F1-uutisia 2017

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ongelma vain on siinä, että mikäli kuluja ei saada aisoihin niitä pikkutalleja ei pian enää ole ja sen jälkeen on pakko sallia kolmen auton ajattaminen, tai F1-sarjaa ei enää ajeta lainkaan.
Kolmen auton ajattaminen vasta maksaisi.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Itse olen monta kertaa miettinyt kuinka pienille talleille saataisiin rahaa. Olen makustellut päässäni ajatusta, että jokaiselle tallille annettaisiin "oma kisa". Sen kisan aikana tulostasosta riippummatta näytettäisiin X-määrä aikaa televisiossa. Täällä pienet tallit saisivat myös näkyvyyttä ja houkuteltua sponsoreita, mahdollisesti ison potinkin yhden kisan ajaksi. Tämä konsepti pitäisi toteuttaa harkiten enkä edes tiedä onko katsojan vinkkelistä miten luontevasti toteutettavissa, ettei katselunautinto kärsi.
Jäisi kyllä omalta osalta kisa katsomatta, jos esim. Manoreita kuvattaisiin suurin osa ajasta :D
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Itse olen monta kertaa miettinyt kuinka pienille talleille saataisiin rahaa. Olen makustellut päässäni ajatusta, että jokaiselle tallille annettaisiin "oma kisa". Sen kisan aikana tulostasosta riippummatta näytettäisiin X-määrä aikaa televisiossa. Täällä pienet tallit saisivat myös näkyvyyttä ja houkuteltua sponsoreita, mahdollisesti ison potinkin yhden kisan ajaksi. Tämä konsepti pitäisi toteuttaa harkiten enkä edes tiedä onko katsojan vinkkelistä miten luontevasti toteutettavissa, ettei katselunautinto kärsi.
Mun mielestä olisi ihan OK jos aina ruudukon perällä starttaisi jotain yksityistallien vähän viritettyjä GP2- tai Formula Nippon-autoja ja niille sitten oma erilliskisa tms. jos sillä saataisi ruudukon 26 autoa täyteen. Ei luulisi tuollainen maksavan kovin paljoa, ja liikaa ei junnuille F1-kisoissa näyttöpaikkoja ole niin miksei? "Ne olisi vaan tiellä" -valittajille muistutuksena että kierroksella ohitettavien ohittaminenkin ilman Charlielle kiukuttelua on taito, joka kuului F1-kuskilta vaadittavaan työkalupakkiin vielä ysärin alussa, ja esim. Indycarissa kuuluu tänäkin päivänä. Ja pääsisi se Alonsokin kisaamaan muita oman tasoisia autoja vastaan... :thumbup:
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Pienille talleille saataisiin rahaa ihan reilulla rahanjaolla. Ongelma on F1:n täysin itseaiheutettu.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Pienille talleille saataisiin rahaa ihan reilulla rahanjaolla. Ongelma on F1:n täysin itseaiheutettu.
Joo ei mahdu kaaliin, että jollekin Ferrarille maksetaan pikkutallin vuosibudjetin verran rahaa ihan vain osallistumisesta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13814
Joo ei mahdu kaaliin, että jollekin Ferrarille maksetaan pikkutallin vuosibudjetin verran rahaa ihan vain osallistumisesta.
Sen turvin mahtava händicäppi-Ferrari pysyy säännöllisenä top4-tiiminä.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Joo ei mahdu kaaliin, että jollekin Ferrarille maksetaan pikkutallin vuosibudjetin verran rahaa ihan vain osallistumisesta.
Lähes käsittämättömästä syystä johtuen Ferrari on edelleen huomattavalle osalle katsojista sama kuin F1.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Täysin ymmärrettävää. Mersut ja RedBullit tulee ja menee, Ferrari pysyy.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Täysin ymmärrettävää. Mersut ja RedBullit tulee ja menee, Ferrari pysyy.
Myös mersu ja Red Bull saavat vastikkeetonta rahaa. Eivät ihan yhtä paljon kuin Ferrari, mutta kuitenkin.



Tuossa kuvassa col1 ja col2 ovat tulosten perusteella jaettua rahaa. Muut ovat erillisdiilien mukaan annettavia rahoja. Eli esimerksiksi vaikka Mclaren sijoittui yhdeksänneksi, sai se silti viidenneksi eniten rahaa
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Tuo Ferrarin LST-palkkio on kyllä ihan älytön. Eivätkös Williams ja McLarenkin olisi ansainneet long-standing team -rahaa, jos sitä nimensä mukaisesti jaettaisiin?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8804
Sijainti
Vantaa
Tuo Ferrarin LST-palkkio on kyllä ihan älytön. Eivätkös Williams ja McLarenkin olisi ansainneet long-standing team -rahaa, jos sitä nimensä mukaisesti jaettaisiin?
Ferrari, Mersu ja RB on budjeteissaan vain tuon FIA:n lahjusrahan verran edellä. Käsittämätöntä, miksi vuodesta toiseen nämä tietyt tahot saa tahtonsa läpi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Vuodesta 2005 lähtien tosiaan nuo kaikki erikoispalkkiot esimerkiksi Ferrarille ovat syventäneet eroja ja epätasapainoisuutta Concorde-sopimuksissa kun siihen asti pienistä ajoittaisista ongelmista huolimatta järjestelmä Concorden osalta oli aina toiminut.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Huomioitavaa uutisessa on tämä kohta: "He has now begun a period of garden leave" Eli ei ainakaan ihan heti nähdä uuden tallin riveissä.
Tottakai siinä lukee näin, etteivät Williams-huhut saa uutta pontta alleen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Tottakai siinä lukee näin, etteivät Williams-huhut saa uutta pontta alleen.
Paddyn vapautumisan aikataluista käydä kovaa kauppaa kulisseissa. Jos Waltteri on jo mersun miehiä (ja joutui maksamaan tästä kalliisti kynsin hampain) silloin Mersulla voi olla kana kynittävänä Paddyn ja Williamsin suhteen.
Se on selvää ettei Williams kynnysrahoja ja siirtokorvausta Mersulle Paddystä maksa (Frank on saituri ihan periaatteesta), eikä taida taloudellinen tilannekkaan siihen antaa mahdollisuutta (Massan 6m€ soppari alla).

Toisaalta miksi maksaa koska suurta vaikutusta ensikauden auton suunnitteluun ei tässä vaiheessa enää voi antaa, tämän kauden linja ja auton kehityssuunta päätettiin jo viime keväänä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5747
Toisaalta miksi maksaa koska suurta vaikutusta ensikauden auton suunnitteluun ei tässä vaiheessa enää voi antaa, tämän kauden linja ja auton kehityssuunta päätettiin jo viime keväänä.
Median mukaan Lowe ei ole menossa Williamsille tekniikkaosaston johtajaksi vaan tallipäälliköksi. Tällöin Claire Williams varmaankin downshiftaisi tai keskittyisi puhtaasti talouspuolen ja markkinoinnin johtamiseen Paddyn vastatessa kisatoiminnoista.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Vasseur lähtee Renaultilta:
F1-sarjassa kilpailevan Renault'n tallipäällikkö Frederic Vasseur on eronnut tehtävästään, talli ilmoitti keskiviikkona.

Alemmissa sarjoissa hyvällä menestyksellä ART-tallia luotsannut Vasseur aloitti Renault'n palveluksessa viime kauden alussa. Hänet ylennettiin tallipäällikön tehtäviin kauden puolivälissä, mutta pesti jää nyt lyhyeksi.

Eron syynä kerrotaan olevan Vasseurin erimielisyydet Renault'n muun johdon kanssa tallin tulevista kehityssuunnista. Tästä syystä ranskalainen teki päätöksen erota tehtävästään.

- Renault Sport ja Frederic Vasseur ovat tehneet yhteisymmärryksessä päätöksen siitä, että heidän tiensä erkanevat. Päätös astuu voimaan tänään. Kummatkin osapuolet odottavat tämän kumppanuuden ottavan joskus myöhemmin tulevaisuudessa uuden muodon, tallin tiedote kertoi.
Voisihan tuo Lowe olla menossa Renaultillekin...
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eipä sitä pyörää tarvitse uudestaan keksiä. Ja 'nollakoostakin' luovutaan.

McLaren-tallin moottoritoimittaja Honda uudistaa tulevan F1-kauden voimanlähdettään vastaamaan hallitsevan maailmanmestarin Mercedeksen suunnittelufilosofiaa.

Honda ja McLaren ovat olleet vaitonaisia uuden voimanlähteen muutoksista. Brittitallin tekninen johtaja Tim Goss vahvisti kuitenkin viime viikolla, että uuden arkkitehtuurin myötä voimanlähteen komponentit on sijoiteltu uudelleen.

- Uusi voimanlähde on pitkälti tulos kahden edelliskauden tarjoamista opetuksista. Se on suunniteltu uudelleen erityisesti tätä kautta varten, Goss kommentoi.

Sisäpiiristä kantautuneet tiedot kertovat, että Hondan F1-pomo Yusuke Hasegawa on antanut luvan suunnittelijoille irtautua valmistajan aiemmin käyttämästä "size zero" -konseptista, joka on tähdännyt voimanlähteen mahdollisimman pieneen kokoon.

Aiemmasta rakenteesta poiketen Honda ottaa nyt mallia Mercedeksestä, jonka voimanlähteessä kompressori ja turbiini on sijoitettu moottorin eri päihin. Tämän lisäksi välijäähdytin on sijoitettu moottorin ja rungon väliin jäävään syvennykseen, joka laskee merkittävästi voimanlähteen painopistettä.

Muutosten myötä voimanlähteen koko kasvaa jonkin verran entisestä, mutta McLarenin uskotaan kykenevän silti paketoimaan uuden MP4-32-autonsa takapään tiiviiksi.

McLaren ja Honda palasivat F1-partnereiksi kaksi vuotta sitten, mutta tulokset ovat jääneet tähän mennessä laihoiksi.

Lähde: Motorsport.com
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/mclarenin-f1-auton-moottori-uusiksi-menestysmallia-mercedekselta/6257472
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2389
Pahaltahan tämä Manorin kohdalla näyttää, valitettavasti.

F1-konkurssitallin aika kulumassa loppuun

Selvitystilaan ajautuneella Manor-tallilla on enää viikko läytää aikaa itselleen uusi omistaja, kertovat tallia lähellä olevat tietolähteet.

Manorin toimintaa pyörittävä Just Racing Services Ltd asetettiin selvitystilaan viime viikolla. Talli etsii itselleen kuumeisesti uusia rahoittajia, mutta aika on kulumassa vääjämättä loppuun.

Manorin tulevan kauden auton kerrotaan olevan valmis tuotantoon tallin tehtaalla Banburyssä. Selvitystila estää kuitenkin käytännössä kaiken toiminnan, koska pesänhoitaja on velkojien suojaamiseksi sulkenut tallin kassan.

Tallia lähellä oleva tietolähde kertoo, että uuden rahoittajan on löydyttävä tammikuun 20. päivään mennessä. Muussa tapauksessa Manorin kohtalo on sinetöity.
mtv.fi
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5747
Vaikka olisi ollut mielenkiintoista nähdä, miten Manor voi kehittyä tallina, koska se alkoi viimeinkin osoittaa todellisia kehityksen merkkejä, niin valitettavasti tallin kuolema on tarpeellinen asia lajin pelastamiseksi. Autojen määrän täytyy vähentyä, jotta päättäjät muistaisivat sen asian, että (suurten) tallien valtaa on vähennettävä ja kulujen leikkaamiseen pyrittävä vaikka sitten yrittämisen ja erehtymisen kautta.
 
Ylös