80-90 luvun suurajot

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
+ Waldo's Peoplen musaa höystettynä ralliautoilla, toimi!
Kyllä! Niin pervolta kuin se kuulostaakin, niin U Drive Me Crazy ja syyssateessa kaahaavat ralliautot toimi hienosti yhteen. Ja selvennetään nyt vielä, jottei kenellekään jää vahingossakaan väärää käsitystä: EN kuuntele Waldo's Peoplen tuotantoa missään muussa yhteydessä.

- Kaidesoja satuili välillä vähän omiaan ainakin Hippoksella, mutta hyvä koosteselostaja.
Nyt en viittaa välttämättä näihin Suurajo-lähetyksiin, mutta Kaidesojan perisynti oli mielestäni monesti omituinen valmistautumattomuus lähetyksiin. Tai ainakin siltä se kuulosti. Spiikit oli tehty ikään kuin livenä, Monesti oli jotenkin yllätys kuka sieltä seuraavaksi kuviin tuli ja sitten alettin selaamaan papereista pätkäaikoja.

- Grönholm ajoi uskomatonta vauhtia läpi viikonlopun, laskeskelin että ennen Ouninpohjaa ja ulosajoaan Grönholm olisi ollut ilman virheitään alle 10 sekunnin päässä kilpailua johtaneesta Mäkisestä (Mökkiperässä noin 15 sekunnin kämmi ja Vaherissa arviolta 10 sekunnin siiman alle ajo).
Ja mihin paikkaan Grönholm tämän suorituksen iskikään! Takana oli läpimurtokaudeksi suunniteltu MM-painotteinen ohjelma, jossa ennen Jyskälää käytännössä kaikki kisat olivat menneet kuitenkin ihan penkin alle. Ruotsiin ei ennakkokaavailuista huolimatta saatukaan Corollaa, Portugalissa pohjat ykköselle mutta siihen se ilo sitten jäikin, Kataloniassa vauhti hyvin vaatimatonta ennen kiveen ajoa ja keskeytystä ja U-Seelannissa hyvistä asemista konerikko heti toisen päivän aamuna. Paineet on varmasti olleet melkoiset Suurajoihin lähdettäessä, ja vaikka maailma periaatteessa romahtikin Ounissa, niin taisi juuri tuon päivän iltana Jean-Pierre Nicolas tulla Laajavuoressa Bossen hotellihuoneeseen jutulle ja loppu onkin historiaa (onneksi Toyota-kuvio lopulta kaatui). Olin itse tuohon aikaan kovinkin Grönholm-fani ja muistan elävästi v-tutuksen, kun ralliradio välitti tiedon Ouninpohjan tapahtumista.

Kytölehto varsin vaisu koko viikonlopun, tuo oli se niin sanottu tuhannen taalan paikka joka jäi käyttämättä.
Oli todella vaisu. Oliko parasta ennen-päivämäärä mennyt, sekoittiko Mökkiperän kämmi pasmat vai mikähän siinä oli? Eroa kärkeen tuli ihan eri tavalla tehdas-Subarulla kuin kahtena aiempana vuonna asiakas-Fordilla.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
831
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Oli todella vaisu. Oliko parasta ennen-päivämäärä mennyt, sekoittiko Mökkiperän kämmi pasmat vai mikähän siinä oli? Eroa kärkeen tuli ihan eri tavalla tehdas-Subarulla kuin kahtena aiempana vuonna asiakas-Fordilla.
Jo Kuohulla jäi melko paljon kärjelle, ja jotenkin jo siellä Kuohun maalin haastiksessa aisti että ei ole samanlainen "nyt me näytetään maailmalle"-fiilis mikä esimerkiksi Grönholmista huokui.
Kytölehdon haastattelu

E: Ja tuo Grönholmin 9 sekunnin pohja-aika Juupajoelle oli tosi kova, verrattavissa aivan täysin Mäkisen Vaheri-dominointiin.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Oli todella vaisu. Oliko parasta ennen-päivämäärä mennyt, sekoittiko Mökkiperän kämmi pasmat vai mikähän siinä oli? Eroa kärkeen tuli ihan eri tavalla tehdas-Subarulla kuin kahtena aiempana vuonna asiakas-Fordilla.
Muistelisin että Jappe joskus vuosia / vuosikymmeniä myöhemmin kommentoi, että Subaru ei sopinut yhtään käteen ja likimain jo ensitesteistä oli selvää että helppoa keikkaa tästä ei tule. Lisäksi 1998 sateinen keli asetti varmaan vielä lisää vaikeuskerrointa.

Melkoinen pettymyshän tuo silloin oli, kun moni ajatteli että tässä on nyt se paikka jolla saadaan taas uusi suomalainen rallin huipulle.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Muistelen jotain sellaista että Subaru oli varsin pitkälle McRaen tyylille tehty eikä sopinut Kytölehdon ajotyyliin ollenkaan. Lukkojen asetukset ym. oli varsin rajut eikä niitä saanut muutettua. @Ambomaan Mambo tuossa samaa selittikin... Tomi Tuomiselle vinkkiä että Kytis saatava podcastiin kertomaan totuus siitä miten tuossa kävi...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Palataanpa vielä vanhoihin viesteihin koskien Suurajoja 1992
Ja minkälainen War of the Worlds siitä olisikaan tullut mikäli Markulla olisi ollut yhtään käteen sopiva auto alla. Jos missään koskaan on kenenkään ajaminen näyttänyt vaikealta ja väkinäiseltä, niin se on Alén Suurajoissa 1992.
Alen ajoi pohjat kaupunkipätkien lisäksi vain Kuohussa, Kalliokoskella, Savossa ja Sahloisissa. Nämäkin on kaikki ihan sekunnin, korkeintaan kahden pohjia. Lisäksi voidaan olettaa Lancioiden ajaneen täysiä vielä tässä kohtaa.

Tuossa aiemmin linkkaamassani videossa myös kellotetaan sunnuntaina Mutasen pätkällä ison tien kiihdytystä täyteen vauhtiin, ja todetaan Alenin voittavan siinä sekunnin Lancioita. Eli voihan se olla, että vaikka vaihteiden välityksissä on ollut eroja autojen välillä, minkä vuoksi eri tietyypeillä on ollut etua.

Alenin Toyota meni ainakin paljon holtittomammin poikittain kuin Lanciat, ja tämä etenkin Markun ajotyylille tuskin sopi. Ruutulipussa tätä taidettiinkin verrata rinnakkaisilla kuvilla samasta mutkasta.
Ja lisätään näihin Markun oma kommentti täältä:

Jyskäläänkin me lähdettiin autolla mikä oli kuin -84 mallin Audi, sellainen plokkeri. Ei viskoja ei mitään, suora neliveto ja sillä siisti.
Sinällään jännä juttu, koska käsittääkseni nimenomaan Toyota oli edellä muita ST165:n keskilukon kanssa, minkä vuoksi auto ei puskenut kuten Lancia ja kääntyi näppärästi neulansilmissä. Toki tässä voi olla taas Markkumaista "meillä ei oo moottoria/jarruja"-liiottelua.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Eikö 92 ollut käytössä jo ST185 malli?
Tuo kyseinen Celica taisi ainakin alkuun melkoisen haastava laite kuljettajalleen ja voitaneen pitää jonkinlaisena ihmeenä, että Sainz kykeni ajamaan sillä niinkin hyviä tuloksia kuin ajoi (mm. voitot Keniassa ja Uudessa-Seelannissa) ja viemään lopulta mestaruudenkin (joka toki vaati hieman Auriolin epäonnea)
Toki Celica ST185 kehittyi pitkin kautta. Markku taisi juuri Jyväskylässä sanoa, etteivät olisi alkukauden autolla edes kymmenen sakissa. Lancioiden vauhtiin ei ollut asiaa, mutta muu porukka pysyi takana. Kertooko sitten enemmän autosta vai Alenin ajotaidoista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo siis sitä meinasin että jos Toyotalla oli edistyksellinen keskilukko jo ST165:ssa niin miten yhtäkkiä ST185:ssa oli "kiinteä" neliveto?

Keniassa voittamiseen vaikuttaa muut asiat kuin ajo-ominaisuudet ja keskilukolle tärkein ominaisuus on kestävyys. Uudessa-Seelannissa taas ei ollut Lancioita tai edes Sainzin tallikavereita mittatikkuina.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
.. Tomi Tuomiselle vinkkiä että Kytis saatava podcastiin kertomaan totuus siitä miten tuossa kävi...
Kytölehtoa ei ole juurikaan nähty julkisuudessa ralliuransa jälkeen. Joskus 2010?? taisi ajaa Tunturin N-ryhmän Mitsulla ja tuolloin hänestä oli juttu VM:ssä. Sen jälkeen ajanut nolla-autoa ainakin Castrol-Rallissa 2013 ja JMK-rallissa 2018 poikansa kanssa myös 0-autoa. Olis kyllä mielenkiintoinen vieras Tomin podcastissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Kytölehtoa ei ole juurikaan nähty julkisuudessa ralliuransa jälkeen. Joskus 2010?? taisi ajaa Tunturin N-ryhmän Mitsulla ja tuolloin hänestä oli juttu VM:ssä. Sen jälkeen ajanut nolla-autoa ainakin Castrol-Rallissa 2013 ja JMK-rallissa 2018 poikansa kanssa myös 0-autoa. Olis kyllä mielenkiintoinen vieras Tomin podcastissa.
Oli Ralliradion mukana esittelemässä Ässämäen erikoiskoetta 2019. Ei paljoa puhunut :)
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
201
Jo Kuohulla jäi melko paljon kärjelle, ja jotenkin jo siellä Kuohun maalin haastiksessa aisti että ei ole samanlainen "nyt me näytetään maailmalle"-fiilis mikä esimerkiksi Grönholmista huokui.
Kytölehdon haastattelu
Kuohun pätkä on muuten vain noin 18km päässä Kytölehdon kodista, jos en ihan väärin googlettanut. Ei, että sillä olisi sen kummempaa merkitystä, mutta ihan mielenkiintoisena yksityiskohtana vain.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Kuohun pätkä on muuten vain noin 18km päässä Kytölehdon kodista, jos en ihan väärin googlettanut. Ei, että sillä olisi sen kummempaa merkitystä, mutta ihan mielenkiintoisena yksityiskohtana vain.
1999 käytetty Tiilimaan erikoiskoe taisi osua vieläkin lähemmäksi Kytölehdon kotia.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Tähän liittyen Markun ja Toyotan ennakkotunnelmia Suurajo-oppaasta (VM 8/92). Kyllähän siellä selvästi on ollut vähän palikat sekaisin (mikä tosiaan on erikoista, kun ajattelee mihin edellisen mallin kanssa jäätiin).

Näytä liitetiedosto 388
Näytä liitetiedosto 389
Toisin sanoen Alen pyytää viscolukkoa. Aktiiviset lukot alkoivat yleistyä vuonna 1994 ja ensimmäisenä taisi olla Subaru. Alla Mitsun silloinen pääinssi Roland Lloyd kertoo vähän enemmän.VM 12-1995 Aktiivilukot.jpgVM 12-1995 Aktiivilukot.jpg
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Tähän liittyen Markun ja Toyotan ennakkotunnelmia Suurajo-oppaasta (VM 8/92). Kyllähän siellä selvästi on ollut vähän palikat sekaisin (mikä tosiaan on erikoista, kun ajattelee mihin edellisen mallin kanssa jäätiin).

Näytä liitetiedosto 388
Näytä liitetiedosto 389
Mielenkiintoista, mutta pari kysymystä herää: Mistähän Portugalin keskeytyksestä tuossa puhutaan? Eikai vain olisi Akropolis sittenkin? Ja mitä luokitusongelmia muka oli, kun kyllähän kaikki MM-kisat ajettiin uusikoppaisella vuonna -92...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Mielenkiintoista, mutta pari kysymystä herää: Mistähän Portugalin keskeytyksestä tuossa puhutaan? Eikai vain olisi Akropolis sittenkin? Ja mitä luokitusongelmia muka oli, kun kyllähän laikki MM-kisat ajettiin uusikoppaisella vuonna -92...
Samat virheet pistin merkille. Alen kävi ajamassa Ruotsin rallin vanhakoppaisella Ruotsin maahantuojan tiimin autolla, koska se ei ollut valmistajien osakilpailu, mutta Montessa oli kyllä kaikki jo uusia autoja.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mielenkiintoista, mutta pari kysymystä herää: Mistähän Portugalin keskeytyksestä tuossa puhutaan? Eikai vain olisi Akropolis sittenkin? Ja mitä luokitusongelmia muka oli, kun kyllähän kaikki MM-kisat ajettiin uusikoppaisella vuonna -92...
Epäilemättä siinä on mennyt tosiaan Portugali ja Akropolis sekaisin. Ja tuo viittaus vanhaan autoon oli erikoinen - olisiko siinä sitten tuo AnttiL:n mainitsema Alenin yhden kisan vierailu vanhakoppaisessa sekoittanut toimittajan pasmat? Tai oliko sitten jossain tietyissä osissa jotain luokitusongelmia, minkä takia Ruotsiin oli "pakko" lähteä vanhalla autolla? Mene ja tiedä. Kuten yllä mainittiin, kauden avauksessa Montessa oli kuitenkin viivalla kolme uutta autoa.
 
Ylös