Tosiaan puuttuikin mestaruus ja nyt sen sai.
Ja näillä näkymin myös ilmeisesti lopettaa.
Jotenkin tätäkin on odottanut itsekin joskin vain prosenttiluokan todennäköisyydellä.
Itse olisin veikannut Nicon lopettavan mikäli ei juuri nyt kun kerran lopettaa niin aikaisintaan ensi vuonna mestaruuden puolustusyrityksen jälkeen tai noin 2-4 vuoden kuluttua riippuen, että olisiko Nico ikinä jatkanut vuoden 2018 jälkeen muutenkaan koska tuolloin olisi Mersun sopimus päättynyt.
Nicon osalta olen ollut aina sitä mieltä, että heti kun Jules Bianchi menehtyi niin jotakin muuttui myös Lewis Hamiltonin tekemien temppujen ja taistelujen ohessa häneltä täysin ajamisessaan.
Lopullisesti Alaia-tyttären syntyminen taisi sinetöidä lopettamispäätöksen vaikka ilman muuta toki kaikki paukut aivan loppuun asti ladattiin jälkikäteen tapahtuvaksi tähän kauteen tyyliin nyt tai ei koskaan-periaatteella.
Siis siihen mitä tulee mestaruuteen.
Sinänsä toki toimi oikein lopettaessaan mikäli ei vain kerta kaikkiaan ole enää halua ajaa mestaruudesta sen saavuttaessa niin mikä ettei kun onhan hän isä-Keken ajoaikojen tapaan ollut lajissa jo omalla tavallaan huomattavankin pitkään.
Keke olisi tosin tehnyt välittömästi heti mestaruuden jälkeen lopettaessaan melkoisen karhunpalveluksen suomalaiselle moottoriurheilulle mitä ei tietenkään onneksi tehnyt.
Keke oli tosin Nicoa vanhempi voittaessaan mestaruuden ja lopettaessaan joten sinänsä häneltä sen ymmärsi tai olisi ymmärtänyt vaikka välittömän lopettamisenkin. Ja toisin kuin Nicon tapauksessa niin Keken aikana sentään vanhemman Rosbergin lopettamispäätös oli ollut aina tietyllä tavalla tiedossa jo kaksi vuotta vuodesta 1984 eteenpäin heti tuon vuoden Monacon jälkeen vaikka pohjimmiltaan asian sinetöi melkein varmasti vielä Elio de Angeliksen poismeno kesken kauden 1986 Paul Ricardin testeissä ja yleensäkin juuri Hockenheimissa tullut virallinen lopettamispäätös.
Ja siinä missä aikanaan tuosta lopetuksesta varmemmin tiesikin unohtamatta tuota Marlboron tarjoamaa kymppimiljoonaa dollareissa ja 70 miljoonaa silloista markkaa Rosbergille parhaimmillaan vuodesta 1987 ja lopettamispäätöksen perumisesta niin Nicon lopettamispäätös ainakin totta vieköön pysyi salaisempana siihen verrattuna kuin mitä isäukolla mikäli niihin katsottaisiin.
Huonompana puolena sitten kyllä olisin kovastikin tietyllä tavalla juuri Nicon halunnut nähdä ajavan sen yhden kauden vielä juuri nimenomaan mestarina hallitsevasti ja vaikka voittavan putkeen tai vaikka vuonna 2018 viimeisenä Mersu-vuotenaan mestaruuden uudelleenkin. Kovasti kun uskoin Nicon siihen toiseenkin mestaruuteen kykenevän ja mikäli ei olisi kyennytkään niin olisi se nyt ollut hienoa vielä yksi vuosi nähdä miehen ajavan.
Lewis Hamilton olisi varmasti myös kohdellut häntä eri tavalla kuin ennen mestaruutta ja se olisi ollut niin kovin hienoa nähdä kaksintaistelu koko kauden mitalta vielä kerran kun yksi meni kerran Nicolta viime hetkellä Spasta eteenpäin olleeseen mediasortotilaan ja yhteen todella, todella ikävään keskeytykseen ja kuluneena vuonna Hamiltonille tapahtui myös yksi tärkeän paikan keskeytys vaikka muuten saikin ajella kuten ennenkin vaikkakin oli pakko ottaa jossain määrin huomioon myös tekniset rajoitukset kisoissa.
Tosin 2015 sitten olikin Hamiltonin melkein yksipuolista hallintaa ja sekoittihan mestaruustaistelua vuosina 2014 ja 2015 Daniel Ricciardo ja Sebastian Vettel joista varsinkin jälkimmäinen tuntui olevan hukassa tällä kaudella ja ensiksi mainittu olisi ansainnut voittoja ainakin vielä pari kertaa enemmän kuin varmasti sai (Espanja ja Monaco.) ja ehkä vielä siitä pari-kolme muuta voittoa lisääkin hieman epävarmemmin.
Rosbergin tapaan mestaruuteen lopettaneita (Tai makaaberisti sanottuna mestaruusvuotena tai sen jälkeen menehtyneitä.) kuljettajia on käytännössä ollut todella vähän. Lähes olematon määrä joskin mestaruuden lopettamiseen eri olosuhteiden takia juurikin lopettaneita joilla henkisesti paukkuja jatkaa vielä olisi ollut ainakin Jackie Stewartilla ja Alain Prostilla joskin eri syistä.
Jody Scheckter oli hieman Nicon tapainen kuljettaja joskin alkupuolella uraansa hirvittävän villi kuljettaja. Myöhemmin selvästi järkevämpi kuljettaja Scheckter oli ja vaikka oli lopettaa myös tuolloinkin heti Ferrarilla niin hän uskomattomasti jäi ajamaan vielä yhden kauden ja sitten kieltäytyi useista vetoomuksista aina Gilles Villeneuvea myöten jatkamasta vuoteen 1981 Ferrarilla vastoin sopimustaan.
Jääkin vielä pari kysymystä siitä, että olisiko Nico Rosberg käyttänyt muuten mestarina alustavasti edelleen numeroa 6 vai vaihtanut sen numeroon 1 ja onko numero 0 palaamassa F1:siin Rosbergin lopettamisen myötä?