FIA rakentaa rallia.

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Nykyaikaisen WRC ohjusten pohjana käytettävien kappakassien kolariturvallisuus on kyllä sen verran hyvällä tasolla, että saa mielestäni keksiä melkoisia ratkaisuja jotta pysyttäisiin pelkällä putkirungolla samalla tasolla. Nuo kun ovat merkittävissä määrin suurlujuusterästä, joka on mitoitettu menemään kasaan siviililiikenteen nopeuksissa ilman että ohjaamo vielä vaurioituu. Kilpakäytössä tuolla on sitten turvakaaret vielä sisällä, eli se peruskori absorboi älyttömästi energiaa ennenkuin turvakaarille käy mitään, kuten tuosta yllä olevasta SM-kuvasta käy ilmi. Eli kisaa voi jatkaa usein vähän isommankin mällin jälkeen jos tuuria on, eli riippuen mihin osuma tulee.

Jos tuosta teräksisestä korista luovutaan, on mielestäni kaksi vaihtoehtoa. Joko hyväksyä että kisa keskeytyy helpommin koska putkirunko vaurioituu ensimmäisestä postilaatikkoon osumisesta, tai sitten pitää rakentaa sinne putkirungon ja ulkokuoren väliin jotain millä saadaan kolarienergiaa absorboitua. Esim. F1:sen keulathan käyttää jälkimmäistä, halpaa kuin saippua.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
sitten pitää rakentaa sinne putkirungon ja ulkokuoren väliin jotain millä saadaan kolarienergiaa absorboitua. Esim. F1:sen keulathan käyttää jälkimmäistä, halpaa kuin saippua.
Ja varsin tärkeä alue onkin tuo yksipaikkaisen nokka. Siinä kun on kirjaimellisesti senteistä kiinni nilkkojen murskaantumisen estäminen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Lancia Delta taisi olla - jos ei ihka ensimmäinen - niin ainakin yksi ensimmäisitä ralliautoista, jossa putkea oli kabiinissa enemmän kuin maalaiskylän rautakaupassa koria jäykistämässä. Ja putken materiaalit ja ainevahvuudet olivat myös ihan jotain muuta kuin aiemmin. Ainakin ratapuolella A-ryhmän autoissa käytettiin varsin hentoa "huonekaluputkea" tekemässä turvakaaren virkaa ja joissain jopa ihan alumiiniputkea.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Ja 90-luvun alussa N-ryhmäläisissä oli vielä kattoverhoilu ja takapenkki pingotettava paikoilleen kaarien jälkeen. Poistui sittemmin päivitettyjen kaarisääntöjen myötä, kun oli jo 90-lukuisilla putkilla diagonaaleineen turha homma paloitella niitä tuhannen päreiksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Mietin vielä pidemmälle tuota, että ajettaisiin R5-autoilla MM-tasolla, Skodan ylivoimasta tulisi kyllä uusi VW-aikakausi, etenkin jos sinne menisivät Toyotan kuskit, joilla ei olisi autoa ajettavana...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://dirtfish.com/rally/wrc/the-common-sense-cost-cut-with-dirtfishs-support/
No niin, taas kerran mennään, takavuosien tehdastallivaikuttaja George Donaldson on sanonut, että MM-sarjassa pitäisi pikavauhtia siirtyä R5-autoihin. Twitterissä jälleen kerran etenkin britit ovat hyvin vahvasti tätä mieltä.
En suoralta kädeltä allekirjoita. Sanotaanko niin, että onneksi R5-autot ovat back-up vaihtoehtona olemassa just in case, mutta ei niitä ole syytä nostaa vaihtoehdoksi ennen kuin on äärimmäinen pakko. Jos näyttää siltä, että MM-sarja nykymuodossaan on vaarassa romahtaa (ja juuri nykyisten WRC-autojen takia), niin siinä tapauksessa kyllä kiitos, ajetaan R5-kalustolla. Sitä ennen virallisen kannan olisi syytä olla mallia "no ei helvetissä".

Ja äkkiä mietittynä sanoisin, että hypoteettisessa tilanteessa, jossa valinta tulisi tehdä nykyisten WRC-autojen 2-päiväisten kisojen tai R5-autojen nykymallin mukaisten kisojen välillä, en sekuntiakaan edes harkitsisi jälkimmäistä vaihtoehtoa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
En suoralta kädeltä allekirjoita. Sanotaanko niin, että onneksi R5-autot ovat back-up vaihtoehtona olemassa just in case, mutta ei niitä ole syytä nostaa vaihtoehdoksi ennen kuin on äärimmäinen pakko. Jos näyttää siltä, että MM-sarja nykymuodossaan on vaarassa romahtaa (ja juuri nykyisten WRC-autojen takia), niin siinä tapauksessa kyllä kiitos, ajetaan R5-kalustolla. Sitä ennen virallisen kannan olisi syytä olla mallia "no ei helvetissä".
Ja näinhän se on Timo Rautiaisen mukaan ollutkin https://yle.fi/urheilu/3-11077330
 
  • Like
Reaktiot: DC

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Ei se kauaa Skodan temmellyskenttää olisi. Jos Huihakin laittaisi oikeasti rahaa R5:n kehittämiseen niin varmasti olisi kilpailukykyinen. Ja äkkiäkös Puuppolassa sellainen tehdään jos oikeasti on tarve... Sikäli ihan sama vaikka MM-sarjaa ajettaisiin R2 Fiestalla yksityyppi-luokkana niin samat jätkät siellä kärjessä olisi silti...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3489
Kyllähän fakta on että kuluja pitää laskea roimasti. Eihän tossa ollut järkeä enää ennen koronakriisiäkään. Kaksi tiimiä ajaa keskenään ja Ford nappaa loput sijat.

Onhan nuo nykywrc:t aivan uskomattoman upeita autoja mutta aivan liian kalliita. Harmi sinällään, koska kalleudesta johtuvaa vähäistä wrc-autojen määrää lukuunottamatta itse olen tyytyväinen tämän hetkiseen ralliin.

Onhan nuo wrc 2 autot paljon tylsempiä seurata, mutta hyvä varavaihtoehto silti. Ja niillä saataisiin lisää kilpailijoita. Tosin autot tällä hetkellä hyvin epätasaisia ja kulut lähtevät niilläkin nousuun jos tulisi pääluokka. Niinhän niissä aina käy.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei se kauaa Skodan temmellyskenttää olisi. Jos Huihakin laittaisi oikeasti rahaa R5:n kehittämiseen niin varmasti olisi kilpailukykyinen. Ja äkkiäkös Puuppolassa sellainen tehdään jos oikeasti on tarve... Sikäli ihan sama vaikka MM-sarjaa ajettaisiin R2 Fiestalla yksityyppi-luokkana niin samat jätkät siellä kärjessä olisi silti...
Niin, sellanen fiilis vaan on, että R5-autoissa on selkeämmät erot - tai ainakin Skoda on selvästi kaikkia muita edellä.

Toki kuskin taidoillakin on paljon väliä R5-auton ratissakin, kaikki muistaa Mikkelsenin dominoinnin 2017 tai Østbergin saavutukset Citroenilla, joka ei ehkä autona ole ollut ihan toimivimmasta päästä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Niin, sellanen fiilis vaan on, että R5-autoissa on selkeämmät erot - tai ainakin Skoda on selvästi kaikkia muita edellä.

Toki kuskin taidoillakin on paljon väliä R5-auton ratissakin, kaikki muistaa Mikkelsenin dominoinnin 2017 tai Østbergin saavutukset Citroenilla, joka ei ehkä autona ole ollut ihan toimivimmasta päästä.
On toki vielä eroja. Skoda kuitenkin selkeästi eniten panostaa R5 autoon mutta jos siitä tulisi pääluokka niin muutkin panostaisivat kehitykseen enemmän ja siten parantaisivat omaa suorituskykyä ja tasoittaisi suorituskykyjen eroja. Johan tuon Huttusen suorituksesta näki Ruotsissa kun vanhaan Hyundaihin saatiin parin päivän testillä rajusti vauhtia lisää. Ja käsittääkseni vain alustan toimivuuteen keskityttiin tuossa testissä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Toki Huttunen ajoi Ruotsin Rallissa WRC2-pohjia jo vuonna 2018. En ollut myöskään ihan vakuuttunut kv-tason vastuksesta tänä vuonna. Tidemand oli ihmeen vaisu, muilla taas kompromissi kv-kokemuksen tai auton kanssa. Silti ei ole tarkoitus vähätellä kuskin suoritusta, päinvastoin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Neste Rallin kilpailunjohtaja puolustaa R5-autoihin siirtymistä. Toki hänellä on oma lehmä ojassa sikäli, että uudet WRC-autot ovat aiheuttaneet paljon päänvaivaa Neste Rallin reitin laadinnalle, kun FIA ei myöskään salli pätkien muodostuvan liian nopeaksi. Jo uudet Rally1-säännöt antaisivat enemmän vapauksia reitin tekemiseen, R5:llä voisi ajaa melkein mitä pätkiä tahansa.

https://twitter.com/KaiTarkiainen/status/1257939723043119104
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Henkilökohtaisesti kannatan vähän hitaampia autoja. Lähinnä siksi että ei ne tästä juurikaan voi enää nopeutuakaan tulevaisuudessa. Jos jokainen uusi sukupolvi on edeltäjäänsä nopeampi niin missä ollaan viiden vuoden päästä? Tai kymmenen? Aina ei voi vaan lisätä vauhtia vaikka se kivalta kuulostaakin. Joskus on pakko ottaa askel taakse. Kilpailu on kärjessä kovaa aina, riippumatta siitä millaisella kalustolla ajetaan. Penkalla eroa tuskin silmällä huomaa. Varsinkin jos autoihin laitetaan suunnilleen samat tehot kun nykyään mutta ajettavuutta ja pitoa huononnetaan niin että vauhdit laskevat 1-2sek/km...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Henkilökohtaisesti kannatan vähän hitaampia autoja. Lähinnä siksi että ei ne tästä juurikaan voi enää nopeutuakaan tulevaisuudessa. Jos jokainen uusi sukupolvi on edeltäjäänsä nopeampi niin missä ollaan viiden vuoden päästä? Tai kymmenen? Aina ei voi vaan lisätä vauhtia vaikka se kivalta kuulostaakin. Joskus on pakko ottaa askel taakse. Kilpailu on kärjessä kovaa aina, riippumatta siitä millaisella kalustolla ajetaan. Penkalla eroa tuskin silmällä huomaa. Varsinkin jos autoihin laitetaan suunnilleen samat tehot kun nykyään mutta ajettavuutta ja pitoa huononnetaan niin että vauhdit laskevat 1-2sek/km...
No näinhän sitä jo päätettiin vuoden 2022 sääntöihin, ja se on minusta oikea päätös. Mutta R5-autoihin meno olisi radikaalimpi päätös tässä poikkeuksellisessa maailmantilanteessa. Autot olisi valmiina, sen kuin vaan kuskit ajamaan niitä. Tehdään uudet hybridit sitten joskus kun on taas rahaa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Väitän kyllä, että R5 auto jossa on 400hp ja vahvempi alusta vaikka vähän lyhyemmällä joustomatkalla, niin meno pätkällä olis mielestäni varsin näyttävää... Mutta samalla hitaampaa kuin nykyisillä autoilla.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Väitän kyllä, että R5 auto jossa on 400hp ja vahvempi alusta vaikka vähän lyhyemmällä joustomatkalla, niin meno pätkällä olis mielestäni varsin näyttävää... Mutta samalla hitaampaa kuin nykyisillä autoilla.
Eikä tarvii edes vahvistaa alustaa, kun ei ensin tee WRC:llä sitä uraa pahimpiin paikkoihin. Mitä olen R5-urissa matkustellut, niin aivan tarpeeks syvälle ojaan niilläkin pystyy pyörän puottamaan.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
998
Harmillista sinänsä olisi luopua näistä nykyisistä autoista...itse ainakin pidän näistä todella paljon, ehkä juuri tuon autojen "maksimipotentiaalin" hyödyntämisen takia. Toki kilpailullisuus on lajin elinehto ja, jos sen jatkuvuus on uhattuna, niin sitten pitää tulla toki kustannuksissa vastaan.
 
Ylös