2019 IndyCar Series

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
IndyCarin fyysinen rasittavuus nousee toisinaan keskusteluihin etenkin silloin kun jossain kisassa on mukana uusi-/keikkakuljettaja. Esim. nyt Rosenqvistilla oli hankaluuksia.

Osaako joku sanoa mitkä ovat IndyCarin top 5 fyysisesti vaativimmat radat ja miksi?

Miten vertaisitte IndyCarin fyysistä vaativuutta muihin rata-autoluokkiin tai ylipäätään moottoriurheilussa? Mitkä ovat kaikkein eniten kuntoa vaativat luokat?
Joskus kuulee väitettävän että raskaimpia olisivat nopeimmat karting autot ja motocross, mutta tuskin mikään urheilutestauslaitos voi validisti rinnastaa monen luokan kokeiluja saman vertailun alle.
Ainakin ohjaustehostimen puute on yksi asia, mikä nousee aina esiin kun puhutaan IndyCarin vaativuudesta.

Vaikea sanoa suoraan vaativimpia ratoja, pääsääntöisestihän jenkkiradat ovat keskieurooppalaisia ja välimerellisiä vastineitaan pomppuisempia, osittain myös lämpimän ilmaston alueella. Esim. takavuosina C-ryhmän Jaguareilla oli erilaiset perussäädöt WSPC:n ja IMSA:n kisoja varten.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Austininissa on ajettu eilen aurinkoisessa säässä harjoituksia. Kärkiajat vielä maltillisia 1:47 alkuisia. Felix Rosenqvist komeasti kakkosena.

Combined practice

Tälle päivälle on luvattu sadetta, jonka pitäisi väistyä sunnuntaina.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Will Power lähtee paalulta tämän iltaiseen kisaan. Paalu oli Powerin 56:s ja kärjen ajat matalia 1:46 alkuisia. Lähetys alkaa Suomen aikaa 19.10.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Tokavikassa mutkassa on melkoista menoa ratarajojen suhteen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Will Power näyttää kotiutuneen hyvin CoTA:n mutkiin, johto sen kun säilyy satunnaista menetystä lukuun ottamatta. Hämmästyttävää, tietääkseni Penske ei kuitenkaan testaa tuolla sen enempää kuin muutkaan tiimit ja Power ei kuitenkaan sivutoimisesti aja koppiautoilla kuten moni muu Indy-kuski.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Rosenqvist ja Hinch kolaroivat, turva-auto radalle. Kärkikolmikko varikolle ja Powerin auto sammui ruutuun.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Rosenqvist ja Hinch kolaroivat, turva-auto radalle. Kärkikolmikko varikolle ja Powerin auto sammui ruutuun.
Ei tuo oikeastaan sammunut, koska moottori kävi koko ajan. Autossa ei mennyt vaihde päälle, siitä syystä lähtö varikolta ei onnistunut.

E:Rookie Colton Herta matkalla kohti sensaatiomaista voittoa, toivottavasti poika kestää

E2: ohhoh :thumbup: toisen polven kuljettaja Herta korjasi potin, kaikkien aikojen nuorimpana IndyCar-voittajana
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Herta historian nuorin Indycar-voittaja.

1. Herta
2. Newgarden
3. Hunter-Reay
4. Rahal
5. Bourdais
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Käsittämätöntä tuo Powerin huono tuuri milloin mistäkin syystä. Cota:n paalupaikka oli uran 56. mutta mestaruuksia on vain yksi. Ja voittojakin melkein puolet vähemmän kuin paalupaikkoja.

Hieno juttu rookie Hertan kannalta. Tässä alkaa tuntea itsensä melkeinpä vanhaksi, kun lapsuudessa luin F1-maailma yms. lehtiä, joissa sivuttiin myös CART:ia, niin nimi Bryan Herta on jäänyt mieleen. Mutta niihin aikoihin näköjään syntyi Colton Herta joka korjasi voiton kotiin tänään :alppu:
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Pieni raportti sunnuntain kilpailusta.

Indycar-sarjan toinen osakilpailu ajettiin Circuit of the Americas-radalla Texasissa. Aika-ajoissa Will Powerin paaluaika oli 1.46.0. Vertalun vuoksi Lewis Hamilton ajoi viime syksynä Mercedes-autollaan 1.32.2. F1-auto oli siis 14 sekuntia nopeampi, mutta pitää ottaa huomioon F1-auton erilaisemmat säädöt aika-ajoissa. Ohitustilanteita nähtiin takasuoran jälkeisessä 11. mutkassa ja 19. mutkassa ajettiin rataviivojen ulkopuolelta. Luultavimmin Indycarissa ei sakoteta niin pahasti leveäksi ajamisesta, kuin F1:ssä.

Australialainen Power oli ajamassa suvereeniin voittoon, kunnes koitti kilpailun ainoa turva-autojakso, joka aiheutui James Hinchcliffen ja Felix Rosenqcistin kolarista. Varikkopysähdysksen aikana hänen Penske-autona pysähtyi varikkoruutuun, eikä päässyt enään liikkeelle.
18-vuotias Colton Herta nousi kärkeen ja piti kokeneemmat kilpailijansa takanaan ottaen uransa avausvoittonsa. Hertasta tuli samalla historian nuorin Indycar-voittaja. Myös hänen isänsä Bryan Herta menestyi omalla ajourallaan saavuttaen kaksi voittoa.

Colton nousi pisteissä toiseksi Josef Newgardenin jatkaessa johdossa. Seuraava kilpailu ajetaan kahden viikon kuluttua Barber Motorsportsin Parkin radalla.
http://urheilunortti.omablogi.fi/2019/03/25/voittaja-toisessa-sukupolvessa/?fbclid=IwAR0IivUPqTQ_xrFNc7TIRNvBakhE1JVVSZgE-aBFIPfGXjQg4iXwDx_Yqq4
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Ericsson kyseenalaistaa DRS:n.

Marcus Ericsson says his IndyCar switch has highlighted the flaws of DRS-assisted racing, as he questioned the decision to increase the Formula 1 system’s use in this weekend’s Bahrain Grand Prix circuit.

“Not sure about this,” he wrote on his Twitter page in response to the news story on Motorsport.com.
“One of the great things I've found in IndyCar so far is the fact we don't have DRS [which] means there is so much more proper fights on track wheel-to-wheel and corner-to-corner.

“You don't 'wait' for a DRS zone to overtake, you just go for it when you get the chance.

“DRS might produce more overtaking, but is it really producing more proper fights on track - which I believe is what we want to see?

“Just my two cents. And I’m not saying I have the answer.

“I just know that from a driver perspective you have to be more aggressive and go for it more when you get the chance, anywhere on the track. Instead of waiting to get to a DRS zone and do the pass there the 'safe' way.”
https://www.motorsport.com/f1/news/ericsson-drs-indycar-push-to-pass/4359434/
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
IndyCarin presidentti Jay Frye oli COTA:n viikonloppuna äänessä IndyCarRadiossa, siellä hän mainitsi että uusi kolmas moottorivalmistaja on sarjaan 2021 tuloillaan, toki tämä on enempi ja vähempi tiedossa. TMG ja BMW on mainittu viime aikoina muutamissa lähteissä, että olisivat kiinnostuneet tulemaan sarjaan moottoritoimittajana, Kalkhoven on kiistänyt Cosworthin tulon mukaan.
 
Ylös