WRC-kausi 2019

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
En kyllä usko, että Toyotalta kannattaa lähteä kummankaan suomalaisen. Auto näyttää tällä hetkellä olevan paras ja pidän koko ykköskuski ajatusta naiivina. Tottakai sitä kuskia tuetaan, jolla ne parhaat mahdollisuudet on mestaruus voittaa, mutta kauden alussa kaikkien mahdollisuudet on tasan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5652
Sijainti
Suonionkatu 1 C
MM-sarjan johtaja on ollut normaalitasoonsa nähden umpisurkea Suomessa kahtena vuotena autolla, jolla johdetaan nyt myös merkkimestaruuskamppailua, joten en antaisi hirveästi painoarvoa yhden kilpailun otannalle.
Lähinnä tarkoitin sitä, että Citroenkin on osoittautunut osaavissa käsissä (Loeb, Meeke, Östberg Suomessa) ihan kelpoautoksi. Ja ilmeisesti autoa on viime aikoina saatu vielä kehitettyä kuljettajan kannalta vähemmän arvaamattomaan suuntaan. Toki, Toyota on viimeisimpien rallien perusteella selvä #1, mutta ei ne erot autojen välillä (pitkässä juoksussa, yksittäisissä ralleissa toki) välttämättä ole niin suuria, kuin mitä tuloslistat antaa joskus olettaa. Olisiko Breenillä yhtään enempää pisteitä, vaikka olisi kaasutellut ajamansa rallit Yariksella?
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Olisiko Breenillä yhtään enempää pisteitä, vaikka olisi kaasutellut ajamansa rallit Yariksella?
Voisi olla enemmän, vähemmän tai vaikka sama määrä pisteitä, mutta erilaisilla sijoituksilla. Identtistä tulosrekordia tuskin kuitenkaan. Ja ihan sama olisiko alla Toyota, Ford tai Hyundai.

Urheilussa asiat tuppaavat olemaan äärimmäisen pienistä yksityiskohdista kiinni ja rallissa auto on itse asiassa aika iso yksityiskohta. Voisihan Tänakillakin olla enemmän pisteitä nyt tällä yhdellä kaudella M-Sportilla, mutta pitemmän tähtäimen kannalta siirto Toyotalle tuntuu varmaan aika monen mielestä järkevämmältä ratkaisulta. Ehkä tuohonkin joskus jonkin sortin vastaus saadaan.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5107
Sijainti
Parc Fermé
Aiheen vierestä, mutta eka ajatus Lapin siirtohuhun jälkeen oli pienen pohdinanan jälkeen se et Citroen taitaa olla niitä harvoja tiimejä tehdastasolla jossa suomalainen ei ole (vielä) onnistunut?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Aiheen vierestä, mutta eka ajatus Lapin siirtohuhun jälkeen oli pienen pohdinanan jälkeen se et Citroen taitaa olla niitä harvoja tiimejä tehdastasolla jossa suomalainen ei ole (vielä) onnistunut?
Olihan Hirvonen MM-pisteissä toinen ja neljäs. Ja yhden kisan voittikin, vaikka oli selkeä kakkoskuski Loebille. Toka vuosi meni heikommin.

Ei suomalaissaavutukset Subarulla kamalan paljon parempia olleet ja Subarun rattiin tehdasura on loppunut useammallakin suomalaisella (Alen, Kytölehto, Kangas, Mäkinen ja jossain määrin myös Kanbkkunen ja Vatanen)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Olihan Hirvonen MM-pisteissä toinen ja neljäs. Ja yhden kisan voittikin, vaikka oli selkeä kakkoskuski Loebille. Toka vuosi meni heikommin.

Ei suomalaissaavutukset Subarulla kamalan paljon parempia olleet ja Subarun rattiin tehdasura on loppunut useammallakin suomalaisella (Alen, Kytölehto, Kangas, Mäkinen ja jossain määrin myös Kanbkkunen ja Vatanen)
Noista lähes jokainen oli jäähdyttelemässä uraansa Subarulla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16141
Sijainti
Tampereen lenkki
Etenkin kun oletus on, että Toyota ja Hyundai jatkavat samoilla kuskeilla, vaikka etenkin Lapin osalta sopimus on vielä tekemättä...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Etenkin kun oletus on, että Toyota ja Hyundai jatkavat samoilla kuskeilla, vaikka etenkin Lapin osalta sopimus on vielä tekemättä...
Eiköhän se ole niin että Tänak ei halua Ogieria sotkemaan suunitelmiaan ja toisaalta Tommi puntaroi don Jouhkin mahdollisesti tekemää tarjousta josko Esuppi sittenkin päästettäisiin muualle ja otettaisiin tilalle Suninen. Huihai jatkanee nykyisellä kokoonpanolla jossa Paddon saa tyytyä rajoitettuun ohjelmaan (ts. mitä Sordolta jää).
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Jouhkihan sen jo tietää. Pekuleeraminen on kuitenkin kivaa!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16141
Sijainti
Tampereen lenkki
http://mmuk.realviewdigital.com/?iid=161021#folio=52

Täälläkin Mäkinen sanoo, että haluaisi tehdä jotain kuljettajamarkkinoilla, mutta japanilaiset haluaa pitää Latvalan

Spekuloin Motorsportforumin puolella jo kuljettajasiirtoja vähän Ogierin päätösten mukaan

1. Ogier jää M-Sportille

Kenenkään ei tarvitse tässä skenaariossa vaihtaa paikkaa, mutta Citroen jäisi ilman ykköskuskia. Abu Dhabi jo uhkasi vetää rahoituksen pois jos näin käy, joten talli tulee varmasti sitten tarjoamaan Ogierille varattua rahakassia Neuvillelle, ellei ole jo nimeä paperiin laittanut, tai sitten huhujen mukaisesti Lapille tai Sordolle. Jos taas Toyotalla tai Hyundailla olisi yhtäkkiä vapaa penkki, eri asia kuka sen täyttäisi. Suninen pysynee M-Sportilla, mutta miten vaikka Kris Meeke tai Pontus Tidemand?

2. Ogier menee Citroenille

Tässä tapauksessa M-Sport jäisi ilman ykköskuskia. En tiedä soittaisivatko Kris Meekelle vai viettäisivätkö rahankeruuvuoden Evans-Suninen-Tidemand-miehistöllä? Toisaalta Tidemandin manageri ei tykkää siitä että ajamista pitää rahoittaa itse.

3. Ogier menee Toyotalle

Epämiellyttävä, mutta silti mahdollinen skenaario. Lappi luultavasti väistäisi Citroenille. M-Sportille jäisi taas luu käteen ja vaihtoehdot vähiin.

Hyundain tilannetta olen myös miettinyt, että Mikkelsenillä ja Paddonilla on ongelmia ajaa asfaltilla viiden sakkiin. Mikseivät palkkaisi Jan Kopeckyä sinne? Tämä etenkin siinä tapauksessa jos Sordo vaihtaisi maisemaa. Toisaalta Mikkelsenkin oli Skodalla Kopeckyä nopeampi asfaltilla, mutta Hyundai ei ole vaan sopinut käteen, joten ei tämäkään yhtälö automaattisesti toimi.

Jos taas Paddon yhtäkkiä lähtisi lätkimään, uskaltaisivatko laittaa Huttusen tuuraamaan Sordoa niissä ralleissa joita tämä ei halua ajaa (Ruotsi, Suomi jne)? Toisaalta Paddon taitaa olla aika kiinni Uuden-Seelannin Hyundai-maahantuojan yhteistyössä, joten tuskin vaihtaa tallia.

Sinänsä voisi myös olla mielenkiintoista tuoda Tidemandia ja Kopeckyä ison sarjan puolelle ja vaikka Evans ja Breen tuomaan vähän näkyvyyttä ja vauhdin mittausta WRC2:n puolelle, vähän samaan tapaan kuin Mikkelsen viime vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Miksi kukaan soittaisi Meekelle? Vanha mies ja aika arvaamaton.
Kopecky alkaa myös olemaan aika vanha. Muutenkin hän on parin rallin erikoismies ja profiloitunut herra Skodaksi.
Sarjan ulkopuolelta ei oikein löydy, kuin Tidemand.

Sordosta ei oikein ykköskuskia ja Sitikan pelastajaa saa hyvällä tahdollakaan. Eikä Östbergikään sitä ole.
Lappi voisi olla jo astetta potentiaalisempi. Latvalaakin pitäisin parempana vaihtoehtona, kuin Sordoa.

Tarjoaako Suninen enemmän kuin Evans ja Breen?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5652
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tarjoaako Suninen enemmän kuin Evans ja Breen?
Ainakin rahaa tarjoaa varmasti enemmän. No joo, leikki sikseen (vaikka em. väite varmasti totta onkin)... Kyllä sekä Evansilla että Breenillä alkaa molemmilla olla nyt se tilanne, että loppukaudesta olisi ihan oikeasti näytettäväkin jotain. Siis ihan tulosten muodossa. Molemmilla alkaa olla sen verran WRC-startteja vyöllä, että se seuraava kehitysaskel (säännöllinen sijoittuminen kolmen-viiden joukkoon) olisi syytä ottaa ja äkkiä. Enää ei yksittäiset hyvät pätkäajat riitä. Suninen on WRC-luokassa vielä kokolailla rookie, mutta melko lähellä jo näitä kahta. Eli jos menestyspotentiaalia haetaan, eivätkä Evans ja Breen kykene loppukaudesta tasoaan nostamaan, sanosin vaakakupin kallistuvan Sunisen puolelle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tommi antaa aika vahvasti ymmärtää Ilta-Pulun haastattelussa että hänellä olisi haluja vaihtaa sekä Latvala että Lappi joihinkin muihin kuskeihin. Mutta etenkin Latvalan kohdalla Japanin pää haluaa pitää hänestä kiinni. Lapin tiimalasissa alkaa hiekka valumaan vähiin. Tommilla tuskin riittää kovin pitkään kärsivällisyyttä odottaa että hänestä tulisi oikeasti nopea ja säännöllisesti podiumille ajava kuljettaja. Ja asiaa tuskin auttaa se, että Lapilla on norjalainen manageri joka ei ole "aivan" Jouhkin tasolla ja Jouhki puolestaan manageroi mm. Sunista.

Veikkaan että 2020 Toyotalla ajavat Tänak, Suninen ja Rovanperä.
 
Ylös