WRC-kausi 2019

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16131
Sijainti
Tampereen lenkki


Autossa on All Live -tarra etulasissa joten on 2018 ja syyssää täsmää kyllä lokakuuhun, en muista nähneeni twitterissä kuvia muista kuskeista testaamassa Suomessa tänä syksynä...Meeken virallisesti julkaistuissa testikuvissakin oli toi All Live -tarra tuulilasissa, vaikka parissa viime rallissa on ollut muiden sponssien bannerit
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Kuva on sen verran paljon pakattu, että helposti näyttää muokatulta. Auton tarrat tosiaan täsmää Meeken testeihin. Mietin miten muuten autosta olisi saatu kuva tuosta kuvakulmasta noin hyvin tuohon asentoon/kuvaan sopivassa valossa. Se vähän ihmetyttää miten ehjän näköinen auto on noin päin tuolla puskassa? Ja mitä on nuo vihreän siniset raidat, liinoja? :alppu:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3626
Sijainti
JKL
Sellaista huhua että olisi ajanut puskaan... Mutkan kautta "vahvistettua"... Olisihan tuo vähän liian hyvää ollakseen totta...
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
Hyvin alko joo :nope: No sitä saa mitä tilaa...
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
1000
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Kuva on sen verran paljon pakattu, että helposti näyttää muokatulta. Auton tarrat tosiaan täsmää Meeken testeihin. Mietin miten muuten autosta olisi saatu kuva tuosta kuvakulmasta noin hyvin tuohon asentoon/kuvaan sopivassa valossa. Se vähän ihmetyttää miten ehjän näköinen auto on noin päin tuolla puskassa? Ja mitä on nuo vihreän siniset raidat, liinoja? :alppu:
Vasemman etunurkan ”splitteri” maata vasten ja ehjänä?? Se missä lukee Panasonic...
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1039
Vasemman etunurkan ”splitteri” maata vasten ja ehjänä?? Se missä lukee Panasonic...
Twitterissä paikalla olleet kertovat auton liikkuneen vielä tuon kuvan julkaisun jälkeen normaalisti. Lisäksi kuvan autossa on numero 17 ikkunassa ja Meeke testasi numerottomalla autolla.

Edit: tuo 17 voi kyllä olla ehkä myös turvakaaret... Yleensä ralliautossa kuitenkin oranssit numerot ja tuo näyttää valkoiselta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16131
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuvassa näyttää että etulasi on rikki. Tämän päivän testeissä Meeken auton etulasissa ei ole All Live -tarraa, mutta Toyotan aamulla julkaisemissa virallissa videoissa ja kuvissa on. Eli kaato tapahtui jo eilen?

Nro 17 on selvästi turvakaaret eikä muutenkaan Yaris ole koskaan kilpaillut numerolla 17
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Pääsi itkun sekainen nauru, kun näin tuon kuvan. Oh, well..
Hänninen ei ainakaan kaatanut testeissä. Pari rallia R5 Fiestalla ja pikku testit Yariksella, niin eikö tuo Hänninenkin olisi tuossa yhden kauden ajellut.
Japanin päälläkin voi olla osuutta kuski valintaan. Luulen, että Tommi on mennyt valmiin listan kanssa pääkonttorille, jossa on viimeinen valinta tehty. Eli ei voi Tommiakaan kaikesta syyttää.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Tuli vaan mieleen, että mikäli joku haluaisi kuvan muokata/lavastaa, niin miksi ihmeessä sen tekisi tällaisesta traktorista otetusta kuvasta?
Traktorin saa kätevästi peittämään osan autosta. Tai sit alkuperäisessä kuvassa on tuolla paikalla joku muu auto, niin on helpompi pistää siihen toinen kun on vähän referenssiä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5645
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Japanin päälläkin voi olla osuutta kuski valintaan.
Aivan varmasti on ollut. Ja jos tämän päivän reaktioita katsoo, ja jätetään urheilulliset seikat tyystin huomiotta, niin Toyotan päätöksen jopa ymmärtää. Meeken aiheuttama "buzz-effect" on aivan toista, kuin mitä kenen tahansa muun valinta olisi aiheuttanut.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3413
Sijainti
Lahti
Siitä lienee kaikki yhtä mieltä, että tulee olemaan varsin mielenkiintoista nähdä kuinka tarkasti Meeken auto pysyy tiellä ja nouseeko/laskeeko vauhti?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16131
Sijainti
Tampereen lenkki
On mielenkiintoista nähdä Meeken vauhti Toyotalla (etenkin verraten Tänakiin) ja Ogierin vauhti Citroenilla.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Aivan varmasti on ollut. Ja jos tämän päivän reaktioita katsoo, ja jätetään urheilulliset seikat tyystin huomiotta, niin Toyotan päätöksen jopa ymmärtää. Meeken aiheuttama "buzz-effect" on aivan toista, kuin mitä kenen tahansa muun valinta olisi aiheuttanut.
Näinhän se on. Meeke on mediassa mielenkiintoisempi, kuin Lappi ja Latvala.
Meeken puolustukseksi on sanottava, että hän kykenee oletusarvoisesti haastamaan Ogierin esim. Montessa ja Korsikalla, joissa Ogier on vahva. Muut tarjokkaat eivät välttämättä niinkään.

Mielenkiintoinen kausi on tulossa. Vielä kun M-sportille saataisiin rakennettua jäljelle jäävistä kuljettajista hyvä ryhmä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5645
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Näinhän se on. Meeke on mediassa mielenkiintoisempi, kuin Lappi ja Latvala.
Meeken puolustukseksi on sanottava, että hän kykenee oletusarvoisesti haastamaan Ogierin esim. Montessa ja Korsikalla, joissa Ogier on vahva. Muut tarjokkaat eivät välttämättä niinkään.

Mielenkiintoinen kausi on tulossa. Vielä kun M-sportille saataisiin rakennettua jäljelle jäävistä kuljettajista hyvä ryhmä.
Kyllä, kyllä. Tosin Montessa Meekellä ei taida kaksinen rekordi olla. Ja jos Tänakin lento jatkuu kauden yli nyt nähdyn kaltaisena, niin taitaa kaikki muut olla virolaisen haastajia, oli kisa ja alusta mikä tahansa.

Mutta M-Sportin tilanne on tosiaan vähän kehno. Wilson & co. eivät kyllä tämän silly seasonin kilpavarustelussa nyt oikein pärjänneet. Ja eivät siihen Ogierin ulkopuolella varmaan sen kummemmin toki panostaneetkaan. Kyllähän siinä vähän sellainen heittopussin rooli on tarjolla jos kehitystyö sakkaa ja kuskeina Suninen, Breen (?) ja Paddon (?). Kaikki edellä mainitut ovat loistavia kuljettajia, mutta kiire tulee näiden ihan ykköstykkien kanssa.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
174
Rupee oleen jakkarat taas selvillä. On tämä vähän erikoiseksi hommaksi mennyt tämä mm-ralli kuljettajamarkkinoiden osalta. Kapea tuo kärki. Siinä on 3-4 neljä ukkoa, jotka oikeasti taistelevat osakilpailuvoitoista. Sitten tulee kourallinen näitä vuodesta toiseen sijoista 4-10 ajavia lupauksia. Samat Breenit, Östbergit ja Mikkelsenit siellä pyörii mukana vuodesta toiseen. Muutama rikkaampi talli vie sen kerman päältä ja muihin tallipaikkoihin sitten jaetaan nää, jotka jäävät jäljelle.

Uusia kavereita ei nouse, kuten pitäisi. Samat kymmenkunta äijää siellä vuodesta toiseen ajelee pistesijoista sen terävimmän kärjen takana. No onhan sinne noussut nyt Suninen tässä lähiaikoina ja hyvin on ajanutkin. Toivottavasti kehitys jatkuu samankaltaisena. Vuoden päästä saadaan ehkä Rovanperä mukaan kapinoihin, joten vähän jotain vaihteluakin on tiedossa. Ja suomalaisittain pullat ovat toki hyvin uunissa.

Tuntuu, että talleilla on nyt sellainen tilanne, että tällä hetkellä on todella pulaa ammattitaitoisista kuljettajista. Riittää, kun jotenkin ajelet kisat läpi, niin silti seuraavalle kaudelle saat jostain tallista sen kolmosjakkaran. Saat kenkää tallista huonojen suoritusten johdosta, niin ensi kaudella taas jostain jakkara alle, koska ei ole muitakaan ottaa tilalle. Ei se näin saisi olla.

Mistä se sitten johtuu? Ehkä tämä touhu on mennyt niin kalliiksi WRC:n osalta, että kokemuksen hakeminen on lähes mahdotonta uusille kuljettajille. Kilpailuissa on just sen verran WRC autoja, kun on tallipaikkojakin. Muistelen, että joskus vuosituhannen vaihteen jälkeen tallikuskien jälkeen tuli saman verran yksityistallinkuskeja WRC autoilla. Vuoden pari vanhemmalla mallilla, mutta hyvää kokemusta saivat kaverit niillläkin. Ja kuljettaja markkinat olivat paljon monipuolisemmat.
No saattaa olla, että tässä vain puoliksi "sokeutuneena" haikailen vanhojen hyvien aikojen perään. Aika kultaa muistot, kuten sanotaan. Olihan siellä ennenkin kärjessä aina ne samat Grönholmit, Loebit, Burnsit, ym kerma, jotka vietiin heti käsistä, mutta kärkikuskien jälkeen se tarjonta oli huomattavasti leveämpi. Ei ollut edes se kolmosjakkara itsestään selvyys kenellekkään. Sen eteen piti oikeasti antaa näyttöjä. Kuljettajien vaihtuvuus oli suurempi, vaikka tehdastallejakin taisi parhaimpina kausina olla jopa 6-7 kappaletta.

Ja tuntuu, ettei tuo R5 luokkakaan täysin palvele, kuten pitäis. Toki hyvää kokemusta kilpailuista saa ja pääse ajeleen samoja pätkiä/kisoja läpi. Ja kilpailuthan luokan sisällä on todella mielenkiintoisia ja tasaisia. Mutta aika pitkälle samat kaverit sielläkin vuodesta toiseen ajelee, sen paremmin näyttöpaikkoja saamatta WRC puolelle. On sieltä nyt noussut Suninen, Lappi, ym. ja kohta Rovanperä. Mutta mielestäni enemmän vain pitäisi antaa näille kavereille mahdollisuuksia. Vain onko se sittenkin liian iso loikka noiden luokkien välillä. Pitäisi saada niitä kilometrejä sillä WRC autolla näyttääkseen tasonsa. Mutta mistäs niitä sitten saa, kun mahdollisuuksia ei anneta? Tallit luottavat vaan näihin samoihin Breeneihin, joilla on jo useampi kausi ollut aikaa antaa näyttönsä. Mutta kun se kokemus.

Noh tämä nyt oli vain oma mielipiteeni. Kilpailuhan on tänä vuonna muuten ollut jännittävintä ja parasta moneen vuoteen. Joka kisassa ollut todella hyvä taistelu kärjessä ja kun nuo mestaruudetkin ratkotaan todennäköisesti vasta viimeisessä kilpailussa, niin jännitystä riittää takuu varmasti ihan loppuun asti. Ei tässä tarvi huolissaan missään nimessä olla. Mutta jotenkin vaan tuon kärjen takana se homma vähän lässähtää. Se on vuodesta toiseen niiden samojen kuljettajien pään pyörittelyä fläppitauluun vilkaistessa pätkän maalissa. Siis jos on pysytty tiellä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Peugeot lähtee kauden päätteeksi rallicrossin mm-sarjasta. Onkohan tarkoitus laittaa all in Citroenin rallitoimintaan?
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
727
Jokos jollain on faktaa siitä kaatoiko Meeke Yariksen nyt oikeasti testeissä vai oliko tuo kuva vaan hauska fotarikepponen?

Se vähän ihmetyttää miten ehjän näköinen auto on noin päin tuolla puskassa? Ja mitä on nuo vihreän siniset raidat, liinoja?
Jos tuo auto on noin ehjänä oikeasti onnistuttu kippaamaan, niin oliskohan ideana että sais noilla liinoilla nostettua traktorin piikeillä koko kapistuksen ilmaan ja tuolta pois ja siitä laskettua takaisin renkailleen rikkomatta autoa lisää.
Minneköhän nuo liinat olisi kiinnitetty? Kestääkö vanne ja ripustukset jos vanteista liinoilla roikotetaan koko autoa? Vai saisko ne jonnekin runkoon kiinni tuolta renkaiden välistä siten että nostaessa ei väännä mitään paskaksi?
Muutenhan tuo pitäisi pyöräyttää katon kautta renkailleen, kun näyttäisi puu olevan niin lähellä toisella puolella.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Joo aika vähän tuota kuljettaja materiaalia on tarjolla.
Ehkä tuo ennen Hyundaita vallinnut WRC:n lama näkyy vieläkin? Tosin silloin oli IRC, josta tätä nykyistäkin kuljettaja kalustoa kasvoi. Meekeä, Neuvilleä, Hännistä, Mikkelseniä, Breeniä ja Ogierkin.
WRC2 ja ERC puolella kärki on aika kapea. Ei ole montaa kuskia, joita nostaa ylös.
 
Ylös