Fernando Alonso kaudella 2017: Vieläkö kärsivällisyys riittää?

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Toyotan nyt voikin rinnastaa Hondaan, molemmilla ymmärtääkseni filosofiassa (F1:n osalta) samanlaista ongelmaa, mistä muuan Mika Salokin on tainnut Toyotan osalta kirstua hieman valaista. Ovat vieläpä samasta maastakin.



Sen kummemmin tietämättä, mitä kulissien takana tapahtui, niin eiköhän tuollainen kuulu ihan kohteliaisuuksiin tallin puolelta. Voittihan Alonso Ferrarilla melkein pari mestaruuttakin, kyllähän siitä sopii kiittää.
Vain Schumi ja Fernando sai. Kimi voitti mestaruuden mutta ei tainnut saada mitään läksiäislahjaa julkisesti.

Ja missäs tallissa nyt ajaa? Poltti Dennisin kanssa sillat niin pahasti, ettei tarvii mennä kulisseihin. Jos Dennis otti takaisin, en pidä Ferrari-paluutakaan mahdottomana. Ajotaidot ratkaisee ja ne on parhaimmistoa koko gridillä.
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Niin. Eikö tuosta voi silloin vetää johtopäätöksen ettei Volkkarillakaan olisi sen helpompi tie menestykseen?
Ei oikeastaan. Viestin pointti oli pohtia, sopiiko japanilainen filosofia formuloihin nykyisin (tälle pohjana nimenomaan Hondan ja Toyotan rämpiminen 2000-luvulla). Volkswagen on eurooppalainen autovalmistaja, jotka ovat menestyneet varsin hyvin sarjassa aina. Vaikeaa se toki olisi Volkkarillekin, sitä en kiistä.

Haas aloitti formulaprojektinsa 2015 tyhjästä eikä todellakaan vieläkään ole voittoja näkyvissä.
Grosjean kuitenkin nappasi viime kaudella parissa ensimmäisessä kisassa sijat, joilla oikeastaan varmistui valmistajien sarjan 8. sija. Ei Haasin meno muutenkaan ollut ensimmäisellä kaudella sentään aivan samanlaista rämpimistä kuin McLaren Hondan ekalla kaudella (2015), vaikka jälkimmäisellä oli varmasti aivan eri tason resurssit käytössä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Ei oikeastaan. Viestin pointti oli pohtia, sopiiko japanilainen filosofia formuloihin nykyisin (tälle pohjana nimenomaan Hondan ja Toyotan rämpiminen 2000-luvulla). Volkswagen on eurooppalainen autovalmistaja, jotka ovat menestyneet varsin hyvin sarjassa aina. Vaikeaa se toki olisi Volkkarillekin, sitä en kiistä.



Grosjean kuitenkin nappasi viime kaudella parissa ensimmäisessä kisassa sijat, joilla oikeastaan varmistui valmistajien sarjan 8. sija. Ei Haasin meno muutenkaan ollut ensimmäisellä kaudella sentään aivan samanlaista rämpimistä kuin McLaren Hondan ekalla kaudella (2015), vaikka jälkimmäisellä oli varmasti aivan eri tason resurssit käytössä.
McLarenin ongelma on moottori, jonka Haas sai kilpailukykyisenä suoraan tarjottimella. McLarenin auto lienee nytkin todella hyvä, koska Alonso oli siedettävällä tasolla umpisurkeasta moottorista huolimatta.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Niin. No sanotaanko nyt niin, ettei se ainakaan anna Alonson ammattimaisuudedesta mitenkään parempaa kuvaa kun käyttäytyy miten käyttäytyy. Olisiko niin, että Boullier on valmis maksamaan kun ei parempiakaan ole tällä hetkellä saatavilla. Se ei siis tarkoita, että F.A on *paras* kuljettaja. Kaksi eri asiaa.

Joel Hallikainen: sovitaanko myös niin ettei mennä mihinkään olkiukkoihin näiden kommenttien kanssa? Olisiko se mahdollista?

Iso liksa, iso ego, huonot sosiaaliset kyvyt, kuka tuollaisen palkkaisi ym ym... Kuitenkin Boullier olisi valmis maksamaan jatkossakin tuolle ison egon ja huonot sosiaaliset kyvyt omaavalle kuskille isoo liksaa vaikka tällä hetkellä olisi ihan sama mikä marakatti sitä Mclarenia ajaisi. Pitäisiköhän Boullierin kysyä sinulta konsultointiapua kun eivät tiedä mitä tekevät?
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
McLarenin ongelma on moottori, jonka Haas sai kilpailukykyisenä suoraan tarjottimella. McLarenin auto lienee nytkin todella hyvä, koska Alonso oli siedettävällä tasolla umpisurkeasta moottorista huolimatta.
Ainakin perjantaina näytti Laren erittäin vaikealta ajettavalta. Eivät tainneet olla kommentit ja huomiot testeistäkään kovin positiivisia siltä osin. Olikos se Boullier, kun hiljattain kommentoi, että menestys vaatii myös heiltä enemmän kuten luonnollisesti Hondaltakin.

Auto ja moottori ovat paketti, ja jos ne eivät toimi yhdessä, on peli menetetty. Nykyinen Mäcci tuskin edes liikahtaisi muiden koneilla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Edelleen toistan Volkswagenin mahdollista mukaan tuloa. Siinä on Alonson ainoa oljenkorsi McLarenin suorituskyvyn selkeän paranemisen ohella.
Volkswagen... Ehkä joskus kymmenen vuoden kuluttua. Tällä haavaa Formula 1 ei ole ystävällinen uusille tulokkaille, koska moottorirajoitukset ovat tiukat ja niistä on turha yrittää tinkiä. Tilanteen muuttaminen vaatisi concorde-sopimuksen neuvottelua uudelleen eli tulee tapahtumaan aikaisintaan kaudelle 2021. Sitä paitsi Volkkarilla ei ole mitään hybridiprojektia urheilupuolella toisin kuin samaan konserniin kuuluvilla merkeillä Audi ja Porsche, jotka ovat jo kiinni muissa projekteissa. WEC:n puolella on nyt huhuttu Toyotan olevan poistumassa sarjasta sen jälkeen, kun FIA käänsi kelkkansa ja päätti karsia hybriditeknologiaa LMP1-autoista. Toisaalta Toyota on aina pyörittänyt ensisijaisesti omaa tallia pelkkien moottoreiden toimittamisen sijaan ja merkki tuskin palaa ihan heti F1-sarjaan kilpatallina.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Ainakin perjantaina näytti Laren erittäin vaikealta ajettavalta. Eivät tainneet olla kommentit ja huomiot testeistäkään kovin positiivisia siltä osin. Olikos se Boullier, kun hiljattain kommentoi, että menestys vaatii myös heiltä enemmän kuten luonnollisesti Hondaltakin.

Auto ja moottori ovat paketti, ja jos ne eivät toimi yhdessä, on peli menetetty. Nykyinen Mäcci tuskin edes liikahtaisi muiden koneilla.
Moottorin puutteet korvataan pienemmällä downforcella. Huippunopeus voi olla samaa luokkaa vaikka tehoja olisi vähemmän. Vaikka Hondassa on vähemmän tehoa, silti suoranopeudet on oltava jotakin tasoa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Kaikki huiput päätyvät Ferrarille, joten Hamilton siirtyy sinne ja Alonso Mersulle Hamiltonin tilalle. Hamilton voittanut mestaruuden kahdessa eri tallissa, nyt kannattaisi metsästää sitä kolmannessa tallissa mihin kukaan muu ei ole pystynyt. Tää olisi mielestäni todennäköisin skenaario.
Fangio pystyi.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
En tiedä huomasiko kukaan muu, mutta Allulta näytti loppuvan ajohalut pari kierrosta ennen maalia kun Ocon ja Hulk tulivat ohi. Heti ohituksen jälkeen alkoi kitinä että jotain oli jousituksessa rikki ja kurvasikin sitten pilttuuseen kun oli tarjolla enää lämmintä kättä pisteiden sijaan. Ymmärtäähän tuon turhautumisen ja kyllähän hän ottaa tuosta oranssista pulkasta kaiken irti, mutta voi olla että palaute tallia ja moottoritoimittajaa kohtaan ei ainakaan tule vähenemään. Muutenkin kommentointi koko Australian viikonlopun ajan on ollut turhautuneen ja väsyneen urheilijan paatosta.
 
Viimeksi muokattu:

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Huomasin kyllä saman. Ongelmat tosiaan alkoivat heti kun O&H tulivat ohi ja sitten se oli siinä. Kyllä se varmaan rikki olikin mutta oliko niin pahasti ettei maaliin olisi päässyt?

Alonsosta kyllä tosiaan paistaa tuollainen äärimmäinen turhautuneisuus läpi. Ei Alonsokaan varmasti halua tuolla tavalla lähteä sarjasta. Nuoremmat kannattajat kun eivät edes muista kaverin mestaruuksia - niistä kun on jo aikaa melkoisesti. Itkijänä ja valittajana ei ole kiva tulla muistetuksi mestaruuksien sijaan.

En tiedä huomasiko kukaan muu, mutta Allulta näytti loppuvan ajohalut pari kierrosta ennen maalia kun Ocon ja Hulk tulivat ohi. Heti ohituksen jälkeen alkoi kitinä että jotain oli jousituksessa rikki ja kurvasikin sitten pilttuuseen kun oli tarjolla enää lämmintä kättä pisteiden sijaan. Ymmärtäähän tuon turhautumisen ja kyllähän hän irti ottaa tuosta oranssista pulkasta kaiken irti, mutta voi olla että palaute tallia ja moottoritoimittajaa kohtaan ei ainakaan tule vähenemään. Muutenkin kommentointi koko Australian viikonlopun ajan on ollut turhautuneen ja väsyneen urheilijan paatosta.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Alonsosta kyllä tosiaan paistaa tuollainen äärimmäinen turhautuneisuus läpi. Ei Alonsokaan varmasti halua tuolla tavalla lähteä sarjasta. Nuoremmat kannattajat kun eivät edes muista kaverin mestaruuksia - niistä kun on jo aikaa melkoisesti. Itkijänä ja valittajana ei ole kiva tulla muistetuksi mestaruuksien sijaan.
Mahtaako Allua enää kiinnostaa, millä tavalla lähtee sarjasta. Tarpeeksi, kun turhautuu as in menettää intohimonsa lajiin, niin ei sieltä enää nousta huipulle.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5257
Haastattelu puhdasta timanttia ja samuraita, ajoin parhaan kisan koskaan, mutta auto täysin kilpailukelvoton :D. No pitäähän sitä vähän lyödä painetta Mclarenin ja Hondan nurkkaan jos tapahtuisi jotain.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Kyllähän Alonson suoritukset, kun vertaa tallikaveriin, ovat aika huikeita:

Kauden 2007 (jolloin oli tasapisteissä tallikaverin kanssa) jälkeen:
2008: vs Piquet 61-19
2009: vs Piquet ja Grosjean 26-0
2010: vs Massa 252-144
2011: vs Massa 257-118
2012: vs Massa 278-122
2013: vs Massa 242-112
2014: vs Räikkönen 161-55
2015: vs Magnussen ja Button 11-16
2016: vs Button 54-21

Eli ainoastaan vuonna 2015 on tallikaveri ollut pisteissä parempi. Muina vuosina piste-ero on ollut valtava tallikaveriin.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Kyllähän Alonson suoritukset, kun vertaa tallikaveriin, ovat aika huikeita:

Kauden 2007 (jolloin oli tasapisteissä tallikaverin kanssa) jälkeen:
2008: vs Piquet 61-19
2009: vs Piquet ja Grosjean 26-0
2010: vs Massa 252-144
2011: vs Massa 257-118
2012: vs Massa 278-122
2013: vs Massa 242-112
2014: vs Räikkönen 161-55
2015: vs Magnussen ja Button 11-16
2016: vs Button 54-21

Eli ainoastaan vuonna 2015 on tallikaveri ollut pisteissä parempi. Muina vuosina piste-ero on ollut valtava tallikaveriin.
Onhan tuo ihan käsittämättömän kova tilasto, eikä jätä epäselväksi miksi Alonson ajotaitoja varikolla niin korkealle arvostetaan. Olipahan sitten muuten luonteesta ja käyttäytymisestä mitä mieltä tahansa.. Valtaosa tallikavereista on kuitenkin ollut ihan tasokkaita kuskeja ja silti onnistunut usealla kaudella keräämään yli tuplamäärän pisteitä näihin verrattuna.

Toivon todella että vielä jollain konstilla parempaan talliin pääsisi, menee huippukuski täysin hukkaan tuolla Hondan kikkareella rämpiessä.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5257
Alonson ura kyllä vertaansa vailla. Paininut ylivoimaisia Red Bulleja ja Mersuja vastaan mestaruudesta, mutta ollut kuitenkin siinä väärässä tiimissä väärään aikaan, tälläkin hetkellä.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Itkijä ja valittaja? Kyllä vaan. Huikea kilpailja? Ehdottomasti.

Voisi veikata, että etsii sopimuspapereista keinoa irrottautua tallista kesken kauden. Ja Button tilalle?

Vaikka historia on upea ja ajotaidoista pääosa tallella, ihmettelen puheita että noin vaan ottaisi Bottaksen tai Räikkösen paikan ensi kaudelle. Ikää jo on, palkkapyyntö kova, ei tule toimeen oikein koskaan tallikaverin kanssa, ei näytä tallinkaan suuntaan kovan työn tekijältä ja vaikeina hetkinä muita tsemppaavalta tiimipelurilta vaan enemmän kuittailevalta oman pesän likaajalta, joka ei muista kuka maksaa palkan ja kuka on esimies. CV ei pelkkää plussaa siis. Moni miettisi tulevaisuutta ja ottaisi töihin nuoren ja nälkäisen tiimipelurin mieluummin kuin vanhan riidankylväjä-mestarin isolla egolla.

Le Mansiin 2018?
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Itsekin olen sillä kannalla, ettei Alonso ihan tuosta vaan Mercedekselle tai Ferrarille mene. Alonsolla on isoja plussia mutta myös melko isoja miinuksia ja viime vuosien aikana ne miinukset ovat vaan suurentuneet.

Australian kisankin jälkeiset kommentit olivat melko karua kuunneltavaa. Sarkasmillahan Alonso näitä parhaita kisojaan heittää kun ei voi suoraan sanoa, että auto / moottori on paska.

Kenties menee johonkin kopppiautosarjaan jäähdyttelemään?

Itkijä ja valittaja? Kyllä vaan. Huikea kilpailja? Ehdottomasti.

Voisi veikata, että etsii sopimuspapereista keinoa irrottautua tallista kesken kauden. Ja Button tilalle?

Vaikka historia on upea ja ajotaidoista pääosa tallella, ihmettelen puheita että noin vaan ottaisi Bottaksen tai Räikkösen paikan ensi kaudelle. Ikää jo on, palkkapyyntö kova, ei tule toimeen oikein koskaan tallikaverin kanssa, ei näytä tallinkaan suuntaan kovan työn tekijältä ja vaikeina hetkinä muita tsemppaavalta tiimipelurilta vaan enemmän kuittailevalta oman pesän likaajalta, joka ei muista kuka maksaa palkan ja kuka on esimies. CV ei pelkkää plussaa siis. Moni miettisi tulevaisuutta ja ottaisi töihin nuoren ja nälkäisen tiimipelurin mieluummin kuin vanhan riidankylväjä-mestarin isolla egolla.

Le Mansiin 2018?
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Vaikka historia on upea ja ajotaidoista pääosa tallella, ihmettelen puheita että noin vaan ottaisi Bottaksen tai Räikkösen paikan ensi kaudelle. Ikää jo on, palkkapyyntö kova, ei tule toimeen oikein koskaan tallikaverin kanssa, ei näytä tallinkaan suuntaan kovan työn tekijältä ja vaikeina hetkinä muita tsemppaavalta tiimipelurilta vaan enemmän kuittailevalta oman pesän likaajalta, joka ei muista kuka maksaa palkan ja kuka on esimies. CV ei pelkkää plussaa siis. Moni miettisi tulevaisuutta ja ottaisi töihin nuoren ja nälkäisen tiimipelurin mieluummin kuin vanhan riidankylväjä-mestarin isolla egolla.
Palkkapyynnöistä nyt ei varmaan kukaan varmuudella tiedä, mutta itse kyllä olettaisin että tässä vaiheessa uraa laittaisi tallin suorituskyvyn rahallisen korvauksen edelle.

Alonso ei ulos päin aina näytä miltään tiimihengen nostattajalta, mutta eipähän silti ole tainnut kamalasti lopullisesti poltella siltoja taaksepäin talleja vaihtaessaan. Renaultilla on ajanut useamman kerran, McLarenillekin palasi uudestaan, eikä Ferrariltakaan kai loppujen lopuksi erityisen myrskyisissä merkeissä lähdetty. Saa nähdä mitä tulevaisuudessa käy..
 
Viimeksi muokattu:
Ylös