Turhempaa on vetää herne nenään tuosta säännöstä. Nuoret kuskit pääsevät pari kertaa vuodessa F1-auton rattiin kerryttämään kokemusta, en näe mitään negatiivisia puolia tuossa. Ja vaikka joku kyvytön isin poika kävisin rahatukun kanssa Ferraria ajamassa parissa harjoituksissa, niin ei tuossakaan mitään menetä. Kaudessa on reilut kuusikymmentä harjoitussessiota, joissa noita kuskeja pitää ajattaa kahdessa.FIA on taas keksinyt uuden turhan paskasäännön talleja kiusaamaan: jokaisen tallin on ajatettava kahdessa FP1-sessiossa juniorikuljettajaa kaudesta 2021 alkaen.
Kuulostaa aika tyhmältä, sillä useilla talleilla ei ole mitään suhdetta juniorisarjoihin eikä motiivia haeskella yhtä välttävää kykyä saastan seasta. Kaiken lisäksi FIA:n omat superlisenssiä koskevat säännöt rajoittavat aika tiukasti, kuka edes saa osallistua virallisiin harjoituksiin, sillä niihinkin pääsemiseksi vaaditaan superlisenssi ja 18 vuoden ikää. F2-sarjan kuljettajat saavat automaattisen kelpoisuuden ajettuaan sarjassa kuuden osakilpailun verran mutta muuten sitten pitääkin jo melkein olla yltänyt F3-sarjassa mitalitaistoon edellisellä kaudella. Voi siis hyvin käydä niin, että talleilla on oikeasti vaikeaa löytää kyvykkäitä kuljettajia ajamaan FP1:ssä ja lopulta he päätyvät sen vuoksi ajattamaan sitä kuljettajaa, joka lupaa eniten rahaa, jotta kuviosta saadaan edes jotain hyötyä.
Juuh, mennään äärimmäisyydestä toiseen.On kyllä pikkasen typerännäköset noi 18" renkaat.
Nykyään jarrut toimivat liian luotettavasti, tarvitaan lisää jännitystä, jos ne vaikka katoisivat jonkun suoran päässä...Sekin meni ohi et mitä ihmeen järkeä rajoittaa jarrupalojen käyttöä?? Joo tiedän ei mitään mutkun "lift and coast" on niin hienoa
" Downforcesta eli aerodynaamisesta pidosta katoaa nykyisellään 40 prosenttia toista autoa seuratessa, mutta jatkossa lukeman pitäisi järjestävän tahon mukaan olla vain 5–10 prosenttia."Mielestäni nyt kun maaefekti tulee käyttöön ni olis voinu heivata hittoon sen drs:n mut ehkä sit pleikkasukupolvesta ne (drive-by ohitukset) on jotenkin hienoja.
Ei sitä pystytä, eikä varmaan halutakaan oikeasti valvoa.Kulukatto toki hyvä vaikkakaan en usko sekuntiakaan että sitä pystytään valvomaan.
Onkohan tuo mitenkä halvempaa...?Kallis tuulitunnelitestaus vähenee ja panostusta tietokonemallinnokseen lisätään.
No varmasti helvetisti halvempaa. Tuulitunneliakin toki käytetään, mut varmasti lähinnä simulaatioiden (tietokonemallinnus) tukemiseen. Kuluerä, joilla kaikilla ei ole varaa. Vaatii sen tuulitunnelin vuokran lisäksi miehistöä, logistiikkaa, matkustamista jne jne.Onkohan tuo mitenkä halvempaa...?
??Uudistusten myötä imuttelun hyöty vähenee, kuinkahan paljon?
Joo, ilmanvastus vähenee joka tapauksessa, kun toisen takana kulkee, mut ehkä tässä ajateltiin, että nykyautojen jättämissä pyörteissä olisi "imua". Suattaapihan siinä eroa olla, ajaako rekan vai henkilöauton takana? Eli ne pyörteet voi auttaa suoralla, mut haittaa mutkissa. Ei kyl meikäläinen osaa sanoa ees pitkällä matematiikalla, miten noi tulevat säännöt nyt vaikuttais suorilla. Eiköhän siellä ole ihan samallailla pyörrettä ja sotkua, mut mielestäni isoin juttu on se, että etusiipi on yksinkertaistettu ja "maa-efekti" ei ole noille niin häiriöaltis.??
Reikää ilmaan se etumainen auto silloinkin tekee. Takanaolija vaan ei kärsi enää niin paljoa downforcen menetyksestä, kun se tuotetaan imuefektillä eikä siivillä.
Toki voi sen noinkin ajatella, kun nykyään siitä on niin hyvä hyöty suoralla. Kurvissa ei.
Eiköhän imusta ole 2021 hyötyä kans, tosin ei niin kaukaa kuin nyt.Uudistusten myötä imuttelun hyöty vähenee, kuinkahan paljon?
Niin kauan ku vehkeissä on diffuusorit+takasiivet ja haetaan downforcea, niin imua löytyy. Huippunopeutta vaativissa vehkeissä "drag" pyritään minimoimaan.. tai iha vaan henkilöautoissa. Tulevissa säännöissä vain vähennetään ton vaikutusta. Nykyään etusiipi luo toivotun ilmavirran autolle (kts. härveleiden määrää etusiivessä) ja se on häiriöaltis, jos sille tuleva ilmavirta ei ole toivotunkaltaista.Eiköhän imusta ole 2021 hyötyä kans, tosin ei niin kaukaa kuin nyt.
Se oli jo tiedossa. Ei liity imu-apuun. Lue ylläoleva. Ei noi autot pisaran muotoisia ole, jolloin takana olevalla olisi teoriassa sama ilmanvastus kuin edelläolevalla."Perässä ajavan downforcesta katoaa vain 10%", ajettiin sitten mutkassa tai suoralla.
Siis onhan Pede tavallaan oikeassa, koska ilmaa viemällä takana tulevan siiviltä ilmanvastus pienenee, koska vastaava ilma ei törmää siipiin ja hidasta autoa, mutta samalla se myös vähentää downforcea, koska se tuotetaan nykyautoissa siivillä hyvin pitkälti.Joo, ilmanvastus vähenee joka tapauksessa, kun toisen takana kulkee, mut ehkä tässä ajateltiin, että nykyautojen jättämissä pyörteissä olisi "imua". Suattaapihan siinä eroa olla, ajaako rekan vai henkilöauton takana? Eli ne pyörteet voi auttaa suoralla, mut haittaa mutkissa. Ei kyl meikäläinen osaa sanoa ees pitkällä matematiikalla, miten noi tulevat säännöt nyt vaikuttais suorilla. Eiköhän siellä ole ihan samallailla pyörrettä ja sotkua, mut mielestäni isoin juttu on se, että etusiipi on yksinkertaistettu ja "maa-efekti" ei ole noille niin häiriöaltis.
En ymmärtänyt mitä selitit, mut siltikin downforcea tuotetaan tolkuton määrä => pyörteitä taakse, koska jonnekkin sen ilman pitää liikkua (diffuusorista+takasiivestä ylös). Täydellinen henkilöauto halkois ilmaa siten, että takana olevalla olis lähes sama ilmanvastus kuin edelläolevalla. Ilmanvastus on myös (tai nimenomaan) sitä, että taakse jää se pyörre (drag), joka autoa hidastaa, vähän kuin horisontaalinen downforce. Tämä ei todellakaan toimi f1-auton kohdalla, joten imua on myös tulevaisuudessa.Siis onhan Pede tavallaan oikeassa, koska ilmaa viemällä takana tulevan siiviltä ilmanvastus pienenee, koska vastaava ilma ei törmää siipiin ja hidasta autoa, mutta samalla se myös vähentää downforcea, koska se tuotetaan nykyautoissa siivillä hyvin pitkälti.
Mersulla on panostettu likaisen ilman tekemiseen.Mitä on tapahtunut joka kerta kun sääntöjä muutettu, jotta saataisiin parempaa kisailua? No insinöörit ovat keksineet porsaanreikiä millä pystyy tekemään sitä likaista ilmaa esimerkiksi. Ei minkäänlaista luottoa FIAn touhuihin. Prove me wrong.