WRC-kausi 2019

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Epäilisin että testaus kohdistuu tässä tapauksessa kuskiin. Jos testattaisiin osia, komennus olisi varmaan kohdistunut jälleen Hänniseen.
Ei sitä tiiä jos Juholla on pahimmoilleen puinnit kesken elokuun lopussa. ;) Jotain todellista testitarvetta uskoisin silti olevan, kyllä reittioppia ja kokemusta saisi japsille R5:lläkin. Nuo on kuitenkin niitä tietyyppejä, joita Puuppolan läänin kadehditusta testiparatiisista ei juuri löydy.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Insseiltä löytyy varmasti vino pino juttuja mitä voidaan kokeilla kun kerran on mahdollisuus. Sitähän se Hänninenkin Sardiniassa sanoi ettei kilpailua edeltävissä testeissä nykyään paljon ehdi uutta kokeilemaan, koska setupin hierominen vie kaiken ajan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
Minusta taas on loogista että Katsuta ajaa kaksi assurallia valmistautuessaan Japanin kandidaattikisaan - siellä ei parane opetella enää asvalttiajamisen niksejä.

Katsuta on sen verran kokematon assulla että tuskin pystyy testaamaan autoa muuten kuin kestävyyden puolesta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kannattiko-esapekka-lapin-siirtya-citroenille-totta-kai-sita-miettii-etta-se-oli-vaara-veto/7487422

Esapekka, Citroen ja olemisen sietämätön keveys, osa 5837.

Jos ihan tosissaan ollaan, niin Lapin pohdiskelut ja analyysit ovat takuulla paikkansa pitäviä, niitä ei sellaisenaan kehtaa näppäimistön takaa lähteä haastamaan. Mutta se, mitä EP:n tulisi - jos ei kukaan muu sitä tee - todeta itselleen ja vieläpä kohtalaisen äkkiä, on tämä: ok, tilanne on nyt huono, mutta miten tästä eteenpäin? Jatketaanko samaa virttä, otetaanko vielä ensi kaudesta rahat pois ja elellään sitten Pieksämäellä entisenä WRC-kuljettajana? Vai onko tässä ihan aikuisten oikeasti halua tehdä asialle jotain - ja jos on, niin mitä? Jos se Citikka ei osu käteen sitten millään, niin onko tähän asiaan tulossa muutosta? Jos ei ole, niin mikä on plan B?

Jos minä olisin Veiby, niin buukkaisin Mäkisen, Budarin ja Jouhkin Jyväskylän ralliviikolla Jämsän Rossoon lounaalle (ilman taskulämmintä Finlandiaa aperitiivina) ja esittäisin radikaalin ehdotuksen: EP palaa kotiin kaudeksi 2020, ja ajaa ilmaiseksi täyden sarjan Toyotalla. Ennenkin Ogierin tallikaverina menestyksekkästi toiminut Latvala tulee puolestaan vetämään C3:lla ensi kauden Lapin sopimusehdoilla. Win-win?

Noh, jos oikeasti olisin Veiby, niin tinkaisin toki taloudellisissa ehdoissa tuosta jonkin verran, mutta jotainhan Lapin ja taustajoukkojensa täytyy tehdä, mikäli koko homman ei haluta antaa valua hiekkaan. Pahimmassa tapauksessa lopullisesti.
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Oliko siirto sitikalla väärä ?
Minusta ei.

Missä sitten meni vikaan ?
No EP on pitkän aikaa ajanut Latvalan opeilla ja ne pitäis nyt saada pikaisesti pois.
Latvala kun kehuu joka paikassa kuinka kovaa hän ajaa mutkassa ja hänellä on parhaat kaarrenopeudet. No tuota en epäile.
Mutta kun tuo tapa on äärimmäisen rassaava tapa ajaa ja eikä taatusti nopein tapa ajaa monen päivän kilpailua.
Näkyyhän se Latvalalasta itsestään. Mieheltä on nykyään ihan täysin hermot mennyt. Paras taitaa olla kun jo ensimmäisen EKn maalissa mies on täysin malttinsa menettäneenä. Siis Jari Matti on todella nopee kuski mutta ajotapa on täysin väärä, näille nyky autoille.
Hän pystyy ajamaan paikka paikoin tosi kovaa. Mutta tällä tavalla ei voiteta ikinä Maailman Mestaruutta.

Joten tuo kaikki EPn täytyy nyt unohtaa. Hänellä on nyt talli kaveri jonka ajotapa on paras mahdollinen.
Ogieerista kun alkaa ottamaan oppia niin hyvää tulee.
Olikos se Ruotsin rallin lopussa kun Ogi temppuili itsensä EPn eteen ja ajoi linjat valmiiksi. Tyyliin seuraa poika jälkiä.
Ne pätkät EP tuli todella lujaa. Vikan loppu tais olla todella uskomatonta vauhtia.

Eli lääke on hyvin selkeä. Auton säädöt suoraan Ogierilta sekä ajotapa ja -linjat myös.
Malttia se vaati ja tie on kivinen mutta lahjakkaalta kuskilta niin kuin EP kieltämättä on. Tämä ei pitäis olla ongelma.

Ogi ajaa täysin vastaavasti kuin ajoi Löbi parhaimpina päivinä. Joten nuo tavat on aika tuloksellisia vai mitä ?
No tiedän että Suomessa kukaan ei halua tätä kuunnella mutta on se jotenkin aika typerää kun noilla opeilla on vedetty 2004 lähtien kaikki mestaruudet.
Selitetään ja mussutetaan mitä vaan mutta heillä on yhteensä 15 kpl mestaruuksia.
Ogierkin on jo näyttänyt että on melko sama minkä merkkinen auto on alla niin kovaa mennään.
Tälläkin hetkellä mies on MM-sarjan sijalla 2. Autolla jolla viime vuonna olitiin MM sijoilla 10 ja 14.

No entäpä Tänäk / Toyota yhdistelmä, joka on tänä vuonna ollut tosikova ja mestaruus on todella liki.

Taas mietitään hetki. Missä Tänäk oli ennen Toyotaa ?
Ei kai vaan ollut Ogieerin talli kaverina ?
Ei kai vaan ole oppia otettu mestarilta ?
Mielestäni Tänäkin ajotapa muuttui sinä aikana kun hän ajoi Ogin kanssa. Yllättäen vauhtikin vasvoi.
Näillä Lääkkkeillä Toyota on todella kova mestaruus jahdissa. Mutta ei Latvalan ja Meekin käsissä.

Samaa vois sanoa Sunisestakin. Oppia on otettu Ogieerilta. Tosin hänellä ne opit välillä unohtuu ja silloin aletaan
ajamaan "Latvalaa" ja siinä käy huonosti. Joten aina kun Sunisella pysyy maltti siinä ajamisessa niin vauhti on todella hyvää
ja sitä on ilo katsoa.


Hups, ei pitänyt mitään kirjoittaa mutta piti kuitenkin pari riviä heittää ja lähti hieman käsistä. :)
No kun kerran kysyttiin niin tälläinen yksinkertainen maalikko jäsenkin voi ehkä jotain kirjoitelmia heittää.
Miten vakavasti otettavaa, niin en tiedä, viisaammat kertokoot...
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
170
Sijainti
Joensuu
Nimimerkki hila on asian ytimessä. Hieno analyysi syistä ja seurauksista!

Esupilla on vielä etsikkoaikaa jäljellä, mutta muutoksen on syytä tulla pian. Toivottavasti ne Eestistä löytyneet "pienet jutut" ovat oikean suuntaiset. Tosin ainakin Latvalalla "pienet jutut" johtavat yleensä metsään.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ansiokasta pohdintaa nimimerkiltä hila, mutta itsestäni tuntuu, että EP:n tämän hetkiset "ongelmat" ovat ensisijaisesti henkisellä puolella (yhtään C3:n vikurointia vähättelemättä).

Lapin Citroen-saagan potilaskertomushan on kokolailla seuraavanlainen: siirto epämukavaksi (?) koetusta työympäristöstä parempaan => C3 ei osu käteen => tallikaveri taistelee mestaruudesta => omat virheet => henkinen lukko. Kun itselläni on suhteellisen vähän kilpailukokemusta MM-sarjasta WRC-autolla, niin enpä nyt uskalla millään tasolla kuuluttaa, että tietäisin ulospääsyn tähän pattitilanteeseen. Esa Laihon allekirjoittamalla amatööripsykologin tutkintotodistuksella ehdottaisin kuitenkin tässä vaiheessa Lapille jonkinlaista välitavotteiden asetantaa. On ihan turha mennä jokaiseen kisaan lyömään päätään seinään ja pettymään, vaan tilanne on nyt rehellisesti todettava, ja asetettava tavoitteet sen mukaan. Tyyliin: viides sija Suomesta ehjällä ajolla on tässä tilanteessa oikein hyvä suoritus, vaikka olisi äärimmäisen helppo näyttää toteen, ettei se sitä ole. Vähitellen, kun tavotteisiin päästään ensin muutamassa, ja sitten useassa kilpailussa peräkkäin, nousevat todennäköisesti perustekemisen tasokin ja ennen kaikkea henkinen kilpailukunto. Joka tapauksessa tilanne on nyt päässyt muodostumaan sen verran kehnoksi, että Lapin ja taustajoukkojensa olisi syytä ottaa mallia Rocky IV:sta ja todeta "no easy way out". Mitä nopeammin tämä hyväksytään, sitä aiemmin alkaa myös paluu omalle tasolle ja tuloslistojen kärkipäähän.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Menee ehkä ohi aiheen ja tämäkin voi olla vanhojen essonbaarin hokemien toistoa, mutta kun ajotyylejä pohdittiin niin karu fakta on myös se et nyky-WRC:llä ei ajeta niinkuin takavuosina enemmän ja vähemmän takaa ruopivilla autoilla. Leveä latikainen on juu näyttävää (itse ainakin diggaan), mutta onko sitten kello samaa mieltä, se on eri juttu.

Toisena asiana voisi mainita sen et taustalajeissakin on eroa. Suninen ja Lappi on harrastaneet kartingia ja Loeb voimistelua, Ogier alppihiihtoa. Kumpikin laji vaatii mehunsa ja treenauksensa, mut fysikaalisuuden kannalta voi olla myös jotain etuja jälkimmäisissäkin lajeissa?
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Ei Lappi kyllä ole koskaan ajanut Latvalan opeilla tai tyylillä.

Se on Latvala, joka on yrittänyt ajaa muiden tyyleillä ja säädöillä huonoin tuloksin. Tiedä vaikka olisi jotain yrittänyt Lapiltakin kopioida jonkun huonosti menneen kisan jälkeen. :rolleyes:
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Ei Lappi kyllä ole koskaan ajanut Latvalan opeilla tai tyylillä.

Se on Latvala, joka on yrittänyt ajaa muiden tyyleillä ja säädöillä huonoin tuloksin. Tiedä vaikka olisi jotain yrittänyt Lapiltakin kopioida jonkun huonosti menneen kisan jälkeen. :rolleyes:

Mikään apinointi ei ole Latvalalla toiminut, kannattasko uskoa vaan itseensä enemmän.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Muistoihin palaa tapaus s2000 Fiesta. Siinähän Lapilla taisi olla täysi työ löytää nykyaikaiselle ajotyylille sopivat säädöt. Perus säädöt, kun oli Hirvosen käsialaa ja muistutti enempi nelosryhmän Escorttiin sopiville.

Jotain viime kaudella tapahtui. Toisinaan oli hyvää perus tekemistä, mutta toisinaan tuskailua.
Olisiko ensimmäisen wrc-kauden jäljiltä Nälkää ollut enemmän, kuin suu ehti syödä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
En myöskään usko, että Lappi on Latvalan säätöjä tai tyyliä kopsaillut. Lapin sisääntulo MM-tasolle oli ehkä sen verran poikkeuksellisen positiivinen (Sardinian powerin voitto, Jyskälän voitto), että omatkin tavoitteet nousi liian koviksi, ja kun sitten aina ei onnistunut, mieli meni maahan. Ja ymmärtääkseni lähtö Toyotalta liittyi ilmapiiriin tallissa ja kolmoskuskin rooliin.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Muistoihin palaa tapaus s2000 Fiesta. Siinähän Lapilla taisi olla täysi työ löytää nykyaikaiselle ajotyylille sopivat säädöt. Perus säädöt, kun oli Hirvosen käsialaa ja muistutti enempi nelosryhmän Escorttiin sopiville.

Jotain viime kaudella tapahtui. Toisinaan oli hyvää perus tekemistä, mutta toisinaan tuskailua.
Olisiko ensimmäisen wrc-kauden jäljiltä Nälkää ollut enemmän, kuin suu ehti syödä?
Muistan tapauksen ja kirjoitin vm.ssä olleen sitaatinkin tänne silloin joskus 2012 ja koitin löytääkin kyseistä viestä tähän lankaan onnistumatta.
Lappi pyysi Hirvosta neuvomaan lukkojen säädöissä ja Mikko meinasi että lukot taakse 100 ja eteen 0 niin hyvä tulee. Lappi ei tykännyt yhtään ja omien testien kautta päätyi jonkinlaiseen taakse 40 eteen 60 ratkaisuun tms.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
En myöskään usko, että Lappi on Latvalan säätöjä tai tyyliä kopsaillut. Lapin sisääntulo MM-tasolle oli ehkä sen verran poikkeuksellisen positiivinen (Sardinian powerin voitto, Jyskälän voitto), että omatkin tavoitteet nousi liian koviksi, ja kun sitten aina ei onnistunut, mieli meni maahan. Ja ymmärtääkseni lähtö Toyotalta liittyi ilmapiiriin tallissa ja kolmoskuskin rooliin.
Ilmapiirin tunkkaisuudesta Esuppi saa syyttää lähinnä itseään. Tommi sanoi monta kertaa että jollain keinolla jätkää pitäisi herätellä ajamaan tosissaan jo ekasta EK:sta alkaen sen sijaan että eka lenkki ollaan aivan yössä ja sitten kun kärki on jo karannut, Esuppi herää ajamaan.... Ja mitä kolmoskuskin rooliin tuli, niin ajamalla sitä omaa positiota ravintoketjussa kohotetaan eikä vain puhumalla.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Heitetääs kanssa vähän analyysiä pitkästä aikaa, etenkin akselista Latvala-Lappi.

Suurin ongelma Lapin kohdalla on, että itseluottamus vaikuttas olevan aikalailla täysin nollissa tällä hetkellä. Ainakin vahvasti tällanen kuva välittyy ulkopuoliselle. Jyskäläänkin mies ilmeisesti lähtee omien sanojen mukaan vaan ajelemaan tyyliin, kunhan nyt läpi pääsis. Sehän on tietysti jokasen täysin oma asia miten tavotteitansa asettelee, saati sitten mitenkä niitä haluaa tuoda muille julki. Mutta kyllä mä tykkään enemmän Markku Alénin "jos mä haluun ajaa pohjat, niin mä ajan pohjat" -tappajamentaliteetista, kun siitä että lähetään katteleen ja ihmetteleen mihinkä se vauhti nyt riittäs tällä kertaa. Mutta ehkä toi kaikki kuvastaa sitä, että sitä itseluottamusta ei oo tällä hetkellä ja autokaan ei varmasti oo mikään optimi. Rallissa niin kun kaikessa muussakin vaaditaan itseluottamusta ja jos otetaan kontrastina Tänak, niin onhan sillä selvästi tällä hetkellä sellanen tappiin vedetty walking on water -moodi päällä joka vaan ruokkii itteensä jatkuvalla syötöllä rallista toiseen yhä hurjeempaan ja hurjempaan liitoon, jota on kyllä kieltämättä ilo seurata. Kieltämättä Toyota kanssa varmasti on paljon nopeempi ja kuskin itseluottamusta ruokkivampi auto tällä hetkellä kun Citroen, mutta Ogier vaan on onnistunu taikomaan ja raapimaan ittensä taas jotenkin mestaruuskamppailuun mukaan autolla jolla sinne ei todennäkösesti pitäs olla loppupeleissä mitään asiaa, joka saa Lapin kauden näyttään vielä entistäkin surkeemmalta.

Itseä tuo Lapin siirto Citroenille kieltämättä kyllä epäilytti jo paljon viime vuonna, johtuen lähinnä lukuisista huonoista esimerkeistä historiassa. Viimesen parinkymmenen vuoden ajalta ainoostaan tulee Bosse mieleen, joka on toden teolla onnistunu ranskalaisessa tallissa ei-ranskalaisena kuskina ja sillonkin oli oikeestaan kyse Bossen ekasta kunnon tehdassopimuksesta eikä ollu varsinaisesti tallisiirto kyseessä. Burns, McRae, Märtin, Hirvonen...kaikki enemmän tai vähemmän floppas entiseen työpaikkaan nähden siirryttyään Pösölle ja Sitikalle. Kaippa tohon listaan vois vielä heittää surullisenkuuluisan Francois Duvalin vaikka ranskaa puhukin. Toivottavasti Lapin urakaari ei tuu myötäilemään Duvalia. Duvalilla oli pari suht lupaavaa kautta alla Fordilla, mutta siirto Sitikalle 2005 oli kyllä valitettavasti käytännössä kuolinisku uralle, vaikka vielä muutaman kauden satunnaisesti mukana pyristelikin sen jälkeen.

Sitten toinen ongelma on, että Lappia on koko WRC-uran leimannu se, että oli vauhti, auto tai itseluottamus mikä hyvänsä niin se paletti ei meinaa millään pysyä kasassa koko rallia. Joko tulee se iso ratkaseva virhe joka lopulta pilaa koko rallin tai sitten vähintään kerran rallissa on tilanne, jossa rallin jatko on ihan täysin herran hallussa, kuten esim. villit piruetit Ruotsissa tänä vuonna.

Sitten Latvalaan. Jari-Matti tosiaan on rallimies isolla sydämellä. Mullekin hän on useaan kertaan tuonut ilmi intohimoaan esimerkiksi vanhoihin rallivideoihin ja se rakkaus lajia kohtaan todella paistaa läpi miehestä. Ja toinen koko uran ajan ollut piirre on aivan äärimmäisyyksiin viety analyyttisyys. Muistan 2009 Jyskälässä kun Latvala sai jonkun pahan vatsataudin kesken rallin ja kuinka hän sitten perinpohjin selosti siihen johtaineita tapahtumia...kuinka Fanta-tölkki oli tippunu jääkaapista maahan ja josta sitten joku oli nostanu sen kaappiin takasin ja josta Jari-Matti oli sen sitten pahaksi onnekseen napannut jne...Jotenkin niin kuvaavaa Latvalaa oli kyllä se analyysi kun voi olla :D. Ja toinen joka jäänyt mieleen oli kun Latvala selosti hiihto-onnettomuuttaan 2012 jonka takia tais jäädä Argentiina väliin. Sekin kaatuminen ja siihen johtaneet tapahtumat, latu-olosuhteet ym. kaikki todella selostettiin kuin ois onnettomuustutkijalautakunnan raporttia kuunnellu :D. Ihan yhtä tarkasti kun Latvala käy jälkikäteen läpi kaikki ralliulosajotkin.

Jotenkin kieltämättä aina välillä tullu mieleen, että kääntyykö tää kaikki analyyttisyys lopulta Latvalaa itseensä vastaan. Mietitäänkö kaikkee mahdollista yksinkertasesti liikaa ja sitten rentous lopulta vaan katoo tekemisestä, pinna kiristyy ja sitten tulee virheitäkin. Ja tietysti se, että omien tekemisten lisäks Latvala tuntuu miettivän liikaa mitä muut tekee. Etenkin sillon kun ajo Ogierin tallikaverina niin se oli vähän aina sitä, että "kun Ogier jarruttaa näin, Ogier kääntää mutkaan näin ja Ogier avaa kaasun näin". Ja sitten 2017 kun Latvalalla ei ollu mitään kovaa benchmarkkia omassa tallissa mihin koko aika vertailla omaa tekemistä niin ajo ehdottomasti elämänsä kauden, jonka ainoostaan Toyotan lukemattomat tekniset ongelmat vesitti. Luotettavalla Toyotalla (ehkä sekin vielä joskus nähdään :D) ois ajanu ehdottomasti mestaruudesta tona vuonna. Muistan elävästi kun Latvala myös itse myönsi 2017 kauden aattona, että on miettiny liikaa Ogierin tekemisiä ja nyt on hyvä aika alkaa keskittymään enemmän omiin juttuihin ja tekemisiin. Toivottavasti nyt ei Tänakin kanssa oo sortunu liikaa taas miettimään sitten sen tekemisiä.

Kun nyt puhutaan näistä Bossen aikakauden jälkeisistä suomalaisista niin Hirvonen onnistu kyllä ylivoimasesti parhaiten maksimoimaan ja realisoimaan oman tasonsa tulosten muodossa, vaikka ne ihan viimeset kaudet laihoja olikin. Mutta se perustekeminen ja suorittaminen oli parhaimmillaan kyllä äärimmäiseen varmaa ja tasasta, jopa 1991-1993 aikakauden Kankkusen tasosta, jossa ajetaan vähintään podiumille joka kerta ja auto pysyy vuorenvarmasti polulla. Ja ei se mestaruus etenkään 2009 kyllä kauas jääny. Hirvonen ajo koko 2009 kauden läpi ilman ainuttakaan mainittavaa ulosajoo ja ainoo kerta kun ei ollu podiumilla oli kun Focuksesta laukes moottori Argentiinassa ja Hirvonen joutu lähteen kaljalle kesken rallin. Hävis mestaruuden Loebille lopulta yhdellä pisteellä. Ok, sarjan taso oli kieltämättä aika kuraa verrattuna nykypäivään, mutta silti...Loeb on kuitenkin kaikkien aikojen kuski ja tollaseen suoritusvarmuuteen pääsyyn saa aika moni nykykuski unta nähdä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
Burns, McRae, Märtin, Hirvonen...kaikki enemmän tai vähemmän floppas entiseen työpaikkaan nähden siirryttyään Pösölle ja Sitikalle. Kaippa tohon listaan vois vielä heittää surullisenkuuluisan Francois Duvalin vaikka ranskaa puhukin. Toivottavasti Lapin urakaari ei tuu myötäilemään Duvalia. Duvalilla oli pari suht lupaavaa kautta alla Fordilla, mutta siirto Sitikalle 2005 oli kyllä valitettavasti käytännössä kuolinisku uralle, vaikka vielä muutaman kauden satunnaisesti mukana pyristelikin sen jälkeen.
Kartturi Stephane Prevotin mukaan Duvalia ei kiinnostanut yhtään treenaaminen tai kehittyminen, hädin tuskin lentokentällä tiesi mihin ralliin on menossa.

Lapin tapauksessa ongelmallista on C3 WRC. Aiemmat Citroenin WRC-autot (ja Peugeot 206) on olleet sarjassaan pätevämpiä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Varmasti tuo ongelmia nimenomaan auto Lapin tapauksessa, mutta noista mun esimerkeistä ainakin McRaella ja Märtinillä toi myös kanssa ongelmia nimenomaan autoihin tottuminen. McRae yritti paiskoo ja heitellä Xsaraa mutkiin samalla tavalla kun Focusta, mutta siinä vaiheessa oli valitettavasti aika ajanu auttamatta ohi McRaen näyttävästä ja katsojan silmää hivelevästä ajotyylistä. Märtin taas oli 307:än kanssa ihan täysin hukassa, siitä touhusta ei alkuun tullu mitään, suorastaan kivuliaan näköstä ajamista. Vähän paransi kyllä kait kauden loppua kohti ennen kun sitten kävi mitä kävi. Näistä muista esimerkeistä poiketen Bosse pyrki ajamaan selvästi eniten keula edellä, ehkä sekin sitten autto ranskalaisilla tuotteilla ajamista, mene ja tiedä.

Duvalista jäi vähän salaperänen kuva persoonana. Kyllä miehellä talenttia oli etenkin assulla vaikka muille jakaa. Muistelisin, että etenkin vaihtelevan pidon asvaltilla meni parhaimmillaan ihan Loebin tahtia. Jäänyt myös mieleen kuinka 2007 Saksassa Duval kiusas yksityis-Xsaralla Loebia & C4:sta ihan tosissaan.

Mutta niin Lapista vielä...tykkään kyllä kovasti miehen rennon olosesta otteesta ralliin ja se natural talentti mikä sieltä välillä pilkottelee esille alta on ihan kiistämätön. Mutta jostain nyt pitäis jollain ilveellä vaan kaivaa sitä eye of the tigeria kehiin. Toi DC:n viiden sakkiin Jyskälässä tavote ois jo ihan hyvä minimi vaikka alkuun. Mutta jos Lappi lähtee vaan ajelemaan maaliin ja vauhti on samanlaista kun tähän asti ja Viron rallissa oli, ellei sitten kova kato käy niin sijotus on tasolla 7-8 valitettavasti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
Rallye-info.comissa on muuten mielenkiintoinen analyysi tähän aiheeseen liittyen Peugeot 307:ään.

http://www.rallye-info.com/carmodel.asp?car=256

For the car's 2nd season Peugeot choose Markko Märtin, who is another driver to like clean racing lines. Testing proved if Markko tried left foot braking his times improved severely, but Markko was simply no left foot braker, never felt comfortable with this. It is big irony because at the same time Citroën signed a new #2 driver in Francois Duval. Francois is a left foot braker par excellence, but the Xsara always was one of the most neutral cars around, and Francois always overcooked the Xsara's brakes and for not being able to let the car oversteer and let G-force help him, Francois had a myriad of nasty crashes in the Xsara. It's crazy and certainly no complaint about the driver's talents, just very clearly Citroën would have been much better off with Märtin and Peugeot would have been much better off with Duval! If you read on through the 307 WRC results, you will find that many private and lesser known drivers got on much better with the 307 WRC than Peugeot's own works drivers did
Varmaan samasta syystä Xsara ei sopinut McRaelle. Nykyautoista taas Hyundai ei sovi puhdasta linjaa ajaville kuskeille.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Heitetääs kanssa vähän analyysiä pitkästä aikaa, etenkin akselista Latvala-Lappi.

Loeb on kuitenkin kaikkien aikojen kuski ja tollaseen suoritusvarmuuteen pääsyyn saa aika moni nykykuski unta nähdä.
Nostan kyllä viime aikaisilla näytöillä Ogierin edelle. Vaikka Löppösellä onkin enemmän pystejä metsästysmajan takan reunustalla, niin toisin kuin Löppönen, Ogier on näyttänyt mestaruusvauhtia kolmella ERI automerkillä. Löppönen pärjäsi hänelle varta vasten räätälöidyllä sitikalla ja useinmiten vastuskin oli paljon vähäisempää kuin se on nyt.
 
Ylös