Atlas
NASCAR & SHR #4
- Liittynyt
- 3.3.2014
- Viestit
- 487
Tuttuakin tutumpi jälkimaku jäi Atlantan - muuten passelisti sujuneessa - kisasta. Positiivista oli totaalinen balanssinen näytös kärjessä, dominoivasti eniten johdettuja kierroksia, kaksi osiovoittoa jotka kartuttivat tämän kauden bonuslisäpisteiden määrän pudotuspeleihin jo kolmeen sekä tietenkin pistejohdon ottaminen jo aikaisessa vaiheessa kautta, kun ottaa huomioon että nykyään runkosarjan voitto on todellakin palkitseva ja siitä todellakin on hyvä ajaa. Kiitos uuden pistejärjestelmän, että voi todellakin sanoa jotakin jääneen tuotaviksi #4 tiimiltä Atlantasta, koska muutenhan se olisi vastannut niitä niin usein viime kausina tapahtuneita totaalisia pettymyksiä vaikka auton vauhtiin ja tiimin työskentelyyn voi olla todella tyytyväinen. Kevin Harvick vei kisaa alusta alkaen, ei tullut kertaakaan radalla normaalitilanteessa ohitetuksi, mutta kisan lopussa tullut varikon ylinopeus viimeisestä sektorista mitattuna oli tällä kertaa se kompastuskivi, joka jäi kaivelemaan. Yhdeksäs tila maalissa lopussa tulleen hurjan ohitteluvimman aikana, joka kertoi myös sitä kieltä, että vaikka KH ei kisan aikana joutunut kertaakaan vastaavaan tilanteeseen eikä auton toimivuutta oltu vielä testattu ruuhkaisella radalla, niin tuo alalinjan balanssi joka autossa oli ja vauhti päälle, niin komiasti toimi ja balsamia haavoihin.
Esitys on myös siitä erinomainen osoitus, että tasapaino joka autossa on toimi erinomaisesti ensimmäisessä 1.5 mailin radalla tällä kaudella ja antoi myös myrskyvaroituksen muille kuskeille. Vanha sliidava pinta antoi jo esimakua siitä, että ketkä balanssilla ja pureutuvuudella renkaiden osalta ovat pelureita hyvinkin mahdollisesti tällä kaudella, kun aerodynaaminen osa ei aivan niin suurta osaa Atlantassa näytellyt. Seuraava kisa ensi viikonloppuna vuorostaan Las Vegasissa tuo näiden kahden ja loppujen 1.5 mailien ja myös monilta osin 2 mailisten ratojen pääpiirteet esille ja on tavallaan yhteennaitto siitä kenenkä autot toimivat näillä radoilla ja suurimman sekä tärkeimmän osan kalenterikaudesta. Tämä symbioosi joka Las Vegasilla ja Atlantalla on, tulee olemaan se määrittelevä tekijä nopeiden ovaaleiden sekä pitoelementtien astuessa esiin, koska Atlantan luistelevalta, tasapainoa kaarteissa vaativalta kaasua vaihtelevasti käytettävältä kuluttavammalta ratapinnalta tullaan Las Vegasin aerodynaamiselle ratapinnoitteelle, jossa imuvoimalla ja autojen painautumisella on paljon isompi merkitys ja vaikka downforcea on autoissa vähemmän tällä kaudella kaikilla normaaleilla ovaaleilla, niin sitä hyödynnetään autoista runsaasti Las Vegasissa. Ford jos jatkaa hyvin myös ensi viikonloppuna, niin tuo kolmen pistekärki sarjatilanteessa saa jatkoa ja ennen kaikkea tulee näin antamaan sitten jo kokonaisvaltaisen kuvan 1.5 mailin paketistaan kun miltei kaikki tarvittava nopeusaspekteiltaan ja -käyttäytymiseltään on esitelty isommilla ovaaleilla. Ennakko-odotukset ovat, että näin tulee käymään ja SHR että Penske jatkavat vahvaa menoaan. Toki kehitystyötä tapahtuu kauden edetessä, mutta jos on alkukaudesta vahva, niin se antaa etulyöntiaseman jo heti alkujaan myös kehitystyöhön.
Brad Keselowski tosiaan vei kauden toisen kisaviikonlopun nimiinsä, ja pakko sanoa, että jos joku muu kuin KH olisi voiton ansainnut, niin kyllä BK sen olisi saanut nimiinsä. Hän olisi se kilpailija läpi kisan, joka pysyi maisemissa ja pystyi kertaalleen varikollakin ohittamaan, mutta auto tuotiin takaisin varikkosuoralle kiristyttämään löysälle jääneet rengaspultit liiankin nopean pysähdyksen jälkeen. BK ja KH:n tallikaveri Kurt Busch ovat ansainneet kumpainenkin 5 bonuslisäpistettä jo pudotuspelejä varten. Kurt Busch oli Atlantan kisassa seitsemäs ja BK:n tallikaveri Joey Logano kuudes.
Atlantan uudelleenpäällystys kuviot menivät hieman uusiksi kuskien vetoomuksesta, koska onhan se kalenterissa hyvä olla tälläisiä kuljettajille mielekkäitä, liukkaita ja rattia ahkerasti käytettäviä venueita. Toisaalta Atlantan radan omistava yhtiö vuorostaan katsoo kaikki argumentit läpi ja päättää sitten päätöksensä, koska muutessaan rata saisi pysyä tuollaisenaan, mutta se kuluma joka pinnoitteessa on, vaikeuttaa radan kestävyyttä ja muutenkin huolto- että kuivausmenetelmiä. Vuorostaan Las Vegasin rata saa ensi kaudeksi toisen päivämäärän suoraan jahtiin ja näin ollen saman yhtiön omistuksessa oleva New Hampshire siirtyy yhteen kisaviikonloppuun.
Ensi viikonloppuna tosiaan sitten Las Vegas Motor Speedway luvassa ja kisalähetys alkaa kello 21:00 Viaplaylta.
Esitys on myös siitä erinomainen osoitus, että tasapaino joka autossa on toimi erinomaisesti ensimmäisessä 1.5 mailin radalla tällä kaudella ja antoi myös myrskyvaroituksen muille kuskeille. Vanha sliidava pinta antoi jo esimakua siitä, että ketkä balanssilla ja pureutuvuudella renkaiden osalta ovat pelureita hyvinkin mahdollisesti tällä kaudella, kun aerodynaaminen osa ei aivan niin suurta osaa Atlantassa näytellyt. Seuraava kisa ensi viikonloppuna vuorostaan Las Vegasissa tuo näiden kahden ja loppujen 1.5 mailien ja myös monilta osin 2 mailisten ratojen pääpiirteet esille ja on tavallaan yhteennaitto siitä kenenkä autot toimivat näillä radoilla ja suurimman sekä tärkeimmän osan kalenterikaudesta. Tämä symbioosi joka Las Vegasilla ja Atlantalla on, tulee olemaan se määrittelevä tekijä nopeiden ovaaleiden sekä pitoelementtien astuessa esiin, koska Atlantan luistelevalta, tasapainoa kaarteissa vaativalta kaasua vaihtelevasti käytettävältä kuluttavammalta ratapinnalta tullaan Las Vegasin aerodynaamiselle ratapinnoitteelle, jossa imuvoimalla ja autojen painautumisella on paljon isompi merkitys ja vaikka downforcea on autoissa vähemmän tällä kaudella kaikilla normaaleilla ovaaleilla, niin sitä hyödynnetään autoista runsaasti Las Vegasissa. Ford jos jatkaa hyvin myös ensi viikonloppuna, niin tuo kolmen pistekärki sarjatilanteessa saa jatkoa ja ennen kaikkea tulee näin antamaan sitten jo kokonaisvaltaisen kuvan 1.5 mailin paketistaan kun miltei kaikki tarvittava nopeusaspekteiltaan ja -käyttäytymiseltään on esitelty isommilla ovaaleilla. Ennakko-odotukset ovat, että näin tulee käymään ja SHR että Penske jatkavat vahvaa menoaan. Toki kehitystyötä tapahtuu kauden edetessä, mutta jos on alkukaudesta vahva, niin se antaa etulyöntiaseman jo heti alkujaan myös kehitystyöhön.
Brad Keselowski tosiaan vei kauden toisen kisaviikonlopun nimiinsä, ja pakko sanoa, että jos joku muu kuin KH olisi voiton ansainnut, niin kyllä BK sen olisi saanut nimiinsä. Hän olisi se kilpailija läpi kisan, joka pysyi maisemissa ja pystyi kertaalleen varikollakin ohittamaan, mutta auto tuotiin takaisin varikkosuoralle kiristyttämään löysälle jääneet rengaspultit liiankin nopean pysähdyksen jälkeen. BK ja KH:n tallikaveri Kurt Busch ovat ansainneet kumpainenkin 5 bonuslisäpistettä jo pudotuspelejä varten. Kurt Busch oli Atlantan kisassa seitsemäs ja BK:n tallikaveri Joey Logano kuudes.
Atlantan uudelleenpäällystys kuviot menivät hieman uusiksi kuskien vetoomuksesta, koska onhan se kalenterissa hyvä olla tälläisiä kuljettajille mielekkäitä, liukkaita ja rattia ahkerasti käytettäviä venueita. Toisaalta Atlantan radan omistava yhtiö vuorostaan katsoo kaikki argumentit läpi ja päättää sitten päätöksensä, koska muutessaan rata saisi pysyä tuollaisenaan, mutta se kuluma joka pinnoitteessa on, vaikeuttaa radan kestävyyttä ja muutenkin huolto- että kuivausmenetelmiä. Vuorostaan Las Vegasin rata saa ensi kaudeksi toisen päivämäärän suoraan jahtiin ja näin ollen saman yhtiön omistuksessa oleva New Hampshire siirtyy yhteen kisaviikonloppuun.
Ensi viikonloppuna tosiaan sitten Las Vegas Motor Speedway luvassa ja kisalähetys alkaa kello 21:00 Viaplaylta.
Viimeksi muokattu: