Rallin B-ryhmä jutustelu

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Tai sitten vaan lopettaa se ainainen öyhötys B-ryhmän ylivoimaisuudesta.
Legendaarista rallihistoriaa joita suurin osa täällä kirjotajista ei ikinä ole nähnyt tositoimissa mutta selkeästi Playstationeissa kyllä😬
Juurikin tämä öyhötys. Naurattaa aina kun nojatuoliekspertit ovat äänekkäimmin kertomassa, mitä nykyään ei ole ja mitä pitäisi olla.

Maailmalla on oikeasti ennen covidia ollut kasapäin tapahtumia missä pääsee näkemään B-ryhmän autoja ja muutakin kalustoa ilman "karsinoita". Mutta ei näitä nojatuolieksperttejä Goodwoodissa ym. paikoissa ole näkynyt. Koska, jos oikeasti näillä olisi ollut laukku pakattuna kun Eifel Rallyen tai jonkun Targa Florio Classicin päivämäärät on julkistettu, ininä olisi tarpeetonta.

Mun mielestä se on ihan vaan kaikille parempi jos ne karjalalippikset on kerätty kaikki samaan karsinaan...
Karjalalippikset voisi sieltä karsinasta latoa lavalle ja kipata vaikka lumenkaatopaikalle.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
No eihän, kukas sen huvin sitten maksaa? Ne neljä foorumin valittajaa jotka ei oo jaksanu mennä kymmeneen vuoteen penkalle kun enää ei ajeta edes 52 erikoiskoetta?
Voispa painaa peukkua useamman kerran!

B-ryhmä oli hienoa ja näyttävää aikaa, mutta on hyvä muistaa että ne oli aikansa huipputekniikkaa, kehityksen kärkeä. Yhtä lailla kuin nykyajan WRC-autot. Ei ne kuskit siellä kelanneet, että "kyllähän nää nyt kulkee kovaa kun on putkirunko, neliveto ja turbo, mutta kyllä ne BDA-Escortit..."
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5226
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Täsmällisempään diagnoosiin ei kompetenssi riitä, mutta aina - siis joka asiassa/lajissa ja joka aikakaudella - on tietty ryhmä, jonka mielestä asiat oli ennen paremmin. Olen joskus ennenkin tainnut käyttää tätä vertausta, mutta koska se on niin osuva, niin taidanpa käyttää nytkin; yhdysvaltalainen urheilujournalisti Larry Merchant totesi vuonna 1986 mainiosti, että "you can't beat the highlight film". Ja tästä on mielestäni kyse monesti myös B-ryhmän keskustelussa. Eihän kukaan B-ryhmästä puhuttaessa muistele mitään 1984 Argentiinaa, jossa kisan ainoan tehdastallin kolme autoa ajoivat neljä päivää terveisiä. Eikä meno kelvannut 80-luvullakaan kaikille: Safarin kirjoitettiin olevan helpompi kuin 70-luvulla ja esim. 1986 Hankirallista jäi "aneeminen vaikutelma", vaikka nykymittapuulla kisan reitti on kuin suoraan jostain fantasiakirjasta.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Ei ne kuskit siellä kelanneet, että "kyllähän nää nyt kulkee kovaa kun on putkirunko, neliveto ja turbo, mutta kyllä ne BDA-Escortit..."
Tässähän se on kiteytettäny koko B-ryhmän glorifiointi. Ei silloinkaan ajateltu että: "Ne BDA escortit oli sitä jotain kun saatiin kunnon räkäsladii. Nyt nää T16 Pösöt vetää vaan nelivedon voimal suoraan, ei mitään näyttävyyttä." Tai varmaan osa takavedon glorifioista totesikin näin jo 80-luvulla. Tätähän tässä selitetään just samaa tähän päivään suhteutettuna. että B-ryhmäläiset oli näyttäviä. Nykyajan pölynimurit ei oo mistään kotoisin menon puolesta. (vaikka sitä oikeasti ovat!). Huomaatteko ristiriidan?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Täsmällisempään diagnoosiin ei kompetenssi riitä, mutta aina - siis joka asiassa/lajissa ja joka aikakaudella - on tietty ryhmä, jonka mielestä asiat oli ennen paremmin. Olen joskus ennenkin tainnut käyttää tätä vertausta, mutta koska se on niin osuva, niin taidanpa käyttää nytkin; yhdysvaltalainen urheilujournalisti Larry Merchant totesi vuonna 1986 mainiosti, että "you can't beat the highlight film". Ja tästä on mielestäni kyse monesti myös B-ryhmän keskustelussa. Eihän kukaan B-ryhmästä puhuttaessa muistele mitään 1984 Argentiinaa, jossa kisan ainoan tehdastallin kolme autoa ajoivat neljä päivää terveisiä. Eikä meno kelvannut 80-luvullakaan kaikille: Safarin kirjoitettiin olevan helpompi kuin 70-luvulla ja esim. 1986 Hankirallista jäi "aneeminen vaikutelma", vaikka nykymittapuulla kisan reitti on kuin suoraan jostain fantasiakirjasta.
Juu, ja toisaalta kun valittajien kriteerit pätkälle lähtemiselle ovat että siellä pitää olla 35-39 vuotta vanhoja B-ryhmän autoja ja pitää saada kävellä tien harjalla kaljakassin kanssa vielä yhden nollan jälkeen.. niin mikseivät ne jumalauta ole tehneet asialle mitään? Lähteneet vaikkapa aiemmassa viestissä mainittuun Eifel Rallyeen? Sen sijaan että inistään siitä, ettei tämän päivän SM:ssä tai Neste Rallissa - minkä pitäisi olla jotenkin relevanttia autojen kehityksen kanssa - ole B-ryhmäläisiä, niin sitten suunnattaisiin sinne missä niitä on.

Toki Eifelissä tai Goodwoodissa yhtälöstä toteutuu vain puolikas, siellä on jokin minimietäisyys tiestä, Karjala-tölkkien kanssa ei saa olla keskellä tietä



ei oo jaksanu mennä kymmeneen vuoteen penkalle kun enää ei ajeta edes 52 erikoiskoetta?
Tämä on kanssa hassu tapa perustella lähtemättömyytensä. Minä viihtyisin ihan hyvin vaikka kolmen erikoiskokeen pienoisrallissa, koska hyvän katselupaikan löytyessä jaksaa lehti kädessä helposti pitkälle kolminumeroisille asti.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Toki Eifelissä tai Goodwoodissa yhtälöstä toteutuu vain puolikas, siellä on jokin minimietäisyys tiestä, Karjala-tölkkien kanssa ei saa olla keskellä tietä
Tästä juuri erottaa oikean B-ryhmän aikakausifanin ja nykyään Youtubesta videoita katsoneen. Kyllä B-ryhmän aikaan se Karjala juotiin pulloista eikä tölkeistä. 😄
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5226
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Varmasti sekavissa tunnelmissa, vain kaksi viikkoa Korsikan jälkeen ajettu kisa. Keskuspaikkana toimineessa Kristianstadin kaupungissa olivat liput puolitangossa. Itse rallissa oli paikoitellen aikamoinen matkailuajon maku. Kisan toinen jakso oli pituudeltaan 752,83 kilometriä, joista pätkien osuus ainoastaan 167,04 km. Ford oli mukana kahden auton voimin testaamassa RS200:ta tulevia MM-koitoksia varten, mutta sekin oli nyt sitten loppupeleissä turhaa.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Kristian Sohlbergin haastattelussa Harri Toivonen kertoi, että olisi saanut 1986 Tunturiralliin Lancia Delta S4:n ajettavaksi, mutta Henkan testeissä hajosi kytkin, ja kaikki varaosat oli jo viety Monteen.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
214
Eikös myös maininnut että olisi ajanut 2020 Jyväskylässä 037:lla mikäli olisi järjestetty? Pätkinä Laajavuori ja Harju?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisessa ketjussa sanoin, ettei siipi-Audilla rallia ajanut kuin tehdaskuskit Blomqvist, Mikkola, Mouton ja Röhrl, mutta olinpa väärässä. Vuosina 1987 ja 1988 on ajettu täydet kaudet Etelä-Afrikassa, tässä vähän videotakin

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.ewrc-results.com/cars/group-b/
ewrc-resultsista voi hyvin katsella missä näillä autoilla on ajettu 1986 jälkeen. esim:

Gustavo Trelles Lancia Delta S4 Espanjan sorasarja 1988-1990
Carlos Sainz Ford RS200 Espanjan sorasarja 1987-1988

Metroa on varmaan ajettu kaikkein eniten 1986 jälkeen, luultavasti jonkinlaisena miedompana versiona brittien saarten clubman-ralleissa, jotain 120 starttia vuodessa vielä vuonna 2000. Siis varmaan jopa kaikkein eniten ralleja startannut nelivetoinen B-ryhmäläinen! Muutamia startteja myös Espanjan sorasarjassa, siellä taas tehoja on voinut olla jopa enemmän.

037:lla myös vielä reilut 300 starttia vuonna 1987, lähinnä Italiassa, mutta myös esim Kreikassa ja Ypresissä. Tällainen B-ryhmän European Trophykin on ajettu 1987.

https://www.ewrc-results.com/season/1987/150-european-trophy-group-b/
Pösöllä on ajettu Jenkeissä ja Ranskassa 1987 sekä pari kisaa Espanjassa 1988
Fordilla on ajettu joitain startteja brittein saarilla
Toyotia meni lähi-itään sekä Ian Duncanille Keniaan
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
https://www.ewrc-results.com/cars/group-b/
ewrc-resultsista voi hyvin katsella missä näillä autoilla on ajettu 1986 jälkeen. esim:

Gustavo Trelles Lancia Delta S4 Espanjan sorasarja 1988-1990
Carlos Sainz Ford RS200 Espanjan sorasarja 1987-1988

Metroa on varmaan ajettu kaikkein eniten 1986 jälkeen, luultavasti jonkinlaisena miedompana versiona brittien saarten clubman-ralleissa, jotain 120 starttia vuodessa vielä vuonna 2000. Siis varmaan jopa kaikkein eniten ralleja startannut nelivetoinen B-ryhmäläinen! Muutamia startteja myös Espanjan sorasarjassa, siellä taas tehoja on voinut olla jopa enemmän.

037:lla myös vielä reilut 300 starttia vuonna 1987, lähinnä Italiassa, mutta myös esim Kreikassa ja Ypresissä. Tällainen B-ryhmän European Trophykin on ajettu 1987.

https://www.ewrc-results.com/season/1987/150-european-trophy-group-b/
Pösöllä on ajettu Jenkeissä ja Ranskassa 1987 sekä pari kisaa Espanjassa 1988
Fordilla on ajettu joitain startteja brittein saarilla
Toyotia meni lähi-itään sekä Ian Duncanille Keniaan
Metrollahan ajettiin Suomessakin vielä rallisprinttiä vuosituhannen vaihteessa parillakin eri yksilöllä
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Metrollahan ajettiin Suomessakin vielä rallisprinttiä vuosituhannen vaihteessa parillakin eri yksilöllä
Niin, kaipa se Metro on Matti Santilla edelleenkin? Toinen yksilö löytyy Ahvenanmaalta. Nimeä en muista. Nämä siis sprinteistä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5226
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sprinteissähän näkyi silloin 90-alussa B-ryhmän laitteita useampiakin. Toki useammat olivat päätyönään rallicross-autoja, mutta kuitenkin. Metroja oli tuolloin ainakin Pasi Mustosella, Mauno Jokisella ja Pauli Silvennoisella. Myös Pekka Rantanen ajoi RS200:lla sprinttejä. Ajoivatkohan Jarmo Lähteenmäki tai Matti Alamäki koskaan sprinttejä Delta S4:llä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Sprinteissähän näkyi silloin 90-alussa B-ryhmän laitteita useampiakin. Toki useammat olivat päätyönään rallicross-autoja, mutta kuitenkin. Metroja oli tuolloin ainakin Pasi Mustosella, Mauno Jokisella ja Pauli Silvennoisella. Myös Pekka Rantanen ajoi RS200:lla sprinttejä. Ajoivatkohan Jarmo Lähteenmäki tai Matti Alamäki koskaan sprinttejä Delta S4:llä?
Jossain muistelen nähneeni kuvan Alamäen Deltasta jossain Iso-Syötteen tms sprintissä
 
  • Like
Reaktiot: DC

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Ne oli kyllä varmaan tehokkaampia kuin brittien clubman-koslat.
Kyllä, ei ollut kummankaan kohdalla clubmanista kyse, ainakaan enää. Clubmanejäkin taidettiin muokata jälkeenpäin kisaversioiksi, niitähän jäi tehtaalle ns käsiin aika paljon aikanaan
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
201
Sprinteissähän näkyi silloin 90-alussa B-ryhmän laitteita useampiakin. Toki useammat olivat päätyönään rallicross-autoja, mutta kuitenkin. Metroja oli tuolloin ainakin Pasi Mustosella, Mauno Jokisella ja Pauli Silvennoisella. Myös Pekka Rantanen ajoi RS200:lla sprinttejä. Ajoivatkohan Jarmo Lähteenmäki tai Matti Alamäki koskaan sprinttejä Delta S4:llä?
Mustosen Metro on tämä.
http://www.mat.fi/gallery/57
 
Ylös