NASCAR 2017

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Aika optimistisesti lähettivät tuon nokkansa särkeneen auton takaisin radalle. :D
Herran haltuun.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Hyvä kisa oli. Kovin paljoa ei ole edes NASCARin mutkaratakisoja tullut tuijoteltua, mutta nyt pidin näkemästäni. Välillä vedetään kahdella pyörällä ja repaleisilla "puskureilla". Ja oman lukunsa tietenkin tuo autojen isot ulkomitat ja esim. GT-autoja tai IMSA:n protoja heikompi ajettavuus.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Pitää kiireitä nyt parisen viikkoa, niin täytyy pitää tekstit hieman aikaisempaa lyhyempinä.

Sonomasta tuli ehdottomasti kauden paras tulos ja juhlinnan paikka näin ollen, kun Kevin Harvick voitti vihdoin ja viimein tällä kaudella. Voitto tuli vielä paikassa, jossa ei vielä uravoittoja ollut tullut, mutta tämän myötä nyt KH on voittanut kummallakin moottoriradalla urallaan ja toivottavasti myös jatkossa näillä ratatyypeillä niitä tulee vielä paljon enemmän. Taktiikka puri erinomaisesti ja kun etumatkaa oli myös riittävästi toiseksi tulleeseen tallikaveriin Clint Bowyeriin, niin sillä saavutti paikan voittajan ympyrään - ja auto myös pelasi iltapäivän hienosti eikä kilpailun loppupuolella ketään kyennyt haastamaan ja tuo etumatka toimi myös siinä hyvänä takeena. Tästä on ilman muuta hyvä jatkaa, kun bonuspisteitä myös tuli saldoon viisi lisää!

Kilpailun osiovoittajista ensimmäisessä bonuspisteen ottanut Martin Truex Junior joutui keskeyttämään ja oli 37:s ja toisen osuuden voittanut Jimmie Johnson oli lopulta strategisen vedon jälkeen 13:sta. JJ:lle tuo osiovoitto oli kauden ensimmäinen vaikka kisavoittoja on kaikista kuskeista eniten.

Sonoman kisan tulokset ja pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/toyota-save-mart-350.standings.html

Sonoman moottoriratakisa oli myös FOX-kanavan viimeinen tällä kaudella kuninkuusluokan osalta ja tänä viikonloppuna NBC-kanava aloittaa loppukauden näyttämisen.

Tänä viikonloppuna ollaan sitten viimeistä kertaa tämän sesongin aikana Daytonassa ja vuorossa on legendaarinen kesäkilpailu 400 mailin verran. Aika-ajoissa paalulle ajoi Dale Earnhardt Junior ja hänen kanssaan eturivin jakaa tallikaveri Chase Elliott, jonka sopimusta jatkettiin neljällä vuodella HMS:llä, joka tarkoittaa sopimuksen ulottumista aina vuoteen 2022 saakka. Kevin Harvick lähtee sijalta 5.

Daytonan aika-ajojen tulokset: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/coke-zero-400-powered-by-coca-cola.qualifying.html

Daytonan kisalähetys alkaa Viasat Urheilu HD:lla ja Viaplaylla lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, eli huomenna (tänään), kello 02:00 joka samalla siis starttaa NBC:n loppusesongin.
 

Companero

New member
Liittynyt
4.7.2017
Viestit
3
Paikanpäälle 2018 sprinttiin

Terve!

Onko kukaan käynyt paikanpäällä kisoissa, vinkkejä neuvoja mihin kisaan kannattaisi mennä, mistä liput yms. Mulla olisi tarkoitus mennä ensi vuonna 2018, alustavasti kiinnostaisi ainakin daytona ja indy 400 brickyard. Kyseisillä radoilla kuulemma kuristimella rajoitettu nopeutta, millä radalla mahtaa olla suurimmat huippunopeudet?

Kiitos jo etukäteen!
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Terve!

Onko kukaan käynyt paikanpäällä kisoissa, vinkkejä neuvoja mihin kisaan kannattaisi mennä, mistä liput yms. Mulla olisi tarkoitus mennä ensi vuonna 2018, alustavasti kiinnostaisi ainakin daytona ja indy 400 brickyard. Kyseisillä radoilla kuulemma kuristimella rajoitettu nopeutta, millä radalla mahtaa olla suurimmat huippunopeudet?

Kiitos jo etukäteen!
Ratojen takana olevat organisaatiot, esim. SMI tai ISC myyvät lippuja suoraan. Indy on yksityisessä omistuksessa ja myy myös lippuja suoraan. En ole tähän päivään mennessä vielä NASCAR-kisassa käynyt mutta Daytonassa olen käynyt Rolex 24:ssa ja Indianapolisissa Indy 500:ssa. Kysy vain mitä on kysyttävää.

Se mihin kisaan kannattaa mennä, riippuu kaiketi myös siitä mitä muuta haluaa nähdä. Indyssä se itse kaupunki ei oikein tarjoa mitään erityistä.
 

Companero

New member
Liittynyt
4.7.2017
Viestit
3
Ratojen takana olevat organisaatiot, esim. SMI tai ISC myyvät lippuja suoraan. Indy on yksityisessä omistuksessa ja myy myös lippuja suoraan. En ole tähän päivään mennessä vielä NASCAR-kisassa käynyt mutta Daytonassa olen käynyt Rolex 24:ssa ja Indianapolisissa Indy 500:ssa. Kysy vain mitä on kysyttävää.

Se mihin kisaan kannattaa mennä, riippuu kaiketi myös siitä mitä muuta haluaa nähdä. Indyssä se itse kaupunki ei oikein tarjoa mitään erityistä.
Kiitos vastauksesta !

Matkan itse tarkoitus on nascar joten paikkakunnalla ei ole mitään väliä. Indy olisi kyllä koko maailman moottoriurheilukehto se kiinnostaisi, daytona 500 tai homestead Miami.

Indyssä ilmeisesti nopeus rajoitettu 320kilsaan tunnissa? Onko rata liian iso, ei- katsojaystävällinen? Kumpaa suosittelisit daytonaa vai indyä? Hakusessa olisi siis kisa jossa olisi mahdollisimman paljon tunnelmaa, actionia, meteliä ja vauhtia. Ja ovaali, luonnollisesti.

Miten mahtaa indy kisojen logistiikka pelata jos jopa 150 000 ihmistä ahtautuu samalle radalle, joutuuko autojonoon kohti kisapaikkaa jo aamuyöstä? Jenkeissä kun tuppaa olemaan ruuhkia jo ilman mitään erikoisia tapahtumiakin...
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Matkan itse tarkoitus on nascar joten paikkakunnalla ei ole mitään väliä. Indy olisi kyllä koko maailman moottoriurheilukehto se kiinnostaisi, daytona 500 tai homestead Miami.
Jos paikkakunta on toissijainen, valinta lienee aavistuksen helpompi. Indianapolisissa tosiaan kaupunkirakenne on niin hajonnut että siellä downtownissa ei ole juuri mitään, muutama korkeampi talo ja jokunen muistomerkki. Kaikki "kymppikioskiakin" isommat ruokakaupat ovat hevon kuusessa automatkan päässä. Indyn radan museo kannattaa tsekata, itseltä jäi tuo käymättä.

Onko rata liian iso, ei- katsojaystävällinen? Kumpaa suosittelisit daytonaa vai indyä? Hakusessa olisi siis kisa jossa olisi mahdollisimman paljon tunnelmaa, actionia, meteliä ja vauhtia. Ja ovaali, luonnollisesti.
Mielestäni Daytona oli hitusen katsojaystävällisempi. Molemmathan ovat valtavan kokoisia, mutta Daytonassa näkyvyys oli parempi, Indyssä ainakin takakaarteessa autot ikään kuin tuntui ilmestyvän tyhjästä. Lisäksi jos camping kiinnostaa niin Daytonassa valtaosa telttapaikoista on radan sisäpuolella.

Mitä tulee ilmastoon, niin Daytonassa on ehkpä suomalaiseen makuun 500:sen aikoihin miellyttävämpi ilmasto. Floridassa on silloin kuiva kausi menossa ja päivälämmöt maltillisia. Coke Zero 400 on sitten eri juttu...

Indianapolisin heinäkuun sää on joku tukala tai huonolla tuurilla sataa melko volyymillä. Itse olin siellä toukokuussa 2016 ja kisaviikonlopun perjantaina 32 tai 33 astetta oli iltapäivällä lämpöä.

Miten mahtaa indy kisojen logistiikka pelata jos jopa 150 000 ihmistä ahtautuu samalle radalle, joutuuko autojonoon kohti kisapaikkaa jo aamuyöstä? Jenkeissä kun tuppaa olemaan ruuhkia jo ilman mitään erikoisia tapahtumiakin...
Oli siellä pitkät jonot jo heti aamusta. Toisaalta se jono myös liikkuu kun siellä highway patrol jelppaa järjestäjän liikenteenohjaajia kohtalaisella vahvuudella.
 

Companero

New member
Liittynyt
4.7.2017
Viestit
3
Jos paikkakunta on toissijainen, valinta lienee aavistuksen helpompi. Indianapolisissa tosiaan kaupunkirakenne on niin hajonnut että siellä downtownissa ei ole juuri mitään, muutama korkeampi talo ja jokunen muistomerkki. Kaikki "kymppikioskiakin" isommat ruokakaupat ovat hevon kuusessa automatkan päässä. Indyn radan museo kannattaa tsekata, itseltä jäi tuo käymättä.



Mielestäni Daytona oli hitusen katsojaystävällisempi. Molemmathan ovat valtavan kokoisia, mutta Daytonassa näkyvyys oli parempi, Indyssä ainakin takakaarteessa autot ikään kuin tuntui ilmestyvän tyhjästä. Lisäksi jos camping kiinnostaa niin Daytonassa valtaosa telttapaikoista on radan sisäpuolella.

Mitä tulee ilmastoon, niin Daytonassa on ehkpä suomalaiseen makuun 500:sen aikoihin miellyttävämpi ilmasto. Floridassa on silloin kuiva kausi menossa ja päivälämmöt maltillisia. Coke Zero 400 on sitten eri juttu...

Indianapolisin heinäkuun sää on joku tukala tai huonolla tuurilla sataa melko volyymillä. Itse olin siellä toukokuussa 2016 ja kisaviikonlopun perjantaina 32 tai 33 astetta oli iltapäivällä lämpöä.



Oli siellä pitkät jonot jo heti aamusta. Toisaalta se jono myös liikkuu kun siellä highway patrol jelppaa järjestäjän liikenteenohjaajia kohtalaisella vahvuudella.

Ok kiitti paljon!

👍
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ricky Stenhouse Jr. otti kauden toisen voittonsa ja samalla ratatyypillä kuin edellisensäkkin, eli superspeedwayn konetehoja ja draftin sulavuutta vaativia ominaisuuksia pyytävällä venuella. Ensi Talladegassa ja nyt Daytonassa - RFR:llä meni ensi pitkä voitoton putki rikki ja nyt on jo kaksi voittoa plakkarissa - eikä kauhean huolissaan yleispanoksesta tallin tarvitse olla vaikka kummatkin RSJR:n voitot ovat tulleet puhdasta akustiikkaa autoista haluavilla koneellisilla näyttämöillä joissa puhdas imukykyisyys ja etuautona ketterästi ilmaa kierrättävä kaara on on ollut heillä vahva, että talli on muutenkin kahden auton operaationa parantanut roimasti viime kausiin verrattuna vaikkei kärkipäässä pisteissä kumpikaan auto olekkaan.

Clint Bowyerin kohtalo oli olla jälleen kisassa toinen toista kertaa peräkkäin ja tuttuun tapaan nopeusrajoitinradoilla tuli myös yllätyksiä top-10:ssä, kun Michael McDowell (on muuten ollut aika hyrskyn myrskyä tällä viikolla sanasodan suhteen Chase Elliotin kanssa, kun he ottivat radalla ratkaisevilla kierroksilla yhteen) oli neljäs, David Ragan kuudes ja hienosti seitsemäs oli sympaattinen kakkos-sarjassa pääaikaisesti ajava Brendan Gaughan, jolle tuo suorite varmasti toi juhlia kisan jälkeen.

Kisassa oli kolarirysiä muutamia ja valitettavasti myös Kevin Harvick oli tälläisessä mukana ja kisa päättyi keskeytykseen. Eräässä vaiheessa jopa näytti että KH ajaa voitosta, kun draftaus ja slingiohitukset olivat erittäin hyvin kuosissa autossa ja menoa riitti myöskin pitäytymään asemissa kärkijoukoissa. Onneksi tosiaan voitto on tältä kaudelta ansaittu, mutta enemmän on aina mukava ottaa ja lisäpisteet ovat tärkeitä pudotuspeleihin; myöskään runkosarjan voitto ei ole vielä täysin karannut tavoittamattomiin. Myöskin Dale Earnhardt Jr., Martin Truex Jr. ja Brad Keselowski että Joey Logano keskeyttivät kolareiden vuoksi.

Daytonan tulokset ja pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/coke-zero-400-powered-by-coca-cola.standings.html

Seuraavaksi sitten mennään vehertävälle osavaltiolle, kun iltavalaistuksessa Kentuckyn erittäin uutta ja tummaa ratapintaa laitetaan tänä kisaviikonloppuna haastaen kuninkuusluokassa tällä 1.5 mailisella ovaalilla, joka on erittäin kapea linjoiltaan uudistusten jälkeen ja eri toten jarrutuspaikoissa (etenkin kolmoskaarre) autot voivat ajauttauduttaa pitkälle ohi ajolinjan tultaessa vasta kääntäen juuri ja juuri lähestyen apexia joka tekee kisailusta todella hektistä. Kisalähetys alkaa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 02:00 Viasat Urheilu HD:llä ja Viaplaylla.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
NASCARin siirtomarkkinoilla käy myös mukava pöhinä tässä vaiheessa kautta, kun Matt Kenseth ei tule jatkamaan JGR:n #20 autossa ensi kaudella, mutta toisaalta on luultavammin jatkamassa edelleen uraansa ja kun Dale Earnhardt Junior on myös yhtälössä mukana, niin todennäköisesti MK ajaa #88 autossa ensi kaudella. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun erittäin kokenut kuljettaja palkattaisiin HMS:lle (Mark Martin ja #5). Vuorostaan tämä shakkisiirtely tarkoittaisin tällä hetkellä #77 autoa FR:llä ajavalle Erik Jonesille siirtoa vuorostaan #20 auton kuljettajaksi ensi kaudella.

Uutinen: http://www.nascar.com/news-media/2017/07/07/matt-kenseth-no-20-driving-joe-gibbs-racing-2018/
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sade näytteli omaa osaansa NASCARin aika-ajoissa, mutta ajettujen vetojen jälkeen joita saatiin vedettyä, niin Kyle Busch pyyhälsi paalupaikalle ja tuttuakin tutumpi on eturivin jakava auto, kun Martin Truex Jr. on jälleen tiukassa asemassa ajamassa kärkipaikoista itse kisassa hyvän lähtöpaikankin ansiosta. Matt Kenseth - siirtohuhujen keskellä - ajatti autonsa kolmannelle paikalle. Kevin Harvick oli seitsemäs ja Jimmie Johnson kahdeksas.

Lähtöjärjestys Kentuckyn kilpailuun: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/quaker-state-400-presented-by-advance-auto-parts.qualifying.html
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Terve!

Onko kukaan käynyt paikanpäällä kisoissa, vinkkejä neuvoja mihin kisaan kannattaisi mennä, mistä liput yms. Mulla olisi tarkoitus mennä ensi vuonna 2018, alustavasti kiinnostaisi ainakin daytona ja indy 400 brickyard. Kyseisillä radoilla kuulemma kuristimella rajoitettu nopeutta, millä radalla mahtaa olla suurimmat huippunopeudet?

Kiitos jo etukäteen!
Rajoitinlevyt on käytössä Daytonassa ja Talladegassa. Indianapolisissa Xfinity tulee kokeilemaan tällä kaudella kilvanajon parantamiseksi. Tosin kun Brickyardin kaarteissa on lähinnä yksi linja, niin ei siellä Daytonan ja Degan kaltaista pack racingia nähdä. Lähinnä lisää draftin vaikutusta suorilla, mahdollisesti lisäten ohituksia.

En varsinaisesti osaa suosituksia antaa, kun en ole USA:ssa käynyt kisoja katsomassa. NASCARia kuitenkin jos menisin katsomaan, niin Daytona voittaisi Indianapolisin. Varsinkin Daytona 500 on NASCARin suurin kisa, kun taas Brickyard 400:sta on jäänyt laimea maku viime vuosilta; huono ovaali NASCAR-autoille ja yleisömäärältäänkin pettymys.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Reilun puolen tunnin päästä alkaisi Kentuckyn lähetys, vihreä lippu vajaan tunnin päästä.

E: Kentuckyssa osaavat myös tuon visuaalisen puolen. Bluegrass staten ovaalilla luonnollisesti vihreät turvakaiteet
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Sen verran hyvin näemmä ajoittaneet lähdön, että Stage 1 kun päättyy 10 kierroksen päästä, niin ei vielä ajeta pimeydessä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Martin Truex Juniorilla oli autopilotti päällä Kentuckyn kisassa viime viikonloppuna, kun dominointi oli taas sitä luokkaa 1.5 mailisella. Ei ole väliä onkon uutta ratapintaa, vanhaa tai onko radassa erikoisomaisia piirteitä tai nyansseja, että jos se on puolitoista mailinen jossa konetta käytetään suhteellisen samalla lailla vaikka hieman erilaisilla kurvinopeuksillakin ovaalista riippuen niin #78 tiimi hallaa nämä venuetyypit takataskuunsa jopa toisinaan helponkin näköisesti. Kilpailun pitäisi olla kovinta näillä pituuksilla, mutta FR on tehnyt taidetta sen kiertämiseksi ja tehdäkseen siitä itselleen takapihan vauhtinsa esittelyyn. Ennen kilpailun viimeisintä keltaista joka aivan loppuhetkille osui, niin Martin Truex Junior johti kisaa jopa 15-16 sekunnilla joka on sen verran käsittämätön ero ettei muusta väliä. Vaikka kisaa ajettaisiin erittäinkin pitkä tovi vihreillä, niin autojen heittelyt kisavauhdissa keskenään estää näin suurien erojen syntymisen jos kärjessä olisikin keskiverrollisesti nopein kuski, koska vaihtelua tapahtuu stinttien ja sekvenssien kesken jonkin verrankin vaikka auto olisi lähes perfektinen - tällöin erot pysyvät tasoittuneena, kirittynä ja taas venytettynä vaihdellen sekä riippuen muutenkin tasaisten kierrosaikojen perusteella ketä milloinkin millä tilalla ajaa. MTJR:lle kauden kolmas voitto kun uusintastartti meni myös nappiin ja hänelle bonuspinnoja kauden kohokohta-ajalle on kertynyt jo 28.

Kyle Larson palasi taas lestiinsä ollen vahvalla autolla toinen ja alkukauden kovin kilpakumppani hänelle, Chase Elliott, oli kolmas. Kentuckyssa kuudenneksi tullut Erik Jones esiintyi vahvasti ja keskiarvollisesti suorittanut osuvalla sijoituksella jo alkukaudesta lähtien, mutta nyt tuloksellisuus on saavuttanut top-10:n tason miltei viikosta toiseen vauhdillisella puolella. Tällä viikolla myös kävi selväksi jo varmana pidetty seikka, että Erik Jones siirtyy ensi kaudella JGR:n #20 auton kuljettajaksi. Muutenkin käy järkeen, koska EJ on ollut enemmän ja vähemmän uransa alusta saakka NASCARin alasarjoista CWTS:stä Xfinityyn JGR:N devolementaarinen kuljettaja, jossa lupausta on paljon. Nyt sitten kuninkuusluokassa pääsee itse päätalliin ajamaan ensi kaudella maineikkaassa tiimissä.

Kevin Harvick sijoittui Kentuckyssa yhdeksänneksi ja ennen viimeistä keltaista ajoi paikasta top-5:ssa. Kaikki eivät menneet sen jälkeen aivan nappiin ratkaisevilla hetkillä, mutta hyvä nousu kuitenkin kympin joukkoon lyhyessä ajassa. Yhteenvetona voi mainita, että kun kausi on puolivälissään että KH on normaalina päivänä viiden tuntumassa ja joukossa sekä radasta riippuen ajaa voitosta. Kympin joukkoon sijoittumisia voi pitää auton iskukykyyn katsoen hyvinkin varmana kaikilla normaaleilla ratatyypeillä jotka kansoittavat kalenterin, joten aikataulussa ollaan.

Kentuckyn tulokset ja sarjatilanne: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/quaker-state-400-presented-by-advance-auto-parts.standings.html

Tänä viikonloppuna ollaan sitten mekaanisella ja teknisellä New Hampshire Motor Speedwayn litteällä maagisella maililla. Erot pysyvät täällä suhteellisen samalla mallillaan eikä isoja irtiottoja pienistä kierrosajallisista eroista johtuen saa etenkin kärjessä aikaiseksi - ehkä alussa kisaa - mutta loppua kohden aletaan höyläämään kymmenyksien tuhannesosia. Radan kaarteiden keskiosat apexeissa näyttelevät isoa osaa juuri kaarrenopeuksien ja siitä suorille vietävää vauhtia koskien, ja ahdasta tulee kisassa olemaan näillä osilla rataa, kun jarrutuksissa ollaan todellakin toisinaan jarruilla kovaa. Kisalähetys alkaa kello 21:30 sunnuntai-iltana Viasat Urheilu HD:ltä ja Viaplaylta.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Tässä taitaa olla vastauksia Mr. Companeron kysymyksiin

Vierailin perjantaina ja lauantaina New Hampshire Motor Speedwayllä Overton's 301 nimellä kulkevassa Cup-kisassa. Täyteluokkina olivat Xfinity Series, Whelen Modified Tour ja K&N Pro Series. Perjantain tapahtumista ei välttämättä jää lapsenlapsille kerrottavaa, koska tuli mentyä käytännössä samoilla silmillä kotoa Espoosta Helsinki-Vantaan, Reykjavikin, Bostonin ja New Hampshiren osavaltion pääkaupungin Concordin kautta Loudoniin ihmettelemään Cupin aika-ajojen viime hetkiä sekä itse rataa.

Lauantai olikin sitten jo toista maata. nukutun yön jälkeen oli aika suunnata jo aamulla NHMS:lle. Nyt oli jo aikaa ja tahtoa ihailla maisemiakin. New Hampshiren maisemat ovat kauniita, eräänlainen yhdistelmä järvi-Suomea ja Englannin nummia.

Itse Cup ajoi lauantaina kaksi vajaan tunnin mittaista harjoitussessiota. Koska harjoitusten aikaan numeroidut istumapaikat eivät olleet voimassa, oli hyvä tilaisuus katsoa rataa eri kulmista. NHMS on vain mailin mittainen, joten muualtakin kuin piippuhyllyltä näkee koko radan tapahtumat samanaikaisesti. NHMS:n litteyden havaitsee parhaiten sijoittumalla ykkösmutkan jälkeisille riveille, autojen vauhti näyttää lähestulkoon matelulta verrattuna maalisuoraan. Samalla ykkösmutka paljastaa, ketkä joutuvat vaihtamaan vaihdetta alaspäin; muutama auto kun päästi komeat liekit pamauksen kera mutkaan tultaessa.

Lauantain ensimmäinen kilpailulähtö oli Whelen Modified Tourin Nor'Easter 100. Sarja ei ollut minulle ennestään tuttu, mutta lähtö tarjosi ihan hyvää, joskin katkonaista viihdettä kun vähän väliä joku suhari näytti olevan perä menosuuntaan. Myös toivottu vieras eli aurinko alkoi näyttäytyä jo toden teolla.

Xfinity-kisan aloitusseremonioiden yhteydessä kuitenkin sadealue oli koko ajan lähestymässä rataa. Kilpailu saatiin kuitenkin käyntiin ennen kuin sade lopetti leikit. Hämmästyttävää kuitenkin oli, miten nopeasti ja täsmällisesti radankuivauspartio oli liikkeellä kun sadekuuro oli ohi. Xfinity-kisa jatkui ja aurinko porotti taas entistä kuumempana. Paikan päältä koettuna vain punalipun jälkeinen puolisko alkoi jossain vaiheessa tuntua jonoajelulta, joten jätin radan taktisesti juuri ennen viimeistä kierrosta ja K&N Pro Seriesin lähtö jäi näkemättä kokonaan. Tosin ratkaisu oli myös pragmaattinen, poistumisruuhkan vältti tuolla tavoin ja muutenkin tarkoituksena oli uida Winnipesaukee-järvessä valoisaan aikaan. Olihan sade jo venyttänyt lauantain yleisaikataulua.

Sunnuntaina onkin sitten luvassa itse Cup-kisa.

Kuvia tulee aikanaan, kun joudan niitä käsittelemään
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Tänään pitäisi olla kuivaa koko päivän ja lämpötilan kolmeakymmentä. Joten toivotaan, ettei käy näin kuten Xfinitylle
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Niin koitti myös kisapäivä. Ennen kisapäivän tapahtumia sananen liityen Loudon syyskilpailun menettämisestä Las Vegasille.

Menetys on ollut paikallisille shokki. Ensinnäkin, kisa on NASCARin ainoa visiitti Uuden Englannin alueella. Lisäksi, koska Camping Trucksien Mosportin visiittiä lukuunottamatta NASCARilla ei ole tällä hetkellä kisoja Kanadassa, Loudon on ollut myös portti Kanadaan. Parkkipaikalla näki paljon eri Kanadan provinssien kilpiä ja katsomossa aina silloin tällöin kuuli kanadanranskaa. Ja onhan kisan aloitusseremonioissa myös Kanadan kansallislaulu.

Myös alueen yrityksille kisa sekä heinäkuussa että syyskuussa on ollut merkittävässä osassa. Täällä joka ikinen jäätelökioski, motelli ja pihviravintola mainostaa näkyvästi "NASCAR fans welcome". Mutta se siitä, itse kisatapahtumiin.

Sunnuntain säässä ei ollut valittamista, lämmin ilma ja sininen taivas värittivät kisapäivän aamua. Yleisömäärää on vaikea arvioida, koska iso osa campereistä ei osta stadionpaikkaa vaan katselee kisan rinteiltä tai asuntoauton katolta. Varovainen arvio on, että 50-60 tuhatta istui lehtereillä.

Ennen kisaa järjestettiin Pit Walk, jossa pääsi kävelemään sekä maalisuoralla, että varikkosuoralla. Liikkuminen ei täällä ollut aivan niin vapaata kuin olen IMSA:n tai IndyCarin kisoissa tottunut, varikkosuoralla näki lähinnä kun autoja työnnettiin varsinaiselta varikoilta odottamaan lähtöä. Varikolle olisi tarvinnut erillisen hot/cold passin, joten huoltotilat ja kuljettajat pysyivät piilossa.

Äänet noissa peleissä on mahtavat, sekä Cup-autoissa että Xfinity-autoissa. Noissa on hiuksenhieno ero, Cup-autoissa korkeamman puristussuhteen vuoksi vähän terävämpi nuotti. Kisassa näytti jo alkuvaiheessa, että Martin Truex olisi korjannut potin ja vienyt hummerin mennessään, mutta voitto luisui käsistä. Kierroksella ohittelu oli myös vakuuttavan näköistä. 151 kierrosta pitkä stage 3 oli toimiva ratkaisu, loppu tuntui kuin omalta itsenäiseltä kisaltaan.


Tuolla jokunen kuva kisapäivältä sekä lauantailta

https://www.flickr.com/photos/126204800@N07/albums/72157683654340103
 
Viimeksi muokattu:
Ylös