjoitus bussilinjan ja erillisen bussitien puolesta jota mäkin ehdotin. Kuulemma yksi raitiovaunu maksaa 3M€ ja bussi 0,5M€. Energiaakin raitiovaunu kuluttaa paljon enemmän ja bussitiellä vois kulkea muitakin linjoja. Täytyy vielä lukea se juttu tarkemmin ruokiksella.

edit: Tuo energiankulutus on 200 matkustajalla:
- raitiovaunulla 11,3 kWh/km
- bussilla 4,7 kWh/km
Absoluuttinen energiankulutus ei (kai) ole käytännössä se merkityksellinen seikka, vaan kulutuksesta koituvat kustannukset. Vaikka energiantarve sähkövaunulla on yli tuplaten kovempi kuin diesel-bussilla, lienevät kustannukset kuitenkin matalammat? Jonkin verran painanee vaakakupissa myös ekotekijät.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mä luulin tuon raide-jokerin tarkoittavan lähijunaa. Se onkin pikaraitiotie. No Kauppalehdessä oli kuitenkin mielipidekirjoitus bussilinjan ja erillisen bussitien puolesta jota mäkin ehdotin. Kuulemma yksi raitiovaunu maksaa 3M€ ja bussi 0,5M€. Energiaakin raitiovaunu kuluttaa paljon enemmän ja bussitiellä vois kulkea muitakin linjoja. Täytyy vielä lukea se juttu tarkemmin ruokiksella.

edit: Tuo energiankulutus on 200 matkustajalla:
- raitiovaunulla 11,3 kWh/km
- bussilla 4,7 kWh/km
Pari faktaa, mitä tuossa jutussa ei ole otettu huomioon:

- Erillisen bussitien teko maksaa suunnilleen saman verran kuin erillisen raitiotien
- Raitiovaunulla on bussia pitempi käyttöikä (n. tuplat), mikä tasaa pitkällä tähtäimellä kaluston kustannuksia bussiin nähden
- Joukkoliikennekaistalle ei voi päästää muuta liikennettä kuten kirjoituksessa ehdotetaan, koska se haittaa joukkoliikenteen sujuvuutta ja siten syö erillisen joukkoliikennekaistan hyödyt

Lisäksi tämä täytyy valitettavasti mainita tuhannennen kerran, koska asia on ollut pikaraitiotiekeskustelussa monille kovin vaikea sisäistää:
- Bussien kapasiteetti ei riitä tuolla linjalla, ei ole olemassa niin suuria busseja eikä busseja voida ajaa niin lyhyellä vuorovälillä, että ne eivät tulisi liian täyteen jo nykyisellä matkustajamäärällä
- Suunniteltu asuntorakentaminen raitiotien varteen pahentaa yllämainittua ongelmaa entisestään
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
En ehdi kännykällä pitemmin vastaamaan mut pikakuukletin et noihin ratikoihin mitä tohon on suunniteltu mahtuu 225 matkustajaa. Jutussakin puhuttiin 200 paikkaisesta bussista eli tuplanivelbussista olettaisin. Mainittiin myös kustannuksia tulevan ratikoiden varikon rakentamisesta. Pelkästään joukkoliikennettä bussitielle mut tarvittaessa muitakin linjoja sitä tarkoitettiin. Bussin käyttövoimaan ei otettu kantaa mut voihan bussikin ajolangasta virran ottaa.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
PK-seudulle Raide-Jokeri.
Tampereelle ratikka.

Toki nuo rahoitetaan mm. nostamalla jämsäläisten bensan hintaa, asiakasmaksuja, sun muita sekä leikkaamalla jämsäläisiltä mm. sairauspäivärahaa, mutta silti. Kiitos Hallitus.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
PK-seudulle Raide-Jokeri.
Tampereelle ratikka.

Toki nuo rahoitetaan mm. nostamalla jämsäläisten bensan hintaa, asiakasmaksuja, sun muita sekä leikkaamalla jämsäläisiltä mm. sairauspäivärahaa, mutta silti. Kiitos Hallitus.
Näin maalaisena olen epätietoinen, mitä tuo Raide-Jokeri tarkoittaa? Mistä tuo sana tulee?
 
Ylös